HAWAII ...kitesurf op de fiets

bikiniisuit
Gast
Maart 27, 2011, 00:45:52
edit2Rapporteer  
x
bikiniisuit
Gast
Antwoord #1 Maart 27, 2011, 00:49:27
edit2Rapporteer  
WAAROM MAUI?   stond als laatste op mn lijstje, dit is de plek waar t allemaal begonnen is,  Naish, Cabrinha, JAWS, ik zocht inspiratie. Je mag deze aarde niet verlaten zonder t gezien te hebben. Het is n verplichting op je kiteboard lijstje.
VOOR WIE:                               Perfecte bestemming voor stelletjes, kitegekken, GEEN beginnersplek
WANNEER:                            Feb/Mrt (hun winter/lente), juli, augustus
WANNEER BEZOCHT:         Maart 2011 (1 week)
WIND:                              De wind waait hier dag en nacht. Ik heb dit nog nooit van mijn leven     meegemaakt. Het stopt gewoon niet. Het waait de hele nacht dus ook de ochtend kei en keihard door. Ik kon 7 van de 7 dagen en nachten varen, maar ik zat te bibberen voor die hoge golven. Geen lef.
WINDRICHTING:   in de winter (okt-mrt) heb je de trade winds die waait E, NE side shore
TEMPERATUUR:   lucht tussen 20 en 29C, water 25-27C, net n zalig warm bad
WATER:                        alleen bij lower Kanaha beetje vlak, eigenlijk choppy, de rest is alleen        golven en golven en nog grotere golven
BEESTEN:                         haaien, dus nooit in de ochtend en bij sun down varen
TICKET:                         London-LA-Kahului (Maui) E 875: bij World ticket center, andere buro’s zijn zulke amateuristen. Wel vliegen met British Airlines. Adam – London ong. E 100 maar raad ik je aan zelf te boeken anders schiet de prijs over de E 1000. Eiland hoppen US 120 retour, je moet ver van tevoren boeken anders duur.
AUTO/FIETS/BUS   Kosten auto: USD 55/dag, ze adverteren voor USD 30 maar dat is echt ex alles. Fiets: USD 25/dag. Camper is Euro 110/dag. Buspas kost USD 2/hele dag en de bus komt elke 1,5 uur op tijd. Fiets kun je in t rek vooraan de bus plaatsen. Taxi airport naar Paia (20 min) kost USD 23: taxis hebben meters.
ETEN:                        ontbijt met echte cappucino USD 8, middaghap + drank USD 10,  avondhap: USD 14, niet meer dan Euro 20-23/dag. Heb extreem gezond en extreem goedkoop kunnen eten bij "Manna goods" : organic en elke dag vers bereid eten.
BEROEMD:    kitebeach op de North shore van Maui.
REISTIJD:                        1 grote hel. Heenreis: lijkt 1 dag, je reist terug in de tijd. Terugreis: keihard 3 dagen met verplicht lange stop in LA.
WEBSITES:   Bustijden en routes: http://www.mauicounty.gov/documents/Transportation/bus_routes_020711.PDF
Goedkope b&b: http://www.mauihostel.com/surf.html
Banana bungalow (dorm US27/single US67): Elke dag wordt er gratis een bustocht georganiseerd. Bed is niet bug free.
BLOEMEN IN JE HAAR: elke dag bloemen in me haar gedragen en ook n LEIS gekocht (zie foto). Leis (bloemenkrans) kun je in elke supermarkt kopen, ze zitten in n plastic bak in de ijskast, stond niet toeristich maar heel natuurlijk. Je krijgt er ALOHA van.

