Welke van de drie

jantjuhhh3

Geen avatar

Januari 23, 2011, 12:39:59
edit2Rapporteer  
Heb door verkoop van mijn oude kites een aardig bedrag bij elkaar weten te rapen en heb op het internet gezocht naar wat nu aan te schaffen. Ik heb nu een aardige selectie weten te maken alleen weet ik niet echt welke van de drie het gaat worden dus vandaar dit topic.

Even wat info over mij:
Ik ben 190 lang, weeg 87 kilo en zoek een kite waarmee ik lekker kan freeriden en die zich in de golven ook fijn zal gedragen op een strapless surfboard (een gewoon 6'0 shortboard, niet zo'n twintip constructie golfding dus). Ik zoek dus een kite met een goede down wind drift om de golf uit te kunnen rijden met zo min mogelijk kracht van de vlieger en waarbij ik zo min mogelijk op de kite hoef te letten.

Ik wil gaan voor een one kite solution waarmee ik kan varen van een knoopje of 12 (golfsurfboard) tot een knoopje of 22-25 (134 twintip).

Mijn oog is gevallen op de volgende drie kites:
Best kahoona 2010 11,5m2
Best waroo 2010 11m2
Gaastra Jekyll 2009 12m2

Prijstechnisch is de gaastra het aantrekkelijkst echter heb ik nog niets kunnen vinden over de golfrij capaciteiten van de gaastra. De kahoona en de waroo schijnen op dit gebied wel goed te zijn.

En welke van de drie zal het langst meegaan?

Jan

JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Januari 23, 2011, 15:01:16
edit2Rapporteer  
Hoelang ze meegaan hangt vooral af van het aantal keren dat je ze in een dikke golf parkeert...

Volgens mij is de Kahoona een easy freeride kite en ook prima voor golfrijden, en met de halve meter meer lijkt me dat niet verkeerd met jou gewicht. Wellicht zou je beter een maatje groter nemen...de 11,5 hou je makkelijk tot 25 knopen met jou gewicht....(en beetje lange armen)...

De Jekyll ken ik niet heel goed, maar vooral een goede jump kite volgens mij...maar dat verteld Morres wel...
En natuurlijk is deze goedkoper omdat die uit 2009 is..je kan ook de Waroo of Kahoona uit 2009 zoeken...zal geen wereld van verschil maken in prestatie...
martimor

Antwoord #2 Januari 23, 2011, 18:29:10
edit2Rapporteer  
de 2009 kahoona heeft een maat van me,
weet niet of de 2010 slijtvaster zijn, maar daar was hij absoluut niet over te spreken. zal even vragen of hij hier een reactie wil posten.
van deze drie is de kahoona wel de kite die je zoekt qua eigenschap.
ozone instinct light uit 2009 is dat volgens mij ook wel, maar ook wat prijziger.
heb zelf nog de light uit 2007, maar die is kwalitatief gezien een stuk beter dan de kahoona.

Ozzie Wright fan

Antwoord #3 Januari 23, 2011, 18:40:13
edit2Rapporteer  
ben jan van de sluf aliasjack oneill?
jekyll met strapless board. zker niet doen, er zijn veel comfotabele kites voor waveriden. btw waarom die drie?
Mutantbasse

Antwoord #4 Januari 23, 2011, 18:56:10
edit2Rapporteer  
Kahoona is wel een super kite maar om de 20 sessies je depowder koort vervangen begint me wel een beetje te irriteren. De lijnen zijn behoorlijk slijtage gevoelig en de stiks die op de nozel zitten (om de struts leeg te laten lopen) vallen er zo maar af.
Verder ben ik best te spreken over de 9.5kahoona, met men 65kilo sta ik vanaf 12kn tot 25kn. Boven de 25 begint de 2009 erg te klapperen is geen fijn gevoel.
De 2010 is iets beter maar heb hem niet kunnen testen boven de 25kn maar heeft wel dezelfde stiks om leeg te laten lopen. De 2010bar van best heeft een dubbele depower koort. Daarin tegen is de kahoona wel een relaxte strapless kite. Alleen met de wakeskate mist die gewoon de power.
Morres

Antwoord #5 Januari 23, 2011, 19:09:11
edit2Rapporteer  
de jekyll wordt door de ontwerper gebruikt om te kitesurfen, en die gast vaart alleen maar strapless. zijn letterlijke woorden waren "twintips are all the same"

dus...

