JB - On The Edge
Logs: 0 | 165 uur
|
Ik heb het ook nog niet door...dus lees graag de tips....maar goed...zijn zoveel factoren...en de meeste tips gaan over: Timing!
|
|
|
drifter
|
Ik weet wat je bedoelt. Ik vermoed dat het te maken heeft met teveel aantrekken van de bar in de sprong, zodat je kite een beetje gaat stallen.
En misschien in samenhang daarmee: dat je je kite teveel op 12 uur hebt staan in je sprong.
Vertel eens hoe je kite is afgesteld. Wat doet je kite als je de bar helemaal tegen je depowerloop trekt?
|
|
|
*Maximus*
|
ik vaar ook met bows maar heb er geen last van, het kan ook gewoon een kwestie van wennen zijn. misschien trek je de bar verkeerd aan of zet je verkeerd af.
|
|
|
Rudolf
|
Vertel eens hoe je kite is afgesteld. Wat doet je kite als je de bar helemaal tegen je depowerloop trekt?
Dan staat de power op maximaal. Ik stel de kite zó af, dat als ik de bar maximaal aantrek, dat ik dan de maximale power uit de kite haal. Ik vaar vaak ook met de bar helemaal helemaal aangetrokken, dat vind ik immers de fijnste kitehouding (kan je zover mogelijk achterover hangen). Misschien helpt het als ik de situatie beschrijf: ik vaar naar links, stuur de kite van 10 uur naar 2 uur. Pas bij 12 uur gaat de kite trekken. Omdat ik aan het edgen ben (dus ook een klein stukje upwind ben gaan varen), trekt de kite mij sterk naar rechts, waardoor ik in een draai terecht kom die linksom gaat (vanaf boven mij gezien). Ik word dus méér in die draai getrokken omdat de kite pas begint te trekken bij 12 uur. Bij mijn C kites moest ik al woest hard edgen vanaf 10 uur (waardoor de lijnen van je kite je recht omhoog trekken (ipv schuin naar rechts omhoog bij een bow). Ik hoop dat dit duidelijk is
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Als ik dit zo snel ff lees dan heb je de kite beetje verkeerd afgesteld en stuur je tijdens je sprong te ver terug. Ik heb niet veel ervaring met het springen met C-kites of met Waroo dus daar kan ik je niet echt mee helpen. Soms heb ik mijn dag maar vaak gaat het bij mij ook wel eens mis of minder hoog. Kite op 10 uur en veel snelheid maken. FF voor de wind voor meer snelheid. Bar op positie houden en terugsturen naar 12.00 uur. Wanneer je voelt dat je los komt kun je de bar voor extra power iets aantrekken om meer lift te krijgen. Dus niet helemaal terugsturen naar 2 en de kite niet dusdanig afstellen dat je de bar helemaal naar je toegetrokken moet houden om te kunnen varen. NU kun je ook gewoon lekker hangen. Succes en hoop dat het helpt
|
|
|
haatwinter
|
Ik vaar al jaren bow kites en springen met die kites is kinderspel. Een c kite ram je over je heen van 11 naar 1 en vliegen maar. Een bow kite stuur je lichtelijk depowered in van 11 naar 12 en als ie boven je staat trek je de bar aan en sky high is het gevolg. Een bow kite moet je NIET over je heen sturen maar naar 12 uur....bar aan trekken en dan ga je...HOOG geloof me maar. Jij blijft duidelijk edgen tot de kite helemaal over je heen is en daardoor wordt je in een spin getrokken. Kite naar 12 edge los laten en bar aantrekken.... Succes Jef
|
|
|
Goonie
|
Hmm okay nou kan ik hier een heel verhaal neerzetten over hoog springen maar ik heb zelf raven 1 gevaren die super agresief waren maar was niet echt ervaren met springen maar wat ik deed voelde wel meer agressie in de kite... maar nu vaar ik een ozone edge.. en ik trek de bar nu aan voordat ie bij twaalf uur komt en ga nu veel hoger.. een mede kiter die al 6 jaar ravens vaart en over wil stappen op een nieuwe kite en probeerde mijn edge even en zijn ervaring was dat het het zelfde was als een raven alleen alles ging veel zachter maar hoogte en hagtime was gelijk.. meer kan ik je niet vertellen uit ervaring maar mischien als je idd de bar eerder aan trekt dat je dan wel hoger gaat..
