slufterhufters.com
Berichten: 6021
|
dan haal je de knoopjes eruit, en laat 1 knoopje zitten op de lusjes. en stel dan je kite lekker af doormiddel van korter of langer maken van je stuurlijnen bij je bar.
|
|
|
Mr. Indigo
Berichten: 50
|
In principe staat het er allemaal op wat het doet. komt er dus op neer dat de twee afstelling mogelijkheden bij de leading edge gaan over de power afstelling. staat ook aangegeven op de kite dus. als je meer power nodig denkt te hebben dan doe je degene op de leading edge, anders de ander. de 3 afstellingen aan de andere zijde van de kant gaan over de snelheid qua sturen. de 12m is best redelijk snel, dus stel hem maar af op de middelste afstelling. als je hem te snel vindt kan je dus de SLOW tuning proberen. als je te langzaam vindt de....FAST. kortom, het staat allemaal duidelijk aangeven en de juiste afstelling hangt af van de wind en wat je lekker vindt. succes ermee in ieder geval!!
|
|
|
Hieronymus
Berichten: 177
|
Wat ik me eigenlijk voornamelijk afvroeg is of er dan geen standaard afstelling is of in ieder geval de meest gebruikte, om dan zoals Bea al zei de rest van de knoopjes er gewoon af te halen en eigenlijk alleen de verstel mogelijkheden op de bar te gebruiken, zoals ik ook bij mijn V4's doe? Want wat alle mogelijkheden doen weet ik wel, maar ben altijd een half uur aan het klooien en dan is het eigenlijk nog net niet geweldig!
|
|
|
jeffrey
Berichten: 534
|
ik heb ook een 12 vierkante meter van aero 2 je gewoon alles op vol power zetten ten eerste moet je bij je bar de lijnen op het laatste knoopje zetten ten tweede moet je bij de kite alles op z'n verste knoopje zetten dat je vol power hebt zo vind ik hem het lekkerst varen en dan kan je met je de power koort je kite de-poweren dat is echt top afstelling
|
|
|
Freija
Gast
|
uhmm... ik heb ook wel eens problemen met de afstelling (V4). Snap wel hoe het werkt, maar dan bij bijvoorbeeld heel veel wind stel ik hem 'light' af, maar dan verliest de kite een beetje zijn vorm. Dan staat hij erg open, dat hoor ik vooral van mensen aan de kant. Is het dan toch handiger om hem elke keer standaard af te stellen zoals BigFoot al zegt?
|
|
|
Moza
Berichten: 1716
|
Wat Jeffry schrijft is idd waar...je kunt die Aero het beste op vol power zetten dan vliegt ie het beste! Als je bij de aero twee het achterste lusje gebruikt aan de LE (less power volgens mij) dan krijgt je kite een iets ander vorm en gaan je wingtips ook een beetje uit elkaar! Niet goed!
Zorg altijd dat je een goede vorm in je hebt in je kite....dan kun je bij harde wind depoweren dmv van je strap ....en door de knoopjes aan je stuurlijnen (bij je bar te gebruiken)
Te veel depoweren heeft ook geen zin want dan stuurt je kite nauwelijks meer! Dan moet je gewoon een kleinere maat pakken!
@freija: Je moet altijd uitgaan van een basic setup..te veel veranderen heeft geen zin! Wat je eens kunt proberen om je kite met licht weer licht af te stellen...kijken of ie dan nog oke vliegt...en dan full power afstellen....dan merk je het verschil...en weet je gelijk hoe je je kite af moet stellen als het harder waait...snappez vous?
|
|
|
Hieronymus
Berichten: 177
|
Bedankt! Ik ga het eens proberen, ik heb hem inderdaad wel vaak op less power staan, merk dan dat tie wat onstabiel wordt misschien wel omdat hij dan inderdaad zijn vorm verliest! En Freija, die V4 moet je op de standaard setup houden en werken met de knoopjes op je bar, werkt bij mij prima, met die V4's nooit problemen gehad met de afstelling!
