Kitesurfen: niet zomaar een sport
Gepubliceerd op 07 september 2007, 12:00
Yvo Witte. Foto Gertha Wessels ,,Het is zeer verslavend. Je gaat je sociale leven er een beetje naar zetten. Als ik iets wil afspreken en het waait gigantisch, dan zit ik op hete kolen.'' Voor Yvo Witte is kitesurfen niet zomaar een sport, het is zijn passie.
De 28-jarige Texelaar kijkt op websites wat de wind doet. ,,Aan de hand daarvan worden de avonden en weekenden ingepland. Veel gaver dan dat is er niet, dan is het werk heel vlot weer vergeten.
Wat is nou het mooie van kitesurfen? ,,Gewoon lekker bezig zijn met een groepje vrienden op het water. De omstandigheden zijn ook altijd anders. Ik kan er heel erg van genieten als je met ondergaande zon op het water bent. Dat geeft een kick. Op het water komt heel veel adrenaline vrij, daar kan weinig tegenop.''
Zelf is hij drie jaar geleden via een goeie vriend begonnen. ,,Hij was een van de eersten in Nederland die kitesurfde. Hij was zo enthousiast, bleef maar zeggen: ga een keertje mee'. Dat was zo gaaf. Het is oneindig. Als je het kan, wil je trucjes leren, springen.''
Meer kitestunters in de NHD weekeindbijlage ZONDAGS van 8 september
http://www.nhd.nl/nieuws/bijlagen/zondags/article2391729.ece