@Rory: Stance is voor beide boards (134 en 137) gelijk (= wijd en nog wijder) en wijd genoeg, ook voor grote jongens...
Ok, dat is het punt wat ik wil aanhalen:
De afstand tussen de voeten is bij de huidige boards een stuk wijder dan de boards uit de beginjaren. Die afstand is nu vaak wel 10 tot 15cm wijder. Wanneer het board dan niet langer word gemaakt, ga je met je voeten steeds verder op de tip van je board staan. Je houdt dan minder tips over en dat kan performance benadelen, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het inleveren van pop, of last krijgen van opspattend water.
Vaar je een wijdere stance, dan kan een board gerust 136-140 lang zijn, zonder dat je board groot aan hoeft te voelen.
Persoonlijk schat ik die 44cm breedte van de nhp 137 te breed voor een performance board die met straps gevaren word. Die 137 is een middenweg tussen performance en lightwind board.
Heb je al een lightwind board, dan zou ik voor de 134 gaan omdat die maar 42 breed is.
Rory, met alle respect: Dat is een 1 dimensionale gedachte: Je zou helemaal gelijk hebben als het huidige board qua shape en flex niet ook veranderd is in de afgelopen jaren en ja, we moeten gewoon iets meer druk oefenen op het achterste been. kwestie van 2/3 dagen varen (neem ik heel ruim) en dan ben je daaraan gewend... en je hebt meer performance dan die oldskool boards
Maar om dan gelijk aan de performance te gaan twijfelen. Waarom denk je dat ze deze boards nu al een aantal jaren zo bouwen? Die finale performance zit volgens mij gewoon tussen de oren en hangt samen met de motivatie tot willen meegroeien.
In de hele maatschappij veranderen produkten die er vrijwel gelijk uitzien en toch anders werken: neem voor mijn part de hele Microsoft familie... ze worden steeds beter (qua performance en mogelijkheden & ff los van de bugs), maar jij moet wel willen meegroeien.
Als jij 100kg weegt heb je genoeg moment om ook een 44 board te kunnen laten performen (Ervan uitgaande dat de spiercapaciteit navenant is aan het lichaamsgewicht...) en ik ga ervan uit dat die persoon niet schoenmaat 37 heeft.