Jeroen.
|
|
|
_steef
Gast
|
Ik vlieg mijn Aero II 12 altijd met de powerlijnen aan de lijnen waar MORE bij staat. De stuurlijnen heb ik altijd aan de lijn waar FAST bij staat. Op mijn bar heb ik de stuurlijnen een knoopje dichterbij de bar gezet omdat anders de lijnen te los staan. Alle lijnen heb ik op de kite op de laatste knoop staan. En wat mij betreft vliegt hij zo het best Als ik start depower ik met de strap bijna helemaal (ongeveer 2cm de strap aangetrokken) En dan ga ik het water op en power hem naar hoe ik hem wil hebben.
|
|
|
litewave
Berichten: 607
|
EHHHHHHHHHHHH, te moeilijk allemaal. 1 keer afstellen: depower op zijn langst dan moet de bar halverwege de depowerkoord hangen en dan nooit meer aankomen.
|
|
|
Claudia
Gast
|
Ik heb precies dezelfde kite Bigfoot. Dacht ook, wat een shit....hij stuurt niet eens lekker, maar als je hem op de meeste power hebt staan gaat het stukken beter en hangt ie ook stabieler. Kwam ik gisteren ook pas achter hoor! Succes
|
|
|
Moza
Berichten: 1716
|
Ik heb precies dezelfde kite Bigfoot. Dacht ook, wat een shit....hij stuurt niet eens lekker, maar als je hem op de meeste power hebt staan gaat het stukken beter en hangt ie ook stabieler. Kwam ik gisteren ook pas achter hoor! Succes
Hee Claudia, toch een kite gekocht uiteindelijk?! Kickuh....welke maten heb je genomen? Verder weer een beetje in business hier! Goed werk!
|
|
|
Hieronymus
Berichten: 177
|
Hebben jullie trouwens de lijnen op de kite wel op dezelfde knoopjes staan of hebben jullie daar nog variaties op naast op More en Fast zetten? En hoe staan jullie stuurlijnen dan? Gister had ik de lijnen op Fast en More staan op gelijke knoopjes en op mijn bar op het eerste knoopje vanaf de bar, maar toen stonden mijn stuurlijnen bij een vlaag kneiter strak en ik 3 meter verder!! Best grappig als je net op je board wil stappen, maak je spontaan een board off @#$, zo lijkt het! Maar niet helemaal de bedoeling! (Ik weeg trouwens 77 kg)
|
|
|
Moza
Berichten: 1716
|
Je moet niet naar knoopjes kijken maar naar de afstelling in het algemeen stel dat je als basis setup de middelste knoopjes van fast en more pakt...dan moeten je stuurlijnen een klein beetje doorhangen en ietsjes losser staan dan je depowerlijnen (als je bar tegen de knoop aan rust)....dat is dan je standaard setup....bij meer depower kun je dus die setup veranderen door...
-strap aantrekken (kortere depowerlijnen...langere stuurlijnen) -knoopjes bij je bar van je stuurlijnen dichter naar de kite toe te gebruiken (langere stuurlinen) -knoopjes bij je LE (more) dichter naar je kite toe (kortere depowerlijnen...langere stuurlijnen) -knoopjes bij je tips (fast) verder van je kite af (langere stuurlijnen)
Relatieve verlenging van je stuurlijnen en/of relatieve verkorting van je depowerlijnen : zorgt voor depower van je kite!
|
|
|
Moza
Berichten: 1716
|
Nog even dit./...in principe kun je heel veel doen met je strap ....alles tegelijk veranderen zou zorgen voor te veel depower je stuurlijnen hangen dan veel te slap (stuurlijnen zijn je buitenste lijnen) en je kunt dan niet meer sturen....je lijnen staan te slap...
heb een keer met een aero1 14 met hele dikke wind op het water gestaan....maar hij was zoveel gedepowered dat ik nauwelijks meer kon sturen: NIET LEUK...er zijn dus grenzen!
|
|
|
Naish........what else???
