Boardleash

Mark-Fizzer

December 03, 2005, 15:36:54
edit2Rapporteer  
Ik lees vaak dat het heel gevaarlijk is om een boardleash te gebruiken.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, een soort elastiek effect...
Maar zijn er nog andere argumenten??  (grinnik_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley)

Mark
Rich

Antwoord #1 December 03, 2005, 16:15:07
edit2Rapporteer  
Ik lees vaak dat het heel gevaarlijk is om een boardleash te gebruiken.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, een soort elastiek effect...
Maar zijn er nog andere argumenten??  (grinnik_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley)

Mark

Een boardleash is alleen gevaarlijk als je geen helm gebruikt. Gebruik je een boardleash, dan ook een helm op.
CeesV

Antwoord #2 December 03, 2005, 16:15:28
edit2Rapporteer  
een argument voor of tegen?

een goed argument voor is dat je niet meer achter je board aan hoeft te bodydraggen
Mark-Fizzer

Antwoord #3 December 03, 2005, 16:28:35
edit2Rapporteer  
Ik bedoelde eigenlijk 'tegen'. Sorry niet helemaal duidelijk.
Roni-Size

Antwoord #4 December 03, 2005, 16:50:36
edit2Rapporteer  
Heb ook wel een (verhaal gehoord) van een beginnende kiter die bijna verzoop doordat hij op zee bij Kijkduin geen controle meer had over zijn kite, en hard werd gedragd door het water, en steeds door zijn board met lease naar beneden werd getrokken die als een soort vin naar beneden gericht stond.
Hij kon steeds net met moeite boven water komen, en dan ging hij weer onder.
DENNS

Antwoord #5 December 03, 2005, 17:18:22
edit2Rapporteer  
ik hbe ook een board leash maar gebruik hem niet vaak maar ik hbe geen helm niet verstandig maarjah
kitertjuh

Antwoord #6 December 03, 2005, 18:09:12
edit2Rapporteer  
We waren @young'ones @the dam(8,9 oktober)
no wind dus kkregen wel veiligheids clinic.

van Christiaan brouwer.

Wesly(boardleash) vaart dus met boardleash en christiaan zei: 'welk board is van jou knip ik hem er meteen van af'

Je hoort dus van een pro dat het levensgevaarlijk is. Ook al draag je een helm dat board komt tegen je rug nek enz en je raakt bewusteloos(de gevolgen kun je zelf wel invullen)
als je lekker cruist is het natuurlijk no problem. Maar als je kiteloops, hp's, raily's enz stickt. En er gaat iets fout elestik veert ALTIJD TERUG. en jou lichaam helaas niet.

Zo kijk IK er tegen aan ,maar er zijn altijd mensen die er BIJ ZWEREN om met boardleash te varen(want anders zou hun board kwijt raken) is ook wel zo maar mijn leven is belankrijker.

dkite

Antwoord #7 December 03, 2005, 18:10:22
edit2Rapporteer  
Als je je board leash bij je voetbanden vastmaakt dan zal je board onder een schuine hoek naar beneden door het water gaan als je door je kite wordt meegetrokken. Je wordt dan inderdaad naar beneden getrokken. Daarom moet je je boardleash altijd aan de schroefjes van je vinnen vastmaken. Het board gaat dan wat vlakker door het water en zal zich niet als een anker gaan gedragen.
larssmits
Gast
Antwoord #8 December 03, 2005, 18:34:52
edit2Rapporteer  
upwind boddydraggen is niet zo moeilijk, gaat makkelijker dan tegen de wind in lopen.
op oostvoorne zie je soms zelfs sommige met boardleashes...
ik blijf meestal uit de buurt van kiters met boardleashes, want het zijn meestal beginners.
TtHoM@s

Antwoord #9 December 03, 2005, 19:40:32
edit2Rapporteer  
ik heb ook eens een keer gehoort van een honde riem die rolt  tot acht meter uit ofzo.
en die moet je een klein beetje inhalen en wordt niet naar je toe gesleurt.

