Waarom wel of geen helm?

boardron

Geen avatar

Berichten: 23
September 09, 2012, 21:12:59
edit2Rapporteer  
Toen ik 10 jaar geleden begon met snowboarden heb ik gelijk een helm gekocht. Ik werd voor idioot versleten, en zelfs uitgelachen op de piste. Inmiddels zijn we 10 jaar later en kijk eens op de piste...

Met kiten ben ik op dit moment aan het leren om strapless op een golfsurfboard te varen. Na twee keer een 'close encounter' te hebben gehad met mijn eigen board is het voor mij nu wel duidelijk dat een helm geen overbodige luxe is. Dus vandaag een helmpje gescoord.

Toch verbaas ik me erover hoe weinig helmpjes ik op het water zie.

Dus vraag ik me af: wat zijn jullie overwegingen om geen helm of juist wel een helm te dragen?

Ben benieuwd!
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #1 September 09, 2012, 21:23:55
edit2Rapporteer  
Helm zou nuttig zijn voor op het land zoals je al zelf aangeeft met bijvoorbeeld snowboarden, wielrennen (doe ik zelf ook, draag dan wel altijd mijn helm), skeeleren etc. Als je dan valt zonder helm krijg je een puntlast op de schedel. Met helm wordt de kracht netjes over je schedel verdeelt.

Als je met je kop op het water knalt wordt de belasting soweiso gelijkmatig over je schedel verdeeld.
Met helm vergroot je dit oppervlak en vergroot je de belasting op je nek. Dus met helm op het water is eigenlijk gevaarlijker wat vallen betreft.

Enige waar een helm wel voor kan dienen is voor de lijnen die mogelijk in gezicht kunnen snijden van anderen.

Als je met een leash gaat varen is het ook verstandig om een helm op te zetten, dit voor je boardje die aan je bungeetouwtje op je lichaam wordt gelanceerd. Maargoed, geen leash heeft 100% de voorkeur.

Maar op het water draag ik in elk geval geen helm.
boardron

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #2 September 09, 2012, 21:40:33
edit2Rapporteer  
Ik vaar (uiteraard) zonder leash, maar dus ook zonder straps. Mijn board en ik gaan dus nog wel eens ons eigen weg, om vervolgens op korte termijn weer herenigd te worden... Oftewel: twee keer na een wipeout in een golf mijn board op ooghoogte voorbij zien komen. Maar ben wel benieuwd of de klappen op mijn hoofd harder gaan zijn MET helm...
reBELg

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #3 September 09, 2012, 21:45:47
edit2Rapporteer  
  • in ondiep water schuur ik toch liever met mijn helm over de bodem
  • en inderdaad voor andere lijnen
  • maar ook voor andere kites die op je kop kunnen crashen
  • ben in de branding ook wel eens voorbij gestoken geweest door mijn bord na een slippertje

Je zal het geluk maar hebben!
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #4 September 09, 2012, 21:54:48
edit2Rapporteer  
Ik heb ook wel is gehad dat ik mijn board kwijt was en dat hij ook bijna tegen mijn gezicht aan kwam doordat het board lekker op een golf surfde. Kon nog net op tijd het board ontwijken maar om daar nou een helm voor te gaan dragen voor die ene keer dat dat was gebeurd, vind ik ook weer zo overdreven. Want hoe vaak raak je je board nou weer kwijt Roll Eyes
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #5 September 09, 2012, 21:55:37
edit2Rapporteer  
Ik vaar (uiteraard) zonder leash, maar dus ook zonder straps. Mijn board en ik gaan dus nog wel eens ons eigen weg, om vervolgens op korte termijn weer herenigd te worden... Oftewel: twee keer na een wipeout in een golf mijn board op ooghoogte voorbij zien komen. Maar ben wel benieuwd of de klappen op mijn hoofd harder gaan zijn MET helm...

