Morres
|
Geplaatst op: 30/06/2008
Zoals de geruchten al vermoedde, kitezone Workum blijft open voor het gehele seizoen 2008! Na gesprekken met de campinghouder, de kitesurfscholen, de NKV en gemeente is er een formulier opgesteld om het vrije kitesurfen in banen te leiden. Vooral de badgasten hadden last van "vallende kites op het strand". De 2 locale kitescholen is, door de gemeente, gevraagt om actief op te treden met een regulatie plan. Daarnaast zal de gemeente een aantal aanpassingen in 2008 al doorvoeren, zoals het autoverbod op het recreatieterrein. Eind 2008 zal er een evaluatie plaatsvinden om de mogelijkheden voor het seizoen 2009 te bekijken.
Belangrijkste aanpassingen voor de vrije kitesurfers:
- kitezone terug verschoven naar de oude locatie (i.v.m. vergunning rijkswaterstaat)
- vrij kitesurfers ondertekenen 1x per seizoen een formulier in te leveren bij de kitesurfshop aan de kitezone ( via kitescholen, receptie en surfshop zijn de formulieren te verkrijgen)
- absolute beginners moeten een kitepas tonen voor ze kunnen oefenen (Watersportverbond, IKO, VDWS)
- optuigen op het gras (nu meer ruimte door autoverbod), uitsluitend starten / landen op het strand.
- vlaggensysteem:
Groene of geen vlag is varen
Gele vlag is kite in het water ver van de badgasten oplaten
Rode vlag is geen nieuwe kiters het water op!
- Varen achter de gele boeien (kites hierdoor niet over het strand bij aanlandige wind)
De gemeente wil alles snel doorvoeren, formulieren kun je vanaf heden krijgen bij de kitezone en receptie. Op internet zullen deze binnenkort ook te downloaden zijn.
Het zal langzamerhand duidelijk zijn het is aan ons kitesurfers om elkaar vriendelijk aan te spreken en deze top locatie open te houden! Mochten er vragen zijn reageer hieronder!
NKV regiovertegenwoordiger gemeente Nijefurd
stef de jong
Zo dus
|
|
|
Benjooh
|
Ben benieuwd of dat ondertekenen voor dit seizoen nog nodig is. Lijkt me wel natuurlijk maar tegen die tijd is het halve seizoen alweer voorbij Ben benieuwd hoelang het gaat duren voor elke vrije kiter met ondertekend formuliertje vaart als daar geen toezicht op wordt gehouden.
|
|
|
[Pepper]
|
Lijkt me idd een duidelijk verhaal. Kwam er vrijdag achter dat je niet meer met de auto tot aan het strand mag rijden (al had nog niet iedereen dat door...). Wel jammer want ik vond dat altijd een meerwaarde van Workum, lekker met de auto tot bijna op het strand.
Snap alleen het nut van het formulier nog niet helemaal. Je moet dus, om vrij te mogen kitesurfen, eenmalig een formulier invullen. En wat gebeurt daar dan verder mee en hoe wordt hierop gecontroleerd??
Over het geheel gezien denk ik dat het redelijk opgelost is op deze manier! We kunnen in ieder geval dit jaar op Workum blijven varen terwijl dat er in eerste instantie niet meer op leek. Dank aan een ieder die zich hier voor heeft ingezet!!
|
|
|
Geronimo79
|
Prima opgelost???? voor die maximaal 20 badgasten op een dag?? ben blij dat het gelukt is et open te houden, maar altijd dat inbinden bij dit soort besprekingen... er komen 20 badgasten op een dag als et ENORM druk is met badgasten, en daarvoor word dus meer als 40% van heel workum afgesloten. ehh.. is hier iets krom? De echte redenen van dit gedoe is vast niet die klachten, want dat lijkt me nogal raar dat een gemeente 300 andere mensen dan nee gaat verkopen.
Neej, ik ben erg blij dat et open blijft. en vind het goed dat ze zich daar voor hebben ingezet. Maar ze hebben wel verloren. Redelijk was geweest als het bleef zoals het was, kwa klein en groot gebied, en dan diezelfde lijntjes hadden gebruikt een stuk voor de zwemmers af te zetten aan de kant bij het natuurgebied.
