VOORRANGSREGELS !!

Parkie

Logs: 0 | 12 uur
Juli 12, 2009, 22:25:00
edit2Rapporteer  
Sorry ik weet het, in het steady termen topic staat het prima in beschreven, maar word blijkbaar nooit gelezen.......

Ik wil toch even mijn verhaal kwijt.
Vandaag een GIGA lekkere sessie gehad op een van onze hollandse zeewateren, die een minder leuk einde kreeg.
Tegen de avond nog een laatste sessie eruitgeperst, vaar ik lekker op koers mijn rakje vanaf de kant verder het water op.
Even voor de duidelijkheid, ik vaarde met mijn RECHTER hand en mijn RECHTER voet voor, met mijn kite over BAKBOORD.
Komt er in een keer een ander kiter mij tegemoet, die ik denk gaat fijn onder mij langs, maar loeft net 10 meter voor me
op om voor/boven mij langs te varen..............
Ik vol in de ankers en kon nog net een botsing voorkomen.
Op dat moment kreeg ik al diversen termen naar mijn hoofd gegooid, waarop ik riep of hij de voorrangsregels niet kende.
Maar nee hij riep dat hij voorrang had, ok laat maar gaan.
De volgende keer vaar ik richting kant LINKER voet en LINKER hand voor met mijn kite over STUURBOORD,
zie HEM weer aankomen, ik val een beetje af en ben ruim onder hem en zet een sprong in,
waarop hij vol downwind gaat en bijna zijn kite (volgens mij expres) in die van mij jankt.
Ik kreeg op dat moment nog meer dingen naar men hoofd geslingerd, wat ik echt niet kan herhalen hier.
Een heftige discussie op het water waar hij mij vertelde dat HIJ voorrang had en dat ik een .... was
Op een gegeven moment ben ik toch maar gestopt, was helemaal leeg, echt top dag, loop ik naar de kant waarop er iemand
mij aanspreekt en zegt "ging niet zo lekker met jullie geloof ik ??"
Ik zeg nee dat klopt, ik vraag hem ken jij de voorrangs regels ? Nee kende hij niet, ik naar een groepje van drie andere
kiters toe, die mij ook geen zinnig antwoord konden geven................
4 kiters + gast op het water die het blijkbaar niet wisten.............
Ik ben klaar met opruimen komt hij naar de kant en vraag hem vriendelijk waar hij mee bezig was.
Hij wist mij precies te vertellen aan de RODE en BLAUWE kleur op zijn bar dat hij ZEKER wist dat hij voorrang had.....
En ook wel wist wat bakboord en stuurboord was, en dat hij zelfs een zeil brevet had.........
Maar het ergste vond ik niet alleen dat er op de kant niemand de voorrangsregels kent, maar ook nog eens van hem het verwijt
kreeg dat hij een beetje moe werd van gasten zoals ik, die de regels niet kennen en de HELE SPORT VERZIEKEN !!
Ik kreeg het maar niet bij zijn "verstand"  gebracht en heb hem maar in zijn waarde gelaten, en met een verbrande kop en een
heerlijke sessie achter de rug huiswaarts gegaan.

Ik hou het redelijk anoniem, en ga niet met een vinger wijzen, en hij hoeft ook niet te reageren, maar hoop dat hij dit leest en
zich eens een keer flink achter zijn oren krabt, en alle anderen die het niet weten ook.

DUS VOOR IEDEREEN DIE HET NIET WEET :

Voorrangsregels
o Een uitgaande surfer heeft voorrang op een inkomende
o Bakboord heeft voorrang op stuurboord. (de surfer met de kite over bakboord heeft
voorrang, of makkelijker: de surfer die met de rechterhand voor vaart heeft voorrang)
o Een snellere surfer moet een tragere inhalen.
o Een surfer die upwind passeert of kruist moet z’n kite hoog houden, de andere surfer 
z’n kite zo laag mogelijk.
o Een surfer moet een vrije zone van 50m downwind en 30m upwind hebben voor hij
een sprong inzet.
Geronimo79

Antwoord #1 Juli 12, 2009, 22:36:56
edit2Rapporteer  
Die eerste regel.. conflict die niet met kite over bakboord? nouja bij bepaalde windrichtingen.
Ik heb em wel eens eerder gehoord... maar vond et toen wat maf omdat ik mn kite over bakboord had en hij dus niet.
Flyingtrunkie

