Turbo 2 bar ombouwen?

Joosdo

Berichten: 748
Juli 08, 2007, 17:07:10
edit2Rapporteer  
Vaar een shockwave 9 in de 1:1 modus wat met in tegenstelling tot de 2:1 echt super bevalt. Weliswaar moet je de bar wat meer heen en weer schuiven, maar de bardruk en de directheid van de kite vind ik echt top.

Vaar nu ruim een maand een SS Turbo 2 en ik kan maar matig wennen aan dat trage indirecte bargevoel. En de hele matige clamcleat oplossing op de chickenloop. Deze verkort alleen de travel van de bar in gedepowerde toestand en heeft dus geen extra depowerfunctie omdat alle depower binnen de lengte van het depowerkoord zit.

Gister op supervlagerig Horst even de (te kleine) shockwave bar 1:1 op de Turbo 2 geprobeerd en meteen was het gevoel beter,snel sturen, direct reageren, sprongtiming als vanouds.  Allleen moet je in de hele harde vlagen wel erg ver met die bar schuiven ondanks bijna volledig dichtgetrokken depowerstrap.

Nu is mijn idee als volgt: Ik meet in de 2:1 modus volledig gepowered de lengte van de lijnen tov van elkaar en volledig gedepowerd de lengte van de lijnen tov van elkaar. Dan bouw ik de bar dusdanig om ( met een depowerstrap van best en de leaderlines van de stuurlijnen op de goede lengte zodat ik het volledige bereik van de 2:1 modus afdek.

Zou dit kunnen?

Ik hoor het wel,

Mzzl Joost
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #1 Juli 08, 2007, 17:44:13
edit2Rapporteer  
Ik had SS Amerika gemaild dat ik niet tevreden was met de 2007 bar. Ze hebben mij toen een complete ombouwset opgestuurd om de bar om te bouwen naar 2006. Misschien hebben ze voor jou ook we een oplossing. Je kan ook SS NL mailen natuurlijk.
Of een bredere nasih bar erbij kopen.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #2 Juli 08, 2007, 17:46:32
edit2Rapporteer  
Misschien dom, maar wat is het verschil Loepie?

Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #3 Juli 08, 2007, 17:50:39
edit2Rapporteer  
Nou ik ergerde mij geel en groen aan de depower aan de chickenloop. En verder kun je misschien wel die setup behouden, maar de bar ombouwen naar een fuelbar, dus zonder katrolletjes. Misschien hebben ze bij SS wel ideeen...
Finne

Berichten: 34
Antwoord #4 Juli 10, 2007, 02:37:05
edit2Rapporteer  
In theorie gaat die ombouw zo wel lukken met uitmeten en extra depower-strap. Echter het voordeel van (bijna) volledige depower zonder extra handeling (strap inkorten) is zo wel teniet gedaan. Ik vraag mij ook af of het ontwerp van deze kite wel geschikt is voor deze 2x zo direct sturing. De tip van Loepie om SS te mailen zou ik altijd even doen. Anders uitproberen met kleine bar.

Zelf heb ik de Turbo II in de maten 9 en 14. Timing met sprongen is inderdaad erg wennen. Verder stuurt de kite erg relaxed en voldoet prima.

Graag hoor ik je ervaring met de ombouw.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #5 Juli 10, 2007, 04:18:35
edit2Rapporteer  
Ben vandaag begonnen aan het geheel, eerst alle standen gemeten, het lijnlengte verschil tussen maximaal gepowered en maximaal gedepowerd bedraagt 95 cm...

Een comfortabele bar reach is maximaal 50 cm, dus moet ik nog 45 cm in een strap kwijt zien te raken om m'n volledige depower te houden.

Die extra handeling is inderdaad m'n enige mits en maar, alleen vaar ik de 14 maximaal tot 20 knopen, daarna vaar ik liever met een 9. 

Zaterdag de 14 getest 1:1 op een shockwave bar van een 9 en dat beviel me dusdanig goed dat ik zeker ga ombouwen. Sprongtiming, bardruk en direct sturen was allemaal veel lekkerder

Alle originele onderdelen die ik niet nodig heb haal ik eraf, zodat ik altijd nog terug kan bouwen naar de originele bar.

Ik zal wel ff een foto van de ombouw posten als ik hem af heb.

Mzzl Joost
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juli 10, 2007, 19:23:08
edit2Rapporteer  
Bij mijn Rebel en R7 werk ik ook veel met de depowerstrap, terwijl mensen met 2:1 vrijwel nooit de bar verstellen. Eigenlijk net zoals met een C-shape.

Ook mijn kites van North hebben een megalang depowerkoord nodig. Als de wind echt extreem vlagerig is merk je dat ook behoorlijk. Maar op zich ben ik niet ontevreden met de depowerstrap afstelling. Bij North is hij +/- 35cm. Die van jouw 10cm langer, maar dat zal niet zoveel uitmaken denk ik.

Ben alleen bang dat er niet zulke lange straps bestaan, dus dan wordt het een clamcleat.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #7 Juli 10, 2007, 21:35:34
edit2Rapporteer  
Die cleat had ik nog liggen van een ouwe airblast bar, even een nieuw touwtje in de goede lengte regelen.

Ben reeds begonnen om het depowerkoord door de parafine te trekken om de slijtage tegen te gaan en daarnaast al een klein benodigdheden lijstje gemaakt voor de watersportshop.

Mzzl Joost
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.