ik heb zelf al mijn lessen met rebel gehad. ( jij via vinea zeker? (grinnik_kitesmiley) )de eerste les kreeg ik gelijk een rebel 9 vast geknoopt. erg wispelturig in de lucht vond ik eerst. ( had alleen zeil ervaring en stuntvileger evaring dus kon je me wel als kite noob zien
) maar nu vind ik het toch wel een hele fijne kite om mee te varen. vandaag ook bezig geweest met een rebel 9. stuurt zo goed makkelijk en snel in. ik heb verder niet veel andere ervaring met andere merken maar het is denk ik toch echt goed mogelijk om met zo'n kite te beginnen. hangt er natuurlijk ook wel beetje vanaf hoe snel je het zelf op pikt. mijn maat met zijn 65 kilo kon er ook gewoon mee aan de slag.
Mijn ervaring is met mensen die ik heb les gegeven dat een trager sturende vlieger meer progressie geeft in het leerproces. En allen hadden ze ruime stunt/powerkite ervaring. Het zit hem in twee dingen tegelijk doen: vliegeren en je board onder controle houden.
Als je al gelest hebt met een Rebel (in NL geen school gezien die hiermee lesgeeft overigens) 9m2, en je denkt hiermee goed uit te voeten te komen, dan zou ik zeggen koop er een. Met jouw gewicht is hij tot 20kn ook niet zo aggresief. Daarboven zou ik in het begin niet gaan oefenen.
Tevens zijn er kites op de markt die veel makkelijker herstarten als de 9m2. Vooral als je er echt een zootje van maakt, door bijvoorbeeld de kite helemaal downwind te laten storten.