Antwoord #2 Juli 12, 2009, 22:56:32
edit2Rapporteer  
rechterhand voor heeft inderdaad voorrang, maar ik ben vorig jaar ook in zo'n situatie gekomen. Moet linkerhand voor dan meer hoogte gaan lopen/remmen/stoppen, of moet die juist meer gaan downwinderen? Dat was het misverstand waar ik tegen aanliep (tot 2x toe binnen een uur met -stom toevallig- dezelfde kiter....
Kitepilami

Antwoord #3 Juli 12, 2009, 23:00:22
edit2Rapporteer  
Er is één regel belangrijker dan alle voorrangsregels van het lijstje : goed vaarmanschap.

Oftewel je best doen om een aanvaring te voorkomen.

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Juli 12, 2009, 23:08:57
edit2Rapporteer  
Voorrangsregels
o Bakboord heeft voorrang op stuurboord. (de surfer met de kite over bakboord heeft
voorrang, of makkelijker: de surfer die met de rechterhand voor vaart heeft voorrang)
o Een surfer die upwind passeert of kruist moet z’n kite hoog houden, de andere surfer 
een sprong inzet.

Ik zie maar een regel die ook daadwerkelijk opgenomen is in het zeevaart regelement. De overige regels zijn afspraken die vooral surfclubs onder de leden maken, en absoluut niet rechtsgeldig zijn. Daar kun je dus ook niet vanuit gaan, tenzij je bij een club vaart.

Er is één regel belangrijker dan alle voorrangsregels van het lijstje : goed vaarmanschap.

Oftewel je best doen om een aanvaring te voorkomen.

Dat is de meest belangrijke, ook als twee olietankers van tientallen miljoenen euro's op elkaar klappen. Die gaat boven alle voorrangsregels ThumpsUp
Tim_GTS5

Antwoord #5 Juli 12, 2009, 23:16:25
edit2Rapporteer  
Vanmiddag vertelde iemand mij dat de linkerhand voor voorrang had op Schellinkhout, misschien verschilt het per locatie ofzo ?

Kunnen er niet borden geplaatst worden zodat iedereen het weet of is dat weer teveel gevraagd omdat we nu nog blij moeten zijn met onze kitespots ?

Wat ik altijd doe is goed kijken wie er meer upwind gaat dat diegene voorrang heeft, het blijft natuurlijk altijd moeilijk want heel veel mensen weten dus niet wie nou voorrang heeft including me. De 1 zegt dat en de ander weer zo dus ontstaat er toch verwarring bij mij in ieder geval.
El Banditos

Antwoord #6 Juli 12, 2009, 23:17:22
edit2Rapporteer  
met een beetje oogcontact en elkaar beetje lezen ( wat gaat de ander doen) en wat vriendelijkheid komen we toch een heel eind en hebben we deze regels niet eens nodig.

Is een kwestie van beetje logisch denken en netjes naar elkaar zijn, en idd goede vaareigenschappen
The O

Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #7 Juli 12, 2009, 23:33:11
edit2Rapporteer  
Vervelend is niet meer welkom en met een lach bereik je veel,
Logische denken is de sleutel dus:
Groot gaat voor klein,
Oud\ervaren gaat voor nieuw\beginner,
Maar brutaal gaat voor alles.
El Banditos

Antwoord #8 Juli 12, 2009, 23:36:31
edit2Rapporteer  
vind niet dat ervaren voor beginner gaat, een beginner weet nog niet goed zijn kite onder controle te houden, een ervaren iemand wel dus die kan makkelijker uitwijken.

Is net als met snowboarden, de snelle moeten rekening houden met de langzamere.

Maar goed met een lach en vriendelijkheid bereik je het meest, en mijn ervaring is wel dat kiters onder elkaar relax zijn, op een aantal duitsers op brouwersdam na :S :S
Dylann

Geen avatar

Antwoord #9 Juli 13, 2009, 01:11:59
edit2Rapporteer  
Het is geen geschreven regel, maar bij branding is het sociaal als je degene die uitvaart voorrang geeft, vandaar hij Heeliks dit noemt. Iemand die de branding uit wilt kan moeilijk uitwijken dan degene die de branding inkomt ( en dus de golven mee heeft).

