Beste snelheidsduivels opgelet!
Het NSWO bestaat uit een aantal enorm gemotiveerde wedstrijdleiders met veel ervaring in zowel surfspeed als kitespeed wedstrijden. Met hun heb ik een vruchtbaar gesprek gehad over de organisatie van een NK kitespeed.
Bij een dergelijke wedstijd komt veel kijken. Sowieso zijn er veel regels waar de riders zich aan moeten houden. Daarnaast gelden er ook regels om de tijden officieel te laten tellen. Het meten via GPS is bijvoorbeeld niet toegestaan. GPS is heel onnauwkeurig. Dat kon de secretaris mij iig in geuren en kleuren vertellen....en aangezien hij de GPSjes in F16's beheerd geloof ik hem wel. Daarnaast hebben ze een leuke proef gedaan met 4 GPSjes op de dak van hun auto....en je raadt al dat het verschil in afstand wat die dingen aangaven enorm was! Daarnaast kun je zoon apparaatje zo overgeven zodat iemand anders een toptijd voor je neerzet! Of te wel... meten met GPS daar lachen ze heel hard om. Maar hoe dan wel?
De jongens hebben met elkaar geinvesteerd in camera's, computers en software. In een dag kunnen ze een baan uit zetten. Daarna kunnen ze door alles op te nemen met 2 camera's en rugnummers te noteren precies op de beelden terug zien hoe lang je over de afstand hebt gedaan. Voor 1,5 uur varen is ongeveer 2 uur nodig om alles te verwerken. Aan het eind krijgt dan elke rider in zijn mailbox een overzichtje met alle tijden die je hebt neergezet. Echt een fantastisch systeem. En aangezien het vanuit idealisme is aangeschaft zullen we het ook voor een schappelijke prijs kunnen gebruiken!
Goed, hoe kan dan de wedstijd er uitzien? Mijn voorstel:
- 1 weekend
- elke dag 2 keer een heat van 1,5 uur
In een heat van 1,5 uur met 60 kiters kun je zeker 15 keer varen. Na 3 uur varen heb je het dan echt wel gehad. Een andere mogelijkheid is om op een dag 3 heats van een uur te plannen.
- maximaal 60 kiters
- eigen materiaal
- helm en impactvest verplicht
De cijfers zijn dat kiters vele malen vaker vallen tijdens een heat. Dat kan oplopen tot 40%. Ik wil het risico door deze veiligheids maatregelen beperken
- geen loodvesten
Windsurfers dragen loodvesten om meer tegengewicht te hebben. Regel daarbij is dat de loodvesten moeten drijven. Risico is dat er na weging alsnog wat erbij wordt gestopt. Daarbij weet ik niet of het voor kitsurfen een voordeel is
De vraag die er nog ligt is welke locaties. Hier vraag ik nogmaals jullie hulp voor. We zoeken locaties met echt HEEL vlak water en een stuk van 250 of 500 meter lang (ligt er aan wat we willen). De baan moet wel langs de kant lopen, want alle meetapparatuur staat op de wal. Kiters varen nu het snelst met wind die in 105 graden opde vaarrichting staat. Dus iets meer dan haaks! Mocht je een mooi stuk weten post dat dan met daarbij de behorende windrichting.
Volgens mij wordt het helemaal top...ben razend enthousiast en wat mij betreft:
THE GAME IS ON!