globe
|
effe downwind gaan?
In principe verlies je al je rechten als je een transition/sprong maakt. Degene die achter je vaart heeft dan voorrang. Neemt niet weg dat het dik irritant is.
|
|
|
wouterb
|
Downloop! ....en toe-side onderlangs rossen! Maar daar heb ik het lef en de kunde nog niet voor.
Ik doe altijd mijn kite steeds een stukje hoger. Dan rem je af en degene achter loopt in. Hij/zij krijgt vanzelf door dat ie actie moet ondernemen, zonder dat ie/ze vol door je heenvaart. Of diegene vaart echt als een blind paard, maar dan is er toch geen redden meer aan.
Ik sta wel open voor andere opties. Bedoel 'kite-omhooog-en-hopen-dat-het-goed-komt'is me eigenlijk iets te passief.
|
|
|
EW-OUD
|
jep downwind is wel een goeie,
maar meestal zijn het de beginners die echt achter je varen en juist hele langestukken varen en niet zomaar draaien.
maar stel je voor als je al dicht bij de strand zit kan niet effe downwind varen wat dan?
|
|
|
Crips
|
Jah, is inderdaad vet irritant. Had dat laatst ook een keer met een gast die steeds zo achter me zat. Had al een paar keer een seintje gegeven maar blijkbaar snappen sommige gasten niet dat je toch een keer om moet draaien als je vlak bij de kant bent. Na 5 of 6 keer was ik het helemaal zat en heb ik hem vriendelijk verzocht op te zouten.
Is hier geen (ongeschreven) regel of een teken voor ofzo?
|
|
|
globe
|
Is hier geen (ongeschreven) regel of een teken voor ofzo?
ja zeker is daar een teken voor:
|
|
|
EW-OUD
|
ik denk wel dat deze regel het belangrijkst is diegene achter kite hoog en voor kite laag. maar als de voorste wilt keren moet je ook je kite omhoog doen maar dat kan dus ook fout gaan, eigenlijk zouden we daarop een duidelijke regel moeten verzinnen, ik weet niet of er zal zo'n regel bestaat, dus iemand ideeen altijd welkom!
|
|
|
Stanley
|
Wat ik doe is duidelijk aangeven dat ik wil draaien. Wacht ff en gooi dan toch echt kite en board om.
|
|
|
globe
|
als er trouwens iemand achter me zit is dat omdat ik 'm net met mach 3 ingehaald heb
|
|
|
EW-OUD
|
hey stanley
hoe geef jij dat aan dan met wat voor gebaar ofzo? want natuurlijk niet iedereen luistert ernaar.
ja en je kan ook wel gaan schreeuwen dat je wilt keren maar dat heeft meestal ook geen zin (cry_kitesmiley)
|
|
|
Bossie
|
Wat ik doe als er iemand achter me zit is het volgende en tot nu toe werkt het altijd.
- ik draai me hoofd de andere kant als welke ik op het moment vaar en kijk de persoon achter me aan. (hierdoor weten de meeste kiters al dat ik wil draaien). - als ze nog achter me blijven zitten dan doe ik rustig me kite omhoog en kijk hem/haar aan en dan keert de ander.
Misschien heb ik geluk dat dit tot nu toe werkt bij mij, maar lijkt mij dat elke kiter wel begrijpt als iemand zijn hoofd omdraaid en langzamer gaat varen dat hij/zij wil keren.
|
|
|
Stanley
|
Hoe leg ik dat nu uit.
Net als Bossie hoofd omdraaien ander aan kijken en dan maak ik een halve cirkel beweging in de richting waar ik naar toe wil draaien. Werkt perfect heb tot nu toe nog geen aanvaring gehad.
|
|
|
100%-DINGES-®!!!!!!!!
|
Wat ik doe is duidelijk aangeven dat ik wil draaien. Wacht ff en gooi dan toch echt kite en board om.
nog meer suicidale tips????
|
|
|
Maurits
|
Windsurfers hebben dat ook altijd, altijd naast of dicht achter me blijven varen, zo vervelend. Als ik dan een sprong inzet of hard aan ga kanten dan worden ze nog boos ook nog. Maar idd, kite omhoog en vaart minderen is wel een goede optie.
|
|
|
globe
|
wat ik doe in zo'n geval is KIJKEN naar zo'n persoon en met mijn hand een ronddraaiende beweging maken. Doen we met wakeboarden ook als je wilt dat de boot keert. Lijkt mij een duidelijk signaal. Wat ik ook vaak doe is 15 meter downwind varen, naar toe-side switchen en dan je kite downloopen.
|
|
|
Merc
Gast
|
Net als Bossie hoofd omdraaien ander aan kijken en dan maak ik een halve cirkel beweging in de richting waar ik naar toe wil draaien. Werkt perfect heb tot nu toe nog geen aanvaring gehad.
Idem, werkt inderdaad goed! Ik kijk vaak een paar keer achterom en vaak heeft de ander dan wel door dat ik wil draaien, en anders maak ik een hand gebaar van draaien. Werkt inderdaad prima.
|
|
|
Taco.
|
Paar keer hoofd omdraaien. Als iemand niet weggaat downwind gaan, ruimte boch inzetten en bij voldoende ruimte de andere kant uit sturen. Op zicht valt het dan nog mee hoeveel ruimte je nodig hebt. OMdat je toch al downwind gaat hoef je de kite niet helemaal via 12 uur te sturen en kan je makkelijk onder iemand sturen.
Dus: gewoon zelf de ruimte opzoeken en je eigen plan trekken.
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
Als ze zo dichtbij zitten kunnen ze je toch horen? Als het nieuws voor doven en slechthorenden niet werkt...
|
|
|
EW-OUD
|
jep aankijken helpt wel, het is wel een goeie ja met je hand een ronddraaiende beweging maken, Als je wilt draaien eigenlijk zouden we dan deze regel moeten instellen netzoals je hebt met je hand op je hoofd al je wilt landen en duim omhoog om te starten, (grinnik_kitesmiley) super, hehe met z'n allen komen we er wel!
|
|
|
|
globe
|
heb er laatst oowk last van gehad en het is ommin irri zal maar niet vertellen wie het was maar hij is op deze site ooowk vaak actief
Als je op het water net zo onduidelijk bent als hier, kan ik wel begrijpen dat geen hond snapt dat je wilt keren.
|
|
|
jetzu
|
Of je keert gewoon iets eerder zodat je nog wel wat ruimte hebt om downwind te gaan.
|
|
|
RemkoD
Geen avatar
|
Je kunt er ook voor kiezen om extra hoog aan de wind te sturen. Door de regel "Loef wijkt voor Lei" zal die ander ruimte voor je moeten maken.
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
is er niet iets van "veilige afstand bewaren", zoals in het verkeer? Iemand die dicht achter je zit creeert een onveilige situatie, dus is die in overtreding lijkt me
|
|
|
EW-OUD
|
jep EL rudo ben het met je eens eigenlijk als je gewoon te dicht achter iemand zit gewoon afremmen of keren maar niet gewoon doorvaren dan kan de voorste kiter echt helemaal niks. als je doorvaart en. en als je gewoon doorvaart vlak achter iemand creer je ook nog eens gevaar, en slecht nieuws in de media zijn we ook niet echt blij mee.
|
|
|