kiteongeluk / watersportverbond.

huib

Berichten: 453
Antwoord #25 Mei 31, 2005, 17:27:37
edit2Rapporteer  
Word een les altijd afgesloten met een eind evaluatie, waarbij de Les, Leerling, Instructeur en de School word gevalueerd, daar waar nodig worden nog mogelijke sturingen gegeven en als laatste ontvang een leerling een kitepas KNVW IKO.

Ja leuk maar hoe zit dat nu, ik heb precies 1 jaar geleden kiteles gehad en aan het einde een pasje (IKO) gekregen waarop alles afgevinkt staat behalve het upwind varen. Met zelf oefenen had ik dat na 2 dagen ook wel onder de knie en sinds dien een jaar lang bij elke gelegenheid op het water gestaan. En nu dan... mag ik het water nog op, moet ik examen doen?

Zonder gekheid, niet dat ik me daar zorgen over maak maar zoals ik zullen er genoeg mensen zijn. Sinds de lessen veel ervaring op gedaan en ondertussen bijna elke dag op het water.... maar zonder IKO pasje.

De vraag is dan, voor wie gaan we dat certificaat verplicht stellen en wie gaat dat reguleren.
dkite

Berichten: 109
Antwoord #26 Mei 31, 2005, 19:29:02
edit2Rapporteer  
Ik word niet goed van al die bemoeials en regelneven in dit land.  >Sad

Remco heeft gelijk. Kiten is een extreme sport en zal dus van tijd tot tijd resulteren in een ongeluk. Vervelend als het gebeurd maar dat is het leven.

Bekijk het in het volgende perspectief:
- 5300 mensen overlijden per jaar tijdens het beoefenen van hun sport (niet-natuurlijke dood). (en 160.000 niet dodelijke blessures)
- Tijden het motorrijden verongelukken per jaar 75 mensen (die hebben allemaal een rijbewijs).
- Parapenten 3 doden per jaar.
- 108 voetgangers per jaar
- 196 fietsers per jaar

(Bizar wat een statistische info je kan vinden met google)

Ik weet dat dezelfde discussie ook al jaren wordt gevoerd bij het skien...er overlijden momenteel zo'n 20 personen per jaar in de alpen ten gevolge van botsingen. Helaas heb ik 2 jaar geleden een dergelijk ongeluk gadegeslagen...dit soort dingen zullen niet voorkomen worden door regulering of ski-bewijzen. Het verstompt het verantwoordelijkheids gevoel en geeft een gevoel van schijnveiligheid waardoor juist  meer ongelukken zullen plaatsvinden.

Kortom, hoe sterk je de boel ook reguleert slachtoffers zullen er altijd vallen. Zelfs tijdens het dammen zullen er mensen overlijden...het risico bij kiten is gewoon wat groter. Maar dat is nou net waar je een kick van krijgt...
Marc de Munnik

Berichten: 1252
Antwoord #27 Mei 31, 2005, 19:32:15
edit2Rapporteer  
DKite.. De mensen die bij dammen overleiden.. Overleiden aan een natuurlijke-dood... Dat is wat anders als een Niet-natuurlijke dood
naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #28 Mei 31, 2005, 19:59:19
edit2Rapporteer  
Helemaal met je eens Fons, ik stond op het autostrand, terwijl er les werd gegeven werd er 30 knopen gemeten! Als die scholen het voor zichzelf willen verpesten is dat hun zaak, maar als er straks een geheel kiteverbod ingaat omdat er teveel ongelukken gebeuren zijn we allemaal de sjaak!

Dus instructeurs: NEEM JE VERANTWOORDELIJKHEID!

Een beginner die met >6 bft les krijgt denkt de volgende keer dat het zo hard waait dat het veilig is om het water op te gaan, terwijl dat absoluut niet zo is.

