hulp bij aanschaf van materiaal

THAmarx

Geen avatar

Juni 18, 2014, 09:55:25
edit2Rapporteer  
Hallo mede kiters, graag advies over een aantal punten.

Ik ben samen met een vriendin begonnen aan het kite surfen en heb tijdens de lessen me eerste meters inmiddels gevaren. We hebben beide besloten door te gaan en willen de investering gaan maken.  YeSS we willen graag nieuw spul en wat extra betalen ipv net pech te hebben met een 2de hand kite waar net iets mee is op het moment dat we willen kiten.

zelf ben ik
188 cm 79 kg
zei is
170 cm 71 kg

we hadden het idee om samen een board en kite te kopen om mee te beginnen aangezien we tijdens de lessen ook prima samen hebben gedaan. Wanneer we allebei continu kunnen varen schaffen we een extra kite set aan en splitten we van elkaar. Athans dat is het idee.

nu heb ik al heel wat posts & advies van deze website gelezen: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36515.0
maar weet nog steeds niet helemaal wat te doen.

Mijn instructeurs gaven de tip om als grootste een 10m^2 kite te kopen want persoonlijk vonden ze een 12 voor de weinig wind dagen en ook niet zo leuk. Echter wanneer ik meer lees op deze website wordt juist een grote kite aangeraden om mee te beginnen.
Misschien maakt de spot waar we varen ook uit... dit is een plas met brak water... dus geen ruige golven. Ook merk ik op als ik met windfinder website kijk dat de wind ongeveer 1 tot 1/2 minder is op de beaufort schaal.

Ik heb het idee dat ik blij mag zijn als het windkracht 3-4 is in Nederland (beaufort)
Dus zelf zat ik te denken te twijfelen tussen een 12 of een 10 m^2
Natuurlijk een Bow/SLE kite
board een 132-140 x 38

Graag zou ik advies willen hebben over:
kopen formaat kite
formaat board
+extra vraagje: adviseren jullie me aan te sluiten bij de nkv? Ik begreep na een telefoontje dat mijn verzekering ook al mijn extreme sporten dekt... b.v. ook parachute springen.
feddomw
Gast
Antwoord #1 Juni 18, 2014, 10:33:19
edit2Rapporteer  
+extra vraagje: adviseren jullie me aan te sluiten bij de nkv? Ik begreep na een telefoontje dat mijn verzekering ook al mijn extreme sporten dekt... b.v. ook parachute springen.

De NKV is natuurlijk meer dan alleen een "verzekering". Je steunt als lid het behouden van bestaande spots, en het openen van nieuwe spots en natuurlijk alles daaromheen wat de NKV als pure belangenvereniging voor de kitesurfer wil bereiken. Ook de Safety Clinics natuurlijk, enz.

Overigens merk ik op dat je een onderscheid moet maken tussen dat JIJ gedekt bent qua extreme sporten (ongeval) of dat je WA gedekt bent als je een ander schade berokkent.

De NKV dekking is een WA verzekering, dus als de kite op een wandelaar laat vallen ben jij gedekt qua aansprakelijkheid.Of als je kite met een ander verstrengeld raakt en er ontstaat schade. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat jouw verzekering dat dekt, extreme sporten betreft meestal jouw eigen risico zoals bij duiken in de Deco tank moeten voor een week....

Voor je andere vragen: voor alles is wat te zeggen, maar ik zou persoonlijk niet nieuw kopen en niet delen. Qua maatvoering zal 10 prima zijn, maar als je spot niet windzeker is, kan je ook voor 11-12 kijken, maar dan beperk je weer je high-end.
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 Juni 18, 2014, 11:35:19
edit2Rapporteer  
Nu een 12 kopen, kan je met rustige wind lekker oefenen. Zodra jullie wat meer ervaren zijn kan je die 12 mooi uitbreiden naar een set door er een 10, 9 en/of 8 en 7 bij te kopen.

Kiten kan je overigens pas vanaf een goede windkracht 4 (13-14kn). Daaronder is het enkel te doen met lichtweer kites en daar is ook een stukje ervaring voor nodig.

