Als je NL al kritisch vindt, moet je eens op kiteforum.com kijken. Wat ze daar over IKO zeggen. Met gedegen onderbouwing. Ook de vergelijking met PADI vind je daar.
Serieuze vragen heb ik aan IKO zelf gesteld, meermaals. En geen antwoord gekregen.
Serieuze vragen zijn op kiteforum gesteld. Daar kwam soms een flutantwoord, meestal niets.
Natuurlijk moet veiligheid en organisatie wat kosten.
Maar ik denk dat de inkomsten nu voorop staan, en veiligheid slechts een slogan is.
Waarom denk je dat IKO self rescue & packdown in deep water verplaatst heeft van Level 1 naar Level 3? De meeste scholen komen daar niet aan toe, maar zo kan IKO toch nog z'n kiteboardercards verkopen.
Zie
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2355649&start=50 Dat kan nooit voor de veiligheid gedaan zijn.
Nog iets over veiligheid: IKO kwam in aug. 2008 met de grootse mededeling dat boardleashes onveilig zijn en daarom voortaan worden afgeraden in kiteles volgens IKO-normen.
De rampen met boardleashes waren al jaren bekend bij iedereen die wel eens op een forum komt, en iedereen die zelf nadacht bij lesgeven had allang die conclusie getrokken.
Nogmaals, de instructeurstraining hier met een NL examiner was uitstekend, maar sindsdien heeft IKO niets toegevoegd en alleen de kosten opgeschroefd. Ik heb al zoveel mensen gesproken, hier en in het buitenland, die hebben geprobeerd IKO een betere weg op te krijgen, en ze hebben het allemaal opgegeven.
Dat betekent niet dat het nooit zal lukken, of dat IKO waardeloos is. Integendeel.
Maar ik wou dat ik eerder de info van kiteforum had gehad, dan had ik me wat kosten en vergeefse mails kunnen besparen.
Daarom vertel ik hier dat er naast die € 225 en die ehbo en die $ 200 ook nog wat bijkomende jaarlijkse kosten zijn: verzekering, kiteboarder cards, feedback points, c.e. points, verlenging.
Zodat je van te voren weet waar je aan begint.
- Jelle