Je kan nu inderdaad een paar honderd euro meer verdienen als je op zo'n dag les gaat geven, maar uiteindelijk gooi je je eigen ruiten in als lessen volgend jaar verboden wordt!
dkite

Berichten: 109
Antwoord #29 Mei 31, 2005, 19:59:58
edit2Rapporteer  
@Marc...je snapt niet wat ik probeer te zeggen...je loopt met ALLES wat je doet een risico...iedere keer als je de trap neemt loop je het risico naar beneden te flikkeren. Je kan dus niet alles voorkomen door regulering....dat is wat ik aangaf met het dammen (en geloof me dat er mensen zijn die een niet natuurlijke dood hebben met duffere bezigheden dan dammen).

Maar na het stukje van Fons kom ik deels terug op de stelling dat we niet alles moeten reguleren...de regel waarbij wordt vermeld dat er maar 1 instructeur per 100 meter kustlijn mag staan juich ik toe....nu nog het totaal aantal instructeurs beperken tot 5 ipv 5 per surfschool....

ps. Hebben die duitsers die in het weekend lesgeven op Oostvoorne ook zo'n vergunning?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #30 Mei 31, 2005, 20:31:49
edit2Rapporteer  
AFGELOPEN ZATERDAG WERDEN DE AFSPRAKEN OP 1T/M 5 EN 6 T/M 10 OVERSCHREDEN OP HET AUTOSTRAND, Door eenvergunninghouder ik vraag me af hoe moet dat dan gereguleerd worden ?

Dat betekent dat er ook letterlijk aan geen enkele voorwaarde is voldaan!

Moet zeggen dat, als de voorwaarden worden nageleefd, playa weer een stuk aantrekkelijker is als kitespot. De reden dat ik daar liever niet vaar is het mijnenveld van cursisten en de ruimte die daar door min of meer geclaimd wordt. Tenslotte ben ik ook een recreant!

Maar een goed punt: wie controleert of er ook daadwerkelijk aan de voorwaarden wordt voldaan??

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #31 Mei 31, 2005, 20:53:23
edit2Rapporteer  
Simpel: je komt min of meer toch weer terug bij een stukje zelfregulering. Draai een paar kopietjes van de gestelde voorwaarden en schuif deze onder de neus van de betreffende schoolhouder. Werkt confronterend, en je hebt daarbij nog een compleet strand aan recreanten achter je staan.
Kort gezegt; voldoe aan de gestelde voorwaarden of pleur van het strand!
Karta

Berichten: 17
Antwoord #32 Mei 31, 2005, 21:01:00
edit2Rapporteer  
Ik zelf heb ook een school en mijn opleiding gehaald bij IKO. Mijn basis gaat uit van absolute veiligheid. Zowel op materiaal gebied als tijdens de les. Alle risico's worden besproken tijdens de les. Soms zo vaak herhaald dat mijn cursisten zich na 1 les zich irriteren aan kiters die te dichtbij de kant springen of andere onnodige risico's nemen. Dit om even aan te geven hoe belangrijk een certificaat is van IKO en KNWV.

Ik vind dat iedereen een cursus moet volgen en dat mensen zonder pas niet het water op mogen. Dat betekend verplicht lid van een club of vereniging of IKO of KNWV of wat dan ook. Desnoods met elke keer een nieuwe flyer aan je lijnen dat aangeeft dat je mag kiten. Ik ben absoluut bereid om een jaarlijks bedrag neer te leggen om dit tot stand te brengen.

Ik vind een vrijgeving absoluut onzin. Dan bereiken we hellemaal niks mee en sterker nog. Dan is de hele IKO en KNWV niks meer waard. Ik heb nu 2 jaar ervaring in mijn eigen school en ik zie echt het verschil tussen een erkende IKO en KNWV school en ieder andere school die je een kite in je handen duwt en je een ondersteunend schouderklopje geeft. Het is drastisch.... ook met bekende scholen....

Maar goed. Het aller belangrijkste is nog steeds dat mensen bewust moeten worden van wat er gaande is. Meer ongelukken en minder spots. Ik loop al de hele dag over het strand als een school leraar tijdens de pauze kiters te waarschuwen van hun acties. Ik gebruik nuttoloze acties voor de les om aan te geven hoe het niet moet. Wel handig, maar helaas niet de bedoeling. Het ergste is dat ik het op elk moment kan doen.