Je kunt het proefondervindelijk testen, laat het hier even weten Tongue
Als je niet aant springen bent oid dan zal het niet zo een vaart lopen met harde klappen van het water zelf. En als je je veiliger voelt met een helm moet je het zeker doen.
boardron

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #6 September 09, 2012, 22:20:28
edit2Rapporteer  
... Want hoe vaak raak je je board nou weer kwijt Roll Eyes

Is natuurlijk een kwestie van KANS maal IMPACT. Kans is vrij klein (hoewel die wel groter wordt door bewust strapless de golven in te gaan), maar impact is vrij fors... Vergelijk het een beetje met een airbag in een auto. Persoonlijk gebruik ik die in mijn auto eigenlijk nooit, maar toch ben ik blij dat die erin zit... ;-)
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #7 September 09, 2012, 22:24:15
edit2Rapporteer  
Het is in een aantal gevallen zeker niet verkeerd om een helmpje op je koppie te hebben.

Wat betreft lijnen..ik denk dat je het snijden van lijnen niet zo gemakkelijk tegen zult houden met een helm. Ik denk dan bijvoorbeeld aan dat filmpje van jalou langeree die ook snijwonden opliep in haar hals.
Juist in je gezicht heb je geen bescherming zitten of je moet zo'n ijshockey geval met vizier kopen Wink

Ik denk dat het met die belasting op je nek wel meevalt.
Wakeboarders crashen soms ook met aardige snelheid en die dragen veruit allemaal wel een helmpje. Dat zouden ze neem ik aan niet doen als er een groot risicio was op nekletsel.

Het is beetje de afweging tegen het mogelijke risico.
Zeilers dragen zelden helmen. Terwijl er toch wel een giekje tegen je hoofd kan knallen.Ga je tricks doen met boots, strapless varen of bijv. met sterke onshore wind kiten of in erg ondiep water dan is de kans groter dat je je board raakt, dan wel de bodem of het strand, dan wanneer je simpelweg wat relaxte aan eht cruizen bent.
Je zult em in dat geval vaker voor jan l*l op hebben maar mocht het nodig zijn ben je toch dankbaar dat je er 1 hebt.

Voor het voorkomen van trommelvliesbeschadiging zijn de helmen met extra flap trouwens wel goed. er zijn trouwens ook helmen met nek support. Zoals protec ace geloof ik.
Of dat echt helpt. i dunnow.


 
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 September 09, 2012, 23:01:01
edit2Rapporteer  
Board in de golven al eens p mijn helm gekregen en dat geeft harde klap. Voor de rest niets aan de hand buiten een deuk in mijn board.
Zonder helm had mijn dag er waarschijnlijk opgezeten.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 September 10, 2012, 08:22:38
edit2Rapporteer  
Ron, laat ook nog even weten wat je vind van het varen met helm nu je er eentje hebt.

Ik heb ook een helm voor het snowboarden, lijkt me een no-brainer. Maar voor kiten ben ik daar nog niet zo zeker van... Met name als je hoofd als laatste ondergaat kan zo'n helm wel flink wat water scheppen, of heb je een soort van fiets helm met veel open stuken?
boardron

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #10 September 10, 2012, 08:54:00
edit2Rapporteer  
Ik heb een Mystic Crown gekocht, waar wel wat gaten in zitten.

Als ik er een paar keer mee gevaren heb (en gevallen) dan laat ik het wel weten...
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #11 September 10, 2012, 09:46:40
edit2Rapporteer  
helm en go pro erop is ook een fijne combinatie
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 September 10, 2012, 09:55:10
edit2Rapporteer  
Kitesurf sinds 2000, draag een helm sinds ik strapless vaar (of eigenlijk, nadat ik m'n board gekopt heb een jaar of 5 geleden).

Nu wil ik niet meer zonder, voelt naakt.

De helmen zijn zo licht dat je ze in het gebruik niet meer opmerkt. De extra impact door het vergrote oppervlak acht ik niet zo groot, alleen als je zeer ongelukkig ten val komt kan ik me voorstellen dat het een probleem oplevert.

Daarintegen ben je wel beter beschermd tegen drijvend afval.

Het waterschep probleem is echt onzin, er zitten volop gaten in en mocht je echt zoveel weerstand door waterscheppen krijgen, dan breekt de sluiting wel.

Iedereen moet het lekker zelf weten, maar weet wel dat bijna alle argumenten drogredenering zijn, vergelijkbaar met motorrijders in het verleden (of het heden in de US in sommige staten).

