heelside --> toeside turn

rikjonker

Januari 28, 2008, 01:27:50
edit2Rapporteer  
Jongens,

Even wat advies nodig. Ik kan beide kanten goed heelside en toeside varen. Ik kan op bijna volle snelheid een toeside naar heelside turn maken. Wat me echter steeds niet lukt is goede snelle turn van heelside naar toeside. Meestal maak ik hele ruime bocht (te ruim) of ik roots onderuit.
Wat doe ik fout?
1. Ik kom met een gemiddelde snelheid heelside aanvaren
2. Ik houd kracht om mijn bar (moet wel want ozone heeft geen stopperbal)
3. Ik stuur mijn kite snel in
4. Na het insturen begin ik mijn bord in te sturen.
5. Halverwege de bocht probeer ik weer zo hard mogelijk aan te kanten (vaak stuur ik dan met 1 aan en breng ik de ander naar het water toe, alsof ik om mijn hand heendraai.
6. meestal ga ik dan op mijn kannis of ik maak een hele wijde boog.
Wie heeft er tips (zak je bij het aankanten extra door je knieen en trek je hielen op of zo)?

Rik
chico

Antwoord #1 Januari 28, 2008, 01:41:09
edit2Rapporteer  
Je moet druk houden op je achterste voet. Het is een kweste van wennen en oefenen. Ik glee in het begin vaak weg totdat ik meer druk op mijn achterste been ging houden. Nu spoort het board alsof het op rails loopt.
Lex

Antwoord #2 Januari 28, 2008, 03:20:47
edit2Rapporteer  
Jup had ik ook, ik ging snel "slippen" Druk op je achterste been en niet te grote bocht nemen, te grote bocht gaat je druk uit je kite en zak je het water in.
piede

Antwoord #3 Januari 28, 2008, 16:34:46
edit2Rapporteer  
Je kan de bocht wel groot maken, maar het moment waarop je downwind gaat en dan weer toe side upwind wil gaan varen moet je niet te ruim nemen, ander verlies je druk. En om op dat moment niet te gaan slippen moet je idd druk op je -op dat moment- achterste been houden.
aramfoil

Antwoord #4 Januari 28, 2008, 16:45:25
edit2Rapporteer  
hoi ik doe bij

toeside heelside altijd eerst kite insturen dan bocht met board inzetten en bij
heelside toeside eerst bocht op board inzetten en dan pas met kite (anders vliegt mijn kite me voorbij en verliest ie druk)

dat hielp voor mij erg goed....

groet
Taco.

Antwoord #5 Januari 28, 2008, 17:09:27
edit2Rapporteer  
Laat je kite je bocht bepalen, waarschijnlijk wil je te snel aankanten (op het moment dat je kite nog door de powerzone raast). Leun relaxt achterover op je achterste voet.
Dus:
insturen,
ga van heelside naar downwind,
laat je kite door de powerzone razen,
en als je kite voorbij het midden is laat je je naar toeside trekken.

Dit alles gaat natuurlijk heel snel zodat je soepeltjes een bocht vaart. Laat je kite het werk doen, je volgt als het ware je kite met je board.
ilserem

Geen avatar

Antwoord #6 Januari 28, 2008, 21:52:24
edit2Rapporteer  
railsvorm, lengte, flex en vinnen zijn zeer bepalend voor toeside turns met name in de branding als je op hoge snelheid bottumturns toeside wil carven. Je hebt een wat langer board nodig 140-145cm , gematigde pintail, voetbanden meer naar áchter' en meer flex dan gemiddeld. Dan nog liefst 3 finnen in de tail . Moet je eens kijken wat een toeside turns je kan carven. (Dus een wave twintip of waveboard, een gewone twintip blijft behelpen)

Groet Maurits
Mark-Fizzer

Antwoord #7 Januari 28, 2008, 22:47:00
edit2Rapporteer  
Ik ben het met Morrow eens, je kite, en de snelheid van terugsturen bepaalt de grootte van je bocht, en de snelheid waarmee je die bocht maakt. Das logisch natuurlijk.
Hoe sneller je je kite in de tegenovergesteld stuurt, des te sneller zal je bocht zijn.
Ook zal hierdoor (vaak) je draai kleiner zijn. Die snelheid wordt natuurlijk ook bepaalt door de plek waar je je kite door het venster terugstuurt.
Vooral flink druk houden op je achterste been, en de kite het 'trekwerk' laten doen...
Je eigen echt door die bocht laten trekken, en zorg ervoor dat je je kite in het venster houdt en dus niet aan de rand laat verdwijnen. Hierdoor zal je druk minder worden en geen snelheid meer hebben om een flitsend ogende curve te draaien... en zo kom ja natuurlijk nooooooit op de foto hè   Roll Eyes Roll Eyes
kootsie

Antwoord #8 Januari 29, 2008, 07:34:28
edit2Rapporteer  
Zoals Morrow het doet doe ik het ook in de basis.

Het maakt wel verschil of ik mijn bow heb of mijn C-kite.

Met Mijn C volg ik iets minder minder mijn kite maar draai ik een iets scherpere bocht. Niet te kort want dan komt je kite aan de rand.

Mijn advies: Doe het zo als Morrow uitlegt, en ga dan experimenteren met iets scherper en iets ruimere bochten.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.