Verder is het goede zeemanschap in mijn ogen het belangrijkst, en communiceren op het water. Het hoeft niet allemaal volgens de regeltjes, als er maar gelachen en gecommuniceerd wordt. Dan gaat er niets mis.
kitebart

Antwoord #10 Juli 13, 2009, 03:10:48
edit2Rapporteer  
Die eerste regel.. conflict die niet met kite over bakboord? nouja bij bepaalde windrichtingen.
Ik heb em wel eens eerder gehoord... maar vond et toen wat maf omdat ik mn kite over bakboord had en hij dus niet.

vertrekkende kiter heeft steeds voorrang,
of jij nu kite op bakboord hebt of niet
kitebart

Antwoord #11 Juli 13, 2009, 03:14:04
edit2Rapporteer  
rechterhand voor heeft inderdaad voorrang, maar ik ben vorig jaar ook in zo'n situatie gekomen. Moet linkerhand voor dan meer hoogte gaan lopen/remmen/stoppen, of moet die juist meer gaan downwinderen? Dat was het misverstand waar ik tegen aanliep (tot 2x toe binnen een uur met -stom toevallig- dezelfde kiter....

yup downwind gaan thats the deal gewoon
Parkie

Antwoord #12 Juli 13, 2009, 08:52:31
edit2Rapporteer  

daar ben ik het 100% mee eens, maar als je dan mij, met redelijk heftige bewoording
de regels probeert te lezen, die je zelf niet kent heeft dat niks met goed vaarmanschap
te maken.
En dan met grote overtuiging vertellen dat hij zijn zeilbrevet had..........
Ik ben al bijna 30 jaar op het water met surfplank, zeilboot, kite, maar dit heb ik
nog nooit meegemaakt.
Hij heeft me wel 5 keer gezegd, "kijk dan naar die kleuren van je bar"
Als je de bauwe kant boven hebt, dan heb je toch voorrang ??? tja......
Ik heb meerdere malen hem proberen te vertellen dat hij het fout had, maar ja....

Evengoed zit op mijn werk nog met een big smile na te genieten van deze topdag.
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #13 Juli 13, 2009, 09:17:22
edit2Rapporteer  
Die regels zijn allemaal leuk maar uiteindelijk zal je die nooit aan iedereen zijn verstand krijgen. Gewoon goed opletten en inderdaad vriendelijk zijn voor elkaar doet al heel wat.

Het simpelste wat voor de meeste situaties de boel oplost is, vaar je downwind? Kite naar beneden en een stukje downwind om hem achterlangs te laten paseren. Upwind? Blijf hoogte lopen en hou je kite wat hoger.
Keut Local

Antwoord #14 Juli 13, 2009, 10:13:42
edit2Rapporteer  
Nog een tip, vaar iemand niet `klem` dus als je achter iemand vaart richting de kust, geef die persoon de ruimte om te keren door zelf iets eerder om te keren.

En let goed op pannekoeken, geef die gasten de ruimte en nog iets, voorrang kan je niet nemen, dat krijg je!
Nature

Antwoord #15 Juli 13, 2009, 10:17:03
edit2Rapporteer  

Geldt alleen op zee Smiley
omdat je daar golfslag en stroming hebt en een stukje lastiger is om daar overheen te komen,
Michiel.
Moderator

Antwoord #16 Juli 13, 2009, 10:18:30
edit2Rapporteer  
Alle "regels" zoals mensen in de branding voorrang geven die op een golf rijden, of het water opkomen (is erg lastig in de branding soms), alsook mensen niet klem varen kun je toeschrijven aan "goed zeemansschap".

Helaas is het een maatschappelijke trend dat steeds meer mensen zich huftiger gaan gedragen. Ook kiters onderling. Komt ook door de steeds toenemende drukte. Maar geef elkaar wat ruimte!
mbetz

Antwoord #17 Juli 13, 2009, 12:10:41
edit2Rapporteer  
Jouw eerste regel, 'uitgaande surfer heeft vorrang op binnenkomende surfer' is een 'ongeschreven regel' die toegepast wordt in de branding, omdat dit zinvol is.
Of deze regel boven, goed zeemanschap en backboord voor stuurboord gaat weet ik niet, ik denk het niet als je het op de letter van wet neemt.