Heb je meer handige info: post t hier

KORT REISVERSLAG
Hawaii, Maui is na`au. Dat will zeggen bloed en bloed en bloed mooi. Het is een „aardse schoonheid“. Als je bedenkt dat zelfs de Amerikanen t niet hebben kunnen verpesten, das knap niet. “Aloha“ betekent gegroet, t liefdevol delen van levensenergie. Alle Hawaiianen hebben aloha`aina, liefde respect voor de natuur. Zodra je aankomt wordt je dit opgelegd, verteld, uitgelegd. Nergens vuil, alles ma`ema`e. De lopers van de 2 vulkanen lopen vanaf de kust tot diep door in zee. Vanuit de lucht zie je dat de vegetatie licht groen is. Een dunne strook water om t eiland is licht blauw, daarna zwartblauw. North shore van Maui is authentiek gebleven, weinig bebouwing, alles laag. Heb mij laten vertellen dat de zuid kust toeristischer Amerikaanser is. Aan deze North shore wonen De celebs Robby Naish, Pete Cabrinha en met hen de vele miljonairs. Ik verbleef in Paia, 3 km ten Westen v Kitebeach. Paia is geweldig, hippie yoga vintage sfeer, goed eten en 2 waanzinnge stranden. Heb met de fiets en mn kitespullen op de bagagedrager de hele Nort shore + kitebeach verkend. Toen ik Baldwin Beach Park zag kneep ik in mn bovenarm, zo mooi, 1 gele Reddingsbrigade en verder ongerept, verlaten. Loop je door dan kom je bij baby beach, nog mooier en dan begint t deel van de windsurfers, kanoeers, kitesurfers. Nergens borden, deze worden gezien als vervuiling van aina (t land). In Paia bijna alleen maar blonde vrouwen, denk dat slechts 5% van de bevolking inheems is. Zelfs die 5% is Amerikaans-Hawaiiaans. Wahines hebben beetje n corpulent figuur en in t gezicht de harde gelaatstrekken die Amerikanen ook hebben. De lippen zijn echt heel donker van kleur en de mondhoeken hangen naar beneden.

Ik kwam aan op de dag en t uur van de Tsunami en 3 dagen later zag ik JAWS met eigen ogen. Ik ging er niet naief heen en had op internet gezien dat de crime rate in Hawaii net zo
hoog is als in Adam. Heb veel jonge blonde Amerikanen op straat zien zingen voor geld. Er is gewoon geen werk: de crisis. De blonde jongen die mijn kamer schoon maakte in de ochtend, werkte in de middag in de Dakine shop, s avonds elders. Iedereen die ik tegenkom vertelt mij dat t zijn droom is daar te wonen. Wannabees. Bij t strand veel alcoholics, misschien drugs. Ook met hen heb ik veel gepraat. Ik besefte dat de recessie hier nog veel harder dan bij ons heeft ingeslagen. Ik had een meeting met Kraft Leboe die op een paranoia achtige manier reageerde en besef dat de US een land is dat in oorlog met andere landen is, en dit zijn paranoiide invloed heeft op haar burgers. De blonde hostess van mijn hostel heeft op n avond toen ik aan t internetten was, in de Lanai gewoon t lichtuitgedraaid en is gaan vrijen naast mij in de hangmat met r scharrel. Op mijn vertrekdag kreeg ik r weer van langs ze zei dat ik mij niet mocht opfrissen in n kamer die de schoonmaakster mij had toegewezen. Ik ben niet opgewassen tegen die harde Amerikaanse meiden, zo bitchy. De kitesurfers op kitebeach zijn rond 55 en ouder. Op kitebeach kun je bij op en neerlaten je kite niet op 12 uur brengen, alles laag houden tot max 3 uur zo veel gust. T strand is zosmal en klein dat je bij een klein verlies van controle de bomen raakt en andere kiters. Het waaide 34 knopen en ik kon mijn IKO punten niet allemaal halen. Ik heb gelukkig een geweldige volwassen vrouw ontmoet. Ze vertelde mij dat er vroeger wel genoeg werk was en dat dat nu door crisis heel moeilijk was. Ze was 20 jaar lang windsurfster en kon door een val deze sport niet meer uitoefenen. Kitesurfen bood haar een alternatief. Haar naam is Karen Lang en ze heeft samen met Olaf Mitchell een online kite magazine: Maui Ocean Sports. Bijzondere pagina is: Maui Water girls, check out coolest Maui girls. Elke maand is er op de 1e vrijdag, n “Fly Girl Friday“ waarin alle wind/kite/surfmeiden bijeenkomen in Paia (echt waar bijna alleen blonde vrouwen). Karen Lang is n heerlijk inspirerend mens, ze was mijn IKO2 instructeur, ze heeft zo veel lef, ze organiseert events, repareert kites, zeilen, ze schrijft online artikelen, fotografeert, leeft de dag alsof t haar laaste is…. en ze heeft 2 kleinkinderen. Zo wil ik t later ook doen, ….mmmm mijn heldin
 http://mauioceansports.blogspot.com/ 
heb je meer handige info, post t hier

Jeffrey77

Antwoord #2 Maart 27, 2011, 10:51:52
edit2Rapporteer  
Leuk reisverslag! Thanks!
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Maart 27, 2011, 11:13:14
edit2Rapporteer  
Ooh wat klinkt dat aantrekkelijk, maar goed om te lezen dat daar ook niet alles het paradijs is. Dat is helaas de harde realiteit.
Marko

Antwoord #4 Maart 27, 2011, 21:49:07
edit2Rapporteer  
Mooi verslag, leuk beschreven. Hawaiii
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.