|
|
|
NW
|
Had in begin precies hetzelfde. Ging niet hoog en knetterde elke keer hard op mijn rug doordat ik kite te ver doorstuurde naar 1 uur (vaar trouwens switchblade 2, 12 meter). Verhaal van 12 uur klopt helemaal met de Bow. Op gemakje insturen van 10 naar twaalf, lekker aankanten. Kite half gedepowerd houden en vlak voor je op twaalf bent bar keihard naar je toetrekken en je bent airborne. En dan niet als je goed hoog bent je bar ineens loslaten, want geloof me...water is hard.
|
|
|
Fly like hell
Logs: 0 | 33 uur
|
Ik heb nog niet veel ervaring met springen maar ikzelf heb C-Kites en mijn kitemaat een Bow. We wisselen geregeld af dus ik heb enige verglijkings ervaring. Ik merk dat ik met de C meer gebruik kan maken van het windvenster zonder dat er echt gekke dingen gebeuren. Het springen met de C gaat bijna vanzelf door de kite over12 uur heen te sturen. De bow daarintegen lijkt zijn kracht bij 12 te lozen en het gevoel in de bar komt mij iets te nauw. Ja ja ik weet het dat er voor- en tegenstanders zijn maar geef mij maar een "ouderwetse"C, het gevoel en de reactie is directer dan met een bow en daar moet je van houden.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Tja TEEUWEN het is een beetje lastig te vergelijken want er zit veel verschil in de "bow" kites. Je hebt Hybride/SLE/BOW enz. enz enz. en dan zit er nog verschil in profiel van de kite en met of zonder pully's. Ik weet dus niet met welke kite jij gevlogen hebt en dus welke kite jij vergelijkt met het springgedrag van een C-kite? In dit geval heeft hij het over de Waroo en ik denk dat er al veel verschil zal zitten in het springgedrag tussen de Waroo en de Nemessis. Dus een kleine aanpassing van profiel maakt al een groot verschil. Feit blijft dat het een kwestie is van wennen want hoog gaan ze allemaal
|
|
|
godfather
|
Misschien heb je hier iets aan (bron: forum.bestkiteboarding.com)
I've being testing for 2 days my new 07 Waroo 13m and it is just great in terms of low end, de-power capability and turning speed!
...but I still did not find the proper way to jump high compared to my old Best C-kites.
This is my first Bow/sle kite, I only had C-kites before, so maybe this is the reason.
Anyway please give me some tips on how to jump a Waroo compared to a C-kite, thanks! Back to top View user's profile Send private message Skype Name sq225917
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 12:09 pm Post subject: Reply with quote Alex, sedn the kite backwards, but don't send it past 12.
with a c kite you need to throw it behind you to get all the lift.
with an SLE the best jumping is generally found only a tiny fraction past 12.
ride along edge hard, depower the kite as you send it, then snap the bar hard to the chickenloop when it hits 12, and hang on. _________________ sq225917
en deze:
You need to be fairly powered up with your kite at 60 degrees. Pull on your back hand and send the kite towards 12 o’clock. As the kite generates power keep edging the board and then when there is enough upwards pull lift your legs. It will take a bit of practice to get the timing right. As you take off redirect the kite by pulling on your forward hand so it stays at 12 o’clock. Just before landing redirect the kite in the direction you are traveling.
