Eerste board bouwtopic ***KLAAR***

Dirkie

Februari 04, 2008, 00:33:48
edit2Rapporteer  
Ga de voortgang van het bouwen van m'n eerste zelfbouw hier bijhouden en ondertussen jullie van alles en nog wat vragen...  loser

Ik heb nu het ontwerp af. Ben benieuwd wat de experts ervan vinden, nu kan ik het nog aanpassen namelijk.

Het board gaat voornamelijk op zee gebruikt worden. Ik weeg 72 kg. Ben nu een beetje aan het springen, backrolls enzo. Als het weer wat warmer wordt gaat er geëxperimenteerd wordt met uitgehaakte truckjes.

Techspecs:
Het wordt een karuba core, gegoten PU rail, glasmatten + PBT boven en onder. Layup ben ik nog niet uit.

Lengte: 129 cm
Breedte: 39 cm
Breedte bij tips: 33 cm
Geplande rocker: 2,5 cm
Geplande concaaf: 5 mm

Opmerkingen / tips van harte welkom!

Tekening:

LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Februari 04, 2008, 16:16:29
edit2Rapporteer  
Ik ben benieuwd, succes dude! ThumpsUp
Joosdo

Antwoord #2 Februari 04, 2008, 22:23:14
edit2Rapporteer  
Jij pakt het meteen groots aan voor een eerste boardje!

Je stance lijkt me zo op het eerste gezicht wel heel erg duck, of ligt dat aan mij?

Verder veel succes.

Mzzl Joost
Dirkie

Antwoord #3 Februari 05, 2008, 00:24:25
edit2Rapporteer  
@LeonB: Bedankt! Je zal wel wat bekende taferelen gaan zien, je website en topics zijn echt erg handig voor beginnende bouwers! Top!

@Joosdo: Geen half werk he.. Smiley Over die stance: Dat heb je best goed gezien... De afstand tov het hart klopt, maar de hoek heb ik nog ff gegokt. Het moet iets meer duck worden dan m'n huidige bordje, maar die moet ik nog ff secuur nameten, zonder bindingen en pads!
Dirkie

Antwoord #4 Februari 24, 2008, 03:15:38
edit2Rapporteer  
Kleine update: Druk met de voorbereidingen bezig. 't Karuba is in het land (binnenkort ook de inserts). Vandaag de polyservice geplunderd en ondertussen bezig de tools te maken (shapeunit, rockettafel en zuigslaaf).
Elevation

Antwoord #5 Februari 24, 2008, 03:52:52
edit2Rapporteer  
beste begin lijkt me dat je dat hout komt ophalen !!!!!!!!!!!!!! schater ListenToMe
Dirkie

Antwoord #6 Februari 24, 2008, 04:37:16
edit2Rapporteer  
Klopt, samen met de inserts.. Smiley
Dirkie

Antwoord #7 April 28, 2008, 14:39:56
edit2Rapporteer  
Zo, eindelijk wat gang in de boardenbouwelarij!

Dit weekeinde eerst even een dedicated werkbankje geknutseld, en vervolgens aan de slag gegaan. Ik had een CAD tekening van het boardje gemaakt. Met deze tekening en wat old skool carbonpapier de outline - 17 mm op 8 mm MDF overgetrokken. Dit uitgezaagd, geschuurd en netjes op het midden van een karubaatje geschroefd. Schroeven op de plekken waar straks insterts of vingaten komen. Met de bovenfrees + kopieerring de outline uitgefreesd. Op deze manier heb ik meteen m'n gietmal.

De gietmal ingetaped, stuk van de werkbank ingetaped, gietmal erop vastgezet in ingespoten met losmiddel. Core er weer ingelegd, met de mal om hem aan te drukken.

(plaatje1)

Vervolgens de rail gegoten met PU giethard. Gaaf spul zeg! Beetje lopen knoeien, maar no problems verder.

(plaatje2)

De boel gelost, vininsertgaten geboord en ook deze even volgieten.

(plaatje3)

Even met snel met de vlakschuurmachine de bodem afwerken.

(plaatje4)

En de trotse bouwer met de creatie tot nu toe!

