vanaf hoeveel knopen ongeveer?

evab

Juli 19, 2010, 20:23:27
edit2Rapporteer  
Hey,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum een korte introductie:

Mijn naam is Eva, kom uit de buurt van Amsterdam en ben een dame van 60kg.
2 jaar geleden heb ik een cursus gehad op Brouwersdam en enthousiast spullen gekocht, echter pas sinds deze zomer ben ik fanatieker ermee bezig en vastberaden om voor t eind van de zomer de basis goed onder de knie te hebben. Op t moment van schrijven lukt het zo'n 5m te staan en reageert de kite niet meer onlogisch (voor mn gevoel); ben ook n keer gaan kabelwakeboarden op mn kiteboard in Almere en daar lukte hele rondjes aan t eind van de sessie. (heel benieuwd wat t voor mn kiten heeft gedaan, wacht nu op wind  Grin).

Nu mijn vraag aan jullie:
Met welke windsnelheid/formaat kite combi kan ik het snelst en gemakkelijkst met mijn niveau&gewicht het varen beter onder de knie krijgen?
Ik bezit twee Naish boxer SLE's; (12m2 en 9m2); de boards zijn Naish Haze van 129cm en 132cm.
En zoals eerder gezegd, chickie à 60kg.

Alvast bedankt!

Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #1 Juli 19, 2010, 20:33:38
edit2Rapporteer  
Welkom op het forum Eva en welkom bij de verslaafden club Grin

Ik zou zeggen 16 - 22 knopen om het onder de knie te krijgen.
Daarna wil je vanzelf hoger, harder en sneller...

Ik schat dat je de 12 kan gebruiken tot 18 knopen en daarna de 9 kan pakken.
Maar dat moet iemand met hetzelfde gewicht als jou maar even bevestigen.

Veel plezier (als er straks weer wind is).
El Banditos

Antwoord #2 Juli 19, 2010, 20:39:56
edit2Rapporteer  
Misschien zou je zelfs wel eerder dan 16 knopen moeten kunnen varen, alleen heeft low end kiten wel wat ervaring nodig. En het is echt niet leuk met zo weinig wind.

Ik zou je net als jeroen adviseren, om vanaf een knoop of 15 tot 18/19 met je 12 te stoeien en daarna je 9 pakken. Je leert snel genoeg aan te voelen wanneer je je kleine kite moet pakken.
evab

Antwoord #3 Juli 19, 2010, 20:52:49
edit2Rapporteer  
Fijn jullie snelle reacties, bedankt!   Cheesy
Jarno

Geen avatar

Antwoord #4 Juli 19, 2010, 20:53:26
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens.

Ik vind ook wel dat je daaronder al iets kunt doen, het varen zal dan moeilijker zijn, maar als het mooi weer is en 12 knopen ga dan gewoon naar het strand, grootste kite mee, grootste board en je kunt gewoon gaan spelen  en oefenen, eventueel gewoon bodydraggen voor het kitegevoel, daar leer je het alleen maar sneller van ;-)

Neem een paar van je chickie vriendinnen mee en dan maak je er gewoon een gezellig dagje van!

http://www.youtube.com/watch?v=-YT_1jhz22M
Boudewijn

Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #5 Juli 19, 2010, 20:53:56
edit2Rapporteer  
Beste Eva,

Ik wist niet dat je al rondjes kon varen bij de wakeboard kabelbaan, ik zelf was vrijwel zeker dat je maar tot de 3 bocht kwam, daarnaast heb ik je betrekkende dit onderwerp al advies gegeven. Zoals Jarno al gezegd heeft, vanaf 12 knopen kan je iets doen zonder dat de kite uit de lucht valt. ThumpsUp

groetjes,

je broer  Joepie
Jarno

Geen avatar

Antwoord #6 Juli 19, 2010, 20:55:08
edit2Rapporteer  
owja eva...

...nooit naar je broer luisteren.
Boudewijn

Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #7 Juli 19, 2010, 20:56:07
edit2Rapporteer  
Ik heb haar uiteraard geadviseerd dat ze pas vanaf 50 knopen iets kan gaan doen, zodat ik daaronder zelf de kites tot mijn beschikking heb  schater
helium

Antwoord #8 Juli 19, 2010, 20:59:39
edit2Rapporteer  
ghehe
jesse.

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #9 Juli 19, 2010, 21:16:52
edit2Rapporteer  
zoals jarno al zij....
Die broer speelt te veel schietspellen aan zijn avatar te zien!  Wink

Verder zou ik adviseren om bij eb op de Bdam te gaan kiten, is het toch wel overaal vrij lang nog ondiep. Cool

Dan wel vrij ver aan de Renesse kant van de Bdam. Zelf heb ik twee dikke sneeén in me voet, lig tegewoordig veel zeewier en van die messen en mossel op de bodem bij natrulhigh/kous...