Voor het board zou ik voor minimaal 40cm breed gaan, 38 is vrij smal. Lengte is prima, met een 133x40 boardje (iets in die richting) zullen jullie nog lang plezier hebben. Laat je niet verleiden tot het kopen van een groot beginnersboard, dat helpt je de eerste 2x en daarna ben je hem al zat.
Jay Cabrinha

Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #3 Juni 18, 2014, 11:49:23
edit2Rapporteer  
Hoi,

Net als feddomw, zou ik ook niet zo snel een nieuwe kite kopen.
het is fijn om eerst ontdekken wat je nou prettig vind.

even over de wind sterkte die je noemt:
3 - 4  beaufort is wel erg lichte wind. wel fijn om je kite te leren kennen, en het dan er rustig op het water. maar veel varen als beginner doe je dan niet.
ik ga zelf graag van af een constante 14 knopen het water op.

mischien dat dit wat helpt, het verschilt wat per merk, type kite en persoonlijke voorkeur natuurlijk :
(bron: kitesurf.nl)

kite maten & wind snelheden:       
 gewicht van de kiter       50 - 70 kg        70 - 90 kg   
 4 bf (vanaf 11 knopen)  14 - 10 m2       16 - 12 m2  Voor beginners de kleinste maat pakken 
 5 bf (vanaf 17 knopen)  12 - 8 m2         14 - 10 m2 Voor beginners de kleinste maat pakken
 6 bf (vanaf 22 knopen)  10 - 6 m2         12  - 8 m2  Niet geschikt voor lichte beginners 
 7 bf (vanaf 28 knopen)     7 - 5 m2           9 - 7 m2  deze windkracht is niet voor beginners geschikt   

Kiteboard maten (grote maten nemen voor beginners)
50 -70 kg                                                                                     70 - 90 kg
lengte en breedte   125 - 140 lang en 38 -42 cm breed   130 - 145 lang en 40 - 43 cm breed
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Juni 18, 2014, 11:56:50
edit2Rapporteer  
Er zijn andere opties dan het NKV...
THAmarx

Geen avatar

Antwoord #5 Juni 18, 2014, 12:21:05
edit2Rapporteer  
[qu
De NKV is natuurlijk meer dan alleen een "verzekering".
Er zijn andere opties dan het NKV...
NKV per jaar is niet zo duur als je het vergelijkt met aanschaf kite e.d. dus geen probleem... en organisatie die kitespot open houdt supporten ben ik altijd voor. Was vooral benieuwd naar het wa gedeelte.  daarom benieuwd naar Eagle-jan ... welke opties zijn er nog meer...

Maar goed dat is maar een sub vraagje... belangrijkste is aanschaf kite&board.

Ik zie vaak het commentaar geen te groot beginners board kopen dat heeft geen zin... maja wat is een beginners bord.... advies wat ik hier lees is dus breedte 40cm... lengte 130-145 maar minder van belang.

Ik zie ook dat 3-4 beaufort niet echt veel is...  misschien mijn keren pech gehad met wind dit seizoen... maar vaak was het dik onder 4 en de keren dat er wind was dan was 4 max.
Ik zal de instructeurs eens vragen of er gemiddeld gesproken meer wind is op die spot.

kite grootte zie ik nu tips tussen 10-12... met 12 is meer  low end voor minder sterke wind.

bedankt allemaal zover voor de tips... erg prettig te lezen wat andere denken

edited Jargon  Roll Eyes
Jay Cabrinha

Antwoord #6 Juni 18, 2014, 12:42:01
edit2Rapporteer  
Hoi THAmarx,

ik denk dat je meer low end bedoelt.
Lowend:  minimale wind waarin je nog kan varen met een kite of board.
Highend: max wind waarin je nog kan varen met een kite of board.
Die termen low- en high end zijn best verwarrend
zie voor een uitleg van het kite Jargon:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=27424.0
THAmarx

Geen avatar

Antwoord #7 Juni 18, 2014, 14:06:47
edit2Rapporteer  
idd Jay, moet nog even wennen aan het jargon.
Jay Cabrinha

