frontloop tips

Idefixe

Berichten: 8241
Juli 12, 2008, 22:57:00
edit2Rapporteer  
begin een beetje te wennen aan de Fuel en ga dus de trukendoos een beetje uitbreiden  Grin. Nu ik de meeste Head first into China tricks perfect stick ( ofzoiets)  is het dus tijd voor de frontloop.
Na tig keer op het droge te hebben geoefend ( tijdens het uitlaten van de honden  Grin ) vandaag in de praktijk op het water:
Problemo nummero uno Ik krijg de rotatie er gewoon niet in. Direct in het begin dus al.
kom maar op met de tips.........
Arnoud

Berichten: 22
Antwoord #1 Juli 12, 2008, 23:20:10
edit2Rapporteer  
Het is best eenvoudig, maar begin rustig. De hoogte kun je verder opvoeren.

Kite terugsturen, board upwind sturen en loskomen van het water. Je benen intrekken. Hoofd over je schouder in de richting waarin je de rotatie wilt hebben. Schouders meedraaien en je gaat langzaam roteren. Intussen de kite naar 12 uur sturen. Kijken waar je wilt landen en vlak voor de landing je benen strekken. Kite verder terug sturen en landen.

En daarna nog een keer, nog een keer en nog een keer. ;-)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juli 12, 2008, 23:25:08
edit2Rapporteer  
Ik doe het zonder terugsturen, puur op pop. Kan wel uitleg geven hier, maar op de site van Best staat een top filmpje om je verder te helpen. Heeft mij ook geholopen hiermee:

http://www.bestkiteboarding.com/Videos;jsessionid=0a01034d1f4323ae045709df44908026b04432dba12c.e3eSbNmTb3mTe34Pa38Ta38NaNz0
litewave

Berichten: 607
Antwoord #3 Juli 13, 2008, 00:44:08
edit2Rapporteer  
De grootste tip, is KIJKEN, waar je hoofd heen gaat gaan je schouders ook heen en je lichaam volgt.
Kijk bij een front dus onder je oksel door, dus kijken met heel je hoofd en niet alleen je ogen
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #4 Juli 13, 2008, 11:00:06
edit2Rapporteer  
Ik had hetzelfde probleem totdat ik de kite eerder ging terugsturen. Als de kite achter je staat is het bijna onmogelijk om die draai te maken. Dus probeer eens om vanaf de afzet flink druk op je voorste hand te houden.

O, ja en de eerste paar keer dat die frontrolls goed gingen had ik toevallig een bord zonder vinnen, dus misschien dat dat ook helpt...
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #5 Juli 13, 2008, 12:23:08
edit2Rapporteer  
Een frontloop of roll is tegengesteld aan je afzet. Daarom zijn backloops ook makkelijker te doen. Omdat je afzet je dan in de goede richting stuurt.

Een frontroll is eigenlijk waarbij je je kite niet voorbij 12 uur laat gaan. Eerlijk gezegd lijken mij die het makkelijkste. Een frontloop met lift van de kite geeft vaak problemen bij het uitkomen van de landing.

Als ik bij mezelf visualiseer hoe ik frontroll doe zijn er een paar punten die belangrijk zijn.
-goede afzet
-je voorste knie intrekken, andere knie volgt later
-voorste schouder draaien je in naar beneden. Achterste schouder draai je omhoog in.
-en natuurlijk hoofd draaien lichaam volgen.

Hier een sequence-je:

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Juli 13, 2008, 13:15:03
edit2Rapporteer  
hhmm ik had begrepen
frontroll - backroll is zonder lift van de kite ( puur vanuit pop dus) en een frontloop , backloop is met lift van je vlieger. Of heb ik dat nu mis....
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 Juli 13, 2008, 13:59:15
edit2Rapporteer  
Klopt helemaal....wordt nogal eens door elkaar gebruikt...kan je de frontroll al wel dan?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Juli 13, 2008, 15:12:54
edit2Rapporteer  
Klopt helemaal....wordt nogal eens door elkaar gebruikt...kan je de frontroll al wel dan?
Nop. Ik ben wat zwaarder en met een beetje lift heb ik dan wat meer tijd om te roteren. Heb dat met Backloop ook gedaan
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #9 Juli 13, 2008, 16:25:39
edit2Rapporteer  
frontloop frontroll, is eigenlijk hetzelfde idee qua afzet en inzetten van de rotatie.

(denk dat een roll meer te maken heeft met hoe je lichaam staat tov je bar). Maakt verder allemaal niet uit hoe je het noemen wilt.

