Slijtage van klapperen en schuiven preventief verstevigen?

freaky_jason

Geen avatar

Berichten: 4
September 02, 2008, 15:03:06
edit2Rapporteer  
Op het forum zijn al een hoop berichten te vinden over het repareren van gaatjes e.d. in het doek maar hoe staan jullie tegenover het preventief verstevigen van mogelijk zwakkere plekken? Mijn kite heeft vooral aan de trailing edge van die diepe kreukels van het klapperen. Ook is de LE wat pluizig op het gedeelte waarmee hij op het strand ligt. Nu ben ik aan het overwegen om preventief deze (redelijk uitgebreide) stukken af te gaan plakken met spinnakertape. Goed idee? Of zal ik wachten tot er uiteindelijk ergens een gaatje ontstaat en dan deze plakken? Heeft het aanbrengen van lange stukken tape nog invloed op de vliegeigenschappen?

Alvast bedankt!
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #1 September 02, 2008, 17:27:58
edit2Rapporteer  
als je er tape op plakt vererger je het alleen maar. Juist op de overgang van normaal doek en getaped doek slijt het doek harder door het gewichtsverschil.

Ik heb dit ook ooit gehad. Met hulp van een zeilmaker hebben we het slechte paneel los gehaald. Dus alle stiksel los halen. Vervolgens het paneel overgetrokken op een nieuw stuk doek en dat erin gezet.
Dat is goed gelukt mede dankzij de vaardigheden van de zeilmaker, die veel vlieger ervaring heeft.

Alles kan gemaakt worden, maar soms is een nieuwe kite kopen makkelijker.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 September 02, 2008, 17:30:51
edit2Rapporteer  
merken als F-one en Gaastra gebruiken dacron frames tegen klapperen. Een TE met extra stevig doek(dacron) wordt ook wel silencer genoemd. Normaal doek rekt meer dan dacron, dacron blijft dus haar afmetingen houden waardoor het niet of minder gaat klapperen, hoe stiller de kite, hoe minder er klappert.

Een los stuk erop plakken heeft geen nut, A gaat het idd meer klapperen (zie maar naar gerepareerde TE's) en B klappert het er toch af omdat de ondergrond al niet meer helemaal in verhouding is.
freaky_jason

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #3 September 02, 2008, 20:47:40
edit2Rapporteer  
Bedankt voor juillie reacties! Het zit nu ook idd ter plaatse van de verschillende diktes materiaal. Maar als ik daar dus een stuk tape overheen plak schuift de kreukelzone waarschijnlijk gewoon op richting LE? Het is trouwens een waroo pro.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 September 02, 2008, 22:29:15
edit2Rapporteer  
garantie? Ze zijn best coulant bij Best
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #5 September 03, 2008, 14:03:43
edit2Rapporteer  
als je daar garantie op krijgt....   dan mag je je helemaal de scheurbuik lachen....  een duidelijker scenario voor slijtage is bijna niet te geven.
freaky_jason

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #6 September 03, 2008, 17:29:28
edit2Rapporteer  
Ik vrees t ook. Ben ook niet de 1e eigenaar.. Heeft er iemand verder nog een goedkope manier om mijn probleem te fixen?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 September 04, 2008, 11:29:58
edit2Rapporteer  
zolang het niet scheurt is er niks mis mee, je kan het paneel laten vervangen, of een stuk er aan laten zetten, maar dan verschuif je het probleem... een nieuwe kite(of 2ehands) is dnek ik een betere optie.
Piet ppp

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #8 September 04, 2008, 11:40:18
edit2Rapporteer  
Hetzelfde probleem als jij beschrijft heb ik ook bij mijn Caution spitfire 3. Ook 2e hands gekocht en slijtage langs de TE. Ik heb hier spinakertape op geplakt, over de gehele lengte van de TE en toen vastgestikt met een gestikte zigzag, op een gewone naaimachine (zie voor details topic reparatie kites).
Ik heb hier bewust voor gekozen omdat de kites uit 2006 zijn. Ik heb ze gekocht om mee te leren kiten, goedkoop en als ze het seizoen uitdienen kijk ik uit naar jonger materiaal of nieuw.
Ik weet niet of ik nu het probleem vererger, want als het harder zou gaan slijten omdat de TE nu zwaarder is geworden, dan zouden er ook op nieuwe kites geen verstevigings banden op de TE gemaakt mogen worden, want daar word deze dan zowie zo zwaarder van en zou er vroeger of later dus altijd slijtage op de overgang ontstaan.
na deze reparatie heb ik er 2 keer mee gevaren, en ik kon niet iets merken dat de kite anders dan voor de reparatie vloog.
suc6 met je besluit
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 September 04, 2008, 11:43:51
edit2Rapporteer  
Caution(merk van Spitfire) gebruikt dikker doek, dus die zou meer kunnen hebben dan andere merken(op SS en OR na)
freaky_jason

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #10 September 04, 2008, 16:57:59
edit2Rapporteer  
Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik denk toch dat ik net als piet er even wat tape tegenaan ga plakken en dan vastnaai..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.