De kites die neerklapten..???? goed dan denken we idd allemaal aan 1 bepaalde groep. danke wohl zeg maar. En dat zijn dus de badgasten die waarschijnlijk zelf midden in de kitezone stonden...
vind et jammer. maar nogmaals ben erg blij dat het tenminste nog open is.
|
|
|
[Pepper]
|
@Geronimo: je hebt gelijk! Heb m'n tekst iets aangepast....
|
|
|
zjunnusun
|
Geldt dit voor het hele jaar? Ik dacht eerst dat het alleen om de zomermaanden zou gaan. Want badgasten in december...
|
|
|
CeesV
|
toch maar weer mazzel dat die spot wel open blijft in de zomer... maar dit geld toch zeker alleen voor de zomermaanden mag ik aannemen?
|
|
|
Geronimo79
|
@ CeesV en zjunnusun, ik ga niet pretenderen dat ik het antwoord weet, maar het zou goed nagedacht zijn dat dit alleen voor deze maanden geld.. dus waarschijnlijk niet.
Je moet het gewoon zo zien, net als vogeltjes, komen badgasten hoger voor in de ranglijsten dan kiters. Kiters zijn een soort van insecten. De badgast is op workum een bedreigde diersoort, ik bedoel als je er 20 spot op een uitzonderlijk drukke badgastendag heb je iets bijzonders gezien. Dus hoe bijzonderder het bedreigde diertje is, hoe meer ruimte er gecreerd moet worden. En gezien wij daar wel eens zijn met 300 man.. jah das te veel dus moet je hun leefruimte beperken.
|
|
|
CeesV
|
als die badgasten vanaf nu dan maar allemaal lekkere wijfen zijn, heb je op een dag dat je niet mag kiten iig nog wat om naar te kijken
|
|
|
zjunnusun
|
Tja, het zal wel zo wezen, straks varen we allemaal tussen boeienlijnen heen en weer met een kentekenplaat in de kite. Post iemand de regels ook op duiste fora bdw???!!!
|
|
|
Wimt
|
@ CeesV en zjunnusun, ik ga niet pretenderen dat ik het antwoord weet, maar het zou goed nagedacht zijn dat dit alleen voor deze maanden geld.. dus waarschijnlijk niet.
Je moet het gewoon zo zien, net als vogeltjes, komen badgasten hoger voor in de ranglijsten dan kiters. Kiters zijn een soort van insecten. De badgast is op workum een bedreigde diersoort, ik bedoel als je er 20 spot op een uitzonderlijk drukke badgastendag heb je iets bijzonders gezien. Dus hoe bijzonderder het bedreigde diertje is, hoe meer ruimte er gecreerd moet worden. En gezien wij daar wel eens zijn met 300 man.. jah das te veel dus moet je hun leefruimte beperken.
Lache !!! Ik ga zeldzame diersoorten uitroeien!
|
|
|
zjunnusun
|
ben jij zelf niet eentje dan Wimt?
|
|
|
Geronimo79
|
Wimt is geen badgast... kiters zijn talrijk... dus je laat wat kitespots verdwijnen, ze maken elkaar van zelf af in zo'n klein gebiedje. Ongelukken worden steeds mooier om naar te kijken.
|
|
|
zjunnusun
|
wimt is toch uniek in zn soort
|
|
|
Geronimo79
|
das ook weer waar Speciale wimt reservaat op laten richten.
|
|
|
Wimt
|
Je bedoelt dus afzonderen, met een hek erom heen. Geen punt, als dat hek net wel om een kitezone zit .
|
|
|
|
Idefixe
|
regiovertegenwoordiger ( en eigenlijk DE man die een aantal jaren geleden al die ontheffingen in Friesland heeft geregeld ) voor Workum is nog steeds Stef de Jong. ( kitemobile)
|
|
|
Wimt
|
Ok Idefix, jij 2de plaats. Goed gedaan Stef!!!!