Antwoord #8 Juni 18, 2014, 15:32:55
edit2Rapporteer  
Ik denk dat bijna al je vragen wel beanwoord zijn. persoonlijk vind ik de lenkte van het board ook erg belangrijk. 
ik lees vaak dat veel mensen een te kort boardje hebben gekocht. ze kopen dan een 3 a 4 cm langer board om beter upwind te gaan en makkelijker te kunnen water starten.
echter aan de andere kand wil je ook geen joekel van een board hebben die snel verveeld en lomp onder je voeten voelt als je wat beter word. zo als als eerder vermeld.
en dan als je gaat springen wil je weer een iets groter board hebben omdat het makkelijker land. dus ik dank dat het advies van Frank82 "133x40" erg goed is.  Cheesy volgens mij weet hij er veel van,  bij twijfel mischien 134 of 135 zou ik dan zeggen.
veel succes met het aan schaffen van je materiaal. Cool
feddomw
Gast
Antwoord #9 Juni 18, 2014, 15:48:34
edit2Rapporteer  
Ik denk dat bijna al je vragen wel beanwoord zijn. persoonlijk vind ik de lenkte van het board ook erg belangrijk. 
ik lees vaak dat veel mensen een te kort boardje hebben gekocht. ze kopen dan een 3 a 4 cm langer board om beter upwind te gaan en makkelijker te kunnen water starten.
echter aan de andere kand wil je ook geen joekel van een board hebben die snel verveeld en lomp onder je voeten voelt als je wat beter word. zo als als eerder vermeld.
en dan als je gaat springen wil je weer een iets groter board hebben omdat het makkelijker land. dus ik dank dat het advies van Frank82 "133x40" erg goed is.  Cheesy volgens mij weet hij er veel van,  bij twijfel mischien 134 of 135 zou ik dan zeggen.
veel succes met het aan schaffen van je materiaal. Cool

Lengte is niet belangrijk. Breedte wel. Ik denk dat zelfs Youri Zoon een centimeter lengte verschil niet zal merken in een blinde test, maar een halve centimeter breedte wel.

Voor uitleg, 4e afbeelding:
http://shinnusa.com/tech
THAmarx

Geen avatar

Antwoord #10 Juni 18, 2014, 15:54:21
edit2Rapporteer  
dank je Jay,

bordje ga ik je advies voor opvolgen.

kwa grote kite twijfel ik nu nog heel erg tussen een 10 en een 12..

als ik tabel zie voor 2 kites dan bij zowel 70 als 80 kg is advies 9 & 12.
Ben alleen bang dat als begin kite 12 weer teveel is voor mijn collega van 71 kg
feddomw
Gast
Antwoord #11 Juni 18, 2014, 15:58:54
edit2Rapporteer  
dank je Jay,

Ben alleen bang dat als begin kite 12 weer teveel is voor mijn collega van 71 kg

12 is niet te groot voor 71kg. Ik weeg 73 en begon ook met een 12.
Nature

Antwoord #12 Juni 18, 2014, 16:11:56
edit2Rapporteer  
voor de meeste SLE / beginners kites kun je wel uitgaan van het volgende tabel.
Wil je maar 1 kite dan zou ik voor een 10 gaan Smiley (71 KG meeste plezier mee)
Ga je later uitbreiden dan zou ik voor een 12 gaan.

Buyersguide for Fluid ATV v6 kite
Riders weight            Buyers advice                               Windrange
< 55 KG                             ATV 6 + 8m                                  14 KTS - 35+ KTS
55 KG - 78 KG            ATV 10 + 6M (of 7)                      13 KTS - 35+ KTS
78 KG+                            ATV 12 + 8M                                   12 KTS - 35+ KTS

* The above guidelines are advice. Local conditions, riders skill and style of riding may need different sizes of kites.
Don't hesitate to contact us with any questions.

Board:

FLUID J'adore   
129 X40 CM   < 65 KG
133 X 40.5 CM   > 65 KG
 Zwaarder dan 85 ->  136x42 +/-
Uiteraard is alles afhankelijk van skills en condities.

Kitemaat kun je trouwens wat compenseren door het volume van het board aan te passen
Groter board = meer drijfvermogen   kun je dus met een iets kleinere kite nog blijven gaan.

Wat voor jullie wel handig zou zijn is een midden maat  met groot board.
Als je dan uiteindelijk overgaan naar allebei een eigen set.

10M ->  71 KG persoon
12M bijkopen voor 78 KG persoon
Groot board aan 78KG persoon geven
Andere koopt een boardje van een slag kleiner  Grin

snap je t nog Smiley
Jay Cabrinha

Antwoord #13 Juni 18, 2014, 20:46:36
edit2Rapporteer  
dank je Jay,

12 is niet te groot voor 71kg. Ik weeg 73 en begon ook met een 12.

ik ben geheel mee met Freddo. zeker met lichter weer lijkt me een 12 prima maat. als je met wat lichter weer wil kiten dan is een fijne maat. mijn eerst kite is ook een 12m

heb je al een merk en type kite op het oog? Er zijn zo veel mogelijkheden.