Bedenk van te voren welke je voorste hand is, zodat je weet met welke hand je de bar moet aantrekken voor de landing.
Frontloops met lift gaan vaak fout omdat de vlieger niet op de juiste plek staat. Je moet je vlieger op de juiste manier sturen wil je weer goed uitkomen bij de landing. Je wilt weer voorwaarste snelheid krijgen, mede ook om je rotatie dan te kunen controleren.

Je kite van 11 naar 12 sturen en weer terug naar 11 door lichtjes de bar aan te trekken, zou je voldoende lift moeten geven. Je behoudt je voorwaartste snelheid. Waardoor de hele move vloeiender zal gaan.

Een goede pop/afzet is belangrijk. Daar valt zoveel winst te halen. Maakt het een stuk makkelijker als je dat goed beheerst.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juli 13, 2008, 17:09:59
edit2Rapporteer  
hhmm ik had begrepen
frontroll - backroll is zonder lift van de kite ( puur vanuit pop dus) en een frontloop , backloop is met lift van je vlieger. Of heb ik dat nu mis....

Daarom zei ik ook dat ik hem doe puur uit de pop. Uiteraard geeft je kite wel wat lift. In principe oefen ik hem voor de S-band, wat een uitgehaakt variant hiervan is. Het naar boven sturen helpt om hem te leren, maar veel heftiger en sneller als je het puur op pop doet. En dan blijft hij lastig om mooi gestyled te doen.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #11 Juli 13, 2008, 18:09:13
edit2Rapporteer  
S-bend vind ik trouwens makkelijker dan frontroll Michiel, je beweegt dan veel makkelijker dan als je ingehaakt bent. Dus gleijk uitgehaakt proberen kan best  Tongue
DaanD

Berichten: 602
Antwoord #12 Juli 13, 2008, 20:53:30
edit2Rapporteer  
"S-bend" dus...
Braddyx

Berichten: 104
Antwoord #13 Juli 13, 2008, 21:04:38
edit2Rapporteer  
Je kan de Loop of roll het beste uitvoeren als je van richting verandert, want als je verandert van richting stuur je sowieso al naar 1 of 11 uur, door die korte swing krijg je opwaartse lift als je je dan klein maakt is je roll of (loop) het meest gecontroleerdt.
Kitestart

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #14 Juli 13, 2008, 23:09:03
edit2Rapporteer  
paar tips ide volgens mij nog niet zijn genoemd:

- Niet met te weinig wind doen, dat werkt niet.
- Handen dicht bij elkaar, voorkomt te veel stuurbeweging.
- Bij de afzet meteen bedenken dat je aan je voorste hand moet trekken.
- Goed met board richting downwind landen.
- Schouder indraaien en er overheen kijken is al genoemd.
hOe hA HeNniE

Berichten: 824
Antwoord #15 Juli 13, 2008, 23:49:17
edit2Rapporteer  
leuk topic, mede omdat ik de frontroll pas net een beetje beheers....idefixe, wat mij na tig back first crashes enorm heeft geholpen, is de voorste schouder en echt INgooien.......als je dan eenmaal zeker weet dat de rotatie rond gaat, ga je bewust minder je schouder eringooien omdat je weet dat je toch wel rondgaat...
echt een leuke move! succes!
en o ja, je zou m theoretisch uit pop moeten kunnen, maar de keren dat ik dat deed, landt je dus ook met mach3...is wennen...liever gebruik ik toch n klein beetje kiteondersteuning, alhoewel rory dan gelijk krijgt dat de landing moeilijker te timen is. Maar, liever een rustige, fout getimede landing, dan met mach3 over t water blutsen Grin Grin

gr danny
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #16 Juli 13, 2008, 23:50:20
edit2Rapporteer  
@ Lex, klopt zeker. Als je uitgehaakt springt ga je bijna al vanzelf draaien. Dan is het vele gemakkelijker dan ingehaakt vind ik.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #17 Juli 14, 2008, 15:29:34
edit2Rapporteer  
vergeet niet te poppen net zoals een backroll alleen na de pop gooi je je voorste schouder naar voren, maak jezelf klein en goed over je schouder kijken zodat je de andere kant op roteert...
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #18 Juli 14, 2008, 18:22:35
edit2Rapporteer  
Ja inderdaad, geef een goede pop en dan draai je de schouders gewoon in de goede richting, de rest gaat vanzelf.
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #19 Juli 15, 2008, 00:04:18
edit2Rapporteer  
Kite op 10.30 / 11.00 houden.
Flink snelheid opbouwen.
Afvallen, en voordat je snelheid verliest flink aankanten door snel upwind te sturen met veel druk op je achterste been, zo laadt je de tail van je board.
Nu zet zet je ook nog eens extra af met je achterste been, voorste knie intrekken en voorste schouder er flink  ingooien.
Zodra je het water ziet strek je jezelf weer en landt je.