Of bij Oostvoorne, ook ideaal!  Grin

_verder moet je van een knoopje of 12/13 zeker al meters kunnen maken met 60kg en 132boardje.
owja eva...

...nooit naar je broer luisteren.
Morres

Antwoord #10 Juli 19, 2010, 23:50:35
edit2Rapporteer  
wat moet je met een 12mtr joh :S
evab

Antwoord #11 Augustus 30, 2010, 12:47:10
edit2Rapporteer  
ghehe oke, even lang geleden sinds ik heb gereageerd;

@ broertje: wist idd dat de kite bij 12/13 knopen al vloog, maar wilde weten vanaf hoeveel knopen t gemakkelijker kiten voor een beginner met mijn gewicht zou zijn en gisteren bleek idd 16 knopen ongeveer Grin
betreft je advies voor de post, kwam t vaak niet verder als "nu waait t te hard voor jou, ik ga kiten / nu waait t te zacht om te kiten uberhaupt".
Dus..idd Wink.

@ jarno: laatst n keertje kort op zandvoort geprobeerd, maar ik vind de golven nog vrij lastig te handelen. Sloegen me nog best wel onderuit steeds. Ik houd t dus voorlopig eerst nog even op zoet en vlak water Smiley

@Jesse: ik kom uit de omg Amsterdam, dus Brouwersdam is erg ver voor me. Zie wel vaak verlekkerd op windguru dat t waait op Brouwersdam, denk er nu over met vriendlief (kite ook) een tentje op t strand te beuken komend weekend en direct na ontbijt t water op te scheuren tot de avond valt.

@morres: voor weinig wind en voor mn broer, we hebben de set samen Smiley. Tot nu toe heb ik overigens zelfs vooral de 12 gebruikt, tussen de 13 en 17 knopen. Vanmiddag met 20 knopen 9 maar ns testen Smiley

Skillupdateje: eergisteren zelf aangekloot en vh eerst echt goede rakjes gevaren Grin *verliefd*

evab

Antwoord #12 Oktober 22, 2010, 20:44:47
edit2Rapporteer  
toch maar even dit topic weer geopend om te kijken of er ook iets zou staan over t maximaal aantal knopen voor mn 9..
heb namelijk sinds de laatste week van augustus niet de tijd gehad op de juiste dagen om te gaan, en morgen gaat t stevig waaien op schellinkhout.

vandaar..:

kan ik mn boxer sle 9m houden bij 25/26-31/33 knopen?
60kg
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Oktober 22, 2010, 20:59:14
edit2Rapporteer  
Ik zou het op safe spelen en stoppen bij 25 kts... 60 kg is niet bepaald zwaar voor een 9. Ik weeg 80 en heb veel met een rev 9m2 gevaren maar bij 35kts  was het  voor mij einde oefening. Je moet ook rekening met het feit houden, dat je na het kiten vaak nog een stuk over het droge moet lopen en dan moet je er gewoon van overtuigd kunnen zijn dat je die kite houdt en genoeg energie over hebt om hem te houden, tot dat hij door iemand is opgevangen
Zodra je meer ervaring hebt en je wil idd harder hoger sneller met wat hardere wind condities..dan koop je er een 7 of 6m2 bij
evab

Antwoord #14 Oktober 22, 2010, 21:04:21
edit2Rapporteer  
op t randje dus? Of net te hard?
vriend gaat  mee van rond de 75-78kg, als hij t gedeelte over t droge regelt zou je t dan n kans geven? Wil echt graag weer ns varen..
(ben overigens (nog steeds) tamelijk beginner, kan net rakjes varen xD)
Eagle-Jan

Antwoord #15 Oktober 22, 2010, 21:14:54
edit2Rapporteer  
sorry...maareh moet je teleurstellen...morgen voor jou schellinkhout niet aan te raden.... uberhaupt ergens gaan kiten. morgen 30 kts plus plus dat de wind verder naar het zuiden draait en verder in kracht toe zal nemen.

zowiezo zal ik nooit een beginner adviseren om boven de 20 kts naar schellinkhout te gaan... vind dat een echt strand de veiligste plek is om te leren, veel meer ruimte enz....

schellinkhout en andere binnen wateren probeer ik altijd te mijden behalve bij pal oosten wind.