Een test dag is altijd een goed idee als je twijfelt. dan kan je collega ook voelen wat er wel en niet fijn is. en misschien een 12 en 11 uit proberen van een fijne free ride kite of beginners kite net wat je voorkeur heeft. ze worden hier op het forum af en toe aan gekondigd. zo als:  http://www.kitehigh.nl/events/id/254
THAmarx

Geen avatar

Antwoord #14 Juni 19, 2014, 11:08:03
edit2Rapporteer  
snap je t nog Smiley

haha je hebt het duidelijk beschreven en vind het idee klinkt geen eens zo gek in de oren.
Ik ga morgen samen met mijn collega naar vanbellen kite shop om daar advies te vragen en te kijken naar het type kite. We gaan iig kijken naar bow kites / SLE kites maar ook naar een hybrid.
ze had gevonden dat een hybrid lastiger is om op te starten maar wel weer langer leuk blijft.

Ik vind het iig fijn om te zien aan de reacties dat zowel 10 als 12 een goede mogelijkheid is.

ik ben geheel mee met Freddo. zeker met lichter weer lijkt me een 12 prima maat. als je met wat lichter weer wil kiten dan is een fijne maat. mijn eerst kite is ook een 12m

heb je al een merk en type kite op het oog? Er zijn zo veel mogelijkheden.

Een test dag is altijd een goed idee als je twijfelt. dan kan je collega ook voelen wat er wel en niet fijn is. en misschien een 12 en 11 uit proberen van een fijne free ride kite of beginners kite net wat je voorkeur heeft. ze worden hier op het forum af en toe aan gekondigd. zo als:  https://www.kitehigh.nl/events/id/254

Ik kan pas net een aantal meter varen...  voor zo'n kite event moet je minsten een bepaald niveau zijn lijkt me.

kwa kite zag ik een mooie aanbieding:
http://www.vanbellen.nl/kitesurf/catalogus/3-1-kitesurf/7-1-kite/50-1-aanbiedingen+kitesurf+set/productgroep-810-rrd+vision+ii

vision 2 12 m^2 kite met een placebo bord 139x41
THAmarx

Geen avatar

Antwoord #15 Juni 23, 2014, 09:54:11
edit2Rapporteer  
het is de vision 2 geworden. 10.5 meter op advies van de verkoper met bord 139x41.

allemaal bedankt voor jullie advies.... nu lekker het water op Smiley
Nature

Antwoord #16 Juni 23, 2014, 12:53:54
edit2Rapporteer  
Groot boardje  wordt een makkie die waterstarts haha Wink
bluebit

Antwoord #17 Juni 23, 2014, 13:52:19
edit2Rapporteer  
fijne kite, die RRD, goeie keuze.
THAmarx

Geen avatar

Antwoord #18 Juni 23, 2014, 13:58:20
edit2Rapporteer  
@Nature,
Ik ben ook heel benieuwd... had ook het idee voor max breedte 40 te gaan...
Maar ben op het advies van de verkoper af gegaan. Anders heb ik alvast een goed beginners board en voor wanneer het minder hard waait.

ik heb al heel veel zin om me nieuwe spulletjes uit te gaan proberen... misschien woensdag vrij vragen... staat lekker wind.
feddomw
Gast
Antwoord #19 Juni 23, 2014, 14:16:49
edit2Rapporteer  
@Nature,
Maar ben op het advies van de verkoper af gegaan.....

En met name die laatste zin is natuurlijk alleszeggend. "Wij van WC Eend....."
Nature

Antwoord #20 Juni 23, 2014, 14:21:21
edit2Rapporteer  
@Nature,
Maar ben op het advies van de verkoper af gegaan. Anders heb ik alvast een goed beginners board en voor wanneer het minder hard waait.

ik heb al heel veel zin om me nieuwe spulletjes uit te gaan proberen... misschien woensdag vrij vragen... staat lekker wind.

41-40 who cares Smiley

maar 139 is pretty big en wat je zegt beginners + lightwind
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.