Het is zeker opvalend dat veewl Kiters en surfers de regels niet kennen en ook nog eens risico nemen door vlak langs elkaar te varen etc...

Jammer, verziekt de lol!!!
Parkie

Antwoord #18 Juli 13, 2009, 13:29:40
edit2Rapporteer  
Het is zeker opvalend dat veel Kiters en surfers de regels niet kennen en ook nog eens risico nemen door vlak langs elkaar te varen etc...

Jammer, verziekt de lol!!!

En DAAROM ben ik deze discussie gestart, dank je.
gijsv2

Antwoord #19 Juli 13, 2009, 14:26:29
edit2Rapporteer  
Daarnaast geldt ook nog dat golfsurfers voorrang hebben op een golf, maar dat terzijde. Ik zie al op steeds meer spots borden staan, jammer dat niemand deze leest!

Grootste probleem zit het erin dat veel mensen niet om zich heenkijken en de ander teweinig gunt. Je kan wel voorrang hebben maar soms lukt het niet om uit te wijken door welke reden dan ook!

Voorrangsregels
een sprong inzet.

ozdakiteman
Gast
Antwoord #20 Juli 13, 2009, 15:48:07
edit2Rapporteer  
http://www.kitesurfbrabant.nl/voorrang_001.htm

Veel leesplezier.
Michiel.
Moderator

Antwoord #21 Juli 13, 2009, 15:56:19
edit2Rapporteer  
Nogmaals, die regels zijn echt niet officieel. Maar zeker wel het overnemen waard. Bij zeilles krijg je ze uitgebreid, maar voor kiten zijn er zat uitzonderingen. Die lees je ook op die website die Ozdakiteman hier post

Bijvoorbeeld downwind carven terwijl je voorrang hebt. Dat is erg onduidelijk voor medekiters -> goed zeemanschap!

En over die golfsurfers: iedere surfer die als eerste op een golf rijdt heeft recht op die golf, dat is een (internationaal) ongeschreven regel. Of er nu een zeiltje, kite of niets aanhangt  Wink

Waar ik mij het meest aan irriteer zijn lui die zonder enige besef een sprong of uitgehaakte trick inzetten tussen andere kiters. We hoeven hier niet toe te lichten dat dat altijd hardstikke fout is, maar ik zie het regelmatig gebeuren ThumpDown
Jarno

Geen avatar

Antwoord #22 Juli 13, 2009, 16:02:12
edit2Rapporteer  
niet helemaal waar michiel.

De surfer die het dichts bij het breekpunt van de golf zit heeft meer recht op de golf dan een surfer die daar niet zit.

(logischerwijs is dat inderdaad de surfer die de golf dan ook het eerst surft..)
Michiel.
Moderator

Antwoord #23 Juli 13, 2009, 17:00:36
edit2Rapporteer  
niet helemaal waar michiel.

De surfer die het dichts bij het breekpunt van de golf zit heeft meer recht op de golf dan een surfer die daar niet zit.

(logischerwijs is dat inderdaad de surfer die de golf dan ook het eerst surft..)

Hoe je het ook wendt of keert: het zijn "ongeschreven regels" die vallen of staan of je mede spotgenoten zich daar ook aan houden.

En daar zit nu het probleem op drukke spots. Naast onbekendheid denk ik dat het meer hufterigheid is, immers een gevorderde kiter heeft vast weleens van enige regels gehoord. iig waarom de linkerkant van je bar rood is Tongue
Frank77

Antwoord #24 Juli 13, 2009, 20:13:09
edit2Rapporteer  
Citaat
Daarnaast geldt ook nog dat golfsurfers voorrang hebben op een golf, maar dat terzijde. Ik zie al op steeds meer spots borden staan, jammer dat niemand deze leest!

Dit is de enige regel die lastig te handhaven is, dus van mij mag ie worden afgeschaft. Op een drukke spot waar ook branding is heb je niet alijd de mogelijkheid om uit te wijken voor een knakker die ff downwind alle golven pakt en dwars door het veld vaart, Ook hier geld goed zeemanschap: als je wilt downwinderen via de golfen, doe dat dan ergens anders (bv wat verder downwind).

Op een rustige stek heb ik echter geen moeite met de regel.

ps: ik neem aan dat je het over kitesurfers hebt die downwind de golven pakken....???
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.