PeeWee
Berichten: 1652
|
Ik heb de 2010 combi 12-9m met mijn 80kg kan ik van 14- 30+ varen. De high-end is enorm (12m goed te houden tot 25knp, de high end van de 9m nog niet gevonden). De low end is wat minder (als mijn vorige kite=north rebel) maar dat heb je vast al gelezen en ook dat het 2011 model wat meer low-end zou hebben. Maar goed ik kan alleen advies geven op basis van mijn ervaring met het 2010 model. Met jouw gegevens zou ik voor de 11-8m combi gaan. Succes. Trouwens het is een super lekkere kite
|
|
|
kobrin
Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
|
Ik denk dat voor u de 11-7 combo het best zal zijn.
Met 75 kg komt een 7tje toch goed van pas als de wind echt los gaat...
|
|
|
mocem
Berichten: 874
|
11-8 zou ik doen als de high end net zo goed is al de 2010. ik heb de high end nog niet gevonden van mijn 7 meter C4 2010. Ik ben bang die misschien wel richting de 40knts gaat. Ik vind dat iets teveel van het goede. Als je liever altijd overpowerd vaart moet je voor de 12-9 gaan.
|
|
|
PieNO
Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
|
moeilijk moeilijk...Heb zelf ook de DOS combo 7/10. Als ik af ga op deze 2 dan wou ik dat ik net effe eerder het water op kan met de DOS 10. Daarintgen hoe vaak pak ik de 7? En als ik de 7 pak dan hou ik hem tot de 40 knopen. En hoe vaak heppie nou 40 knopen. Denk dat ik voor de 8/11 zou gaan
|
|
|
mocem
Berichten: 874
|
met een Dos 10 kan je al snel et water op. Ik heb de 9 gevaren, Als de meeste mensen met een 12 op et water stonden kon ik ook varen met mijn 9 (70kg). Als jij toch snel wilt varen is toch misschien de 12/9 wel een optie voor jouw. Als ik jouw was zou ik 12 en 11 gewoon naast elkaar gaan testen.
|
|
|
jesse.
Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
|
11-8 11-7 Een 11 is net niet te groot dat hij traag is, maar 11 op 75kg heb je genoeg lowend! 8 of 7.. Tja persoonlijk zou ik voor een 7 gaan, dan kan je hem tot 40kn nog houden. Suc6, wel mooie kite en lekker!
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
Snel het water op is nooit een probleem. Daar heb ik m'n Zephyr voor gekocht... Erg leuk om met mooi weer een beetje te cruisen maar daar houdt het ook (bijna) mee op. De C4 die ik wil kopen moet echt wel vaarbaar zijn vanaf 14 knopen. De 11 zou dan toch wel moeten lukken? Zit er veel verschil in de low-end tussen de 11 en de 12??
|
|
|
sennesmid
Geen avatar
Berichten: 43
|
12 8 is ook mooi! vaar ik zelf ook maar dan niet de c4 maar ik weeg wel een stuk minder als jou!
|
|
|
Bram Wilbrink
Berichten: 823
|
Hangt er toch oook beetje vanaf wat je ermee wil doen... loooopen of bigair/hangtime... Ben je beetje newschool zou ik persoonlijk 11 nemen.. iets sneller enzo.. hou je van overpowerd dan 12.. lekker hard lang hangen.. (-:
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
zoals het er nu uitziet ga ik ( zodra ik wat euries bij elkaar heb ) voor een 12 en 9
|
|
|
Tim_GTS5
Berichten: 2818
|
Ik weeg 70kg en heb nu de 11 en 7 (2010), 11 kan ik houden tot 26 knopen ongeveer, de 7m vanaf 22kn. Denk dat de 11m wel groot genoeg is voor je en een 8 of 7m erbij, koop er zelf nog een 9m (2011) bij omdat ik de 7m toch iets te klein vind toch nog een best gat van 11 naar 7, de 9m is gewoon een lekkere maat stuurt snel, goeie hangtime en is lang te houden. Of je moet gaan voor een 12/9 en later misschien nog een 7m erbij, zoveel dagen hebben we niet van 35 knopen. Weet ook niet of de low-end veel beter is van de 2011. Blijft lastig
|
|
|
s.sander
Berichten: 91
Logs: 0 | 16 uur
|
Zelf ben ik in afwachting van mijn 7 en 11, ik denk dat dit de beste keus is. Op texel waait het nl altijd wel weer wat harder.En het lowend is een stuk beter geworden zeggen ze. Als het goed is komen ze deze maans nog binnen, dan horen jullie wel hoe ze zijn.
