Vaarimpressie Ozone Instinct en Flexifoil Ion

Robinz

Geen avatar

Berichten: 10
Juni 23, 2006, 17:25:16
edit2Rapporteer  
Gisteren dankzij Van den Berg voor het eerst 2 bow kites geprobeerd: de Ozone Instinct en Flexifoil Ion.
Gezien alle verhalen over bow kites was ik wel benieuwd of dit soort kites geschikt zijn voor iemand van mijn nivo. Ik ben absoluut niet teleurgesteld!

Ik vaar zelf met Naish Aero 2 en kan lekker varen en ben bezig met eerste sprongetjes e.d. Gezien mijn level ben ik absoluut geen profi en kan dus niet precies vaststellen wat de eigenschappen zijn: ik kan ze slechts onderling vergelijken.

Ik weeg ongeveer 86 kg (zonder surfpak/trapeze e.d.) en heb gevaren met een North M2 Large (128/40).
Ik heb tussen 13.30 en 14.30 op Schellinkhout gevaren. Er stond toen ongeveer 20 knopen wind met uitschieters richting 25. Van beide kites heb ik met de 9 meter gevaren. Daarvoor heb ik nog een uurtje gevaren met een Aero 2, 10 meter.

Beide kites zijn stabiel. Je kan zonder probleem je bar loslaten en de kite blijft dan prima boven je staan.
De Ion stuurt wat sneller / agressiever. Deze kite heeft ook iets meer power en iets meer opwaartse lift.
De Instinct is wat gemoedelijker en heeft minder bardruk (ook beduidend minder dan m'n Aero 2). Ik had bij de Instinct de de-/power op vol power staan en bij de Ion de depower een klein beetje aangetrokken.
Overigens hebben beide kites geen pulley systeem op de bar.
Naar mijn idee kan de Ozone iets verder aan de rand van het windvenster waardoor je met behulp van je kite wat makkelijker hoogte kan lopen. Bij de Ion moet je iets meer met je board werken.
Bij sprongtjes trekt de Ion je wat aggressiever de lucht dan de Instinct. Of dit voor de hoogte veel uitmaakt weet ik niet: ik kan nog niet zo goed springen, maar bij beide kwam ik wel tot een meter of 3.

Wat ik bij de Ion niet zo prettig vond is de lange de-/power lijn. Ik kan tijdens het varen met 2 handen aan de bar niet volledig depoweren, daarvoor is de lijn te lang. Gevolg is ook dat je niet gemakkelijk bij de (de)power strap komt, maar ik zeg er wel bij dat ik 'm tijdens het varen niet heb gewijzigd. Overigens werkt de (de)power strap van de Flexifoil erg prettig. Waarschijnlijk kan je de depower lijn wel inkorten, maar dan zul je ook je stuurlijnen korter moeten maken. Verder geeft de bar van flexifoil erg veel grip, maar voelt vrij ruw aan, waardoor het niet heel comfortabel is.
De (de)power strap van de Instinct werkt met een clamcleat waarbij je door het aantrekken van de depower ook de 5e lijn gaat activeren. Tijdens het varen heb ik de strap niet gebruikt: de volle power had ik nodig om lekker te kunnen varen. De depowerstrap ziet er wat minder gelikt uit dan bij de Ion en zal waarschijnlijk even wennen zijn om m.n. van gedpowerd naar gepowerd te gaan in een klein stapje. Je trekt nl. eerst de lijn uit de clamcleat en het lijkt me lastig om in 1x slechts 2 cm je power lijn weer in de cleat te krijgen. Zoals gezegd: niet geprobeerd.

Verder gebeurde het met de Ion 2x dat ik nadat ik had ingestuurd de kite iets te hard terugstuurde naar boven waardoor deze een moment stalde -ik de kite op mijn board inhaalde- en deze vervolgens hard recht omhoog vloog.

Aangezien mijn vriendin ook kite (maar nog op het nivo van de eerste meters varen zit) zou ik op dit moment de voorkeur geven aan de Ozone omdat het allemaal wat gemoedelijker en lichter werkt. Als vervolg op de Aero 2 zijn beide kites overigens een wereld van verschil, m.n. wat betreft power/depower dmv je bar aantrekken/wegduwen en hoogtelopen m.b.v. je kite. Bovendien voelt de Ozone een stuk lichter op de bar, waardoor het ook allemaal wat minder kracht kost.

Ik kan iedereen aanraden beide kites een x te testen. (hoewel de wind voor komend weekeinde wat zuinig is)

Veel plezier!
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #1 Juni 23, 2006, 17:41:48
edit2Rapporteer  
Key nice!

Ik heb ook de ozone bow getest. Alleen dan de 7 meter. Uiteraad super snel wat we al verwacht hadden. Toch leek het dat de stuurlijnen wat (te) los hingen. Je kon hem gewoon unhooked trekken zonder depowerkoord aan te trekken.