Ik denk dat het tijd wordt dat de kiter maar gaat betalen voor een vergunning. Aangezien deze personen ook de oorzaak van alle problemen zijn. Ik ben bereid om te betalen om mezelf en anderen veilig te stellen.

En over het NKV.... Ik ben klaar ermee... het kan me niet voorstellen dat je met al dat geld en tijd en inzet... niks of weinig voorelkaar krijgt. Er is totaal geen communicatie geen berichten... en niemand weet iets. Om maar niet over het groene strand te beginnen. Ik kite hier al jaren en dit is één van de veiligste spots in Nederland vanwege de ruimte. Tsja niet met aflandige wind.. anders lig je in de vaargeul.... logisch. Maar ik snap niet het verschil tussen een veilige Muiderberg op een zondag middag met 60 kite's. En een onveilig groene strand, waar soms geen kip te bekennen is. Wordt het niet eens tijd dat er koppen gaan rollen daar? Wordt het niet eens tijd, dat alle iedeeën van mensen ook worden gehoord door NKV? Waarom zie ik geen beargumentaties? belangen vertegenwoordiging... zal best... maar groene strand dicht???Ik heb de personen gesproken die over het groene strand gingen. Zelfs de gemeente wilde het gebied openhouden. Ik heb zelfstandig een actie ondernomen. We wilden naar Terschelling, alles is geboekt! Het hele SS team gaat! Alleen dankzij het verbod kunnen we het wel vergeten! Kortom, laat maar zien wat belangenvertegenwoordiging is. Ze kunnen niet eens een behoorlijk bericht plaatsen over de spots over waarom dingen verboden zijn enz enz. Jongens laat maar zien wat jullie waard zijn. Ik wijs geen vingers. Maar iedereen staat met ogen open.

Zo kan ik door blijven gaan. Ik wordt hier moe van. Actie... dat moet er komen... en ik ben al bezig...

Groeten Karta Team
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #33 Mei 31, 2005, 21:05:53
edit2Rapporteer  
leander heeft gelijk meest wa verzekeringen dekken niet alleen tot 1m2  moest me zelfs eerst laten verzekeren voor een stranger=trick stuntvlieger

heb verzekering voor 1 jaar afgesloten bij de witte in breda (vlieferwinkel en zeil makerij)
Je krijgt dan meteen 10 % korting bij hun op kites nou 1 kite 1200 euro dan is 10% ongeveer 100 euro heb je je verzekering er alweer dik uit
THEGREEN

Berichten: 683
Antwoord #34 Mei 31, 2005, 21:12:23
edit2Rapporteer  
Goed gesproken  .^

Ik geef dan wel geen kitesurf les maar windsurfles en ik sta heel veel in het water tussen de beginnende kiters. Ik vind ook dat ze verplicht les moeten krijgen bij een erkende kiteschool! In de windsurfschool waar ik help is de baas (mijn vader) ook in het bezit van de benodigde diploma's.....

Over het NKV: in de kitesurfmagazine staat altijd een bladzijde. Alleen ook ik vind dit lang niet voldoende......
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #35 Mei 31, 2005, 21:21:12
edit2Rapporteer  
Sjeeses......dan verlang je toch weer naar die goeie ouwe tijd, dat boards niet korter waren dan 2 meter en de kites maar 2 lijnen hadden....
WTF gaat dit naar toe!! Kiten zou je passie maar zijn.....
De fun is ver te zoeken...en ik maar denken dat het allemaal om de fun en vrijheid draait....

Ik ben het ook met dkite eens, probeer eens te relativeren. We draven door. Veiligheid begint bij jezelf.
Als er toch een bewijs van het een of ander zou moeten komen dan is dat van verstandelijkheid!
Hans Ko
Gast
Antwoord #36 Mei 31, 2005, 21:51:25
edit2Rapporteer  
Ik ben tegen een IKO, KNWV of verplichting van lidmaatschappen bij verenigingen om daar te mogen kitesurfen.

