Elevation
Berichten: 1363
|
lijkt me net iets te slap... ik heb m'n eerste karuba ook zo gemaakt, heb later een tweede gebouwd met een extra laag UD erin, die was top.. heb dezelfde variatie ook nog gebouwd met 2 x 160 keper / 2 x UD 220 op de bodem, dan 1 x 220 ud en 2 x keper op het dek.. die is super..
laatste creatie heeft zelfs 280 keper / 2 x 220 UD op de bodem en 1 x 220 UD en 1 x 280 op het dek..
bouw het een beetje op kwa layup, laatste heeft lekkere flex, lijkt wat zwaar maar totale gewicht is mee dan acceptabel..
|
|
|
daan
Berichten: 426
|
wat raad jij aan dus nog 2* UD 220 op de bodem ?? want het dek zitten al drie lagen keper op. Nog een vraagje scheelt het veel qua sterkte tussen keper en UD??
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Mmm...teveel Flex?? Hoe dik is jou geshapte core dan? 9 mm i.p.v 10 mm scheelt echt! Misschien is de hars slecht uitgehard door een mengfoutje. Of moet jou hars nabakken om uit te harden. Ik bouw al een tijdje met deze layup, wat in mijn geval een medium flex geeft en tot op heden niet breekt: PBT; 280 gr/m2 vierkant; 220 UD 10mm Karuba 220 UD; 280 gr/m2 vierkant; PBT; Je kan altijd nog een extra laagje keper lamineren...
|
|
|
daan
Berichten: 426
|
core is in iedergeval 8mm in het midden en bij de tips 3mm. Hij is gewoon vlak geschapte dus met een plat dek. Misschien iets te dun geshapte??
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
8mm....dat bedoel ik, daar zit je probleem (sealedlips_kitesmiley). Met deze coredikte ga je al gauw naar een snowboard-layup met minimaal 600 gr/m2 glasweefsel/epoxy per kant. Een nadeel....je houd deze flex bij een wat sterker boardje.
Wil je echt meer pop en minder flex, dan zou ik carbon overwegen.
|
|
|
daan
Berichten: 426
|
bedankt leon denk dat ik gewoon de andere kant nog een keer lamineer mischien 2 keer volgende keer maar wat minder dun shapen
|
|
|
Pieter84
Berichten: 117
|
@ Leon
tot waar laat jij je kern dan met een dikte van 10mm doorlopen? tot de voetbanden en dan vanaf daar naar 3mm tips?
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Yep, vanaf de voetbandinserts laat ik de core afvloeien naar 2 mm tips. De insertjes hebben dan nog 10mm "body" voor een betere stevigheid .
|
|
|
Tommie
Geen avatar
Berichten: 358
|
dat doe ik ook, van linkse insert tot de rechtse zit gewoon een lijn van 10mm. vanaf de buitenste pak ik pas het midden mee met shapen.
|
|
|
Pieter84
Berichten: 117
|
Ok, en hoe dik is dan de rail in het midden?
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Ik schuin mijn railtjes af naar 5 a 6 mm door de 3D shapetafel om te toveren naar een "3D Railshaper". Of je maakt een "opzetmalletje" voor de freesbrug zodat je gelijk de ronding van het dek mee kan nemen .
|
|
|
Tommie
Geen avatar
Berichten: 358
|
bij mij is de rail in het midden 6mm alleen de kern, hij blijft 6mm tot na de voetband, en dan verloopt is naar 2mm.
|
|
|
daan
Berichten: 426
|
@ tommie met karuba?? hoe zwaar lamineer je hem dan?
|
|
|
Tommie
Geen avatar
Berichten: 358
|
het board waar ik nu op vaar heeft de volgende layup: van boven naar beneden, durasurf 2x 160gram keper kern 220gram keper Carbon X string van 5cm breed. 160gram keper durasurf
ik gebruik een variabele opzet mal op de freesbrug van m'n 3-d freestafel. die zet ik eerst op verloop van 10mm(midden) naar 6mm(rail) en als ik de laatste insert gepasseerd ben stel ik de brug elke 3 stroken bij, daardoor krijg ik een mooi verloop. maar ik moet zeggen dat de 3d freestafel een hulpmiddel is om een snelle shape te krijgen, maar ik het echt shapen met een muis schuurmachine doe, en veel met het handje.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
Ik zie dat meeste shapers de bodem het dikst lamineren, echter op het dek heb je druk krachtenn in je laminaat en die moet je ook het oeefd bieden bij harde landingen, ken een paar zeer goede shapers die meestal het dek meer glas geven dan de base, enige verklaringen ?
koolstof snap ik, is beter op de bodem omdat je daar meer met trekkrachten te maken hebt. Wat voor vezel zou er meer druk geschikt zijn dan glas? dyneema?
|
|
|