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
Pfffff, het wordt er niet makkelijker op. Ik neig op dit moment naar de 11-8 combi. High end van de Ozones is meestal boven gemiddeld dus denk dat ik aan een 8 als kleinste kite genoeg heb. Ben bang dat bij een 12-8 het gat te groot wordt en zou daarom liever voor de 11 kiezen. Het blijft lastig.... zoals het er nu uitziet ga ik ( zodra ik wat euries bij elkaar heb ) voor een 12 en 9 Voordeel van de 12-9 combi is dat die beide op de 50 cm bar zijn te varen. Scheelt toch weer een behoorlijk aantal euries!
|
|
|
RH
Berichten: 298
|
Altijd een 9 in je quiver stoppen (maakt eigenlijk niet uit welk merk en type kite). Dat is de kite die je het meeste kan varen. En dan natuurlijk nog een 7 voor de echte leuke dagen. Hou gewoon die Dos 10 voor de echte lowend, of ga op die dagen iets interessanters doen met je tijd.
|
|
|
matti
Geen avatar
Berichten: 100
|
Goede raad..is goud waard zeggen ze maar het is altijd een beetje persoonlijk.
Hier vader en zoon , Vader tussen de 80 en 83kg zwalpend, de zoon 70kg
beiden een set c4 12 9 7 voor alle twee.
Je kan ook je board aanpassen een grotere twint; en een kleinere erbij.
12 9 7 dekken een heel groot bereik af.
Kan je, je maar 2 kites veroorloven, dan zou ik persoonlijk, met jouw gewicht voor 11 en 7 gaan, de 11 kan je behoorlijk doortrekken...
maar toch een 9 ertussen is fijner maar dan met de 12m als grootste en een 7
|
|
|
PieNO
Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
|
@ Johan Nog een belangrijk element om voor een 8/11 te gaan. Je DOS 10 is geen 10. Gooi je DOS 10 maar eens op een andere kite. Je zult zien dat je DOS 10 een 10,5 of 11 is. En met je 7 heb je nog nooit aan zijn low end gezeten. Maar het blijft moeilijk. Misschien is zelfs een 7/11 een goede keuze alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe groot het gat tussen deze twee is. DOS7/11 sluiten perfect op elkaar aan. Hoe dat zit met de C4 weet ik niet. Eerlijk gezegd begin ik door dit topic ook steeds meer kriebels te krijgen om de boel in te ruilen.
|
|
|
matti
Geen avatar
Berichten: 100
|
Wij hebben steeds Ozone gevaren vanaf 2008 tot en met nu, Voor lichtgewichten 65 tot 75 kg hebben de sets 11 7 steeds goed gefunctioneert.
Hangt natuurlijk ook van je boards af die je hieronder gebruikt en je kunnen. Voor de mensen die de ooh zo gegeerd e ozone instinct sport 2008 kennen, de nieuwe C4 zijn bijna te vergelijken op een paar kleine verbeteringen na, zoals het nu afwezig zijn van een 5e lijn, een iets meer direkter gevoel in de bar, met een ietsie pietsie meer bardruk, maar dat komt ten goede wegens het meer bargevoel, je weet blindelings waar je kite zit.
Ik heb vorig jaar ook Catalyst gevaren en die gaat volgens mij meer het delta gebeuren op, waar ik de C4 "droger" varen vindt, dat wil zeggen, meer reactief, het direkter aanvoelen van de vlagen, maar direkt in snelhied omgezet, maar ook depoweren is depower, en dat is bij de catalyst iets minder.
De depowerthrow bij de C4 is behoorlijk groot, wat bij het waven ook ten pas komt zeker in de gijp, waar de kite mooi gelijke druk krijgt en waar als je depowered het ook direkt te merken is, ook de snelheid maakt het een lekker ding om met te varen .
Bij de catalyst omdat hij veel dieper gesneden is en daarom wat meer delta is, gaat hij in de gijp power opbouwen, en is het depower gevoel niet zo direkt.