|
|
|
HansNet83
Geen avatar
|
Ter info ... ik kreeg vandaag een email van de gemeente met onderstaande tekst : Naar aanleiding van het beheerplan it Soal zijn er bij de Gemeente Nijefurd een aantal brieven en mails binnengekomen waaronder ook de uwe. Het blijkt dat er nog veel onduidelijkheden zijn met name met betrekking tot de regelgeving van het kitesurfen in relatie met de surfers en de overige badgasten. Met deze brief hopen we u duidelijkheid te kunnen verschaffen. Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat het dagrecreatieterrein 'It Soal' een uniek dagrecreatieterrein is met een zandstrand, dat voor veel doeleinden geschikt, is gelegen in een prachtige natuurlijke, maar ook kwetsbare, omgeving. Wij hebben geconstateerd dat de recreatieve druk door de verschillende gebruiksfuncties in het gebied en het dagrecreatieterrein in het bijzonder de laatste jaren fors is toegenomen is. Hierdoor ontstaan situaties waarbij sommige gebruiksfuncties elkaar onder bepaalde omstandigheden hinderen en onveilige situaties op kunnen leveren. Bijvoorbeeld het kite-surfen en het verkeer. Het doel van het door ons ingezette beleid, zoals verwoord in het beheersplan, is te komen tot een kwalitatieve verbetering van het terrein en het zodanig op elkaar afstemmen van de verschillende gebruiksfuncties, dat het dagrecreatieterrein voor alle gebruikers veilig en aantrekkelijk is en ook op de lange termijn toegankelijk blijft. Het reguleren van het kite-surfen en het autovrij maken van het terrein zijn belangrijke maatregelen om dit doel te realiseren. Overigens is het ook in het verleden nooit de bedoeling geweest om autoverkeer op het terrein toe te staan. Helaas is in de praktijk gebleken dat het reguleren van het verkeer bijvoorbeeld door plaatsing van borden alleen niet werkt. Niet alleen trekt men zich niets aan van borden, deze worden bij voortduring vernield of gestolen. Dat heeft ons doen besluiten om het terrein fysiek ontoegankelijk te maken voor auto?s. Uiteraard is hierbij rekening gehouden met de toegankelijkheid van het terrein voor mindervaliden, de hulpdiensten en gebruikers die hun (surf)spullen met behulp van een surfkar vervoeren. Met de hulpdiensten is een regeling getroffen op grond waarvan zij ten alle tijde met hun voertuigen op het terrein kunnen komen. Bij het situeren van de (kite)-surflocatie is rekening gehouden met de (loop)afstand naar het parkeerterrein. Met betrekking tot het kitesurfen is het niet ons streven om dit te verbieden. In tegendeel, wij zijn ons er van bewust dat het dagrecreatie terrein een uitstekende locatie is voor met name de beginnende kitesurfers. In beginsel blijft het kitesurfen toegestaan van 1- september tot 1 juni. De drie maanden in het hoogseizoen is het kitesurfen beperkt tot het kitesurfen onder auspiciën van de twee kitesurfscholen met een maximum van 150 kites. De meer ervaren kitesurfers kunnen in deze periode prima terecht in de zones van Hindeloopen en Stavoren. Het beheer op het kitesurfen is derhalve in de maanden juni, juli en augustus ondergebracht bij de twee kitersurfscholen. Voor meer informatie over het surfen in deze periode kunt u bij hen terecht. ( http://www.kitemobile.nl/ en http://www.skyhigh-kitesurfschool.nl/ ) Voor alle duidelijkheid; het beheerplan kent geen beperkingen met betrekking tot het windsurfen. Eind 2008 zullen door ons de ervaringen worden geëvalueerd. Op basis van de uitkomsten van deze evaluatie kan het beheersplan worden aangepast of aangevuld en eventueel voorzieningen worden verbeterd, waarbij de doelstellingen van het plan onverkort overeind zullen blijven. Ervaringen, suggesties en tips van gebruikers van het dagrecreatieterrein zijn uiteraard hierbij welkom. Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijefurd,
|
|
|
Geronimo79
|
jah heb die mail ook gekregen. wat een onzin verhaal zeg. Op drukke dagen zitten er 300/400 kiters op workum? die nu maar even naar hindelopen en stavoren mogen uitwijken, nouja de helft. alsof daar plek is.
gemeente heeft gewoon weg geen benul.
|
|
|