NK kitespeed update 01

mijngatindelucht

Berichten: 408
December 20, 2006, 20:55:56
edit2Rapporteer  
ListenToMe Beste snelheidsduivels opgelet!

Het NSWO bestaat uit een aantal enorm gemotiveerde wedstrijdleiders met veel ervaring in zowel surfspeed als kitespeed wedstrijden. Met hun heb ik een vruchtbaar gesprek gehad over de organisatie van een NK kitespeed.

Bij een dergelijke wedstijd komt veel kijken. Sowieso zijn er veel regels waar de riders zich aan moeten houden. Daarnaast gelden er ook regels om de tijden officieel te laten tellen. Het meten via GPS is bijvoorbeeld niet toegestaan. GPS is heel onnauwkeurig. Dat kon de secretaris mij iig in geuren en kleuren vertellen....en aangezien hij de GPSjes in F16's beheerd geloof ik hem wel. Daarnaast hebben ze een leuke proef gedaan met 4 GPSjes op de dak van hun auto....en je raadt al dat het verschil in afstand wat die dingen aangaven enorm was! Daarnaast kun je zoon apparaatje zo overgeven zodat iemand anders een toptijd voor je neerzet! Of te wel... meten met GPS daar lachen ze heel hard om. Maar hoe dan wel?

De jongens hebben met elkaar geinvesteerd in camera's, computers en software. In een dag kunnen ze een baan uit zetten. Daarna kunnen ze door alles op te nemen met 2 camera's en rugnummers te noteren precies op de beelden terug zien hoe lang je over de afstand hebt gedaan. Voor 1,5 uur varen is ongeveer 2 uur nodig om alles te verwerken. Aan het eind krijgt dan elke rider in zijn mailbox een overzichtje met alle tijden die je hebt neergezet. Echt een fantastisch systeem. En aangezien het vanuit idealisme is aangeschaft zullen we het ook voor een schappelijke prijs kunnen gebruiken!

Goed, hoe kan dan de wedstijd er uitzien? Mijn voorstel:

- 1 weekend

- elke dag 2 keer een heat van 1,5 uur
In een heat van 1,5 uur met 60 kiters kun je zeker 15 keer varen. Na 3 uur varen heb je het dan echt wel gehad. Een andere mogelijkheid is om op een dag 3 heats van een uur te plannen.

- maximaal 60 kiters

- eigen materiaal

- helm en impactvest verplicht 
De cijfers zijn dat kiters vele malen vaker vallen tijdens een heat. Dat kan oplopen tot 40%. Ik wil het risico door deze veiligheids maatregelen beperken

- geen loodvesten
Windsurfers dragen loodvesten om meer tegengewicht te hebben. Regel daarbij is dat de loodvesten moeten drijven. Risico is dat er na weging alsnog wat erbij wordt gestopt. Daarbij weet ik niet of het voor kitsurfen een voordeel is

De vraag die er nog ligt is welke locaties. Hier vraag ik nogmaals jullie hulp voor. We zoeken locaties met echt HEEL vlak water en een stuk van 250 of 500 meter lang (ligt er aan wat we willen). De baan moet wel langs de kant lopen, want alle meetapparatuur staat op de wal. Kiters varen nu het snelst met wind die in 105 graden opde vaarrichting staat. Dus iets meer dan haaks! Mocht je een mooi stuk weten post dat dan met daarbij de behorende windrichting.

Volgens mij wordt het helemaal top...ben razend enthousiast en wat mij betreft:

THE GAME IS ON!  Joepie
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #1 December 20, 2006, 21:02:09
edit2Rapporteer  
Lauwersmeer met nw geloof ik is wel goed. Werden ook wel windsurfspeedwedstrijden gehouden
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #2 December 21, 2006, 00:00:45
edit2Rapporteer  
Lauwersmeer is misschien wel een goede lokatie, maar wordt wel heel lastig om dat voor elkaar te krijgen denk ik. Aangezien kitesurfen hier verboden is, wordt een vergunning een heel lang verhaal denk ik...........
Het is denk ik beter om een beetje centraal te gaan zitten als er geen voorrondes komen.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #3 December 21, 2006, 14:04:39
edit2Rapporteer  
Misschien is Medemblik een optie.
Als ik ervanuit ga dat aflandige wind (Ijsselmeer op)geen probleem.