Je hoeft toch ook niet verplicht bij de ANWB lid te worden om te mogen autorijden.

Prima als IKO of KNWV etc. Gecertificeerd gaan worden tot het mogen uitgeven van verzekering certificaten of zoiets dergelijks

 Alleen kan dit nooit gekoppeld worden aan een verplicht lidmaatschap van wat voorn club dan ook. Dit is juridisch binnen Nederland verboden.
Marco

Berichten: 31
Antwoord #37 Juni 01, 2005, 08:02:55
edit2Rapporteer  
Citaat
En over het NKV.... Ik ben klaar ermee... het kan me niet voorstellen dat je met al dat geld en tijd en inzet... niks of weinig voorelkaar krijgt. Er is totaal geen communicatie geen berichten... en niemand weet iets.

Al dat geld hebben we niet... waarom? Het bedroefende aantal kiters dat wel lid is, is niet voldoende om over de aantallen die jij schijnbaar in gedachten hebt op te hoesten verander dat eens kunnen we misschien meer doen. Tijd hebben we ook niet maar wat we hebben stoppen we belangenloos in het promoten van de kitesport. Inzet tonen we allemaal meer dan voldoende, dat onze inspanningen soms door roekeloosheid/onwetendheid van anderen weer teniet woordt gedaan is schijnbaarbijzaak. Weinig of niets voor elkaar krijgen... inderdaad de communicatie is niet goed, de NKV heeft al enige successen mogen behalen en daar wordt dan de te weinig aandacht aan besteed. Niemand weet iets, niet iedereen kan alles weten, ik krijg informatie van alle regiovertegenwoordigers maar ook ik weet niet precies wat er speelt, is gewooon veel info die je krijgt. En dan dat geneuzel over het groene strand. BPR is ingesteld door RWS, was anderhalfjaar terug bekend. Niemand zoekt contact met NKV over ontheffing op dit BPR voor het groene strand. Terwijl de NKV wel degelijjk aandacht, best veel en duidelijk, aan het BPR heeft besteed op de site en in fora. Zoals gezegd geen reactie. Ik heb zelf een maand, anderhalve maand terug contact gezocht met de jongens van Terschelling om te vragen of zij ook spots geregeld willen hebben want het is nu eenmaal verboden... verboden? maar de gemeente.... heeft inderdaad geen jurisdictie op BPR-gebieden. Dus voordat je op deze manier een aantal vrijwilligers die hun uiterste best doet loopt af te kammen moet je je misschien eerst zelf beter informeren.

vriendelijke groet

Marco Mosterman
Regiocoördinator NKV
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #38 Juni 01, 2005, 10:30:23
edit2Rapporteer  
In de winkels ligt de opslossing, Kitehigh, Hanglos en andere kitesites zijn leuk maar 70% komt daar niet op.

Elke kiter komt in een kitezaak, voor info, kijken of kopen, je kan met de aanschaf van een kite de koper gelijk een inschrijfformulier van het NKV laten invullen.
Zeg wat de voordelen ervan zijn, en dat die gelijk verzekerd is.
Laat de betreffende koper gelijk de contributie betalen, desnoods aan de surfzaak zodat die het wel overmaakt op de rekening van het NKV.
Of verzin maar iets anders wat kan toedragen aan dit geheel.

10.000 kiters en 350 leden, hoe kan je je dan sterk maken.

Joost--

Geen avatar

Berichten: 1016
Antwoord #39 Juni 01, 2005, 11:17:25
edit2Rapporteer  
bij het aanschaffen van een kite/board moet je verplicht een nkb lidmaatschap laten zien. of terplekke nemen.

zo zorg je dat een groter deel van de kitesurfers verzekerd is.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #40 Juni 01, 2005, 11:23:19
edit2Rapporteer  
Fijn als de meeste beginners 2de hands kopen. Het zijn meestal de gevorderde die nieuw kopen !!!
Bill
Gast
Antwoord #41 Juni 01, 2005, 11:58:06
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het het lidmaatschap van de NKV veel te duur is en hun communicatie slecht. 10 euro eenmalige inschrijfkosten + 27,50 op jaarbasis! Dat is bijna 100 nederlandse guldens. Daar moet je als 16 jarige een hele dag voor werken. En de kitesport is al zo duur, vooral als je nog jong bent.
Toch is denk ik 70% van de kiters onder de 20 jaar. Daar zitten ook veel studenten bij en die hebben ook geen rode cent.
Daarom zou ik de het lidmaatschap verlagen naar 5 euro op jaarbasis en je moet lid kunnen worden dmv hun website dmv eenmalige afschrijving.
 