Hier nog 3 foto's van de kite:







Greetz.
Rowin
pauluzz

Berichten: 140
Antwoord #2 Juni 23, 2006, 17:43:31
edit2Rapporteer  
Mooie pic`s roww ThumpsUp!!

De kite is niet alleen mooi
heb ik ervaren, ook takke
snelll (grinnik_kitesmiley)

Groet

Paul
Buster

Berichten: 181
Antwoord #3 Juni 23, 2006, 18:53:58
edit2Rapporteer  
Ik heb ook de Ozone (9m) gister bij Van der Berg geprobeerd, erg fijn idd, maar die clamcleat is klote, en de harnas-loop is superklein, en er zit een vaste stopper op waardoor misschien de veiligheid ietsje minder is...

PS Robinz: Wil je niet die lijnen zo klote oprollen, niet de laatste meter om je bar heen wikkellen, het zat een beetje in de knoop... Ik maak zelf altijd 2 lussen aan het eind. En Stefan die blijft hem gewoon doorloopen tot het eind...
Robinz

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #4 Juni 23, 2006, 21:14:39
edit2Rapporteer  
Yo Buster,

ff rustig hè.
Ik heb geen bar opgerold! (alleen afgerold omdat ik 1 vd eerste was ...)
Buster

Berichten: 181
Antwoord #5 Juni 23, 2006, 22:49:27
edit2Rapporteer  
Owkee dan Robinz, dan heb ik niks gezegt, alhoewel,... misschien toch wel voor degene die wel de bar zo oprolt...
lennart

Berichten: 1167
Antwoord #6 Juni 24, 2006, 00:26:58
edit2Rapporteer  
zodan rooww lekker pics de volgende keer als we gaan varen nemen we gewoon de 11 mee !! tog ?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #7 Juni 24, 2006, 01:42:43
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het melden van je 1e indruk  ThumpsUp toppie  Joepie Joepie
Ps Die pics zien er goed uit maar vind die RASTA ION ook wel gaaf  schater
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #8 Juni 24, 2006, 02:00:28
edit2Rapporteer  
Die Instinct ziet er wel rete strak uit! Naishbarretje erbij gebruiken en hij is af.
martijn85

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #9 Juni 24, 2006, 03:43:25
edit2Rapporteer  
Ik heb sinds van de week ook de ozone instinct.
Met die bar is echt niks mis mee. Gewoon zonder fratsen en die clamcleat werkte bij mij gewoon goed. Ook vond ik de loop voor het in en het uithaken een prima grootte hebben. Heb je wel eens met north gevaren? Dan weet je pas wat een klein loop is.
Ook de kite is gewoon prima, had alleen iets meer power verwacht!
peterb

Berichten: 380
Antwoord #10 Juni 24, 2006, 06:09:55
edit2Rapporteer  
@martijn, hoe bedoel je dat dat je meer power had verwacht? Welke maat heb jij? Ik zit er nl. aan te denken om 10m nitro en 12m nitro te vervangen voor 11m instinct.
martijn85

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #11 Juni 24, 2006, 13:54:11
edit2Rapporteer  
@Peterb: Robinz schrijft ook dat hij met 20 knopen de depowerstrap nog vol open had staan. En dat hij bij de Ion niet, terwijl het de zelfde maten zijn. Maar daardoor is is de Ozone denk ik wel erg lang door te varen. Low-end is nog wel goed hoor, want ik kon van de week hoogte houden met de 11 mtr en 12 knopen (70 kilo en een flx 22)
Maar je kan die 2 nitro's super goed vervangen door 11 m instinct. Je zal er waarschijnlijk wat meer low-end bij krijgen een stuk high-end!

Voor degene die ook een instinct hebben of willen kopen! Let altijd op of het punt waar je de 5e lijn vast maakt niet in de knoop zit en dat die horizontale lijn die van tip naar tip loopt niet zelf knoopjes gaat maken, want dat gaat heel erg snel!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #12 Juni 24, 2006, 16:12:08
edit2Rapporteer  
Hi Martijn85  loser Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst  ThumpsUp Ik lees dat je toch voor de Instinct bent gegaan.. Had je van te voren nog test gevaren??
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #13 Juni 27, 2006, 03:21:49
edit2Rapporteer  

Voor degene die ook een instinct hebben of willen kopen! Let altijd op of het punt waar je de 5e lijn vast maakt niet in de knoop zit en dat die horizontale lijn die van tip naar tip loopt niet zelf knoopjes gaat maken, want dat gaat heel erg snel!
Komen die knopen in de horizontale lijn tijdens het varen of na een crash???
martijn85

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #14 Juni 27, 2006, 03:26:37
edit2Rapporteer  

Voor degene die ook een instinct hebben of willen kopen! Let altijd op of het punt waar je de 5e lijn vast maakt niet in de knoop zit en dat die horizontale lijn die van tip naar tip loopt niet zelf knoopjes gaat maken, want dat gaat heel erg snel!
Komen die knopen in de horizontale lijn tijdens het varen of na een crash???


