voorrang regels etc

kite fly

Geen avatar

Berichten: 7
Juli 07, 2007, 19:07:51
edit2Rapporteer  
Oke,mijn eerste vraag aan dit forum.

Net begonnen en al een heeleind op dreef op het water.
Kan nu al lekker heen en weer op en over het water gaan.
Maar nu iets anders,kom nu andere kiters tegen op mijn koers.
Nu ken ik wel de regels stuurb en baknb. regels maar er is volgens mij meer.
Hoe kan ik mij het beste opstellen als beginner op het water,dus rekening houden met andere.
Wat verwacht een andere kiter van mij wat ik doe met mijn kite om elkaar te passeren zonder elkaar te raken.
Geef mij tips en zo kan ik mij veiliger voelen op het water.
Brand los !!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Juli 07, 2007, 19:50:48
edit2Rapporteer  
dude! welkom! (grinnik_kitesmiley)
Luko

Berichten: 292
Antwoord #2 Juli 07, 2007, 20:09:20
edit2Rapporteer  
ik ben meestal degene met de meeste vierkante meters op het water dus ik vind:
KLEIN WIJKT VOOR GROOT net als de scheepvaart.
sanne

Berichten: 256
Antwoord #3 Juli 07, 2007, 20:10:33
edit2Rapporteer  
1. regel nr een is goed zeemansschap, en die lost 90% van de gevallen op het water op. gaat erom dat je elkaar ruimte geeft en niet op het laatste moment reageert. kortom als iemand een koers boven je langs heeft (en opzichte van de wind, dus tegen de wind in voor jou) geef hem ook die ruimte en houd je kite laag.
2. heb je echt kruisende koersen, dan heeft degene met zijn rechterbeen als voorste been voorrand. op veel barren is de linkerkant rood, wat inhoud dat je voorang moet verlenen als die kant van de bar voor is.
3. vaar je in dezelfde richting, dan heeft degene die het meest aan (naar de wind toe) vaart voorrang. dit is meestal het geval met windsurfers omdat zij altijd halve wind varen en een kiter iets aan de wind.

let er wel op dat 80% van de kiters deze regels niet toepast en gewoon kijkt wie met makkelijkst bovenlangs kan. geef snel aan wat je gaat doen door je kite hoog of laag te sturen en als je onderlangs wil meer boven je board te gaan staan (afvallen) of meer te gaan kanten (oploeven). succes ermee, maar wees vooral slim en sociaal!!
hOe hA HeNniE

Berichten: 824
Antwoord #4 Juli 07, 2007, 22:13:04
edit2Rapporteer  
super uitleg!
1 ding aan toe te voegen: op het moment dat kiter A vanuit de kant (branding) wil vertrekken en er komt net een kiter B die eruit wil, dient deze laatste voorrang te verlenen aan A door nog een rak te varen, danwel zich flink te laten afvallen en dan aan de kant gaan. Hoe het ook zij, A mag niet gehinderd worden met het naar buiten varen.

gr danny

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Juli 07, 2007, 22:45:26
edit2Rapporteer  
Sanne, goed verhaal. Die regels komen uit de zeildelarij:
ad 2: Zeil over stuurboord wijkt voor zeil over bakboord
ad 3: Loef wijkt voor lei
maar dat wist jij al dank ik...
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #6 Juli 08, 2007, 00:30:07
edit2Rapporteer  
belangrijkste bij het passer is: als je voorlangs gaat kite LAAG
                                         als je achterlangs gaat kite HOOG

anders ben je eccchhht ieritand  loser

succes verder  ThumpsUp

mzzl
ArjanH

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #7 Juli 08, 2007, 02:50:37
edit2Rapporteer  
Wat ik veel beginners zie doen is hun kite naar 12 uur sturen als iemand ze nadert. Dit is pas echter vervelend omdat die ander bijnan niet meer achter je langs kan. Gewoon lekker doorvaren en op tijd aangeven wie er voor en achter langs gaan dan is het voor beide het prettigst. Maar dat het niet altijd even makkelijk is, zeker met veel mensen op het water, of met weinig wind wanneer je niet makkelijk kunt oploefen, ben ik met je eens. Succes!
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #8 Juli 08, 2007, 03:35:05
edit2Rapporteer  
Hallo kite fly,

ik zou de volgende keer vuur en hout meenemen als je gaat kiten. Kan je het duidelijk maken doormiddel van rooksignalen welke kant jij opgaat.

Hoor het wel of het beetje goeie tip is,

Houdoe
Jambo

Berichten: 208
Antwoord #9 Juli 08, 2007, 05:37:20
edit2Rapporteer  
Hallo kite fly,

ik zou de volgende keer vuur en hout meenemen als je gaat kiten. Kan je het duidelijk maken doormiddel van rooksignalen welke kant jij opgaat.