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #42 Juni 01, 2005, 12:03:27
edit2Rapporteer  
Ben ik met je eens, daarom heb ik mijn verzekering bij De Witte in breda/ terheijden.
Slis

Berichten: 563
Antwoord #43 Juni 01, 2005, 12:12:16
edit2Rapporteer  
ik hoop dat deze discussies uiteindelijk ook wat opleveren
want het begint verdraait te lijken op een politiek spel!

ik ben NKV lid, en deze mensen werken zich de suf in
om voor ons te regelen dat we morgen blijven kiten.
HULDE!

ben voor een algemeen kite diploma
gezien iedereen dan "weet" wat de regels etc zijn

duidelijk toch?!
Karta

Berichten: 17
Antwoord #44 Juni 01, 2005, 14:58:56
edit2Rapporteer  
Over dat juridische is dikke onzin...

Het is wel degelijk mogelijk mensen te verplichten zich te houden aan een certificering... kijk naar motorboten en je rijbewijs... zonder je rijbewijs vaarbewijs mag je gewoon niks...dat heeft niks met een vereniging te maken punt! bovendien gaat dat met strandzeilen wel zo??? Dus verboden is het zeker niet!

Waarom zijn mensen hier bang om te betalen voor de schade die ze aanrichten... beetje ver van me bed show op deze manier... Je wil overal kiten, maar betalen willen we niet... helaas werkt het niet zo in dit.. excuse me.. pokke land... met al die pokke regels en poldermodel troep.... en 50 euro voor een jaar lang kiten is niks... ben minimaal 800 euro kwijt als ik een week ga snowboarden... als ik daar 20 jaar voor kan kiten.... prima!

We verliezen het dik van de gemeentelijk pennenlikkers die niks snappen van kiteboarden... en het allemaal tuig en gevaarlijk vinden... Kiten blijft en is niet te verbieden...

Als je met je rijbewijs 200 rijdt wordt die ingenomen... ze gaan heus de A2 niet afsluiten... waarom sluiten ze dan wel gebieden waar we kiten... zet iemand een 12 meter op met 30 knopen... sleept over het strand... knalt tegen een paal... hop... strand dicht.... want kitesurfen is gevaarlijk... en zoals iemand al zei... eigenlijk valt het wel mee... hang liever aan me kite dan dat ik zit in me auto... de kans dat ik daarin een onegeluk krijg is veel groter.

ze spreken over reguleren, maar ik zie alleen maar een verbod... en omsamenhangende samenwerking van gemeente en kitebonden... die spots openhouden waar het te druk en te gevaarlijk is... en daar stukken afzetten zodat we met 30 kites op 1 voetbal veld kunnen klooien... dat is gewoon vragen om problemen. De kiter wordt niet serieus genomen... en alles wordt over één kam gestreken... waarom worden deze discussies niet gevoerd in andere landen. Omdat nederlanders niet voor zichzelf spreken en we allemaal regeltjes en wetten hebben... zelfs hoe hoog de stoeprand mag zijn staat in de wet... KOMOP!!!! Alles wordt voor je geregeld als je zelf niet kan nadenken. Dat is helaas wat politiek doet. We willen van alles... doen niks... laten het aan de politiek over en de beslissen altijd voor het algemeen belang. En dat zijn wij helaas niet.