Handen dichtbij elkaar en zodra je popt iets meer aan je onderste hand trekken om omhoog sturen van je kite te voorkomen.
Maak je niet druk, die 13 trekt je heus wel van het water hoor als je goed popt ondanks de extra kg's
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #20 Juli 20, 2008, 03:23:45
edit2Rapporteer  
pagina 31....

http://www.theringmedia.com/PDFS/TheKiteboarder/TheKiteboarder.June2008.pdf

Kun je ook gelijk ff in de S-bend verdiepen
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #21 Juli 20, 2008, 06:27:55
edit2Rapporteer  
Hoe kleiner je jezelf maakt, hoe sneller je draait. Dus om je rotatie te remmen voor de landing je benen strekken.

Laat je achterste hand los van de bar, zodat je nooit aan de verkeerde kant je bar kan trekken voor de landing. Een grab maakt de move ook nog mooier. Voor de rest is alles wel gezegd denk ik. Succes met oefenen vanmiddag!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #22 Juli 20, 2008, 09:03:29
edit2Rapporteer  
Nog de helft is niet gezegd vrees ik.

Laten we het maar een forward rotatie noemen om verwarring te voorkomen. Dus 360° voorover al dan niet off axis, in- of uitgehaakt.
Ten eerste zit er een verschil of je de move in- of uitgehaakt doet.

Uitgehaakt blijft de kite statisch op 10-11 u staan en zal je goed moeten poppen om hoogte te krijgen en een krachtige snelle rotatie te initiëren. Je hebt niet veel tijd in de lucht dus de rotatie is altijd snel en kort.

Ingehaakt kan je de lift van de kite gebruiken net zoals in een gewone sprong, dus het sturen van de kite en kitepositie zijn belangerijk voor hoe lang en hoog je de move gaat maken. De tijd dat je dan in de lucht hangt, geeft je de mogelijkheid meerdere rotaties te maken, of een vertraagde lome gestylde rotatie. Bij die laatste zal je op 2 dingen moeten letten, namelijk het goed sturen van de kite om zo lang mogelijk in de lucht te blijven, en het controleren van de snelheid van de rotatie.

De rotatie met de kite statisch is makkelijker omdat je je alleen maar op de rotatie zelf hoeft te concentreren, en die is zo snel mogelijk. Dus oefenen op een krachtige pop en het initieren van de rotatie tijdens de afzet.

Bij ingehaakte hoge floaty rotaties zal je hoe dan ook de juiste sprongtechniek en kitecontrole moeten hebben om je zolang mogelijk in de lucht te houden zonder gelijk gedesoriënteerd te raken in de eerste 180° van de draai. Zodra je gedesoriënteerd bent kan je ook de kite niet meer correct sturen. Veel dingen waar je gelijkertijd aan moet denken en timing een rol speelt.
Handige tip is dan ook 1 hand van de bar af te halen zoda je de kite in ieder geval niet de verkeerde kant op kan sturen als je aan de bar gaat sjorren.
Omdat het sturen van de kite hier een belangerijke rol speelt is het makkelijk als je een gewone sprong al helemaal volledig, blind en met 1 hand beheerst. De bar wel gepowerd tegen de stopper zetten om de lift erin te houden in de lucht als je 1 hand loslaat.
Tips om je in deze move op weg te helpen:
- gepowerd een gewone sprong inzetten en gelijk je voorste schouder in de draairichting gooien, tegelijkertijd achterste hand van de bar afhalen. Je bent nu los van het water en de kite zal nu ergens op 12 staan, en die laat je daar ook staan gedurende de gehele rotatie. Zolang de kite op 12 staat heb je lift en blijf je in de lucht. Gewoon ontspannen die ene hand aan de bar houden zonder te trekken. In de tussentijd laat je jezelf gewoon ontspanne 360° draaien. Je begint pas weer te trekken aan die ene hand als je uit je rotatie komt, en dan heb je ook gelijk een smoothe floaty landing en tijd zat om de landing te spotten.
- de snelheid van de rotatie kan je controleren door je lang of klein te maken. Hier helpt dat vrije handje ook in mee. Een grab met een gestrekt beentje vertraagt de rotatie.

Dit is een beknopte uitleg van het hele mechanisme, maar uiteindelijk is een allemaal een gevoelskwestie de je alleen maar krijgt door te oefenen en de feeling te pakken te krijgen. Maar nu kan je voor jezelf bepalen wat er nou fout ging als het ff niet lukt, en als je begrijpt wat er fout gaat dan leer je het ook sneller goed te doen.



« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.