Je kunt hier links (naast de jachthaven) starten, dan langs de kant richting wervershoof.
Eerste deel gras daarna bossage. Met ZW 6 nog vlak water

Gemeente Medemblik wil als zeilgemeente op de kaart blijven, zie: Spa (Holland) Regatta. Ik verwacht hierdoor een zekere medewerking. Er zit ook zeil vereniging ‘Bestevaer’ die wellicht met volg bootjes kunnen assisteren.

Anders Venhuizen/grootebroek. Ken ik verder niet.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #4 December 21, 2006, 14:29:51
edit2Rapporteer  
Wat een flauwekul over GPS. Zelfs de topsnelheid van auto's als de Bugatti wordt ermee geverifieerd. Meetfouten over afstand zijn vrijwel gelijk aan nul.....
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #5 December 21, 2006, 15:04:20
edit2Rapporteer  
Blijf er nog steeds bij dat het Autostrand zeer goed geschikt is voor speed eventen.

Met hoog of laag water kan je er terecht.

Met Z - ZW - W - NW - N - NO - O kan je er terecht al is het met ZW - W - NW de beste wind.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #6 December 21, 2006, 18:41:49
edit2Rapporteer  
pcies is kwesti van goede plek zoekken op google earth.


Maar autostrand goed? Heb daar nooit meegemaakt dat het goed voor speed was en is al heel snel vlagerige wind door de slufter als der iets met noord voorkomt zuid is daar ook vlagerig.


Voor speed heb je echt het liefs aflandig vanaf een ongerept stuk land dat betekent in nederland dat je moet proberen iets te zoekken van zuidwest tot noord
duik

Berichten: 169
Antwoord #7 December 21, 2006, 22:01:02
edit2Rapporteer  
Tja ik heb nog een vraag over het meten..
In mijn windsurf tijd heb ik wel aan speedwedstrijden meegedaan en daar werd gewoon met een lasergun je snelheid gemeten.. Is dit voor jullie niet veel makkelijker?
Je zet met boeien de speedtrap uit en de kiters kunnen om de beurt richting de lasergun varen. Komen er meerdere tegelijk, dan hebben ze pech er kan er maar 1 nauwkeurig worden gemeten. Werkte altijd prima.

En nog even over de GPS.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben mbt het meten van je snelheid met een GPS en het naderhand uitlezen van de gegevens op je PC/laptop?

Mzzl
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #8 December 22, 2006, 00:39:37
edit2Rapporteer  
is oostvoorne niet te choppy?
mijngatindelucht

Berichten: 408
Antwoord #9 December 22, 2006, 04:14:19
edit2Rapporteer  
GPS-ontvangers maken gebruik van 24 satellieten die eigendom zijn van de overheid van de Verenigde Staten. Door het tijdsverschil van de signalen van tenmiste drie satelieten met een bekende positie te vergelijken, kan de positie van de ontvanger worden bepaald. De nauwkeurigheid van de positie bedraagt 5 tot 15 meter. De hoogte is veel minder nauwkeurig te bepalen, en kan alleen berekend worden met het signaal een vierde satelliet. De meeste GPS-ontvangers kunnen berekeningen maken met de signalen van 12 satellieten tegelijk, hoewel dat aantal in de praktijk nooit gehaald wordt. De nauwkeurigheid van de positie hangt verder af van het aantal en de spreiding van de satellieten. Daarbij is het signaal van de satellieten zo zwak, dat de ontvanger in gebouwen, diepe valleien en onder een dicht bladerdak geen positie kan bepalen.

bron: http://www.biodiv.nl/gps/

Het is dus heel goed mogelijk dat je GPS er 10 meter naast zit. Op een 500 meter baan met 60 km/h betekend dat een verschil van 0,6 seconde. Dat vind ik nogal wat, zeker voor een NK. Natuurlijk kunnen er ook andere kitespeed evenementen worden georganiseerd, net als bij freestyle.

