Joost bouwt ook een board...*KLAAR*

Joosdo

Berichten: 748
Februari 06, 2008, 02:40:21
edit2Rapporteer  
In navolging van zovelen, hier mijn vorderingen te volgen:

* Outline f-one trax 135 x41
* Karuba kern + pu gegoten rails
* Rvs inserts, epoxy pluggen
* PBT eigen ontwerp+ 220 UD en 280 keper
* Vacuum, 3d shapetafel en instelbare rockertafel

Bouwwijze is een mix van LeonB's pionierswerk, Prokiter ideeen, rondkijken en boerenverstand...


Daar gaan we dan:

Allereerst me 2 maanden intensief bezig gehouden met Photoshop en Illustrator tutorials doorworstelen om een fraai ontwerp te maken voor de PBT high glossy sheets.
(Check: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=29083.0)

Toen een bestelrondje orders verzameld om tot een schappelijke prijs te komen. Voor rond de 50 euro per board heb ik nu een eigen PBT ontwerp laten printen en deze komt als het goed is volgende week mijn kant op.

Op een winderig en drassig Mirns mocht ik van Henk Jan zijn Trax natekenen inclusief vinposities etc.
Heb eerst een uur op het board gevaren om te kijken of het wel wat voor me was. Kopieren is meestal niet zo mijn ding, maar als ik er zo veel tijd, geld en energie in ga steken moet de basis in ieder geval wel goed zijn toch?

Ik haat decoupeerzagen omdat ik altijd ruzie met die dingen heb, scheef zagen, niet nauwkeurig etc. En na 8 boards bouwen heb ik wel geleerd, hoe nauwkeuriger je werkt, hoe minder je hoeft te schuren! Dus nieuwe zaagjes gehaald.



De 1/4 mal uitgezaagd en de hartlijnen uitgezet op 8 mm mdf, dan de kwart mal dmv spiegelen aftekenen op het mdf tot een heel board. Zo hoop ik tot een zo symetrisch mogelijk board te krijgen



De mdf plaat uitgezaagd en nageschuurd om een zo egaal mogelijk outline te krijgen.



Hartlijnen op de karubakern uitgezet, de mdf mal hierop gelegd en 1,5 cm kleiner uitgezaagd.



De kopse kant van het mdf met schilderstape afgeplakt om hechten van de pu te voorkomen.



De kopse kant van het 8 mm mdf + tape ingesmeerd met lossingswas en de dikke 18 mdf onderplaat 2 cm binnen de outline van het board ook ingevet. Lekker smeren en een paar laagjes erop.



De 8 mm mdf mal vastschroeven op de 18 mm mdf onderplaat en nogmaals invetten met lossingswas



Dan de uitgezaagde karuba core netjes op de hartlijnen binnen de mal leggen zodat er een soort van "gootje" onstaat tussen 8 mm mdf en kern.



Dan met buigzame latjes de core goed vastleggen en laten aandrukken zodat er geen pu onder je kern loopt en je kern ook mooi vlak blijft. Aan de tips nog een dun plaatje 2 mm triplex ertussen geperst. De onderzijde van de latjes die over het gootje lopen heb ik ook ingevet omdat ze anders misschien aan de rails vast zitten en dat wil ik niet.



PU afwegen, goed schudden voor gebruik, exact afwegen en goed mengen. Dit is de trage versie (7 minuten verwerkingstijd en 2 dagen uitharden) je hebt ook ps 115 en deze is 3 minuten te verwerken en al na een uur uitgehard. Deze koop ik dus voortaan weer... Geultje heel rustig en liefst zonder knoeien volgieten.



En dat ziet er dan zo uit, er zijn kleurtjes te koop die je door de pu kunt mengen. Heb zelf ervaring met zwart en blauw. Rood schijnt roze te worden ThumpsUp



Dan de hele boel weer losschroeven en de kern met aangegoten rails voorzichtig uit de mal drukken. Deze laat ik nog even een dag zitten tot ie voldoende is uitgehard. Ondertussen teken ik de voetbandpluggen, de grabhandle pluggen en de vinpluggen af.

