Seb80
|
Er zit een stopperbal op die je kan verstellen toch? Wat naar je toe verstellen ofzo.. Ook een beetje afhankelijk van de wind hoe snel je kite voorover valt.
|
|
|
drifter
|
een kite mag pas voorover vallen als er te weinig wind staat!! of zeg ik nou iets geks?
|
|
|
Roon
|
Ik heb precies hetzelfde, maar dat gebeurde ook in 25+ kopen. Een vlaagje duwt hem makkelijk door de stopper heen, is een kwestie van afstellen van de stopperlijnen denk ik. In de huidige setup betekent dat vij veel power op je armen tijdens het varen omdat je de bar redelijk aangetrokken moet houden, maar die work-out bevalt me wel.
Als je het helemaal niet wilt, ook als de stopper helemaal naar boven is geschoven, zul je je stuurlijnen moeten inkorten denk ik. Maar waarom zou je, daar verlies je dan juist een hoop depower mee. Volgens mij kun je de stopperlijnen trimmen zodat de stopper meer weerstand heeft, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
|
|
|
Frank77
|
Ik ben geen rebel kenner maar heb een keer een uurtje met de rebel 12 gevaren en daar viel de kite bij mij ook twee keer voorover uit de lucht door tever depoweren toen hij boven me stond. Mijn bow is daar nagenoeg niet gevoelig voor, dus blijkbaar moet je wat meer druk behouden in de rebel. Hoe je dat doet maakt niet uit (stopperbal, aantrekken oid) als je maar zorgt dat hij meer drag houdt dus niet te ver het wind venster in vliegt. In principe is het een fenomeen dat bij veel kites voorkomt en dat je kunt beheersen door meer drag te geven. Daarentegen, het voordeel van hoog in het wind venster komen (van weinig drag dus) is dat de kite makkelijk hoog aan de wind vaart. Elk voordeel heeft zijn nadeel.
My 2 cents.
|
|
|
-Cedric-
|
probeer je stuurlijnen eens een knoop strakker te zetten misschien? dit kan misschien de oplossing zijn.
|
|
|
Ricky33
Gast
|
Je zou denken dattie dan mede door de 5th netjes neutraal boven je blijft staan. Zag namelijk laatst op strand ook een Rebel telkens in het gezichtsveld komen van de kiter. Was ook bij overpowerde condities.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik vaar al een paar maanden met de Rebel 9m2, en heb hier al veel over gepost. Gebruik de zoekfunctie eens over afsteltips.
Dat de kite uit de lucht valt komt omdat hij over je heen vliegt. Wanneer je op land bent met de kite, of in het water ligt, is het verstandig om wat spanning op de achterlijnen te houden.
Persoonlijk heb ik de depowerlijn ingekort (zie bar manual voor de details) waardoor ik niet meer 100% depower heb (de kite valt uit de lucht bij 100% depower), maar dit moet instellen met de clamcleat. Persoonlijk bevalt dat me prima.
De Rebel in de maat 9m2 is echt een lekkere kite, maar beslist geen stabiele beginnerskite. Er bruut onderdoor springen, daar houdt hij bijvoorbeeld niet van.
|
|
|
Dangerfield
|
De eerste keer dat ik mn Rebel uitliet ben ik ook geschrokken van wat vreemde gedragingen. Denk dat je eerst ff aan elkaar moet wennen, dan komt alles goed.
|
|
|
|
Vin
|
Heb je dat ook op 11.00 of 13.00? Je zet de kite toch nooit recht boven je? Dat leer je in les 1.
|
|
|
|
Jaap S
|
okee Vin maar ik vergelijk hem ook met m'n vorige kites die kon je rustig boven je zetten, Sake,een goeie tip van jou!
|
|
|
michiel v geel
|
gewoon in de hoek houden ik stop mijn kite nooit boven me levensgevaarlijk zeker de mensen die zo teruglopen (hoogte lopen) als beginnes heb er wel eens zien gaat met vlagerige wind dat hij uit de lucht viel dat hij er gewoon naar bleef kijken (Ipv meerennen of safety trekken) en daarna ...... je raad het al flink op zijn muil ging en wonder boven wonder niet meer dan een scheur in pak had
en voor de zeikers ........,,,,,,,,,,,,,, (heb ik toch leestekens gebruikt)
|
|
|
Roon
|
Je moet idd spanning op de lijnen houden. Ik heb zelf ook de 9m, was niet gewend aan zoveel snelheid in een kite maar dat is een kwestie van wennen. Voor de Rebel vaarde ik een Guerilla II dus dat is helemaal een wereld van verschil. Voor mij is dit absoluut de kite waar ik op gewacht heb.
|
|
|
Frank77
|
gewoon in de hoek houden Ook in de hoek zal een kite voorbij je vliegen en "doodvallen". Enige verschil is dat nabij de grond de risico's een stuk kleiner zijn.
|
|
|
Jaap S
|
Nou Frank daar kan ik je toch niet gelijk in geven : want als je,m neer laat dan blijft hij rustig wachten tot die aangepakt word ook gedepowerd.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Idd. nooit boven je hoofd houden de 9m2 (en andere maten). Dat is idd. vragen om problemen. Zoals ik al zei is het niet een makkelijke kite om te vliegen. North heeft de kite niet goed in de markt gezet volgens mij. Zeker als je van een medium snel vliegende, en sturende kite afkomt is het flink wennen. Ook ik heb ooit Guerilla gevaren, maar ben over gestapt op de Vegas in 2004 en 2005. De Vegas05 8m2 was razendsnel, maar de Rebel 9m2 stuurt even snel, maar vliegt harder voor mijn gevoel. Precies wat ik zocht!
|
|
|
Ricky33
Gast
|
Kan het dan zijn dat de Rebels niet over je heen vliegen bij veel depower, maar juist voor je in de powerzone komen???
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Dat kan, want als de kite over je heen vliegt, verliest hij zijn draagkracht. Hierdoor dwarrelt hij als een blaadje in de herst naar beneden, waarna binnen een niet al te lange tijd de kite weer door de wind gegrepen wordt en in de powerzone weer powered.
Dat zijn de meest gevaarlijke momenten. Beter is het om je safety op tijd te trekken als zoiets gebeurd. Want het is meestal op land of aan de kant dat je zulke fouten maakt.
|
|
|
Jaap S
|
Hey ik kom net van,t water af t,was pittig maar de R07/9m vaart topi, inderdaad het is met de harde vlagen opletten dat je niet te veel depower geeft (af en toe 30kn op m,n meter) want dan wil wel eens vallen, nou maar eens kijken wat z,n lowend is.
|
|
|