Bij de wedstrijd gaat het erom dat je het snelste bent. Maar het wordt vooral een wedstijd omdat iedereen mag gaan wanneer je wilt. Je zult dus moeten knallen op het moment dat jij denkt dat de wind goed is.

Verder vind ik het erg goed dat er discussie is, want voor mij en velen andere is het nieuw!
 
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #10 December 22, 2006, 08:54:40
edit2Rapporteer  
De mensen met de juiste toegang tot die gps satelieten die kunnen dingen nop de cm nauwkeurig vinden maar omdat dat niet zo handig is om commercieel aan terroristen te verkopen zit er een ingebouwde fout marge in de commeciele versie.


Zat nog even te kijken en als het zuid west of noord west lijkt die zandplaat die droog valt bij eb op de slufter wel super goed, stabile wind mooi ofshore etc
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #11 December 22, 2006, 17:10:40
edit2Rapporteer  
ik denk niet dat een locatie op zee een goed idee is omdat je dan last hebt van eb & vloed: de zee verandert continu met eb en vloed, de ene keer is 't vlak, dan choppy, dan golven etc. Als je meerdere heats wilt varen onder ongeveer dezelfde omstandigheden dan lijkt mij een binnenwater toch het beste.

Het mooiste zou denk ik zijn een grote lege vlakte waar de wind constant over aan komt waaien en dan een strak aflandige spot zodat het water vlak aan de kant super-vlak is... (zoals Bonaire bijvoorbeeld :-)
RH

Berichten: 298
Antwoord #12 December 22, 2006, 17:27:35
edit2Rapporteer  
Pampushaven bij Noordwest is super. Er is een dijk van een paar meter hoog, waardoor het voor windsurfen minder goed is, maar voor kites juist ideaal. Je kan er een speedstrip van meer dan een kilometer maken op helemaal spiegelglad water, zonder een enkel rimpeltje. De overkant van de "haven" is een paar honderd meter downwind, dus ook veliig genoeg.

Met zuidwest kan ook naast de dijk van de opening van de haven, maar daar is het stuk veel korter. Ik heb ze daar wel eens windsurfspeedwedstrijden zien doen met een lasergun.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #13 December 23, 2006, 00:30:13
edit2Rapporteer  
Je maakt twee fouten.....
Het verschil is geen 10 meter maar zou dat kunnen zijn...
Die 10 meter is constant en betekent dus niets voor de snelheid.....
duik

Berichten: 169
Antwoord #14 December 24, 2006, 00:46:17
edit2Rapporteer  
De mensen met de juiste toegang tot die gps satelieten die kunnen dingen nop de cm nauwkeurig vinden maar omdat dat niet zo handig is om commercieel aan terroristen te verkopen zit er een ingebouwde fout marge in de commeciele versie.



Haha Mooi klok klepel verhaal. Er zit wel een kern van waarheid in hoor Wink
Het zit zo: Het GPS is inderdaad made&controlled in USA. Die hebben de mogelijkheid in geval van een oorlog/dreigende situatie het GPS signaal te beinvloeden zodat personen die geen vercijferde sleutel hebben een "onzuiver" signaal ontvangen. Daarom werkt de NL defensie standaard met die vercijferde sleutel, het gebruik hiervan betekent in vredestijd echt geen beter/betrouwbaarder signaal.

De EU is al jaren druk bezig met een europees alternatief voor GPS tw Gallileo. Dit doen ze omdat het gebruik van GPS ondertussen zo is ingeburgerd (denk aan luchtvaart en scheepvaart) dat men niet afhankelijk wil zijn van de USA.

Nogmaals het GPS signaal word nu niet expres verstoord ofzo, er is dus niet iemand die tot op de CM nauwkeurig gebruik kan maken van GPS.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.