Dit zijn de vorderingen tot nu toe. Keep you posted
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #1 Februari 06, 2008, 02:45:29
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit  ThumpsUp
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #2 Februari 06, 2008, 03:31:54
edit2Rapporteer  
Goed bezig! Binnenkort ook in mijn garage te aanschouwen zoiets... Ik let iig even goed op!

Is dat trouwens witte PU? Beetje bah kleurtje... Ik wou graag wit of rood en geen roze... hmmm....
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Februari 06, 2008, 16:05:39
edit2Rapporteer  
Klasse dude! ThumpsUp
gecko

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #4 Februari 06, 2008, 18:07:14
edit2Rapporteer  
mischien een beetje domme vraag maar ik ben me de afgelopen tijd aan het verdiepen van een board zelf bouwen en wat ik me af vroeg was of je je board hierna nog gaat buigen of niet en zo niet hoe meot je dat doen als je dat wle wilt?
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #5 Februari 06, 2008, 18:43:44
edit2Rapporteer  
ziet er goed uit hoor.. wat betreft pigment... in epoxy gaat het goed en wordt rood gewoon rood, maar ja, idd wordt wit ( ps 115 ) met rood roze...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Februari 06, 2008, 19:34:47
edit2Rapporteer  
witte PU wordt heel snel bruin onder UV licht, je kan beter een donkere tint nemen die blijft het mooist.
nieles

Berichten: 125
Antwoord #7 Februari 07, 2008, 04:16:08
edit2Rapporteer  
hey goed man
ik kan ook bijna beginnen ben ook met photoshop begonnen en heb bijna al mijn spullen
op orde
en ik vint het mooi om te zien hoe het bij jou gaat ga zo door
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #8 Februari 07, 2008, 06:14:39
edit2Rapporteer  
En weer een dagje vrij, dus maar weer door. Ik bouw twee boards tegelijk, een om te "oefenen" en 1 voor het echie. schater

Strakke gaten maken in de karuba, ik heb getest met speedboren, maar dat vind ik een beetje grof.
Dus met de bandschuurmachine een "45 graden" freesje bij geslepen en deze druk je met beleid al rokend door je karuba kern, ik heb eronder afval stukjes karuba gelegd, zodat ik er niet in eens doorheen schiet en stukken uit de onderkant breek.



Met dit als eindresultaat, voor de vinpluggen gebruik ik een iets kleinere frees uit de 5 euro doos ThumpsUp



Bovenzijde dubbel afgeplakt met schilderstape en heel, maar dan ook heel goed aangeduwd langs de randjes.



Hars en harder afwegen, 12 gaten totaal x 8 cc per gat + een beetje in het hout trekken = 120 gram massa gemaakt, goed geroerd, 20 minuten laten staan en toen netjes de gaten volgegoten. Niet te vol, pure epoxy schuren naast hout dat is geen feest. Je schuurt eerder een deuk in je hout dan je epoxy eraf, dus netjes werken.

 ThumpDown 1 plakbandje had toch niet zo goed gehecht als ik had gehoopt beetje geknoeid op de bovenzijde, netjes verwijderd en bijgegoten.

Morgen de vinpluggies volgieten met pu, dat doe ik weer met de onderkant afgeplakt en volgieten via de bovenzijde, niet eens helemaal vol, want de tips gaan naar 2 mm loser

Zaterdag weer verder.
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #9 Februari 07, 2008, 15:43:54
edit2Rapporteer  
Gaat lekker zo!

Vraagje: Is het niet handig om de expoxy voor de inserts te verdikken, met glasbubbles ofzo?
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #10 Februari 07, 2008, 18:23:00
edit2Rapporteer  
Tof dat je het stap voor stap bij houd, kunnen een hoop wat van leren (inclusief ikzelf  Cool)
Er staat al veel geschreven over bouwen enzo, maar zo specifiek en met foto's....
mijn compliment!  ThumpsUp

Ik kijk uit naar de volgende stappen Tongue
Cheers
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #11 Februari 07, 2008, 18:42:22
edit2Rapporteer  
ziet er goed uit allemaal...  tegenwoordig boor ik in de bodem een gat van paar mm diep mm een 18 of 20 mm speedboor, dan boor ik de rest van het gat tot aan het dek met een 9 mm gewone boor.. dan kan je de insert er goed inklemmen.. zoals je nu de gaten hebt geboord moet je de inserts in 2 stappen erin zetten..

plaatje is van grafsnowboards maar de methode is hetzelfde..

Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #12 Februari 07, 2008, 19:00:01
edit2Rapporteer  
@ Elevation,

Heb je dan wel genoeg sterkte binnen je board om de vrijkomende krachten te houden. Lijkt me dat de epoxyplug sterker is dan hout. Anders is dit wel een gouden idee zeg. Helemaal knoeivrij is toch niet echt heel makkelijk met mijn methode.

Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #13 Februari 07, 2008, 19:08:58
edit2Rapporteer  
tot nu toe nog geen problemen gehad, heb ooit het eens gezien op die foto's van Graf en doe het sindsdien ook zo.. aangezien de insert geklemt zit in het gat van 9 mm kan je dus aan de onderkant van je boardje de epoxy erin gieten.. zowel boven als onder heb je glasweefsel, dus met deze methode of jou methode zal je de insert er niet uitrekken..

mocht je het nou niet helemaal vertrouwen zou je ook net als je nu doet een gat van 22 mm kunnen boren, die volgooien met epoxy en dan vervolgens de gaten alsnog zo boren zoals op de foto's staan.. methode blijft dan hetzelfde, echter heb dan alsnog de insert wel in een volledige laag epoxy zitten... ik denk persoonlijk niet dat het heel veel meerwaarde heeft..

het is lastig met een groot gat, aangezien de inserts 7.5 mm hoog zijn moet je onderin eerst weer 2.5 mm vullen voordat de bovenkant van de insert gelijk loopt met het dek..
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #14 Februari 07, 2008, 19:55:58
edit2Rapporteer  
Mmmm...lijkt mij tricky om de insert direct in het Karuba te plaatsen vanwege de zachtheid.
De Grafboys gebruiken 1 of 2 hardhouten stringers om de inserts in te verlijmen.

Maargoed, de tijd zal het leren  ThumpsUp.
Dopperd

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #15 Februari 07, 2008, 20:08:00
edit2Rapporteer  
He man dan ziet er mooi uit! Ik heb zelf ook al een board gemaakt en die bevalt heel goed maar ik wil er nog een maken en misschien wel op jouw manier.

Ik vraag me een ding af...Hoe ga je nu de kern buigen..Dus hoe krijg je de rocker erin? En laat die pu rials dan niet los als die gebogen word?

Bedankt en keep up the good work!
Finne

Berichten: 34
Antwoord #16 Februari 08, 2008, 01:56:07
edit2Rapporteer  
Zeer leuk om je vorderingen hier te lezen!

Succes met bouwen en ik blijf het volgen.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #17 Februari 08, 2008, 04:08:09
edit2Rapporteer  
@ Dopperd, check de site van ome LeonB: www.squirtnatic.nl hier is bijna alle info te vinden. Verder goed rondkijken in het zelfbouwgedeelte, en je word veel wijzer.

@ allemaal, dank voor de warme belangstelling en dito reacties. Ik houd jullie zo goed mogelijk op de hoogte.

Groeters Joost
GjT

Berichten: 281
Antwoord #18 Februari 08, 2008, 06:02:06
edit2Rapporteer  
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je de gaten voor de inserts door en door maakt.

Wat ik doe is eerst het board shapen. Dan de gaten vanaf de bovenkant precies 7,5mm diep frezen. Insert erin en volgooien met epoxy + glassbubbles. Geen geknoei en altijd op precies de goeie diepte.

GrGjT
Dopperd

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #19 Februari 09, 2008, 18:59:14
edit2Rapporteer  
Nog ff vraagje over die rails.... Ik begrijp nu aardig hoe het moet maar kan ik die rails ook maken van epoxy op dezelfde manier..??

danke
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #20 Februari 09, 2008, 20:52:13
edit2Rapporteer  
epoxy is veel dunner dan ps115, vrees dat dat een zooitje word..
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #21 Februari 10, 2008, 02:32:38
edit2Rapporteer  
Zo mensen, weer een daggie vrij dus voorzichtig aan maar eens aan shapen gaan denken.

