|
Johan01
|
Dat was wel een inkoppertje Arjen..... : Eerlijk gezegd ben ik ook wel benieuwd of ze gemakkelijker hoogte lopen, vooral Low-end..... we zullen zien.
|
|
|
Tommie
Geen avatar
|
ik denk low-end omdat een bow dan meer kracht heeft om nog steeds goed up-wind te gaan? just a guess.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Over het algemeen lopen ze beter hoogte, uitzonderingen daargelaten. Ze vliegen meer aan de rand van het windvenster. Uiteraard ligt het voor een groot gedeelte aan "pilot-error". Maar let maar eens op hoe makkelijk sommige Bows hoogte kunnen lopen.
Maar er zijn genoeg C-shapes die ruim voldoende hoogte lopen. Met mijn Vegassen nog nooit last gehad (behalve met weinig wind en de 16m2, maar ja, dat is ook een groot bakbeest)
|
|
|
Idefixe
|
Om goed hoogte te lopen is het belangrijk dat je kite makkelijk naar de rand van het windvenster vliegt. In de meeste testverslagen komt naar voren dat Bowkites over het algemeen wat "dieper" in het windvenster vliegen hierdoor zou je met een Bow dus makkelijker hoogte lopen. Om lekker hoogte te kunnen lopen heb je wel kracht / wind nodig. Een bow genereert t.o.v. een C-shape meer kracht (bij een bow worden de vierkante meters efficiënter gebruikt) en hierdoor kun je met een bow, vooral bij minder wind, makkelijker hoogte lopen.
|
|
|
peterb
|
Mijn ervaring is dat bowkites veel makkelijker hoogte lopen. Sinds 6 weken ben ik in het bezit van de Ozone Instinct en hoogte lopen gaat veel en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele malen makkelijker. De kite veroorzaakt ten eerste veel minder drag, oftewel zijwaartse druk, en staat heel ver aan de rand van het windvenster staat. Daarnaast ontwikkelt een bow veel kracht in het lowend bereik als je hem juist wat depowert.
|
|
|
Wouter
|
Over het algemeen lopen ze beter hoogte, uitzonderingen daargelaten. Ze vliegen meer aan de rand van het windvenster.
Idd bows/SLE vliegen over het algemeen net wat efficienter (dieper/verder in het windvenster). De truuk bij een bow is dan ook om hier gebruik van te maken. 1. Nauwelijks aankanten maar gebruik je boardrichting + vinnen 2. Bar niet helemaal aantrekken want dan vliegt de kite net wat minder ver aan de rand. 3. kijk en mik met lichaam en board op een net onhaalbaar punt up-wind. 4. middelmatige snelheid varen.
|
|
|
Buur
|
Ik denk dat je met je tribal niet onwijze lowend hebt ivm bow, maar als je hem in goede wind vaart wordt het denk ik anders...Ik loop echt onwijze hoogte met mijn impacts, met voldoende power er in dan, als ik in de lowend zit, dan heb ik er meer moeite mee. Maar ff voor de duidelijkeheid. vrijdag oostvoorne 14-16 knopen denk ik.. toen voren de bows 12 meter meer hoogte dan mij, met impact 13, waarbij dus het effective vlak van de bow vele m2 meer is... maar echt veel meer hoogte was het ook niet. Zo als ik zag dan. Gisteren(zo.) met 20+ knopen op oostvoorne, strap half dicht en knallen maar... ik liep zeker evenveel of zelf meer hoogte dan de bows met zelfde setting als vrijdag, dus 12 bow, ik impact 13. Jij hebt volgens mij een tribal 13, die moet je een keer varen in 19+ en dan je strap half dicht, je kite staat dan veel verdere in het venster en dan wordt het echt makkelijk hoogte lopen, als dat niet lekker gaat, dan is het echt je techniek, ook moet je een beetje op snelheid varen. je moet niet vergeten dat een 12 bow effectief evengroot is als een 15 C-chape. En neem van mijn aan die tribals kunnen echt goed hoogte lopen in de hi-end. En als je de effectieve maat vergelijking doet, weet ik niet wie er nu echt meer hoogte loopt. dus 12 bow tegen 15 C of 9 bow tegen 12 C
|
|
|
kitaholic
|
Bedankt Buur - in harde wind heb ik geen problemen, zeker niet als ik de 11 kan varen. Loopt prima hoogte. Heb de 15 in 24+ knopen ook gevaren, dan moet je bijna moeite doen om weer downwind te komen :-)
Het is vooral bij weinig wind. Het zal dus wel een combinatie van meer oppervlakte van de bow + verder in het venster. Ook heb ik het idee dat de LE van de tribal 15 redelijk dik is, zal ook niet echt helpen.
|
|
|
Idefixe
|
en dan speelt je board ook nog een belangrijke rol!!!
|
|
|
peterb
|
Met veel wind is hoogte lopen met geen enkele kite moeilijk behalve als je echt overpowerd bent. Het belangrijkste is natuurlijk hoogte lopen met weinig wind, want dat maakt het verschil uit tussen teruglopen of gewoon lekker varen.
|
|
|
KiteDemon
|
In de lowend loopt een SLE zeker makkelijker hoogte dan een C-shaped. Het vergt wel even een andere techniek om dit eruit te halen dan met een C-shaped. Maar het geheim zit hem in de schijnbare wind die je met een SLE creëerd. Als je éénmaal snelheid hebt dan genereerd een SLE al snel 1 of 2 knopen meer power. Daarom is een SLE altijd het beste te combineren met een snel board.
|
|
|
Buur
|
@ kiaholic, als ik met de rival heb gevaren laat ik het wel ff horen, die schijnd een veel betere lowend te hebben, dan zou je die moeten hebben ipv de 15 tribal, ga ze proberen naast elkaar te varen, maar eerst horen wanneer die te testen is.
|
|
|
T]-[0/\/\@S
|
hoe zit dat nou eigenlijk met de ss octane ?
|
|
|