kentyman
|
hmmm Op zich zijn "de brievenschrijvers" er nog wel nuchter over (noorderlingen zijn nuchter?!) maar wel een slechte ontwikkeling. Lang geleden was ik windsurfer en ging ik vaak surfen bij een speciaal aangegeven surfstrandje (aan een meer) met bordjes enzo. In de zomer ging iedereen daar toch zwemmen, dwars door 't surfgebied. Dat leidde toen ook wel eens tot gevaarlijke situaties (er is eens een zwemmer geraakt door de skeg v.e. surfplank, dat soort dingen). Het moet van 2 kanten komen: de surfers gaan niet tussen de badgasten zitten en vice versa!
|
|
|
Pieter!
|
'Invasie van kitesurfers gevaarlijk'
MIRNS - Het strandje bij het Mirnser Klif wordt geregeld bezet door grote groepen kitesurfers. Ouders en grootouders in Gaasterlân-Sleat maken zich ,,bûtengewoan ûngerêst'' over de invasie. Ze vrezen voor de veiligheid van hun kinderen. In een brief aan het ministerie van verkeer en waterstaat vragen zij om de aanwijzing van de plek als kitesurfzone ongedaan te maken.
Het kitesurfen is volgens het politiereglement in principe verboden, maar het ministerie maakt hierop voor bepaalde plaatsen een uitzondering. Op vier plaatsen aan de Friese IJsselmeerkust, waaronder het Mirnser Klif, mag de sport het hele jaar door worden beoefend. In Mirns is tweederde deel van het strand bij de keien en het grasveldje gereserveerd voor kitesurfen.
Volgens 25 verontrusten was het Mirnser Klif altijd een uniek plekje waar peuters en kleuters veilig in het ondiepe water konden spelen. Met de komst van de kitesurfers is het met de veiligheid gedaan, aldus grootouder Meinte Vierstra uit Rijs. ,,It is een moaie, spektakulêre sport, mar it ôfrûne jier hawwe wy murken dat kitesurfers en lytse bern net byinoar passe.''
Afgelopen zondag telde Vierstra 72 kiters. ,,De hiele kudde giet nei Murns.'' Hij reisde met zijn kleinkinderen naar 't Klif en trof het hele strand ,,blau, giel, read en oranje'' van de zeilen. ,,Wy binne daliks omkeard.'' Door de drukte is een balspel op het veldje onmogelijk. Ook is Vierstra bang dat kinderen verstrikt raken in de touwen. ,,De wille is der ôf.''
De briefschrijvers vinden dat kiters een eigen plek aan het IJsselmeer moeten hebben, maar snappen niet dat het ministerie de sporters 's zomers weert op grote stranden als Makkum en Lemmer en wel toestaat op kleine strandjes waar nu amper meer plek is voor gewone zwemmers. Volgens Vierstra zijn er nog geen ongelukken gebeurd. ,,Mar foarkomme is better dan genêze.''
|
|
|
drifter
|
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik dacht dat wij daar in nederland niet aan deden. Terroristen vrij laten enz.
|
|
|
Marc de Munnik
|
Laaten wij kiters.. Eens duidelijk maken, dat kiters en toeristen wel samen kunnen gaan.
|
|
|
Jurrien
|
kan ook anders waren er al ongelukken geneurt
|
|
|
vinnie
|
Haakt het NKV hier dan ook op in om onze belangen te behartigen?
|
|
|
Joost
|
Jaja in dat ondiepe water kan een peuter of kleuter als nog verzuipen. Maar goed ik moet toegeven is wel rete druk daaro in de zomer. Iedereen die zijn lijnen op moet rollen. En dan die badgasten die onder je lijnen daar lopen. Lekker gevaarlijk dus. Laten ze anders die handel uitbreiden dan is iedereen blij. Maar een optie om de kitesurfer te verbieden is altijd weer de makkelijke weg.
|
|
|
xray
|
Zoals ik het zie is het feit dat het overal verboden wordt debet aan grote concentraties kiters op 1 plek.... Wees eerlijk, hoe vaak is het echt druk. Vaak alleen als er bijna geen alternatieven zijn (oostenwind) en het bovendien zo warm is dat je het water in kan, al met al 5 dagen per jaar. De overige dagen is er of geen of niet genoeg wind of het is te koud om te zwemmen. Een oplossing is om een nog striktere scheiding aan te brengen (waar ook de zwemmers zich aan houden....) of tijdelijke (paar uur, drukste moment van de dag) verboden.
|
|
|
Lord of the Boards
|
Volgens mij is de Leeuwarder Courant gewoon weer blij dat ze iets negatiefs kunnen schrijven. Het strand is groot genoeg en als badgasten een balletje willen slaan op het gras, kunnen ze best naar rechts. Daar staan bomen, dus daar zijn geen kiters. Op het water is ook ruimte zat. Kiters gaan echt niet tussen de kleine kinderen varen. en die kinderen gaan echt niet een kilometer uit de kant in het water spelen. En als het echt zo'n probleem is voor die mensen, waarom komen ze er dan nu pas mee aan? Er wordt al jaren gekite daar, dus die overlast zou er dan ook al jaren zijn.
|
|
|
Randy
|
strand is niet echt groot genoeg hoor... het strand is zo'n 10 bij 40 meter... max.
|
|
|
Sky®ideR
|
Nee oke het zou idieaal zijn als ze er wat strand bij zouden maken zodat er iets meer ruimte is, maar ja maak dan een duidelijke afschijding met een koort met drijvertjes in het water. Dan heb je een scheiding tussen de zwemmers en kiters. Het Mirnse Klif moet zeker niet veloren gaan door 25 bezorgde opa's en oma's
|
|
|
Lord of the Boards
|
Dat stuk 10 bij 40 meter wat je bedoelt is zandstrand. Dat zit rechts van die boomstam waar dagjesmensen altijd op zitten. Daar mogen we ook niet komen. Ik bedoelde eigenlijk een stuk grasveld. Trap naar beneden en dan naar rechts. Daar zijn ook geen kiters. Wat ik met mijn vorige bericht wilde zeggen, is dat het allemaal best kan zo. Iedereen houdt toch rekening met elkaar? De LC schrijft vaker onzin. Er hoeft maar een verveelde bejaarde met een zeikverhaal aan te komen en ze maken er meteen een groot artikel van, zonder zich eerst verder te verdiepen. Het vervelende is alleen dat wel iedereen het leest. Negatieve publiciteit heb je eerder dan positieve. Bovendien is het wel heel erg zeldzaam dat er 72 kiters zijn. Normaalgesproken zijn er hooguit 30 tot 40. Als er ruimte is voor 72 kiters, dan is er ook ruimte voor 30 a 40 kiters en een stel kleine kinderen.
|
|
|
kentyman
|
een duidelijke scheiding tussen kite-gebied en zwem-gebied lijkt me toch wel handig, als beide partijen zich daar aan houden dan zijn er nooit problemen. Als er dan toch een probleem is dan is het ook direct duidelijk wie er fout was (een zwemmer in het kite-gebied of een kiter in het zwem-gebied) een duidelijke overzichtelijke situatie is altijd veiliger
|
|
|
dude01
Gast
|
Stef de Jong geeft vandaag in de leeuwarder courant antwoord super positief stuk!!!
|
|
|
|