Garantie?

TheMatti

Berichten: 142
Juli 06, 2009, 23:00:30
edit2Rapporteer  

Mede-kiters,

Ik zou graag jullie mening en/of ervaring willen horen over het volgende:

Laatst na een sessie (horst) is helaas mijn boardje gebroken. Cry Cry Heb direct foto's gemaakt en naar de shop gestuurd waar ik hem gekocht heb. Ik was in de veronderstelling dat dit geregeld zou worden.

Tot mijn verbazing bleek dit niet onder de garantie te vallen?!

De shop heeft contact opgenomen met de importeur die de breuk heeft bekeken (aan de hand van de foto's). Zij waren tot de conclusie gekomen dat dit kwam doordat ik misschien wel verkeerd terecht was gekomen en de bodem had geraakt.

Dit is een conclusie die naar mijn idee iets te voorbarig is. Ten eerste omdat ik in minimaal 1 meter diep water heb gesprongen en ten tweede, nog belangrijker, ik rechtsvoor vaar en dus ook alleen die kant spring. Dus met andere woorden de voorkant van mijn board is dus gebroken.

Graag zou ik horen of hier meer mensen een ervaring mee hebben en of zij (importeur North) gewoon gelijk hebben in hun veronderstellingen en ik dus gewoon pech heb gehad.

Het gaat hier om North Youngblood 2007 (130cm)

Laat maar horen!

Gr.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #1 Juli 06, 2009, 23:10:14
edit2Rapporteer  
Maar hoe is hij dan gebroken?
Ik werk zelf in een sportwinkel, en als er snowboards zo terug komen (zoals op het plaatje afgebeeld) gaan wij er meestal ook vanuit dat het door een verkeerde landing komt na een sprong. Het zit redelijk vooraan in het board en zulke plekken breken/scheuren meestal na teveel druk op een plek die het niet aan kan.

Hij brak niet tijdens dat je simpelweg vooruit vaarde lijkt me?
TheMatti

Berichten: 142
Antwoord #2 Juli 06, 2009, 23:18:13
edit2Rapporteer  

Nee, uiteraard niet. Maar ik zag het pas op de kant. Sterker nog, een vriend me zag het nog eerder....

Denk ook dat het door de druk komt, maar lijkt mij dat er toch wel voldoende flex in moet zitten om dat op te vangen. Het is een freestyle/new school board met flex in de tips.

Snap wel dat hij niet zoveel flex heeft als een een snowboard, dus dat het wel wat beperkter is. Maar gewoon een sprong landen moet geen probleem zijn voor dat board. toch?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Juli 06, 2009, 23:32:49
edit2Rapporteer  
Is natuurlijk de eerste vraag: wanneer heb je dat board gekocht?
Arnold

Berichten: 220
Antwoord #4 Juli 06, 2009, 23:37:07
edit2Rapporteer  
Als je board nog niet zo oud is zou dit garantie moeten zijn, ook al zou het door een verkeerde landing komen ( mists je niet in de bodem land ) daar moeten ze tegen kunnen.
TheMatti

Berichten: 142
Antwoord #5 Juli 06, 2009, 23:38:08
edit2Rapporteer  
board is gekocht in juli 2008, overjarig maar nieuw..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Juli 06, 2009, 23:47:17
edit2Rapporteer  
Als je het board nog geen 6 maanden in bezit had was er helemaal niets aan de hand. ( in principe is het dan bijna altijd garantie)
Je mag echter van een kiteboard een langere levensduur verwachten. Is het bij normaal gebruik gebeurd dan zou ik toch echt alles op alles zetten om m'n garantie te krijgen. 
Een rechtsbijstandsverzekering is in dit geval wel zo prettig: Nu de shop de garantie afwijst en jijzelf toch wel garantie wil hebben is een rechtsbijstands verzekering precies het juiste instrument.
Ik verbaas mij nog steeds over het feit dat shops zich beroepen op uitspraken van de importeur! Als kitesurfer doe je geen zaken met de importeur en heb je een koopovereenkomst met de shop. Thats all!

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #7 Juli 07, 2009, 09:34:16
edit2Rapporteer  
Je kan natuurlijk altijd zelf even de Nederlandse importeur contacteren om zo alsnog je garantie te krijgen. Lukt dat niet dan zal je inderdaad je rechtsbijstand erop kunnen zetten.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #8 Juli 07, 2009, 09:42:23
edit2Rapporteer  
Als je het board nog geen 6 maanden in bezit had was er helemaal niets aan de hand. ( in principe is het dan bijna altijd garantie)
Je mag echter van een kiteboard een langere levensduur verwachten. Is het bij normaal gebruik gebeurd dan zou ik toch echt alles op alles zetten om m'n garantie te krijgen. 
Een rechtsbijstandsverzekering is in dit geval wel zo prettig: Nu de shop de garantie afwijst en jijzelf toch wel garantie wil hebben is een rechtsbijstands verzekering precies het juiste instrument.
Ik verbaas mij nog steeds over het feit dat shops zich beroepen op uitspraken van de importeur! Als kitesurfer doe je geen zaken met de importeur en heb je een koopovereenkomst met de shop. Thats all!