Ik garandeer je dat je als je enkel met een 2kite optie zit, met 75kg je met een 11m en 7m een groot bereik afdekt.
De 12m brengt net dat ietsje meer in de onderste windregionen en is nog behoorlijk snel maar van 12 naar 7 is een no go veel te groot verschil
Laat ons veronderstellen dat je een boardje hebt van 131 op 40 zoiets? dan zit je gebeiteld met je 11 en 7 .....natuurlijk als het kleiner is dan brengt dit de lowend van je kite ook weer naar beneden en zal je iets later van start gaan.
Ze beweren bij Ozone dat de lowend van de C4 verbeterd is, we hebben alleen gisteren even kunnen varen aan de bdam met de 12m C4 en dat viel in lowend best mee, maar of het zoveel veranderd is , is de vraag, in ieder geval is de range van de 11m heel groot zodat je naar de 7 kan overstappen, heb je 2 boards een klein en een groter dan zit je helemaal goed.
Neemt niet weg dat ik in C4 de range 12 9 7m echt de beste vind.
Greetz Matti
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
Bedankt voor jullie bijdrage tot zo ver. Heb twee boards: een Nobile 555 van 128 x 39 en een Flydoor M van 155 x 42,5. Denk daarom ook dat ik aan de 11 als grootste wel genoeg heb. Pak eerst de Flydoor en als de wind wat aantrekt de Nobile. Ozone adviseert bij de Edge 2011 en de Catalyst 2011 om bij hardere wind (boven de 25 knopen) een kite te pakken die één maat kleiner is. Zowel bij de Edge als de Catalyst betekent dit: een kite die 2 meter kleiner is. Er van uit gaande dat dit bij de C4 ook ongeveer zo werkt zou ik bij de 11 dus liever een 8 kopen dan een 7. En zoals Matti zegt: 11-9-7 zou dan helemaal ideaal zijn. Helaas vind mijn bankrekening het verstandiger als ik voor de twee-kite-combi ga. Moet per slot van rekening wel twee keer op wintersport kunnen....
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Wil je die gelijk bestellen of heb je nog even geduld? Ik heb de 11/7 combi die binnenkort komt en weeg hetzelfde ongeveer. Heb ook ongeveer dezelfde eisen als jou dus 11/7 moet lukken. Persoonlijk vind ik 12 te groot al dat de 2011 13m redelijk snel was.
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
Wil eerst m'n Dosjes hebben verkocht voordat ik iets nieuws ga aanschaffen.
Weet dat dec, jan. en feb. niet de meest ideale maanden zijn om kites te verkopen maar hopelijk meldt de toekomstige eigenaar van deze prachtige, betrouwbare, veilige, mooie, populaire, gewillige, uitdagende en perfect op elkaar aansluitende F-one 10-7 kite combi zich binnenkort.
Dus: mocht je nog iemand weten die op zoek is.....
|
|
|
|
matti
Geen avatar
Berichten: 100
|
Wil je die gelijk bestellen of heb je nog even geduld? Ik heb de 11/7 combi die binnenkort komt en weeg hetzelfde ongeveer. Heb ook ongeveer dezelfde eisen als jou dus 11/7 moet lukken. Persoonlijk vind ik 12 te groot al dat de 2011 13m redelijk snel was.
Jouw boards zijn perfect om de 11 7 combinatie te hebben!!! Ik zou in jouw geval echt wel in de 11 en 7 m gaan...maar tja ieder zijn ding natuurlijk in ieder geval veel succes!
|
|
|
zwafra
Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
|
Wat mij opvalt is dat er nu al 5 setjes C4 van 2010 op Marktplaats te koop worden aangeboden ...vallen ze toch een beetje tegen (lowend)? Ben zelf ook geinterseerd in Ozone (edge) maar ga er zeker toch eerst even mee proefvaren ..
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Wat mij opvalt is dat er nu al 5 setjes C4 van 2010 op Marktplaats te koop worden aangeboden ...vallen ze toch een beetje tegen (lowend)? North geeft 23 hits, Cabrinha 50, Slingshot 37, Best 41........... Moet je voor de gein is @ Hanglos gaan zoeken op 2e hands 2010 vliegers
|
|
|