Voordeel van de jekyll is dat hij gedepowered nog steeds erg goed stuurt, meeste kites doen dat niet.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #6 Januari 23, 2011, 19:45:14
edit2Rapporteer  
Je noemt twee (grote) b-merken. Als je voor tweedehands gaat, zou ik dus op jacht gaan naar kites die kwalitatief beter zijn.
(ik voel een reactie aankomen.....)
Anti-Hero is een doorgewinterde wavewarrior, bovendien is ie onafhankelijk. Zou zijn mening serieus nemen.....Misschien heeft ie concrete suggesties. Ik ken wel betere merken, maar ben te weinig thuis (nog) in golfrijden.
jantjuhhh3

Geen avatar

Antwoord #7 Januari 23, 2011, 19:55:26
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties tot nu toe,
Het oog is op deze kites gevallen aangezien ik deze overjarig (maar gewoon nieuw) kan krijgen voor een aantrekkelijk bedrag.

Ik neig nu naar de jekyll aangezien de kwaliteit ook een belangrijke rol speelt. als best kwalitatief niet goed is dan valt die af. Ik heb namelijk al ervaring met gaastra kwaliteit (max2) en was daar wel over te spreken.

Als er echter nog kites zijn die de eigenschappen hebben die ik zoek en binnen de prijsklasse 600-700 euro compleet vallen hoor ik het graag.

Oh en ik ben niet jack oneill Tongue
Morres

Antwoord #8 Januari 23, 2011, 21:45:17
edit2Rapporteer  
Gaastra is sinds 2007 gewoon topkwaliteit, B-merken zijn imho merken die kwalitatief minder zijn, een relatief minder verkocht merk, wat wel topkwaliteit levert zie ik toch als een A-merk.
Enige gezeik wat ik met gaastra heb gehad in 3jaar is de 2009 QR die vervangen moest worden. Werd gratis opgelost voor alle klanten.

Maargoed, iedereen heeft een andere definitie van een a/b/c/z-merk.

Ik ben wel een Best-fan. kwaliteit is in de jaren flink vooruit gegaan, maar de prijs is daarin mee gegaan. Kwalitatief neigt Best wat mij betref tussen a en b merk in. Als ik vrienden (ik voel een opmerking aankomen Grin ) om me heen zie, die dan ongeveer het zelfde aantal sessies en niveau hebben, moet ik zeggen dat de Best het er minder goed van af brengt, en dan met name de canopy en trailing edge. Doek lijkt sneller papierig te worden, krakelig zeg maar. Klinkt allemaal leuks als promo-rider praatjes, maar ik heb voor gaastra gekozen omdat het kwaliteit is en ik niet snel een mainstream kite zou kopen.
600-700euro kan je 1,5 2010 jekyll voor kopen, 2e hands, als die er in je maten naar keuze zijn.

In de praktijk zullen aardig veel kites je tevreden houden, als je; lage bardruk, hoog springen, snel(maar ook langzaam in te stellen), reactieve, one-pump en bombproof kites zoekt, zal je met de jekyll goed zitten.
Ozzie Wright fan

Antwoord #9 Januari 23, 2011, 23:10:50
edit2Rapporteer  
neem bijv. airush, north, f-one, naish, cabrhina, slingshot (voorheen) en zie dat ze allemaal wel een wave-rider hebben die een van de door hun merk naar voor geschoven wave kite gebruikt. in mijn optiek werken "wave-kites" van bijv. de bovengenoemde merken allemaal wel. tis puur gewenning.
een goed waveboard vind ik eigenlijk veel belangrijker...   
Morres

Antwoord #10 Januari 24, 2011, 00:44:31
edit2Rapporteer  
ja, dat idd voorop gesteld.
Gehaktdag

Antwoord #11 Januari 24, 2011, 20:15:51
edit2Rapporteer  
Kahoona is wel een super kite maar om de 20 sessies je depowder koort vervangen begint me wel een beetje te irriteren. De lijnen zijn behoorlijk slijtage gevoelig en de stiks die op de nozel zitten (om de struts leeg te laten lopen) vallen er zo maar af.

Koort insmeren met 'surfwax' lost dit probleem op. Over de kwaliteit van de 2010 kahoona is niks mis mee. De 2009 ken ik niet maar nozels of stiks die los laten heb ik nog niet gezien op het 2010 model.

Zelf vind ik de kahoona 2010 een erg fijn kite, goed voor beginneners, wave weet ik niet en zeer goede low-ned, maargoed iedereen zegt toch wat anders.
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 Januari 25, 2011, 00:01:56
edit2Rapporteer  
Kahoona lijkt me voor jou het meest geschikt vanwege je hoge gewicht.
Kahoona is boller gesneden dus trekt harder
Kahoona heeft minder struts dus minder gewicht in de lucht bij een grotere kite (11-12m2)

Ik zweer bij de oude Nemesis HP uit 2008 maar das voor jumpen en hard scheuren. Niet echt geschikt voor wave riden maar toch doen we het ermee.