Als een board niet binnen 6 maanden niet breekt doet die dat ook niet ineens na 6 maanden dan moet je toch echt wat verkeerd doen hoor.

Normaal gebruik is het blijkbaar niet zeker niet op een breuk daar!! 

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #9 Juli 07, 2009, 12:57:03
edit2Rapporteer  
Als er geen beschadigingen zijn die duidelijk wijzen op contact met bijvoorbeeld een steen, dan is dit garantie.

De shop zit fout door te verwijzen naar de importeur.

Board is nog geen jaar oud, er is geen sprake van misbruik (voor zover ik kan opmaken uit deze beelden), dus is er sprake van materiaalfalen. Iets waar de winkelier verantwoordelijk voor is.

Nogmaals naar de winkel gaan en vertellen dat je een behoorlijke garantie van ze verlangt. Als er geen reactie komt: aangetekende brief sturen met het verhaal. Als er dan nog steeds geen bevredigende reactie komt: rechtsbijstand-verzekering gebruiken.

Zorg dat je een logboek bijhoudt: alle conversatie, inclusief met wie, waar en wanneer, zodat je altijd kan terugvallen op dit logboek.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Juli 07, 2009, 14:15:25
edit2Rapporteer  
mooi cut..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juli 07, 2009, 16:31:49
edit2Rapporteer  
Ik ben net op zoek naar een nieuw board. Moet er dus niet aan denken dat straks na 1 jaar m'n board doormidden gaat en ik zo'n antwoord krijg.  Ik zat te denken aan een X-ride maar we moeten dus blijkbaar ff verder zoeken.  Lips Sealed   
matta

Berichten: 195
Antwoord #12 Juli 07, 2009, 21:47:14
edit2Rapporteer  
Ik zou een duidelijke foto maken van de onderkant, en eentje onder een hoek met een lamp oid erop zodat je goed kan zien dat er dus echt geen beschadigingen in zitten van stenen of andere zaken waarmee je de bodem geraakt zou moeten hebben...
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #13 Juli 07, 2009, 22:31:50
edit2Rapporteer  
Gekocht in juli 2008, dat is dus langer als 6 maanden in bezit.
Zelfs langer als 1 jaar.

Lijkt mij geen garantie, alleen zou de shop waar je m gekocht hebt je toch een mooi voorstel moeten kunnen doen voor een nieuwe.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #14 Juli 08, 2009, 10:42:15
edit2Rapporteer  
Wat snap jij niet aan de europese garantie wetten? Standaard heb je 2 jaar garantie in de EU.

De eerste 6 maanden moet de winkel aantonen dat het geen garantie is, daarna de gebruiker dat het wel garantie is (of eigenlijk: aannemelijk maken).
Mario

Berichten: 111
Antwoord #15 Juli 09, 2009, 17:47:24
edit2Rapporteer  
http://www.conformiteit.nl/

2 jaar garantie is een richtlijn,dit is niet wettelijk,zie de link
harryCab

Berichten: 316
Antwoord #16 Juli 09, 2009, 19:57:36
edit2Rapporteer  
Gekocht in juli 2008, dat is dus langer als 6 maanden in bezit.
Zelfs langer als 1 jaar.

Lijkt mij geen garantie, alleen zou de shop waar je m gekocht hebt je toch een mooi voorstel moeten kunnen doen voor een nieuwe.


Lijkt me niet, discussie is al met importeur gevoerd, waarschijnlijk weekje geleden of nog langer, nu  gepost. Grote kans dat het nog net binnen een jaar is.

Zelf soortgelijk probleem(2keer)  met Nobile 666 gehad, beide keren gewoon een nieuwe gekregen. Waren beide bijna een jaar oud.

Werk van maken en niet accepteren! Board moet tegen springen kunnen, waarvoor kite je anders.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #17 Juli 09, 2009, 20:15:24
edit2Rapporteer  
Mannen allemaal leuk en aardig, maar als de importeur kwaad wil dan zegt ie gewoon dat het geen garantie meer is. Volgens mij heb je geen poot om op te staan.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #18 Juli 09, 2009, 20:24:46
edit2Rapporteer  
Dat is niet waar, wettelijk heb je zoals ze dat zo mooi verwoorden:

"Je hebt garantie tot de levensduur die je mag verwachten van het produkt"

Kortom van een kiteboard mag je toch verwachten dat hij langer meegaat dan een jaar. Dus zal dit na het aanvechten door middel van je rechtsbijstandsverzekering in veel gevallen garantie zijn.

Om dat te bereiken moet je de winkel of importeur (doe maar allebij) De tijd geven om dit geval goed af te handelen en jou een passend alternatief of nieuw board aan te bieden. Het beste is dus je verhaal via een aangetekende brief te doen richting de importeur en winkel. Dit omdat je dan later bewijs hebt dat je het geprobeerd hebt.

Gaan ze hier niet op in stuur dan nogmaals een aangetekende brief met daarin een ultimatum (2 weken) waarin jij het graag opgelost zou hebben. Daarna kan de rechtsbijstand er wat mee.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.