Hoor het wel of het beetje goeie tip is,

Houdoe

Jezus man geef dan gewoon geen antwoord!
Een forum is er oa om informatie te delen en niet om elkaar
af te zeiken.

HOUDOE
jelmerboy

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #10 Juli 08, 2007, 13:11:58
edit2Rapporteer  
ik ben meestal degene met de meeste vierkante meters op het water dus ik vind:
KLEIN WIJKT VOOR GROOT net als de scheepvaart.
dan hoop ik dat jij niet in mijn vaarwater komt. Daar heb ik namelijk mooi lak aan Smiley

rechtsvoor heb voorrang, en natuurlijk ook afhankelijk wie up wind is
jelmerboy

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #11 Juli 08, 2007, 13:13:03
edit2Rapporteer  
Hallo kite fly,

ik zou de volgende keer vuur en hout meenemen als je gaat kiten. Kan je het duidelijk maken doormiddel van rooksignalen welke kant jij opgaat.

Hoor het wel of het beetje goeie tip is,

Houdoe
nerd...

Echt zo moeilijk om iemand even te helpen bij zijn vraag? En anders gewoon je niet reageren hier?

DANK U!
Spikey

Berichten: 160
Antwoord #12 Juli 08, 2007, 15:21:44
edit2Rapporteer  
goede uitleg, maar nog een toevoeging ...

als je dezelfde richting opvaart op dezelfde hoogte en koers, moet degene die achter vaar maken dat hij wegkomt, de voorste rider kan je niet opmerken met alle gevolgen van dien als hij springt en/of omdraait. ( ja hij hoort te kijken, maar JIJ hebt het overzicht.

EN NOG BELANGRIJKER ...Als je achter iemand aanvaart richting land, riet of weet ik veel wat voor een obstakels....zorg ervoor dat je optijd omdraait en de eerste kiter alle ruimte geeft om te zorgen dat hij makkelijk van het obstakel weg kan komen ....zonder dat hij bijvoorbeeld moet afstappen speciaal vor jouw.

Iemand in de branding, op een golf ( riding it ! ) en iemand op het land heeft ALTIJD voorrang.  Omstandigheden zorgen ervoor dat hij of ergens anders oplet of in meer potentieel gevaar is...



(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #13 Juli 08, 2007, 16:15:53
edit2Rapporteer  
Goede uitleg SANNE  ThumpsUp

En dan zijn we nog die semi profs vergeten die zonder te kijken even een transisie inzetten en hun kite even door je lijnen ramt... (shame_kitesmiley)

Afgelopen vrijdag had ik op alle fronten voorrang en wilde die niet persee ook nemen dus riep naar mijn tegenligger nog wat hij ging doen.... Ik dacht dat hij het begreep een veranderde zijn koers.. op het laatste moment stuurde hij toch weer vol terug en kwam zijn kite in mijn lijnen met als gevoelg dat mijn beiden power lijnen doormidden waren.. Dit was mooi K.. want mijn kite ging er ook vandoor  ThumpDown

Hoe regelen jullie de aansprakelijkheid in z'n geval  Huh
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #14 Juli 09, 2007, 03:08:17
edit2Rapporteer  
Ging die gozer er toen ook vandoor? Heb je 'm nog gesproken?
Goonie

Berichten: 674
Antwoord #15 Juli 09, 2007, 03:22:10
edit2Rapporteer  
Ja das knap K>*&* mini me... Maar goed wat ik wel even kwijt wil is dat ik het wel tof  ThumpsUp vind dat er een beginnende kiter met een normale vraag over veiligheid van anderen en voor hem zelf komt.. Soms heb echt wel eens het idee dat dat gewoon niemand weet wie er voorang heeft of niet.. Gebeurd me echt regelmatig als ik uitvaar en ook nog met rechts voor dat ik toch moet wijken voor iemand die waarschijnlijk duits spreekt en mij niet begrijpt of het surfen niet begrijpen ThumpDown .. Niks tegen duitsers hoor maar 90 procent daarvan heeft geen idee wat veiligheid is (ook al lopen ze altijd met een helm) en ook niet dat we zuinig zijn op onze spots..

Zo moest er even uit.. Beetje frustie.. waarom??? Nou simpel.. GEEN WIND VANDAAG  (grinnik_kitesmiley)
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #16 Juli 09, 2007, 03:32:21
edit2Rapporteer  
Ging die gozer er toen ook vandoor? Heb je 'm nog gesproken?

