Vacuumpomp tracoma.nl

PeterF

Geen avatar

Februari 15, 2008, 18:37:29
edit2Rapporteer  
Zo langszaam aan is mijn tafeltje klaar voor gebruik en ben mij nu aan het richten op de vacuumpomp. Heb de zelfbouw pomp gezien van LeonB  ThumpsUp, maar dat is voor mij toch iets te veel.
Na wat google werk ben ik terrecht gekomen op deze site http://www.tracoma.nl. Heb ze net even gebeld met de vraag wat de apparaatjes kosten. Vanaf 75 tot 245 euro, de grote vraag is nu leveren deze apparaten genoeg vacuum??

http://www.tracoma.nl/home/7.html (75 euro)
http://www.tracoma.nl/home/3.html (75 euro)
http://www.tracoma.nl/home/6.html (245 euro)

Dirkie

Antwoord #1 Februari 15, 2008, 19:30:39
edit2Rapporteer  
Oeh, dit topic ga ik met interesse volgen. Ben zelf ook op zoek. Ik heb een prijs opgevraagd bij vacuumpompen.eu, zodra ik daar meer van weet, dan zal ik dat ook laten weten.
Pbter

Geen avatar

Antwoord #2 Februari 16, 2008, 06:27:47
edit2Rapporteer  
of je haalt voor noppes een oude koelkastpomp bij het milieudepot
Wacko²

Geen avatar

Antwoord #3 Februari 18, 2008, 03:45:12
edit2Rapporteer  
Waar blijven de profi's ? loser
Joosdo

Antwoord #4 Februari 18, 2008, 04:37:40
edit2Rapporteer  
Koelkast motor draait bij mij al 8 boardjes lang, ventilatortje d'r op om het koel te houden en klaar.

Gratis gasfles buffervat, gratis koelmoter, alleen wat slang aanschaffen.

Mzzl Joost
Pbter

Geen avatar

Antwoord #5 Februari 18, 2008, 05:31:45
edit2Rapporteer  
koelkastmotor doet het bij inmiddels al 7 jaar.
werkt nog steeds al een tierelier!
PeterF

Geen avatar

Antwoord #6 Februari 18, 2008, 15:46:50
edit2Rapporteer  
Maar stel nu dat ik geen koelkast motoren en losse slangen wil knutselen Undecided? Zou dan eerder genoemde pompen een oplossing kunnen zijn? 
Joosdo

Antwoord #7 Februari 18, 2008, 17:01:05
edit2Rapporteer  
Als je niet van knutselen houd, wat doe je dan in de zelfbouw sectie? ThumpsUp

Geloof me, ik ben echt een absolute kneus qua elektriciteit en inzicht, maar zelfs ik kan een koelkastmotor en een gasfles tot een vacuumunit freubelen, dus spaar uit dat geld, en op naar de sloop.

Mzzl Joost
Idefixe

Antwoord #8 Februari 18, 2008, 23:40:18
edit2Rapporteer  
EEuuuh staat er ergens een "freubel instructie"  voor een simpele vacuum-unit.
( en ja ik heb de zoek functie gebruikt  Grin )
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #9 Februari 19, 2008, 16:19:16
edit2Rapporteer  
Tsja, het is maar net hoeveel je wilt uitgeven  Wink

Wanneer je geen vacuumbuffer, slangen, en aan/uit-regelaar wilt maken heb je in feite gekozen voor continuebedrijf. Dit betekend dat de vacuumpomp zo'n 15 a 20 uur aan staat waardoor koeling, smering en lawaai belangrijk wordt in de keuze. Smering heeft naast het tegengaan van slijtage ook een koelende werking wat voor continuebedrijf ten goede komt.

Maar het meest belangrijkste is natuurlijk het vermogen om een zo'n laag mogelijke zuigdruk te halen.
De eerste pomp die jij aanwijst trekt een vacuum van 200 mbar absoluut (80% vacuum). Dit is in feite prima voor een laminaat. Omdat je nog wat drukverlies krijgt over slangen en aansluitnippels hou je denk ik zo'n 70% over, wat in principe genoeg is om een laminaat af te persen.

De tweede pomp zou ik vergeten. Een absolute druk van 220 mbar is net ff te laag.

De 3e pomp begint al profi te worden, maar dan moet je al behoorlijk wat meer pleuro's neerleggen om 100 mbar extra te trekken (90% vacuum).

Mijn vacuumpomp heb ik heel goedkoop kunnen "ritselen". Anders zou ik iets freubelen met 2x koelkastcompressoren die elke 15 minuten elkaar overnemen zodat ze beurtlings kunnen afkoelen.

Succes met je keuze!   ThumpsUp
PeterF

Geen avatar

Antwoord #10 Februari 19, 2008, 16:56:23
edit2Rapporteer  
Leon,

bedankt voor je heldere uitleg, ik denk dat ik er wel uit ben!  ThumpsUp

Zodra ik aan de slag ga zal ik zeker wat foto's posten, ben nu al een beetje begonnen met een boarddesign.
Joosdo

Antwoord #11 Februari 20, 2008, 01:04:32
edit2Rapporteer  
Ik heb wel eens begrepen dat koelkastmotoren beter tegen continue draaien kunnen als aan en uitschakelen.
Dit schijnt een grotere aanslag op de motor te zijn.

Mijne doet het al heel lang heel goed... En kost niks. Dus de volgende staat al in de startblokken mocht deze er mee ophouden.

Mzzl joost
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Februari 20, 2008, 16:46:09
edit2Rapporteer  
Voor elke motor is het beter dat hij niet teveel wordt geschakeld.

Een koelkastcompressor werkt m.b.v een thermostaat, dus "aan/uit" gaat prima. Het motortje wordt normaal gekoeld door het freon van de koelkast, zodat een ventilator noodzakelijk is wanneer je het als vacuumpomp gaat gebruiken. De koelkastcompressor moet wel af en toe gesmeerd worden door het wat olie op te laten slurpen. Niet teveel, anders krijg je vloeistofslag en dat betekend "El Morte compressorie"  schater.

Wanneer je kiest voor een aan/uit-regeling kan je last krijgen van vonkvorming over het schakelrelais. Wanneer de contacten te heet worden, kunnen ze nog wel eens "vastgelast" blijven zodat de motor niet meer uit gaat.
Op de meeste vacuumpompen staat ook de zogenaamde "COS phi" vermeld. Wanneer dit in de buurt van de "1" krijg je ook minder vonkvorming over de contacten.

Vandaar... Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.