Ik weet niet precies wanneer de lijnen in de knop zijn gekomen, maar naar mijn idee nadat de kite uit de lucht viel en door zijn lijnen heen draaide (te weinig wind) en toen niet meer herstart kreeg. Daarna naar de kant gegaan en alles opnieuw vast gemaakt, maar waarschijnlijk niet zo goed opgelet, want tijdens het opruimen bleek er in eens een knoop in te zitten!
posty

Berichten: 2454
Antwoord #15 Juni 28, 2006, 22:31:13
edit2Rapporteer  
wat is de functie van die horizontale lijn van tip naar tip?
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #16 Juni 28, 2006, 23:17:55
edit2Rapporteer  
wat is de functie van die horizontale lijn van tip naar tip?

Die lijn zit aan de 5th vast. Die wordt hoofdzakelijk gebruikt van het niet inverted vliegen. (wat bij bowkites wel eens voorkomt)
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #17 Juni 29, 2006, 16:59:48
edit2Rapporteer  
Het lijkt mij wel balen dat na een crash de punten naar elkaar toe blijven staan omdat er spontaan knopen in zijn gekomen  (angry_kitesmiley) Of schets ik het iets te dramatisch Martijn85??
martijn85

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #18 Juni 29, 2006, 17:21:22
edit2Rapporteer  
Het lijkt mij wel balen dat na een crash de punten naar elkaar toe blijven staan omdat er spontaan knopen in zijn gekomen (angry_kitesmiley) Of schets ik het iets te dramatisch Martijn85??

Dat schets je iets te dramatisch Mini-me. Ik vloog onder de kite door (eigen fout) waardoor de kite naar beneden dwarrelde en hij geen wind ving. Kite draaide door zijn lijnen, waardoor ik deze niet kon herstarten. Toen via 5e lijn naar de kite gelopen en op de kant even de lijnen goed gedaan en opnieuw het water opgegaan. Ik wide alleen weer zo graag en snel het water op dat ik niet lette op de horizontale lijn, dusja wel een beetje mijn eigen schuld.
Dus wat ik wil zeggen is dat je er goed op moet letten dat er niks in de knoop zit. Altijd even alle lijnen checken die aan de vlieger vast zitten, de horizontale lijn en de bovenste lijnen van de 5e lijn. (dus niet de barlijnen, want die loop je toch wel uit en dat zit dan gewoon goed).
DOordat de horizontale lijn in de knoop zat en deze nu zo'n 15 cm korter was, was deze eigenlijk niet meer te herstarten en had hij in de lucht de neiging om uit de lucht te vallen.
Dus het was mijn eigen schuld, maar ik wil je even waarschuwen om altijd goed op de lijnen te letten die aan de kite zitten, zeker als je dat net zoals mij niet gewend bent als je van c-shaped komt!
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #19 Juni 30, 2006, 00:50:29
edit2Rapporteer  
Hey mensen, als ik het goed begrijp kan je deze kite dus op bijna alle willekeurige 5 lijns bars zetten of niet? Hoe zit het met de depower? Zijn er foto's van de bar??
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #20 Juni 30, 2006, 00:55:37
edit2Rapporteer  
Heel goede Depower! Als je de bar loslaat en je zit net in een jump moet je opassen dat je niet naar beneden dondert als een baksteen! Je moet het natuurlijk met een korrel zout nemen he!

Ik weet niet of je de kite op elke 5-lijns bar kan zetten. Je hebt namelijk dan minder depower imo omdat de strap bij de instinct zeer lang is.

Voor foto's:

http://www.hanglos.nl/media2/news/newspics/pic200641hSro9IWM.JPG

De clamcleat
http://www.hanglos.nl/media2/news/newspics/pic200641XjMipqEE.JPG

De foto's zijn niet zo super duidelijk.

Als ik kan zal ik er eens betere foto's van nemen!

greetz
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #21 Juni 30, 2006, 18:27:05
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je reactie Martijn85.. Het is mij nu helemaal duidelijk  ThumpsUp
posty

Berichten: 2454
Antwoord #22 Juni 30, 2006, 19:07:42
edit2Rapporteer  
never use the instinct with any other bar and make sure that the bar size is correct for the kite
(N.B. the 50cm bar is only to be used on the 7m and 9m kites and the 60cm bar is only for the 11m and 13m kite)

Lekker verhaal!! kost je nog is een extra setje en ze zijn al zo duur....

anders zou de depower/safety niet goed werken
hagaer

Berichten: 133
Antwoord #23 Juli 01, 2006, 08:10:34
edit2Rapporteer  
kheb die clamceat ook bij me fuel 04 werkt perfect geen enkel probleem mee
vin ze zelf beter dan die straps
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.