Goed dit te weten. Hoe testen een jaar gebruikte infextion lijnen? en die van Naish Fone Ozone etc? Is het losser geweven type (zoals die North) minder duurzaam dan een dichter geweven minder rafelende lijn zoals die van ozone of Infextion?
Top Evan, Dit is nuttige informatie en gaaf dat je dat soort interessante testjes doet.
Zelf gebruik ik geen sleeve, maar na een gelockte lus begeleid de lijn terug in de lijn. (Als je snapt wat ik bedoel ;-)). Ik heb na twee jaar nog steeds geen slijtages
Dit verklaard waarom ik (100kg )binnen het jaar 2x mijn North lijnen heb gebroken. Bij de 2e keer breken is mn vinger verminkt. Ik durf nu alleen met Infexion lijnen te varen. Ach ja wat mag je ook verwachten van een bar van toen voor 275 eur.
Nou je mag iig verwachten dat de lijnen niet breken bij normaal gebruik.
Op welk moment braken ze eigenlijk. Bij het inzetten van een sprong? Dat verwacht ik namelijk altijd omdat er volgens mij dan de meeste spanning op staat.
Heeft iemand zijn lijn wel eens gebroken terwijl hij in de lucht hing?
Als je lijn achter de sleeves breekt heb ik eigenlijk (waarschijnlijk) de slijtage kenmerken genegeerd. Achter de sleeve is een bekende plek waar lijnen het meest slijten. Sowieso is dit de plek waar kuntstof extreem vaak knikt wat voor verzwakking zorgt. Het is dus sowieso aan te raden te hersleeven elk seizoen....al is 2 keer in een seizoen wel heel veel idd.
Als een lijn in het midden breekt is er meestal sprake van een beschadiging geweest (oplaten lijn langs scherp stukje op strand) daar de sleeve doorgaans de zwakste schakel is.
Zodra je slijtage ziet of begin nieuw seizoen lijnen later heersleven en je kunt weer veilig verder. Kost een stuk minder dan nieuwe lijnen.
« Laatste verandering: Augustus 19, 2016, 09:42:25 door kite2fly »
Bijde keren achter de sleeve. Deze lijkt dan goed maar is een beetje gepluist. Voor iemand van 75kg waarschijnlijk prima te varen... maar voor een 100kg die ook springt funest. Evan heeft het meer aan de hand gehad vertelde hij toen.
Maar vooral ben ik zeer benieuwd naar de test op een nieuwe North line. We weten allemaal dat fabrieksopgaven nogal eens willen afwijken van de realiteit..
@Rule, in het geval van de kitelijnen die eigenlijk allemaal EU zijn is het andersom. Ze kunnen meer aan dan de opgegeven specificatie. Die specificatie is altijd de minimale garantie.
Dus als ik het goed begrijp breken de lijnen op ca 30% van de orginele breeksterkte op hun zwakste punt (sleeves). Los van dit zwakke punt was er nog ca 60% breeksterkte over. De opnieuw gesleefde braken ook niet direct naast de sleeves.
Eigenlijk best weinig, maar het verklaart wel waarom veel barren met ruim 300 kg breeksterkte worden geleverd terwijl de kracht die er op komt niet veel meer dan 50% van het gewicht van de kiter lijkt te zijn. (Hadden ze dit niet bij switch gemeten.)
Brekende lijnen zie je ook erg weinig.
Wel mis ik in de handleidingen van de kites een aanbeveling van de maximale houdbaarheids datum of kite uren. Dit hoort wel bij een slijtage onderdeel.
Dus als ik het goed begrijp breken de lijnen op ca 30% van de orginele breeksterkte op hun zwakste punt (sleeves). Los van dit zwakke punt was er nog ca 60% breeksterkte over. De opnieuw gesleefde braken ook niet direct naast de sleeves.
Eigenlijk best weinig, maar het verklaart wel waarom veel barren met ruim 300 kg breeksterkte worden geleverd terwijl de kracht die er op komt niet veel meer dan 50% van het gewicht van de kiter lijkt te zijn. (Hadden ze dit niet bij switch gemeten.)
Brekende lijnen zie je ook erg weinig.
Wel mis ik in de handleidingen van de kites een aanbeveling van de maximale houdbaarheids datum of kite uren. Dit hoort wel bij een slijtage onderdeel.
Bij Switch hadden ze breeksterkte vergelijkingen gedaan tussen sleeves en splices. Waar jij op doelt was Mutiny, met de weegschaaltjes op de lijnen tijdens het varen.
Max 30 kg per lijn, ca 10% van de originele breeksterkte. ca 30% van de breeksterkte na 1 jaar kiten. Maar uiteindelijk weten we het antwoord niet op de oorspronkelijk vraag: "Wanneer zijn mijn lijnen versleten?"
Ben eigenlijk meer benieuwd wat er nu tijdens een overpowerde sessie, windvlaag of per ongeluk door het windvenster heen janken voor piekkracht geeft op je lijnen. Dat zijn namelijk de situaties dat ze breken, niet tijdens een gemiddelde sessie.
Ben ook wel benieuwd hoe de north lijnen zich verhouden tot lijnen van andere merken. De lijnen van Best, Cabrinha, Slingshot zien er kwalitatief een stuk beter uit, of ze dan ook een hogere breeksterkte hebben?
Ben ook wel benieuwd hoe de north lijnen zich verhouden tot lijnen van andere merken. De lijnen van Best, Cabrinha, Slingshot zien er kwalitatief een stuk beter uit, of ze dan ook een hogere breeksterkte hebben?