alhoewel 8 meter lijn achter je in het water ook niet echt veilig is
Joost

Antwoord #10 December 03, 2005, 19:46:11
edit2Rapporteer  
Jongens zoek dit eerst eens op waarom je GEEN boardleash moet gebruiken zijn al zo veel topics over geweest hier een voorbeeld: http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=4287.0
Dikkiedik

Antwoord #11 December 03, 2005, 20:03:25
edit2Rapporteer  
 Toch vind ik een boardleash vaak wel noodzakelijk op zee als er sterke stroming staat, dan kan je gewoon echt niet naar je board bodydraggen en zonder leash ben jeje board kwijt aangezien de stroming vaak parallel met het strand stroomt.
 Op het ijsselmeer is het inderdaad niet nodig.
Marc de Munnik

Antwoord #12 December 03, 2005, 20:33:31
edit2Rapporteer  
Dikkiedik.. Leer van anderen EN DOE HET NIET.. Boardleash is zo gevaarlijk dat raad ik niemand aan. Je leven is belangrijker als z`n boardje!
Emiel

Antwoord #13 December 03, 2005, 22:04:26
edit2Rapporteer  
leer jezelf gewoon upwind bodydraggen. ik heb er keertje een gekocht in wanhoop toen ik voor eerst op zee voer maar het is zow arelext dat ik hem maar 1 keer gebruikt heb.. op binnenwater zoiezo nooit nodig op zee te betwijfelen maar het is nog steeds niet fijn als je boardje op je kop krijgt en 9 van de 10 keer krijg je je boardje wel weer terug
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 December 03, 2005, 23:54:22
edit2Rapporteer  
ok dan, wat argumenten tegen:

Hij komt na een crash keihard terug. (tegen je hoofd)
Hij kan heel vervelend tussen je benen foor klemmen (omdat hij achter je in het water blijft liggen.)
Hij werkt als een anker, waardoor er veel krachten op je board komen te staan, waardoor je board kan breken.
Je kan geen boardoffs doen, want dan zit dat ding in de weg.

Argument voor:
Je raakt je board niet kwijt.

Conclusie:

Niet gebruiken dus, want het is onveilig en zit in de weg.

gerco

Antwoord #15 December 04, 2005, 00:22:38
edit2Rapporteer  
ik ben beginner en ik gebruik een boardleash (EN helm!)
ik kan je zeggen dat ik nooit last heb van die leash.
als ik trukjes kan, zal ik hem er wss afdoen, omdat het dan idd gevaarlijk is voor terugkaatsing, maar nu vind ik het gewoon superhandig.
nog nooit meegemaakt dat het me naar beneden trekt of dat het ergens klemt.
ik zie ook niet waarom je daarmee geen board off's zou kunnen doen, die lesh zit links aan je board, en links aan je lijf, dus waarom zou dat niet gaan??? boardflips zullen idd niet gaan.
tom_beul
Gast
Antwoord #16 December 04, 2005, 00:31:14
edit2Rapporteer  
Jongens,

Kap gewoon met die boardleashes

upwind body dragen:

Je zet de kite helemaal aan de rand van het windvenster.
Je maakt je lichaam zo lang mogelijk en je steekt 1 hand naar de windrichtig toe!
Stuur de kite affentoe een beetje
Siesow
Lord of the Boards

Antwoord #17 December 04, 2005, 01:28:07
edit2Rapporteer  
Op de spots waar ik meestal vaar (Voornamelijk IJsselmeerkust) houdt iedereen elkaar gewoon in de gaten. Als je je board even kwijt bent, is er altijd wel iemand die hem even voor je oppikt en naar jou terugbrengt of op de kant dropt. Ik snap het probleem niet helemaal. Gewoon vertrouwen op je medekiters en af en toe zelf ook even iemand uit de brand helpen! Kiten is een individuele sport maar we hebben elkaar wel nodig.
Misschien is het op zee soms moeilijk om een board terug te vinden (ook voor je medekiters), maar ik blijf een boardleash gewoon TE gevaarlijk vinden. Alleen al de gedachte dat er misschien nog een board achter je aankomt en je vol in je nek raakt............... (en dan net onder je helm)
Gewoon zonder boardleash dus en elkaar helpen!
kitertjuh