Nog wel een relativering: kan me nog een downwinder op Terschelling herinneren waarbij ik de enige met helm was (4 x strapless surfboards, 7 bft), maar ook de enige met een bloedende neus  Grin
jasperjazzman

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #13 September 10, 2012, 16:55:17
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een keer m'n waveboard hard tegen m'n kop gehad. Dikke bult, en board moest gerepareerd.

Sindsdien heb ik een helm die ik regelmatig (niet altijd) draag. 't is een Gath Convertible, een van de "dunste" helmen, maar wel een hardshell. Vergeleken met andere helmen is hij veel compacter.

Je hebt er weinig last van, en hij beschermt ook je trommelvliezen als je op het water klapt. Heb sindsdien ook al een keer m'n board hard op m'n helm gehad, en een paar near misses. Je weet ook nooit of je een keer onbedoeld op een strekdam of het strand terecht komt.

Magic ed heeft trouwens helemaal gelijk, eigenlijk alle tegenargumenten zijn onzinnige of niet doorslaggevende drogredenen. Maar ja, mensen zoeken nu eenmaal graag rechtvaardiging voor hun gedrag (wat in de meeste gevallen dus helmloos varen is).

Een helm scheelt ook een stuk qua warmte trouwens, zit een beetje tussen een neopreen cap en blootshoofds in. In de herfst zul je hem dus voor je plezier opzetten!
boardron

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #14 September 10, 2012, 20:46:01
edit2Rapporteer  
Als ik het tot nu lees zijn alle (overtuigd) helmdragers begonnen met het dragen van een helm nadat ze al een keer een board (bijna) gekopt hadden. Ligt blijkbaar nog wel wat missiewerk hier...
Iedereen weet dat als je een leash gebruikt je ook een helm moet dragen, maar voor (strapless) golfrijden ligt het blijkbaar nog niet zo voor de hand.
kiterunner

Berichten: 74
Antwoord #15 September 10, 2012, 21:15:07
edit2Rapporteer  
Ik heb 3 jaar met een flysurfer rolleash gevaren en had toen altijd mijn protec helm op.
Ik heb echter nog nooit mijn bordje teruggekopt, maar de helm gaf wel een veilg gevoel.
Ik vaar nu een jaar zonder rolleash en laat 's zomers mijn helm thuis.
Vanaf november gaat mijn helm weer op omdat hij zorgt voor minder afkoeling van het hoofd en bij lage zon heb je ook een beetje een zonnecap.

Dus een helm is altijd een zinvolle investering

Groeten: Remco

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #16 September 11, 2012, 15:56:24
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het met die belasting op je nek wel meevalt.
Wakeboarders crashen soms ook met aardige snelheid en die dragen veruit allemaal wel een helmpje. Dat zouden ze neem ik aan niet doen als er een groot risicio was op nekletsel.

Op kiteforum.com was een grote discussie over helmen, en daar was een wakeboarder die zei dat de helft vd wakeboarders in de US een helm draagt. En dat het ook een eeuwige discussie is daar.

Wat werd aangedragen is de manier waarop wakeboarders crashen. Die is heel anders dan bij kitesurfers meestal. Wakeboarder wordt horizontaal getrokken en als het board hapt, krijg je dus een sterke rotatiekracht. Het hoofd als verste punt van de 'arm' krijgt de grootste snelheid en klapt hard op het water, dwars op het oppervlak. Vandaar veel schuddingen en gescheurde trommels.

Als een kitesurfboard crasht, schieten je voeten eruit en krijgt je hoofd niet die hoge rotatiesnelheid.
Je scheert meer langs het oppervlak. En dat is mijns inziens minder belastend voor de nek.

Dat zou het nadeel van nekletsel dus verminderen, en dat argument tegen helmgebruik minder sterk maken. Terwijl ik juist in die discussie schreef dat ik van 3 verschillende kitesurfhelmen had berekend wat de vermeerderde kracht op de nek zou zijn vanwege de grotere waterverplaatsing, demping daargelaten. Gemiddeld dubbel zo grote kracht! En omdat we in NL een paar kitesurfdoden hebben door gebroken nek, al zonder die verdubbelde kracht op de nek, durfde ik mijn cursisten geen helm meer aan te raden.