(plaatje5)

Inmiddels begonnen met de rockertable en shapetool, daarover meer de volgende keer!
Morres

Antwoord #8 April 28, 2008, 17:59:43
edit2Rapporteer  
jij maakt lunacy? Smiley
Dirkie

Antwoord #9 April 28, 2008, 18:03:42
edit2Rapporteer  
Hehe, hij is er wel een beetje op geïnspireerd ja, maar de tippies zijn wel iets smaller...
Lord of the Boards

Antwoord #10 April 28, 2008, 19:21:33
edit2Rapporteer  
Ruim shapehok heb je  Wink

Begin ziet er erg goed uit! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Keep up the good work!
Dirkie

Antwoord #11 April 29, 2008, 14:29:50
edit2Rapporteer  
Zo, nu eenmaal de gang erin zit, gaan wel ook meteen lekker door!  YeSS

Gisterenavond de rails gefreesd. Aangezien ik dit voor het eerst doe, moest er nog ff een tooltje voor gemaakt worden. Met wat alu profiel, wat lijmklemmen en wat draadeind heb ik een constructie gemaakt. Hier moet het bord dus onderdoor getrokken worden. De frees moest wel een aantal keer verplaatst worden. Beetje idee van een houtfreesbank. Ik moet zeggen, werkt priiiiima!  Joepie

De volgende keer tippies frezen. Ook daar moet nog iets voor geknutseld worden, maar het idee zal grofweg hetzelfde zijn, alhoewel ik nu het bord ga fixeren.

Foto 1: De railshaper 3000  Grin

Foto 2: De rail

Joosdo

Antwoord #12 April 29, 2008, 19:33:59
edit2Rapporteer  
Lekker vierkant outlijntje Dirkie,

Ziet er tot nu toe allemaal prima uit in je openluchtwerkplaats ThumpsUp

Mzzl Joost
Elevation

Antwoord #13 April 29, 2008, 20:57:21
edit2Rapporteer  
wel goede ventilatie !!!

toch wel de tippies ff uitdunnen zodat je mooie suspensiontips krijgt toch ?? zal binnekort even wat achterstallig foto's plaatsten van me laatste 3 of 4 bouwsels.. maar ja, nu eerst lichtweer board en dan twee vakantie boardjes..

to be continued..

oh, probeer je rocker ff bij te stellen tot 3.5 of 4.. als je midden maar vlak houdt...
Dirkie

Antwoord #14 Mei 02, 2008, 02:51:48
edit2Rapporteer  
Zo, vandaag de tips gefreesd, de gaten voor de inserts geboord, de core geschuurd en de gaten vol met epoxy gegoten.

Piccie 1: De tipshapeconstuctie

Piccie 2: De geschuurde core

Piccie 3: Epoxy d'r in. Zit wat aerosil door de expoy heen om het wat dikker te maken.

Nu moet er eerst de vacuumunit afgemaakt worden, samen met de rockertafel. Heb nog een paar dingetjes nodig, vooral wat pneumatiek tsjak. Wat slang + koppelingen, een tweetal doorvoertjes voor door de tafel (wat gebruiken jullie daarvoor?). Iemand een winkel in de buurt van Haarlem / Amsterdam waar ze dit hebben?
prokiter

Antwoord #15 Mei 02, 2008, 03:56:12
edit2Rapporteer  
Heyy,

Lekker bezig man.

Ik zou als ik jouw was wel de volgende keer je zij rails over een iets langere afstand schuin frezen, dit scheelt gewicht.....en het grootste geheim...je krijgt meer flex....ik weet niet wat voor layup je gaat gebruiken....maar je hebt nu best kans dat je wel iets minder flex gaat krijgen omdat hij over een erg groot stuk nog 10mm dik is.

Voor de rest echt geil.... Joepie

Voor zuig pluggen voor in je tafel heb ik gewoon slang pilaartjes gehaald (waar je de slang op kan duwen) en aan de andere kant van het pilaartje zit schroefdraad, pak een kleinste maat schroefdraad, en als je een trespa plaat gebruikt kan je gewoon gaten op die maat boren en dan even de goede maat tappen, en je kan hem er zo indraaien, en dan kan je als het goed is net weg komen met de hoogte van het schroefdraad....en doe even een rubber ringetje tussen het pilaartje en de trespa plaat...!!!!

