Heftig man, dan heb je wel een serieus harde landing gemaakt, gezien boots flinke demping geven.
Ik ben mij tijden de sessie altijd wel bewust van het risico van boots, maar ze betekenen ook vaak juist mijn redding. De combinatie van gepowered varen en kiteloops maakt het natuurlijk dat er met nogal wat snelheid bij de landing aanwezig is. Ik heb aangeleerd mijn gewicht altijd op het achterste been het eerste contact te laten maken met het water. Over het algemeen geeft dat in combinatie met een plank met een gemiddelde rocker goede landingen, (ook als er minder lift van de kite aanwezig is). (vaar zelf Lieuwe Say no more)
Op de ohhhh shit momenten probeer ik altijd zoals normaal te landen, maar gevolg is dat het board dan voor mij uit schiet (onderdoor) en ik de rest van de landing met mijn kont voltooi. Wat je wilt voorkomen is dat de plank achter je komt en deze blokkeert waardoor alle kracht abrupt van kite tot board worden belast. Heb reeds twee boards (de inserts) en twee paar boots op deze manier mogen afschrijven. Mijn lichamelijk gestel heeft het er gelukkig altijd redelijk goed vanaf gebracht en is beperkt gebleven tot weekjes mank lopen.
De vraag is op welk moment jij je hielbeen hebt gebroken, direct bij de harde landing in de schoen op de plank, of een andere mogelijkheid bij het moment dat de voet door de aangetrokken schoen ergens halverwege vast is komen te zitten (kan ook pijn doen uit eigen ervaring).
De rede dat ik schrijf dat boots mij in veel situaties juist hebben gered heeft te maken met de potentieel foute landingen die door de maximale grip met het board nog kunnen worden gecorrigeerd. Straps zijn dan vaak niet niet voldoende waarbij 1 voet er uit schiet en de andere voet overgeleverd is aan wat het board gaat doen. Daarnaast streep je met boots de kans weg dat het board uit wordt geslagen door golfjes in ondiep water. Dat laatste is naar mijn inziens een onderschat risico, mede aangezien springen op de brekende golven voor een zandbank nu eenmaal zeer aantrekkelijk is.
Heel veel beterschap gewenst met het herstel, hopelijk kan je dan straks met een verstrekt hielbeen snel weer het water op! Wel even aangeven dat je veel in het zeewater te vinden bent zodat ze RVS schroeven gebruiken!