Die gozer ging er vandoor en is een hele tijd op het water gebleven... Misschien was dat achteraf gezien ook maar beter... Heb hem later even gesproken toen hij dicht bij de kant keerde... Ik heb gevraagd of hij geld bij zich had en hoe hij dacht dit probleem op te lossen..
Hij vertelde dat hij geen geld mee had en zei dat ik een briefje onder zijn ruitenwisser moest doen met mijn gegevens en dan zou hij nog contact opnemen. Ik moest zelf ook weg dus heb dat maar gedaan... Het is nu zondag en heb nog niets gehoord en zal voorlopig ook wel niets meer van hem horen.. Het is een Engels sprekende Fransman en hij was aan het varen met een blauw gekleurde Xbow  loser
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #17 Juli 09, 2007, 16:39:35
edit2Rapporteer  
1. regel nr een is goed zeemansschap, en die lost 90% van de gevallen op het water op. gaat erom dat je elkaar ruimte geeft en niet op het laatste moment reageert. kortom als iemand een koers boven je langs heeft (en opzichte van de wind, dus tegen de wind in voor jou) geef hem ook die ruimte en houd je kite laag.
2. heb je echt kruisende koersen, dan heeft degene met zijn rechterbeen als voorste been voorrand. op veel barren is de linkerkant rood, wat inhoud dat je voorang moet verlenen als die kant van de bar voor is.
3. vaar je in dezelfde richting, dan heeft degene die het meest aan (naar de wind toe) vaart voorrang. dit is meestal het geval met windsurfers omdat zij altijd halve wind varen en een kiter iets aan de wind.

let er wel op dat 80% van de kiters deze regels niet toepast en gewoon kijkt wie met makkelijkst bovenlangs kan. geef snel aan wat je gaat doen door je kite hoog of laag te sturen en als je onderlangs wil meer boven je board te gaan staan (afvallen) of meer te gaan kanten (oploeven). succes ermee, maar wees vooral slim en sociaal!!

precies!

Verder is het ook een ongeschreven regel dat de meer gevorderde kiter altijd voorrang VERLEENT aan de beginnende kiter.

En ook: de kiter die vanaf het strand vertrekt en het water op gaat heeft voorrang op kiters die al op het water zijn / aan komen varen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je zoveel mogelijk ruimte houdt tussen jezelf en andere kiters. Dat betekent dat je een zo rustig mogelijke spot moet zoeken en dan zo ver mogelijk bij andere kiters vandaan moet varen (dus niet met z'n allen lekker dicht bij de kant gaan klunzen). Dat "bumperkleven" (board-kleven) is onwijs irritant en ook heel gevaarlijk. Ga niet vlak achter of upwind van iemand kiten: geef elkaar de ruimte!

Als je een trick gaat doen dan doe je een "speciale verrichting" en op dat moment verlies je al je recht op voorrang. Als je gaat springen moet je er dus voor zorgen dat er niemand in de buurt is en dat je landings-zone vrij is en vrij blijft. Dus voordat je een sprong doet of om gaat keren: EERST KIJKEN!
Garmt

Berichten: 565
Antwoord #18 Juli 09, 2007, 17:46:29
edit2Rapporteer  
Check ook even de IKO-site voor de "officiele versie" van de regels:

http://www.ikointl.com/priority_rules.php?menu_id=2

posty

Berichten: 2454
Antwoord #19 Juli 09, 2007, 19:10:42
edit2Rapporteer  
1. regel nr een is goed zeemansschap, en die lost 90% van de gevallen op het water op. gaat erom dat je elkaar ruimte geeft en niet op het laatste moment reageert. kortom als iemand een koers boven je langs heeft (en opzichte van de wind, dus tegen de wind in voor jou) geef hem ook die ruimte en houd je kite laag.
2. heb je echt kruisende koersen, dan heeft degene met zijn rechterbeen als voorste been voorrand. op veel barren is de linkerkant rood, wat inhoud dat je voorang moet verlenen als die kant van de bar voor is.
3. vaar je in dezelfde richting, dan heeft degene die het meest aan (naar de wind toe) vaart voorrang. dit is meestal het geval met windsurfers omdat zij altijd halve wind varen en een kiter iets aan de wind.

let er wel op dat 80% van de kiters deze regels niet toepast en gewoon kijkt wie met makkelijkst bovenlangs kan. geef snel aan wat je gaat doen door je kite hoog of laag te sturen en als je onderlangs wil meer boven je board te gaan staan (afvallen) of meer te gaan kanten (oploeven). succes ermee, maar wees vooral slim en sociaal!!

precies!

Verder is het ook een ongeschreven regel dat de meer gevorderde kiter altijd voorrang VERLEENT aan de beginnende kiter.

als ik weet of zie dat iemand weinig ervaring heeft kies ik zowiezo eieren voor mijn geld en blijf ik lekker uit de buurt!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.