Roken is leuk, gezellig, sociaal (ook sinds het rookverbod...gezellig buiten roken met zijn allen), roken is een beloning voor gedane arbeid.
Echter....roken geeft stresssssss (heb ik nog peuken), je huid veroudert sneller, je conditie gaat achteruit, je eindigt met een zuurstoffles met een tuutje in je neus en uiteindelijk krijg je longkanker en ga je ca. 20 jaar eerder dood.
Stoppen met roken of welke verslaving dan ook is één van de moeilijkste dingen in je leven.
Er blijkt een connectie tussen een deel van je hersenen te bestaan die verband houdt met verslavingen en die bij eenmaal verslaafd te zijn geweest verdwijnt waardoor je steeds weer zin krijgt in die peuk, het moment, de beloning.
Laatst met de polo van mijn overleden vader (longkanker) naar de slufter gereden.
Kan op de een of ander manier geen afscheid nemen van dat ding.
De auto waar ik normaal gesproken mee rij stond in de garage met doorrottingverschijnselen......
(Fred Flinstone)
Rij ik terug na een lekkere sessie en krijg ik zo'n zin in een sigaret.
Ik trek de asbak open en yessssssssssssssssssssssss, vol met afgeleefde peuken van maanden terug.
De mooiste heb ik aangestoken en 2 trekjes genomen.... walgelijk!!
Stoppen met roken is HELL.
Je moet opnieuw alles weer leuk gaan vinden zonder te roken.
Gisteravond in een drukke week (Restaurantweek dus 1020 gasten, 7 dagen werken) op stap gegaan.
Op een gegeven moment in City Hall mag er gerookt worden in een bepaalde ruimte.
Ik liep er naar binnen en dan pas merk je hoe GOOR roken eigenlijk is.....een muur van stank!
Inmiddels 76 dagen gestopt, voel mij beter, conditie verbeterd, wittere tanden, schonere adem, 700 euro bespaart, geen (heb in nog genoeg peuken) stress meer, ga steeds meer activiteiten zonder roken weer leuk vinden en als ik niet onder tram 11 loop ga ik ouder worden dan ik ooit gedacht had....
Wilt u met of zonder teer.....