Antwoord #18 December 04, 2005, 02:24:27
edit2Rapporteer  
kijk zo hoort het.
bij ons op de spot(cadzand-bad) gebeurt dat ook. ALs iemand crasht of whathever er komt er altijd wel eentje kijken. En zonodig je board brengen. Ik vind dit de nomraalste zaak van de wereld.
Maar als je dan leest van drukke dagen op slufter enz. Dan zie je wel 5mensen met boardverloren tijdens varen. Of hij zinkt(geloof ik niet) of niemand helpt eventjes.
Zou wel zo aardig zijn. Vind je zelf tog ook als het met je eigen boad gebeurd.
globerider
Gast
Antwoord #19 December 06, 2005, 04:22:34
edit2Rapporteer  
he inderdaat hoor je vet vaak dat er op die super druke spots boardjes worden verloren. En daar snap ik niks van want ik vaar meestal in het zwin en daar is volgens mij nog nooit iemand zijn board zo kwijt geweest dat hij niet meer terug heeft gevonden.

Ook ben ik tegen het gebruik van een board leashes zeker als je dan de dingen van hier boven weer lees dat hoe ik niet mee temaken.

Mazl Bart
Olaf Pasker

Antwoord #20 December 06, 2005, 17:27:33
edit2Rapporteer  
ik ben liever me board kwijt dan dat ik weet ik veel krijg maarjah die dingen zijn gewoon een elastiek man
Ricardo

Antwoord #21 December 06, 2005, 17:49:25
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het normaal dat boardjes terug gehaald worden en naar de eigenaar/ het strand terug gebracht worden. Het zou vrij asociaal zijn als je een boardje gewoon laat liggen of dat je iemand die zijn board kwijt is niet probeert te helpen.
Ik kijk altijd naar de omstandigheden die er zijn, als er hoge golven zijn en weinig mensen in de buurt zul je mij niet veel nieuwe tricks zien proberen. Maar als het water wat vlakker is en er veel mensen zijn probeer ik veel meer omdat ik dan gewoon weet dat ik mn board wel terug krijg als ik hem kwijt raak. Wat ook wel handig is om op te letten is hoe aanlandig de wind is. Met side-shore is de kans veel groter dat je je board kwijtraakt dan met on-shore. Als je weet dat doordat de wind precies onshore is of misschien zelfs een heel klein beetje cross-offshore dan weet je ook gewoon dat als je je board niet meer kan vinden dat je hem dan ook gewoon kwijt bent. Hij stroomt niet terug naar de kant. Daar kun je de manier waarop je vaart op aanpassen. Ook handig is om je tricks wat dichter bij de kant te oefenen. Door de (als het goed is) aanlandige wind komt je boardje meestal wel terug. En als beginner is het sowiezo verstandig om wat dichter bij de kant te blijven, niet alleen voor je board maar ook voor het geval dat je je kite niet ge-relaunched krijgt.
Natuurlijk gebeurd het wel eens dat je je boardje kwijtraakt, maar als je je naam en adres erop schrijft is er ook nog een kans dat je hem in ruil voor een kratje pils terug krijgt.
Door gezond verstand kun je de kans dat je je board verliest minimaliseren.
Dus vaar gewoon verstandig en zonder boardleash!
tunco

Antwoord #22 December 06, 2005, 19:13:32
edit2Rapporteer  
ik heb al 1 jaar rolleash.het doet het prima.nooit last van gehad.het water is 2 graden.ik ga echt niet naar mij board bodydraggen.www.depaddestoel.nl
niels

Antwoord #23 December 07, 2005, 23:13:23
edit2Rapporteer  
het is inderdaad al te koud om te draggen naar je board.
was zaterdag bezig op horst en raakte mijn board kwijt in de vaarguul.
moest m'n kite ook weer op krijgen en lag dus al een poosje in het water.
heb nog geprobeerd om bij m'n board te komen maar kon deze niet meer vinden.
moest dus weer naar het ondiepe body draggen
met deze temp ben je blij als je weer uit het water bent en ga je niet achter
je board aan
de kans op onderkoeling is gewoon te groot

mischien is zo'n rolleash wel wat voor de winter
want verzuipen zie ik ook niet zitten
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.