Mijn persoonlijke richtlijn is nu:
Waveriding of flinke golven twintippen: wel een helm
Rotsige kust met vlagerige of aanlandige wind: wel een helm
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #17 September 11, 2012, 16:10:02
edit2Rapporteer  
Ik heb 2 maanden geleden mn boardje tegen mn hoofd gehad, Ik was moe en had net besloten om relaxed terug te varen, Ik maakte nog mn 1 klein sprongetje en voet schoot uit een bandje, boardje hapte en toen ik neer kwam kopte ik mn vinnetje, resultaat: 5 hechtingen in voorhoofd, en tot nu toe geen gevoel meer in een deel van mn voorhoofd. Ik stond na 1 week wel weer gewoon op het water. Een helmpje..of iets eerder stoppen had dit wel kunnen voorkomen, en ik ga er denk ik eens een proberen.

 Dat zelfde vinnetje had ik al een keer in een scheenbeen gehad, dus waar stopt  het ?
Bandido

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #18 September 12, 2012, 07:23:58
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een helm. Ik stond 1,5 maand geleden bij brouwersdam even stil in het water langs de kant met kite in de lucht. Opeens kreeg ik een crashende kite op mn hoofd van iemand die de controle verloor. Erg blij met mn helm....
boardron

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #19 September 12, 2012, 15:28:03
edit2Rapporteer  
Vandaag voor het eerst met het helmpje gevaren. Zit lekker, wel even wennen aan het 'windgeruis'.
Eén keer door een golf gegrepen en toen merkte ik trouwens wel wat bedoeld wordt met 'water scheppen'. Dat ongemak weegt voor mij niet op tegen de bescherming die een helm biedt...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 September 12, 2012, 16:51:19
edit2Rapporteer  
Vandaag voor het eerst met het helmpje gevaren. Zit lekker, wel even wennen aan het 'windgeruis'.
Eén keer door een golf gegrepen en toen merkte ik trouwens wel wat bedoeld wordt met 'water scheppen'. Dat ongemak weegt voor mij niet op tegen de bescherming die een helm biedt...

dan heb je niet genoeg water geschept. Ken iemand die er goed van is geschrokken, hij moest zelfs de saftey trekken om weer lucht te kunnen scheppen.
BassieB

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #21 September 12, 2012, 17:18:13
edit2Rapporteer  
Wat een drogredenen allemaal. Laten we elkaar geen mietje noemen: Een helm ziet er natuurlijk niet uit en is niet cool, maar veilig is het zeker. Smiley (kijk maar eens op de skipistes, daar hebben ze het wel begrepen). Iedereen die een beetje verantwoordelijkheid voelt voor zichzelf (en/of z'n gezin) zet een helm op.
Ik draag al een paar jaar een helm en zie maar één nadeel: ik word soms voor een Duitser aangezien...da's dan weer minder.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #22 September 12, 2012, 18:04:49
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de toevoeging @t kitesurfschool.org.

Ik zat nog te denken.. je hebt natuurlijk de helmen die helemaal dicht zijn en helmen met redelijk wat openingen verdeeld over de helm. Die met open stukken zullen een aanzienlijk mindere hoeveelheid water  kunnen scheppen toch?

Als je bijvorobeeld kijkt naar deze protec helm
http://www.transitionkiteboarding.com/store/product.php?id=127
Daar staat bij: 16 open vents for ventilation and drainage

En zal een helm ook niet vooral water scheppen als deze net iets te groot is?
Als je flink met je hoofd heen en weer beweegt moet de helm exact dezelfde beweging volgen. Mijn snowboardhelm zou in theorie geen sneeuw moeten kunnen happen omdat het exact de jusite maat is. Of is het meer dat het water tegen de onderrand stuwt wat het nekletsel tot gevolg kan hebben?



kiterunner

Berichten: 74
Antwoord #23 September 12, 2012, 19:01:37
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf ook met bovengenoemde protec helm, als hij goed past mag deze ook zonder kinband niet van je hoofd vallen. Lekker licht helmpie dus gewoon kopen dat ding.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #24 September 12, 2012, 19:04:58
edit2Rapporteer  
Voor de volgende gevallen is het in elk geval zeker handig!



http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FfNAN7wZiYA


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.