Zoals de meeste weten is onwettendhied het gevaarlijkst op het water... goed zeemanschap moet je leren... en niet van je vrienden... nee van een goed gediplomeerde school die je alles kan vertellen... Ik ben het zat om tijdens mijn eigen lessen... jongens ertussenuit te prikken die zonder leash hun vriendin aan de kite hangen en bij de trapeze vasthouden... leuk man.... zo 2 meter hoog hangen... Opzouten... consequenties... die moeten er komen... als ik ze aanspreek te ze gevaarlijk zijn.. dan wordt je uitgelachen... of je krijgt een grote bek! Ik heb het zien gebeuren dat vriendin en vriend achter de kite aangingen... je had ze moeten zien daarna... eerst grote bek... en daarna met die zelfde bek over het strand zand happen... gelukkig sprong iedereen aan de kant! Nice work men!

Geef mij maar een certificering. Een verbod op lesgeven zonder diploma... en boetes als je regels overtreed... Het liefst nog die gene van het water halen die door hun aso gedrag alles domineren... Geef mij maar een paar scholen die zicht houden op wat er gebeurd... geef ze maar de bevoegdheid om vaarbewijzen in te nemen en waarschuwingen te geven. Dan wordt er tenminste serieus naar geluisterd... en vliegen de lijnen niet om met nek heen... Geef de politie maar de mogelijkheid om alle kiters op het strand met pak aan te controleren op hun pas... prima...

Ik denk dat de meeste die tegen dit voorstel zijn niet verder kijken dan hun neus lang is en niet rekening houden met het algemeen belang van de kitesurfer. Het is verboden en je bent te beroerd om er voor te betalen zodat het weer allemaal netjes gaat. Draag je steentje maar bij. Of ga je alleen lopen klagen en niks doen?

En doelen op je belasting... Ik snap dat niet? Aangezien we allemaal belasting betalers zijn neem ik aan dat mijn tante en neefje dat ook doen... en niet graag het strand over rennen met wandelwagen omdat er weer een kiter domme dingen doet... waar licht hun belang? Moeten zei belasting betalen zodat wij de boel onveilig maken??? Dacht het niet...

Ik hoop dat IKO snel gaat uitbreiden en toezicht gaat houden op zijn scholen in Nederland. Bij mij mogen ze komen kjiken. Ik hoop ook dat ze snel een kantoor openene van waaruit alles geregeld wordt. IKO is internationaal erkend en goed en degelijk. Zorg voor goede samenwerking en pak de sport nou eens aan waar je het moet aanpakken. Bij de kern... en niet bij een verbod en achteraf verhaaltjes.. ik stel me beschikbaar en hoef daar geen geld voor te hebben.

Maar nog steeds... een goede kiteomgeving begint bij jezelf!!

en als dat niet helpt... dan maar een mannetje met een knuppel... die af en toe hier en daar klappen uitdeelt zodat we ons weer netjes gedragen.

Groet Irwan

Karta Boardsports




Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #45 Juni 01, 2005, 15:04:03
edit2Rapporteer  
Citaat
en zoals iemand al zei... eigenlijk valt het wel mee... hang liever aan me kite dan dat ik zit in me auto... de kans dat ik daarin een onegeluk krijg is veel groter.
Jep, dat is mijn Quote.
Verder ben ik het met je eens, maar wie moet hier op toezien?
Dat is gewoon niet haalbaar.
Karta

Berichten: 17
Antwoord #46 Juni 01, 2005, 15:37:04
edit2Rapporteer  
Toezicht moeten we onderling maken.... laatste quote... een beter kitespot begint bij jezelf.

Niet haalbaar bestaat niet. De grenzen liggen daar waar jij ze neerzet.

Ik ben bereidt om hier hard aan te werken... zowel qua tijd als geld... en ben ook echt van plan om me steentje bij te dragen...

Naast dat ik kiter ben, is het ook mijn werk. Als dit zo door gaat, verlies ik mijn baan omdat ik veiligheid niet meer kan garanderen. Althans een stuk moeilijker...