Gebruik trouwens effe 4 zuig punten....gaat echt veel beter...vooral om luchtinsuiting te voorkomen helpt het echt.... ThumpsUp

Keep Up The Good Work..... YeSS

Greetings...Pro Kiter.... Cool
Dirkie

Antwoord #16 Mei 02, 2008, 20:55:35
edit2Rapporteer  
@Pro Kiter: Bedankt voor je reactie! Ik ga zeker 4 zuigpunten gebruiken, ben nu toch bezig...

Over het frezen van de rail: Ik kan het nu nog bijwerken, ik heb nu, vanaf boven gezien, 5 cm weggefreesd en netjes rond geschuurd. Layup wordt PBT + 220 UD + 280 Keper. Bordje moet wel een flinke dosis pop krijgen, dat mis ik echt op mijn huidige vliegdekschip (Crazy Fly allround 137 x 41).
Mundaka

Antwoord #17 Mei 03, 2008, 15:28:19
edit2Rapporteer  
Zijn wel hobby-kerels daar, nog een T2 in de garage...
prokiter

Antwoord #18 Mei 03, 2008, 19:36:08
edit2Rapporteer  
Heyy,

Mundaka  ...:  Vettig...heb net afgelopen week ook een Volkswagen T2 busje aangeschaft...gaat ook compleet opnieuw gespoten worden...!!!  Door mij zelf..... ThumpsUp

Greetings...Pro KIter.... Cool
Dirkie

Antwoord #19 Mei 04, 2008, 16:05:59
edit2Rapporteer  
Bijna goed, het is een T1... Smiley Is van een kitemaatje van me. HIj is bijna weer helemaal strak, staat nu in de spuitplamuur.
Dirkie

Antwoord #20 Mei 22, 2008, 03:56:55
edit2Rapporteer  
Zo, we zijn weer lekker aan het klussen geweest...

Aangezien dit dus mijn eerste boardje is, moest ik dus ook nog 'ff' een vacuumpomp en een rockertafel maken. Voor de vacuumpomp heb ik online een pomp gekocht, en deze met wat loodgietersmeuk aan een gastank, manometer en een vacuumschakelaar genico-ed. Vandaag getest, trek binnen no time dik -0,9 bar en blijft daar gewoon op staan. Prima dus.

Ik moet alleen de schakeling nog even afronden. Er is iets misgegaan met een verzending van Conrad, dus geen 9V voedinkje voor mij...  Angry Ook nog geen slangverbinders voor de rockertafel, die staan in backorder...  Angry De rockertafel is redelijk standaard. Die alu balk in het midden is omdat daar de concaaf erin moet komen, dus een iets stijver balkje daar leek me wat handiger. Voor de rest hout om het nog een beetje economisch te houden.

Ook heb ik pads & straps gescoord. Na wat proefvoelen en kijken ben ik voor een setje F-one platinum pro pads gegaan... Kan niet wachten ermee te varen...! Leuk detail is dat op de linkerpad er een tiepvout in de slogan zit.. All we do is kitebording staat er.. (foto 4)

Hopelijk komen de laatste onderdeeltjes snel en dan kan het 'echte werk' beginnen!  Joepie

foto 1: pomp en rockertafel
foto 2: pomp solo
foto 3: F-one platinum pro pads (WHOEHOE)
foto 4: Beetje jammer... Maar het klopt wel, all we do is kitebording, not going to school, ofzo..  Grin
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #21 Mei 22, 2008, 13:39:00
edit2Rapporteer  
En nu verder met bouwen!  Und schnell ! ThumpsUp
Rooky

Antwoord #22 Mei 22, 2008, 15:11:02
edit2Rapporteer  

maar wat anders die vormtafel die je hebt daar. die kun je alleen gebruiken voor de rocker neem ik aan!

je kunt er geen tunnel concaaf mee maken toch??

of zie ik het verkeerd???
Dirkie

Antwoord #23 Mei 23, 2008, 02:17:49
edit2Rapporteer  
@local-rookie: Er kan iets onder de middelste alu balk gestopt worden, en tadaaa.. concaaf. Tenminste, dat is de theorie dan...! Maar de knutselgoeroes hier op 't forum doen het ook zo, dus ik verwacht dat dat helemaal goed moet komen!
Rooky

Antwoord #24 Mei 23, 2008, 03:51:18
edit2Rapporteer  
moooi zo,

ik moet zo`n tafel gaan maken ik had nu de workmate als tafel paar buizen en 8 spanbanden Smiley werkt ook maar ja tafeltje is natuurlijk wel heeeeel handig en profi
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.