Vandaag op Mirns ruim 3 uur gevaren met mijn gloednieuwe slingshot turbo 2 14 m2
Ik word niet gesponsord, vaar diverse merken kites dus geen reclame
Hieronder mijn bevindingen:
Testpersoon: 1.95 meter, 85 kg kaal... 4 jaar ervaringe met c-shape, niveau: ach, een bigair, rotatie, toeside, transition, skimboarden, soms wat pussy uitgehaakt etc.
Moest een Wipika Matrix 13,5 vervangen.
Constructie van de kite: De zo beroemde slingshot kwaliteit blijkt inderdaad niet overdreven, strak naaiwerk, struts rondom aan de LE vastgenaaid, goede ventielen, heel goede LE rashguards, korte bridle, 1 dubbele pulley (ronstan) Veel dacron gebruik op zwaar belaste plekken. Nog een extra baantje materiaal over de verbinding LE en spinaker doek. Alushaft pomp + drukmeter, er moet maar liefst 8 psi in ! Mooie tas, maar ik heb ze liever wat ruimer...
Constructie van de barAardig brede bar, met kartrollen, heel dikke leaderlines, aluminium bargat, dubbel depowerkoord met verstelbare stopper, cleat voor depowerinstelling onder de bar (niet een ideale postie mijns inziens om veel kracht te zetten) swivel voor het unspinnen van de lijnen, en prima grip, safety over 1 voorlijn of 100% depower (daar geloof ik niet in), quickrelease van de chickenloop gaat heel soepel en intuitief. Het depowerkoord heeft wel een rafelneiging, die gaat in de wax of in het kaarsvet.
VarenEr was maar weinig wind (daar ga ik hem ook voor gebruiken, meer wind = shockwave 9) en ik was samen met een speed 13... Nauwelijks 10 knoopjes maar met een spleene kopie van 145 x 40 kon ik goed hoogte houden en de boel goed op snelheid krijgen. De kite voelt echt heel krachtig aan. Veel druk, goed druk houden tijdens het sturen, totaal niet gevoelig voor backstall bij het aantrekken van de bar. Stuurkracht is redelijk hoog, maar de bardruk op zichzelf precies lekker. De kite draait echt als een bow, gewoon om z'n as. Voor een veertien stuurt het heel goed.
De wind trok aan tot 13 knopen, toen kon ik met een 125 x 38,5 board gepowered varen. Depower is echt fenomenaal, bar van je af en je ligt stil. Springen ging ook best aardig, gewoon gedepowered terugsturen, flink aankanten en de bar aantrekken en off you go. Zelfs bij weinig wind goeie lift en blijft ook goed hangen rotaties etc voelt heel vertrouwd aan. Hij stuurt wel snel, en voor het landen stuurde ik eerst bijna een loopje in. De kite voelt wel zo krachtig aan, dat zelfs al ga je downwind deze veel druk houdt. Met uithaken houdt ie ook lomp veel power, je moet zeker met de strap aan de gang om dit met meer wind binnen de perken te houden. Een paar keer tijdens het keren de kite onderlangs gestuurd en dan trekt ie met een gelijkmatige snelheid door het windvenster, zonder heel erg te versnellen. Ik heb de kite met weinig wind gevaren met de stopper heel dichtbij de bar, maar als het dan wat toeneemt heb je de handen vol. Een bow rem je er niet zo makkelijk uit als een C-shape. Een bow moet het echt hebben van de depower.
De kite is mooi stabiel, heb er geprobeerd onderdoor te lopen, maar dan zakt hij netjes terug in het windvenster. Ondanks dat de constructie vrij zwaar is blijft hij ook met minimale wind goed hangen.
Als je de kite heel ver powered stallt deze niet maar gaat wel heel diep in het windvenster hangen. Hoogtelopen wil dan bijna niet. Dus je brengt de kite op snelheid, dan voorzichtig wat depoweren en dan hoogtelopen.
Voor de test ook de kite even in het water gelegd om te kijken hoe die uit het water start. Dit gaat prima, gewoon een barkant aantrekken en binnen 10 seconden heb je de kite uit het water. Ook met minimale wind.
De plussen:
* Veel power bij weinig wind
* Duurzaamheid en doordacht
* Snel sturen en kort draaien
* Waterstart top
* Prima lift en hangtime (voor zover met weinig wind)
* Goed met een hand te sturen
* Bardruk en drukpunt goed aan te voelen
De minnen:
* Depowerkoord rafelt en de plaatsing van de cleat
* Heel veel uitgehaakte power (bijna geen "dood" inhaak moment)
Daar foto's meer zeggen dan duizend woorden:
Mzzl Joost
En de high-end is ook getest, op Scheveningen en Strand Horst. De overlap met een 9 shockwave is prima. Tot 25 knopen gaat het, tot 20 knopen comfortabel.
Bij heel veel depower ontstaan er 2 deuken rond de middelste strut, en dan wordt het tijd om een andere kite op te pompen. De kite blijft bij hele harde vlagen gewoon te controleren en prima varen, alleen sta je dan als een beginner met gestrekte armen in de welbekende poephouding. Verre van ideaal. Hangtime is gewoon bizar en hooooooooooooooooooooooooooooooog tot en met. Alleen landen van big-air is nog een probleem voor me. Ik mis een beetje de voorwaarste snelheid die een C-shape wel heeft. Het is gewoon omhoog en op dezelfde plek weer naar beneneden. Wennen.
Ik heb vandaag ook de kite op 1:1 getest, ipv de standaard 2:1 want dat indirecte katrollengevoel aan de bar dat vind ik maar niks. Je krijgt dan een mijns inziens veel lekkerder kite, minder bardruk, veel directer reageren, alleen moet je voor dezelfde depower wel dubbel zo ver schuiven met de bar
De cleat blijkt echt een drama ding, niet te verstellen zo zwaar en het aangetrokken stuk bungelt de hele tijd om je trapezehaak heen. Ik ga denk ik een "Best imitatie"upgrade aan de bar geven zodat ik kan switchen tussen 2:1 en 1:1 en een depowersstrap boven de bar.
Verder een heerlijke kite.
Ook de 9m2 3 maanden gehad, super lowend, snel, super highend, redelijk bardruk. Verder zelfde verhaal als de 14.