Aangezien ik al toezocht houdt wil ik hier best mee doorgaan. Het probleem is alleen dat de gemeente hiermee aan de slag moet en het NKV. Er moeten eerst duidelijke regels komen... borden met gedragsregels per kitespot is niet moeilijk... gewoon neerzetten... geef mij de bevoegdheid om alle certificaten te controleren en zonodig waarschuwing te geven. Bij te veel waarschuwingen mag de certificaat ontnomen worden, of een boete uitgedeeld worden. Verzin maar wat... kan allemaal...

Betaal maar voor je aso gedrag denk ik zo. Kunnen wij met dat geld toezicht houden. Maar goed je hebt gelijk het is een boel werk. Ik ben wel bereidt hard te werken voor de toekomst voor alle kiters... In zeker zin doe ik dit al door mensen goed op te leiden. Dus waarom stoppen tot daar?



Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #47 Juni 01, 2005, 15:42:28
edit2Rapporteer  
Heel goed, dat je je hier voor in wil zetten .^ ga zo door,
Maar je kan nu eenmaal niet alles alleen doen.
Werk al je ideeën eens uit op papier en bespreek dit met het NKV en met de gemeenten!
huib

Berichten: 453
Antwoord #48 Juni 01, 2005, 16:27:04
edit2Rapporteer  
Geef mij maar een certificering. Een verbod op lesgeven zonder diploma...

Even weer de vergelijking trekken met andere gevaarlijke sporten, die alleen al wat langer bestaan. Ik ken hele goede zeezeilers en bergbeklimmers die het geleerd hebben door als kind met hun vader mee te gaan. Ik vind eigenlijk dat zoiets nog steeds moet kunnen.

Citaat
en boetes als je regels overtreed... Het liefst nog die gene van het water halen die door hun aso gedrag alles domineren... Geef mij maar een paar scholen die zicht houden op wat er gebeurd... geef ze maar de bevoegdheid om vaarbewijzen in te nemen en waarschuwingen te geven. Dan wordt er tenminste serieus naar geluisterd... en vliegen de lijnen niet om met nek heen... Geef de politie maar de mogelijkheid om alle kiters op het strand met pak aan te controleren op hun pas... prima...

Wat je denk ik moet voorkomen zijn mensen die zich niet goed gedragen. En zeker als een ervaren kitesurfer z'n vrienden wel even snel leert kiten.

Weer even terug naar het bergbeklimmen. In een regeltjesland als Zwitserland kan iedereen de bergen in en de meeste locals leren het klimmen gewoon van ouders of vrienden. Wat wel een hele goede regel in de Alpenlanden is, is dat de meest ervaren persoon verantwoordelijk is. Ga jij je vriendje leren klimmen en hij verongelukt, dan staat de ambulance klaar voor jouw vriend maar de politie staat klaar voor jou. En dan mag jij je voor de rechter verantwoorden. Zo'n regel zou voor alle gevaarlijke sporten goed zijn. Zo heeft op een zeilboot de meest ervaren zeiler de eindverantwoordelijkheid en zo zou bij kiten een slechte instructeur (professioneel of niet) gewoon strafbaar zijn als er onder zijn toezicht wat gebeurt.

Citaat
en als dat niet helpt... dan maar een mannetje met een knuppel... die af en toe hier en daar klappen uitdeelt zodat we ons weer netjes gedragen.

Ha je hebt niet alleen verantwoordelijkheidsgevoel maar ook nog humor.
Mick
Gast
Antwoord #49 Juni 01, 2005, 16:38:16
edit2Rapporteer  
ER WORDT DUS HELEMAAL NIETS GEDEKT.
je bent verzekerd voor vliegers to 1m2. Daarboven ben je niet verzekerd voor schade die je aanricht aan anderen.
sluit dus een aanvullende verzekering af!!!

Bel gewoon even met je verzekeringsmaatschappij... Ze roepen inderdaad dat je niet verzekerd bent (WA) bij een vlieger groter dan 1m2......... Mijn verzekeringsmaatschappij daarover gebeld (Interpolis) en die hebben het nagezocht en ik ben dus gewoon WA verzekerd. Sterker nog, ik heb het ze op papier laten zetten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.