Common problems when jumping: Edging too hard before taking off – kills all power and you get no height. Not edging enough – the jump is low and fast. Sending the kite too far back past 12 o’clock – don’t get much height and you can fall out of the sky. Not redirecting the kite enough when landing – you stall and sink.
|
|
|
RH
|
ride along edge hard, depower the kite as you send it, then snap the bar hard to the chickenloop when it hits 12, and hang on. _________________
That's the trick, en met een flinke pop op het moment van afzetten verhoog je de spanning op je lijnen nog meer waardoor je nog hoger gaat. Dat de kite stalt door het aantrekken van de bar maakt niet uit, als de wind of vlaag waarin je dit doet maar hard genoeg is. Het is dan juist goed dat je kite een beetje stalt want dan pakt deze de meeste wind en wordt hij als het ware weggeblazen (met jou erachteraan bungelend). Totdat de kite dan recht boven je zit ga je nog omhoog en daarna is het een kwestie van sturen om een zachte landing te maken (even naar achter en over je heen laten komen net voor de landing).
|
|
|
Rudolf
|
Maar dat betekent dus dat je niet echt lift uit de kite haalt door heb tegen je vaarrichting in te zwiepen? Je trekt de bar dus vol aan bij 12, en houdt hem daar ook? Dan staat ie dus eigenlijk stil op 12 uur, right? Terwijl je dus met een C lift uit de kite haalt door hem op en neer te sturen (naar mijn idee).
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Maar dat betekent dus dat je niet echt lift uit de kite haalt door heb tegen je vaarrichting in te zwiepen? Je trekt de bar dus vol aan bij 12, en houdt hem daar ook? Dan staat ie dus eigenlijk stil op 12 uur, right? Terwijl je dus met een C lift uit de kite haalt door hem op en neer te sturen (naar mijn idee).
Dat klopt ongeveer en daarom is de hangtime qua tijd van een Bow/SLE/Hybride vaak iets langer. Je blijft op 12 uur langer doorzweven
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik heb SLE's gevaren waarbij je alleen op de SLE manier (kite op 11/1 uur en bar aantrekken) goed kon springen, SLE's waarbij je op de C-manier en de SLE goed kon springen, en SLE's waarbij je alleen goed kon springen op de oude C-manier. Er zijn op dit moment zoveel verschillende kites op de markt met veel depower (Bow, SLE, flatkites, deltashape, kom-maar-op) die allemaal anders zijn. Je kunt niet meer spreken van een 'SLE of Bow' spring methode, en gelukkig maar. Er zijn nu erg fijne kites op de markt die veel weg hebben van het vaargedrag van de good old C Als ik een dergelijke kite voor het eerst test check ik eerst hoe je moet springen. Aan het vlieggedrag van de kite heb je dat meestal snel door. Het feit dat je ongewenste rotaties veroorzaakt zegt iets over je sprongtechniek ben ik bang. Vreemd dat het bij de old-school airblast wel goed ging. Zover ik weet springt een Waroo gelijk aan een C-shape
|
|
|
|
ik spring door te depoweren, de kite omhoog sturen en tegelijk ga ik een beetje met de wind mee om het laatste stukje weer vol aan te snijden net voordat de kite op 12 uur aankomt. dan flink afzetten tegen de wind in en de bar aantrekken.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
ik spring door te depoweren, de kite omhoog sturen en tegelijk ga ik een beetje met de wind mee om het laatste stukje weer vol aan te snijden net voordat de kite op 12 uur aankomt. dan flink afzetten tegen de wind in en de bar aantrekken.
Nog 5 weken "Posty" en dan mag je het laten zien See you in paradise
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Logs: 0 | 2 uur
|
Juist!!!!!!!!!!!! dat is de manier.
|
|
|
|
Oké Henk,
Ik heb gehoord dat het over 5 weken keihard gaat waaien!!
|
|
|
KiteDemon
|
Het grootse verschil zit ´m in het gevoel. C´s hebben over het algemeen explosievere boost en bij SLE´s lijkt het meer in slomo te gaan. Qua hoogte maakt het niets uit maar SLE´s zitten aerodynamisch toch beter in elkaar en houden je dan ook langer in de lucht. Timing en techniek verschillen per kite en ook per maat, maar zijn wel de belangerijkste factoren voor succesvolle vluchten.
|
|
|
Sake
Gast
|
En de maat. In kleine maten 9 en kleiner maakt het veel minder uit. Wel boven de 10m en hoe groter hoe meer verschil.
|
|
|