Berichten: 3039
|
De verschillende knoopjes zijn er natuurlijk voor verschillende windsterkten, het is derhalve ook belangrijk om de juiste knoopjes bij de juiste windstrerkte te gebruiken! Om te weten welk knoopje je moet gebruiken bij welke windsterkte heb je ervaring nodig, deze kun je op doen door dit aan ervaren kiters te vragen en door zelf te voelen. Vraag aan een ervaren kiter wat hij van jou set-up vind en laat hem het eens veranderen, dan ga jij het zelf testen en je vraag waarom en hoe de kite is aangepast!
|
|
|
JeroenJ
Gast
|
Ik heb zelf een aero2 14m. Ik stel hem eigenlijk altijd standaard af, dus bij de kite op de knoopjes zo ver mogelijk van de kite af, en hetzelfde bij de bar.
Laast had ik bijv de lijnen bij de bar compleet anders ingesteld omdat er heel weinig wind was, en daardoor was alle vorm uit de kite en vloog hij amper. Volgens mij is de vorm juist ideaal als je hem ´standaard´ afstelt... je kunt dan nog meer dan genoeg depoweren met je strap idd.
|
|
|
Moza
Berichten: 1716
|
Dat is precies dezelfde afstelling als alles op de middelste knoopjes! Alleen is je hele kite 5 cm dichter bij je! Het gaat er hier om of je de kite beter op power en fast kunt zetten.....staat ie daar bij jou op?
|
|
|
Claudia
Gast
|
Hey Moza, ja heb ook een kite gekocht. Vorig jaar al hoor, maar heb er pas 1 keer mee kunnen oefenen. 12m2 issie. Hoop dat het nu wat sneller vooruit ga en na de zomer als ik 4 weken op vakantie ben geweest gaat het vast beter.
....ik doe ook niet aan knoopjes, gewoon op de helft maar denk ik altijd....
|
|
|
Moza
Berichten: 1716
|
Zo is het maar net....maar als je wat meer hebt kunnen oefenen moet je er maar eens een beetje mee gaan experimenteren....
12 meter is trouwens een goeie maat voor je....heb je alles compleet verder, boardje pak enz.?
Keep us posted over je vorderingen....4 weken vakantie moet wonderen kunnen doen! Ik kan ook niet wachten tot ik weer eens een flink aantal dagen achter elkaar los mag!....
suc6
|
|
|
PatrickThal
Gast
|
Ik ben op zoek naar een kite buggy, wie kan mij adviseren, ik ben 105 kg en niet de kleinste... 1.96M Tevens advies voor de juiste Kite ervoor.
Bedankt
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
Als de stuurlijnen te strak staan vind ik de V4 echt niet lekker meer vliegen, maar dat is mijn mening
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
@EricV4: Heb je geneens door dat patrick een wel erg oud topic omhoog geschopt heeft met een volledig offtopic reactie.
@patrickthal: vragen over buggy'en kun je beter op vliegerforum.nl stellen ipv op een KITESURF/KITEBOARD forum waarin je ook nog eens zomaar een oud topic naar boven haalt wat totaal niet relevant is met jou vraag.
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
@EricV4: Heb je geneens door dat patrick een wel erg oud topic omhoog geschopt heeft met een volledig offtopic reactie blijkbaar niet (tong_kitesmiley) gaan we weer ouwe koeien uit de sloot halen, of weet ie niet hoe die een topic moet starten of dat ie op het verkeerde forum zit :
|
|
|
Jurgen
Gast
|
Heb een aero II 16 m2. (+/- 80 kg)
Ik zet hem ook altijd op more power en faster turning. (knoopjes verst van de kite) Ook andere instelling geprobeerd maar ik keer altijd terug naar die More power en faster instelling.
Zodra het over de 18 knopen gaat pak ik mijn kleinere kite.
Veel plezier ermee Jurgen
|
|
|