Het board is af dus nu iets meer detail:
1-4
De paulownia kern is een plank uit Duitsland die daar bij Bauhaus te krijgen is in diverse afmetingen. Deze is 18 mm dik en heb ik bij een plaatselijk timmerbedrijf door een vlak/vandiktebank laten halen tot hij 11 mm dik was.
Makkelijker is een kern bij Versusshop halen
De rails heb ik dus niet door en door gefreesd, zodat ik een "geul" had om de PU-hars in te gieten. Het frezen heb ik gedaan door met de kopieerhuls langs de mal te gaan. Gezien de korte bewerkingstijd van de PU hars (3 min) heb ik de zijkanten 1 voor 1 gedaan, en daarna de tips.
5. Vlak buiten de gegoten outline gezaagd met de decoupeerzaag en grof naar de rand gewerkt met een surform.
6. De sleuven voor de vinnen heb ik op dezelfde wijze gemaakt als de rails: Ca 8 mm diep en gevuld met PU-hars
7. Ik heb de insertposities van het origineel overgenomen en met een malletje en kopieerhuls 8 mm diep ingefreesd.
8-9. De inserts heb ik met wat 5 minuten epoxylijm van de bouwmarkt erin gelijmd. Daarna de boel opgevuld met gewone epoxy die aangemaakt was met wat rode pigment en glasbubbels
10. Het board met het bovendek naar boven op de freestafel gelegd en met een geleider langs de frees gehaald. Na alke rondgang heb ik de freesmachine een klein stukje opgeschoven. Na drie passages heb ik de vingerfrees vervangen door halfrond freesje, een een ronde overgang gemaakt.
Wat mis gingBij 1 passage was er kennelijk iets onder het board gekomen (zaagsel of zoiets). De rails zijn dus iets dunner geworden dan gepland.
11. De metalen glijders van de freestafel heb ik ook gebruikt om een malletje te maken om de tips taps te frezen. Dit ging prima.
12. Na schuren was ik klaar om het onderdek te lamineren.
13: Ik heb op dit moment geen UD weefsel en heb gekozen voor 2 lagen 160 g keeperweefsel op het onderdek en 3 op het bovendek. Ik heb de rockertafel ingesteld op 6 cm om op ca 4 cm uit te komen. De rockertafel goed ingesmeerd met loswas.
Wat mis ging bij het laminerenBij mijn eerste poging had ik het plan opgevat om eerst glasweefsel en epoxyhars aan te brengen op het onderdek. Dit om de mogelijkheid te hebben zo goed mogelijk alle lucht uit het laminaat te wrijven met een squeegee. Lamineren heb ik eerder met de hand gedaan bij vorige projecten dus dit ging prima. Probleem is dan het omkeren van het board op de rockertafel. Het glasweefsel is zwaar van de epoxy en begon los te laten van het bovendek. Het werd eerlijk gezegd een vieze smeerboel, met overal epoxy. Ik heb besloten deze poging af te breken en alles van het board af te trekken en weg te doen
Bij poging twee ging ik voor een andere methode: Glasweefsel op de rockertafel gelegd en doordrenkt met epoxy en lucht eruit geveegd met de squeegee. Daarna het board op de rockertafel gelegd en vacuumfolie aangebracht. Bij het vacuumtrekken werd het board goed tegen het glasweefsel aangeduwd, maar nu zitten er toch wat luchtbellen in het laminaat. Eentje was zo groot (ca 5 cm) dat ik die eruit gesneden heb en opnieuw gelamineerd toen ik het bovendek maakte.
Het bovendek ging prima: Board op rockertafel gelegd en drie glasweefsellagen aangebracht en doordrenkt met epoxy. Langs de rand van de rails zo goed mogelijk de lucht eronderuit gewerkt. Dat ging erg goed. Het natte dek bedekt met gaatjesfolie en gladgewreven. Daarna bleeder erop en vacuumgezogen: Eerst naar 800 mbar om het board vast te zuigen en te controleren of alles goed gaat en daarna heb ik het vacuum verlaagd tot 50 mbar (95% vacuum). Zo gelaten voor 24 u.
Ik weet eigenlijk niet of dat een goede instelling is: Ik kan me voorstellen dat je op enig moment teveel epoxy uit je laminaat drukt. Ik kan nu in ieder geval de glasweefsel structuur goed voelen/ Het bovendek is daardoor wat ruw. Dit in tegenstelling tot het onderdek dat een hoogglans uitstraling heeft.
Wie heeft tips?
Mijn zoon, voor wie het board is, vond de lichte puntjes waar de gaatjes in de folie zaten wel leuk, dus ik heb besloten het zo te laten.
Nadat het board uit de tafel is gehaald heb ik de overmaat glasweefsel/epoxy weggesneden en met een surform langs de rails verwijderd, gevolgd door nat schuren met grof schuurpapier, gevolgd door fijner schuurwerk. Op het Onder en bovendek heb ik niets meer aan gedaan.
Na uitboren inserts en vingaten heb ik de oads en straps gemonteerd en ook de vivven. Ik had witte vinnen van Versus, maar heb ze rood gespoten met goedkope spuitlak van de Action, omdat ze zo veel mooier bij het board passen. Het Versus logo bleef zichtbaar ondanks 3 lagen
.
We zullen zien hoe snel die verf er weer af is
Het eindresultaat:
Totaalgwicht: 3,0 kg compleet. Dit is lichter dan het origineel
Flex: Hoog: meer dan origineel. Wellicht toch een zwaardere layup kiezen en 220g UD weefsel verwerken.
Rocker: Van de ingestelde 6 is 3.5 cm overgebleven. Dit is redelijk goed in de buurt van mijn oorspronkelijke doel
Concaaf: Ingesteld op 6 mm (door 12 mm lat onder tafel te klemmen). Daar is 5 mm van over
Zie alle foto's hieronder. Ik ben er nog steeds niet achter hoe je een foto in de tekst kunt plaatsen
Ondanks wat problemen ben ik toch erg tevreden met mijn eerste vacuumproject. Ik hoor wel heel graag hoe anderen het onderdek luchtvrij krijgen!