als je echt nog wat wil leren in een relatief veilige omgeving... dan zou ik naar het Autostrand gaan ( niet echt in de buurt voor jou) maar wel de beste spot.

mareh morgen wat je het best kan doen.... kijken naar het nk in scheveningen.
lowietje

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #16 Oktober 22, 2010, 21:41:42
edit2Rapporteer  
hoi eva,

ik ben zelf ook 60 kilo. ik ken de boxer niet, maar bezit zelf een liquid force havoc 10 m (hybrid) en een NEW kite 7m (c-shape).
ik vaar de 10 m van 14 knopen tot 23. de 7 m vaar ik van 21-40 knopen. (maar is boven de 36 knopen eigenlijk al meer overleven dan fijn varen) voorheen voer ik een 9 m tribal (delta kite) van 17-26/27 knopen.
en ik vaar een 125x39 crazyfly rocky chatwell board, is een stijf board. heb 1 board, soms zou een groter board nog wel fijn zijn voor de low end.

hoop dat je wat aan deze info hebt.

ps ik vaar nu 3 jaar en ben langzaamaan in steeds hardere wind gaan varen. morgen en zondag lijkt me geen beginnerswind. ik verwacht dat ik zowel morgen als overmorgen met mijn 7m zal varen en dat is echt genoeg. met een 9 zou ik niet graag op t water staan met 30 knopen (hoewel eea naturlijk wel afhankelijk is van soort kite)

succes met kiten en welkom bij de club!

Yvette
robbepop

Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #17 Oktober 22, 2010, 21:45:32
edit2Rapporteer  
Morgen zou het best wel eens helemaal los kunnen gaan.
Met een 9 kiten ongeacht je gewicht is denk ik vragen om problemen.
Voor ervaren kiters vind ik heteen beetje vragen om problemen, maar voor een beginner absoluut gekkenwerk. (als we tenminste krijgen wat Windguru belooft).
Eagle jan geeft het inderdaad de beste optie, lekker naar scheveningen gaan met 5 lagen kleren aan.
lowietje

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 Oktober 22, 2010, 21:52:09
edit2Rapporteer  
ik ga t wel proberen morgen, maar ben ook wel zo dat als ik denk dat t te heftig is voor me ik lekker aan de kant blijf . ik denk altijd nog maar: beter een dagje overslaan en heel blijven dan een te groot risico nemen.
Eagle-Jan

Antwoord #19 Oktober 22, 2010, 21:55:24
edit2Rapporteer  
ik vraag me af of dat het nk wel doorgaat... de voorspellingen worden er niet beter op of voor iemand zoals ruben len10 misschien wel
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #20 November 14, 2010, 21:29:32
edit2Rapporteer  
@ Lowietje: vind het toch erg knap dat je met jou gewicht tot 40 knopen kan varen hoor....

Laat dat sowieso nooit een advies naar beginnende kiters zijn...dan denken ze dat het wel kan...lijkt me dus niet...
Morres

Antwoord #21 November 14, 2010, 23:56:49
edit2Rapporteer  
ik denk dat het wel kan, niet als beginner uiteraard, ben zelf ook 60kg en vaar in 40knopen nog wel mn 8mtr jekyll. een NEW 7mtr heeft niet echt goede low-end, maar wel goede high-end, en gezien het een c-kite is, in harde wind gevoelsmatig iets voorspelbaarder in vlagen.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #22 November 15, 2010, 10:24:56
edit2Rapporteer  
Er word weer met knopen gesmeten! Want wat bedoelen jullie nou, gemiddelde wind of maximale windstoot?

In 40kn gemiddelde wind (=bijna 9Bft) sta ik gewoon zwaar overpowerd aan een 6m gezien de vlagen dan gewoon met gemak over 50kn heen gaan!
Rolandpeelen

Antwoord #23 November 18, 2010, 14:50:40
edit2Rapporteer  
Ik weeg rond de 65 kg, vaar met m'n 11 meter vanaf ongeveer 17 knopen tot 22, dan 9 meter tot aan de 30 / 35 (afhankelijk van hoe constant de wind is), dan door met de 7 meter, en die heb ik tot nu toe in vlagen van ongeveer 45 knopen gehouden.

De truc is gewoon dat je goed kan edgen, en niet in de poephouding gaat zitten maar je kite laag boven het water hebt zodat je druk kan geven met je edge.

Vaar overigens 2010 LF hifi comps Smiley
Gehaktdag

Antwoord #24 November 22, 2010, 00:28:28
edit2Rapporteer  
vanaf 17kn? Ik weeg iets van 68kg en met een 9.5 kan ik al vanaf 12/13..
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.