De shapetafel vastgeschroefd aan m'n werkbank, alles waterpas afgesteld.
Nieuwe freesjes gehaald bij de Provak (10 soorten voor 22,50)

Toen uitgebreid gemeten, proefstukjes gefreesd in karuba (verspaant heel mooi, veel beter als balsa bijvoorbeeld waar de vlokken af en toe uitvlogen bij een zacht stuk!)

Ga vandaag de tips uitdunnen. Voor de duidelijkheid: Ik heb met de shapetafel een bereik van een half board, halverwege omdraaien dus.

M'n afstelling in orde gemaakt (verloop van 2mm tip naar 10mm eerste voetband plug. Dit is bij mij zo'n 27 cm.

Ik heb het 8 mm mdf stuk wat ik uit de gietmal gezaagd heb gebruikt als onderlegger voor de kern, dit is namelijk de uiteindelijke maat. Deze heb ik vastgeschroefd op de shapetafel als vaste maat. De kern leg ik dus precies gelijk met de onderlegger. Dan de kern netjes afgeklemd met houten latjes zodat deze niet bol gaat staan, verschuift of andere dingen doet die je niet wil.

Mijn freestrucks: Rustig frezen, niet te hard duwen, de rotatierichting van de frees in acht nemen (anders spatten er stukjes uit de rails als je pech hebt, niet te hard je frees naar beneden duwen op je alu glijders anders duw je er een "deuk" in als je constructie niet heel stijf is. En steeds weer kijken, checken etc. Weg = weg namelijk  ThumpsUp



Veiligheid voor alles: super ongezond fijnstof, herrie, splinters in je ogen doe er wat mee...



De klemlatjes (rechts) schroef ik steed ff om, zodat de kern heel mooi vlak blijft. Op deze foto moet alleen het dunste gedeelte nog gefreesd worden, links dus.



Delicaat dun, en voor het eerst in mijn carierre ook mooi gelijk en overal even dik. Grin



Eindresultaat voor het schuren, maandag weer verder.
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #22 Februari 10, 2008, 20:05:03
edit2Rapporteer  
Ziet er wederom erg profi uit allemaal!
diederik

Berichten: 908
Antwoord #23 Februari 14, 2008, 19:09:49
edit2Rapporteer  
leuk zon reallife boardbuildingsoap op KH ik volg hem op de voet/vrees......toppie man!
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #24 Februari 14, 2008, 22:26:31
edit2Rapporteer  
Gezellig met de vrouw uit geweest, dus dan staat het werk stil.

Een dag intensief gefreesd en geschuurd, 2 kernen almost klaar, ben nog niet helemaal tevreden over de gelijkheid van de rails dikte. Die ga ik handmatig verder gelijk trekken.

Heb 2 boards tegelijk geshaped, vanwege de stofontwikkeling in de schuur, ik blijf de boel schoonmaken.

2 kernen, 1 met overal even dikke 4mm rails en uitgedunde 2 mm tips en 1 met dikke 7mm inverted rails in het midden aflopend naar 3 mm richting tips. De tips zelf zijn 1,5 mm dik.

Kijken of het veel verschil in vaargedrag geeft.



Rail shapen, overal naar 4 mm dik



Eerder schuurde ik alles met de hand vlak, met een recht latje en schuurpapier eromheen, nu had ik meer zin in tempo, en heel voorzichtig de bandschuurmachine met een ouwe fijne band eroverheen gehaald. Uitkijken want je hebt er zo een deuk in zitten. Ziet er wel heel strak uit al zeg ik hetzelf. Karuba verwerkt dan ook als een droom zo lekker, nergens happen uit zoals bij balsa bijvoorbeeld.



Kern klaar voor verdere verwerking, laat die PBT maar komen



Nog even een detail van de tipdikte.

Volgende week komt de PBT als het goed is, gaat de soap dan weer verder ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.