1: Zodra je kite achter je komt bij het landen moet je een tweede loop inzetten achter om spanning op je lijnen te houden en weer af te remmen, heeft niks met je kite zelf te maken.
2: Dan spring je waarschijnlijk te recht omhoog, ervaren kiteloopers springen al iets vooruit zodat de sprong geleidelijk over gaat in een loop. Ook je lichaamshouding moet recht achter de krachtpiek van de loop zitten en dat is een andere positie dan wanneer je een normale sprong inzet. Als je dus op de normale manier springt en dan je loop inzet word je scheef getrokken en voelt het alsof je harder afgeschoten word dan wanneer je houding ingesteld is op een kiteloop.
Wat ook mee telt is dat je met de Jekyll vaart, deze is niet speciaal voor kiteloopen gemaakt maar het zal allicht kunnen. Wat je ook als eerste moet doen is op het hoogste punt of net daarna beginnen met loopen. Dan vlieg je er veel minder hard achter aan en is het ook eenvoudiger te controleren.
Dan heb ik je een paar keer flink zien crashen. (ik vaarde met de ocean rodeo razors). Als je land dan vaar je onder je kite door waardoor hij uit de lucht valt.
Was ook even de weg kwijt, na mijn eerste loop. Hij ging snel rond, maar toen ging ik er achteraan. Maar goed begin is er. Overigens werd ik achter in de branding (mirns ), jazeker ook mirns heeft een branding, behoorlijk gacatapulteerd. Wel met goede afloop.
Dan heb ik je een paar keer flink zien crashen. (ik vaarde met de ocean rodeo razors). Als je land dan vaar je onder je kite door waardoor hij uit de lucht valt.
Duidelijke uitleg Evan, Ik ben al een tijdje bezig hoger te loopen maar word in hardere wind steeds afgestraft door een keiharde ruk. Ik spring dus steeds te recht omhoog begrijp ik nu. Kun je uitleggen hoe je ervoor zorgt dat je lichaam achter de krachtpiek blijft?
de jekyll is prima te loopen, ook wel redelijk hard zelfs Ik heb de jekyll van model 2009 tot en met model 2013 gevaren. Hij klimt bovendien uitermate goed, dus dat helpt met landen wel veel.
Wil je -als je eenmaal goed kan loopen- meer voorwaartse kracht, dan zal je (bij gaastra) over moeten stappen op de Pure of Spark.(Pure heeft dan voorkeur)
Met loopen is het gewoon dat je het veel moet doen net als met elke andere trick, je moet ook niet blijven hangen bij het niveau waar je comfortabel mee bent want dan leer je het nooit echt. Gewoon veel crashen dus, meestal doen crashes uit loops toch geen pijn want het zijn van die stuiter crashes over het water.
Begin dit jaar ben ik als 32 jarige begonnen met loopen en nu durf ik ze te trekken met m'n 9m in 35kn en m'n 7m in 40kn, nog niet zo hard als m'n buddies maar het gaat wel steeds hoger en harder.
Wat ook helpt is wat kortere lijnen, zelf heb ik er 22m lijnen op zitten en dat vind ik persoonlijk de goede mix tussen een snelle kite die diep gaat en snel klimt met toch genoeg power om hoog te gaan. Met nog kortere lijnen wordt de loop radicaler maar komt je niet zo hoog. Met langere lijnen merk ik niet veel verschil met hoogte maar de loop wordt er wel laffer van en de kite klimt minder snel na de loop.
In het begin moet je (naar mijn mening) nog niet met kortere lijnen gaan varen (20m versta ik onder kortere lijnen) ergens tussen de 22 en 25 m is denk ik ideaal. Hierbij kan je perfect het loopen leren, maar krijg je niet zo'n agressieve pull als dat je zou krijgen op 20m lijnen (of korter)
Zou wel underpowered beginnen, niet te hoog gaan, loop trekken wanneer je weer daalt. En je lichaam naar de kite laten wijzen, schouders recht. En niet vergeten het board downwind te draaien voor de landing
Begin dit jaar ben ik als 32 jarige begonnen met loopen en nu durf ik ze te trekken met m'n 9m in 35kn en m'n 7m in 40kn, nog niet zo hard als m'n buddies maar het gaat wel steeds hoger en harder.
Ik verheug me nu al op de loepfilmpies van jou uit SA Frank