Mannuh!!
Ik krijg de laatste tijd heel veel positieve reacties over het bouwproces van de SkimWave. Nogmaals bedankt daarvoor!
Maar een typische Nederlandse vraag blijft regelmatig terugkomen......"
Hoeveel kost het??"
Jullie willen niet weten hoeveel ik deze vraag al heb beantwoord en ben daar heel open in.
De bouwkosten van een "SkimWave 2011" zijn in mijn geval hetzelfde als een normaal custom kiteboard die ik bouw voor liefhebbers. Ik maak gebruik van dezelfde materialen en er gaat evenveel tijd in zitten. Ik ben effectief ongeveer 20 uur a 25 uur/board kwijt, exclusief droogtijd e.d.
Een simpel kostenplaatje voor een hobbyzelfbouwer ala mijzelf:
250,- euro board only (epoxy, kern, custom topsheets, glasweefsel, tape bekertjes, roerhoutjes, losmiddel enz)
2x 40,- euro Tractionpads;
4x 15,- euro aan G10 vinnen;
10,- euro verzendkosten (webshops e.d.)
Dus totaal: 400,- euro (incl btw) aan materiaalkosten exclusief uren. En dan moet het board nog in elkaar gefreubeld worden....
En dan heb ik het nog niet over de afschrijving van de gemaakte mallen, rockertafel, vacuummachine en elektriciteitskosten van de 700 W vacuumpomp de 4x 8 uur staat te pruttelen.
Wanneer je dit bedrag wegzet tegen een Nobile 2011 skimboard van 356,- euro lijkt het erop dat zelfbouw niet meer loont.
Conclusie: hobbyzelfbouw is voor echte liefhebbers