Mutantbasse

Antwoord #13 Januari 25, 2011, 01:19:11
edit2Rapporteer  
@gehaktdag bedoelde de prikertjes die aan het klitteband van je ventieltje hangt.
De 2010 draait wel sneller en heeft een betere high-end dan de 2009.

Bij de 2e koort ben ik begonnen met wax er zit nu een 2010 koort aan. Die zijn iets sterker   ThumpsUp

En 1 ding men kahoonatje heeft me nog niet in de steek gelaten   InLove
lowietje

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 Januari 25, 2011, 01:29:23
edit2Rapporteer  
tja, wat kun je hier over zeggen. ik vaar een b-merk 7 m kite, een NEW-kite, maar die bevalt me super. doek ziet er na zon 25 keer varen nog steeds als nieuw uit, van de lijnen alleen slijtage op de 5e lijn. en verder heb ik voor 400 euro een zo goed als nieuwe 10 m liquid force op marktplaats gekocht die op dat moment nul slijtage aan de lijnen had en doek wat er nog heel goed uit zag. Het is maar net wat je zoekt denk ik, er is echt meer dan genoeg te koop. maar om nou je zoektocht te laten bepalen alleen omdat je goedkoop aan een bepaalde kite kan komen...
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 Januari 25, 2011, 12:16:16
edit2Rapporteer  
Ik vind de opdeling in A en B merken hier merkwaardig. Je zou eerder een opdeling in retail- of mainstream enerzijds en de wat minder bekende merken anderzijds kunnen handhaven.
Je ziet kiters vaak instappen op de voor de hand liggende merken als Naish, Cabrinha, Best, Slingshot, F-One en Gaastra, omdat deze een redelijke retail positie hebben in ons land, dus makkelijk in de shop verkrijgbaar zijn.
Als ze eenmaal een paar seizoenen varen verkiezen ze vaak de kleinere merken, omdat ze daar meer vinden wat ze zoeken. Deze merken zijn in de regel net zo goed zo niet beter dan de mainstream, en door persoonlijke vertegenwoordiging door enthousiaste kiters net zo makkelijk verkrijgbaar en ondersteund.
Zelf ken ik het voorbeeld van Stormchaser (Caution en Ocean Rodeo) goed, maar de lijst met merken is lang, en de keuze van kites is enorm, denk aan Zeeko, Liquid Force, J&L, Airush, Flysurfer, Starkites, Wainman etc.
Deze merken zijn allen bijzonder strijdbaar en gaan heel ver om top producten te ontwikkelen om hun stukje van de markt vast te houden en te laten groeien.
Dus!
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #16 Januari 25, 2011, 15:18:09
edit2Rapporteer  
Je vergeet Flexifoil. (iedereen lijkt dat te doen). Ik doelde met A merken op kwaliteit  zoals oa Flexi en OR. Niet per se op afzetgrootte of naamsbekendheid. Als je kites op het strand ziet liggen, dan zie je gewoon verschil in afwerking, als je voor een tweedehandse gaat, zou ik dus voor een 'A-merk' gaan, omdat je daar waarschijnlijk het langst plezier van hebt.
jantjuhhh3

Geen avatar

Antwoord #17 Januari 25, 2011, 16:25:15
edit2Rapporteer  
Heel erg bedankt voor de reacties, heb mijn keuze gemaakt en het is de gaastra geworden. Dit omdat ik deze voor een zeer aantrekkelijke prijs nieuw kon kopen, omdat ik veel goede reviews heb gelezen en omdat mijn ervaring met de kwaliteit van gaastra tot nu toe zeer goed is. Bovendien vertrouw ik na een paar slechte aankopen de tweedehands markt niet meer zo, en heb nog geen ander merk gezien die ik voor deze prijs nieuw kon kopen. Al met al heb ik een goed gevoel over de aankoop en dat is (op vliegeigenschappen na) zeer belangrijk voor mij.

Misschien is het niet de beste wavekite maar goed, kan er iig lekker mee freeriden als de wind wat meer aantrekt en het zal vast niet onmogelijk zijn er af en toe een paar golfjes mee te pakken.
KappuhH

Antwoord #18 Januari 25, 2011, 16:55:30
edit2Rapporteer  
Enige wat je moet doen is even de Quick Release controleren. Die was niet goed maar als het goed is heeft de shop er een nieuwe goedwerkende versie bij gedaan. Dus voor de zekerheid even vragen...
Morres

Antwoord #19 Januari 25, 2011, 23:03:40
edit2Rapporteer  
http://gaastrakites.com/images/downloads/2010/pdf/2010gk-qr-recall0.1.2.pdf
alle 2009's zijn sowieso vervangen, dus als hij er i nde verste verte niet op lijkt heb je sowieso een verkeerde versie.
suc6!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.