Kite zelf laten landen

brainwave

Geen avatar

Oktober 29, 2005, 20:57:07
edit2Rapporteer  
wie kan mij vertellen hoe ik het beste zelf mijn eigen kite neer kan laten?

zijn er hier kiters die dit doen of zijn we allemaal afhankelijk van een mede kiter?

ik zou dit graag onder de knie willen krijgen om niet altijd in de drukte te hoeven kiten.

laatst kwam ik om 17:00 aan en dacht nog fijn 1 a 1,5 uur te kunnen varen.
Toen ik mijn kite, alleen, opliet stopten de andre er mee, waardoor ik de keus had alleen door te gaan en zelf eer laten of stoppen.

kiteboy
Gast
Antwoord #1 Oktober 29, 2005, 21:34:10
edit2Rapporteer  
Zelf oplaten kan wel maar landen niet hoor volgens mij. Of je moet een foil hebben. Of je moet je kite net boven de grond aan je safety trekken.
Passie

Antwoord #2 Oktober 29, 2005, 21:37:34
edit2Rapporteer  
landen gaat best goed..
met niet te veel wind.. is wel riskant... ik heb 't een keer geprobeerd met heeeel weinig wind.. gwn je kite in de hoek van 't windvenster.. en dan met de front tube op de grond laten gaan... en dan aan éen kan van je bar trekken.. en dan gaat hij waarschijnlijk tegen de wind in liggen.. zodat hij geen wind meer vangt.. maar het er over heen loopt...

en ik denk dat het gewoon al niet goed is als 'r niemand is.. steljevoor .. je maakt dikke crash en je breekt iets.. wie haalt je uit het water...  ik denk dat je dan wel in de shit ben..
tom_beul
Gast
Antwoord #3 Oktober 29, 2005, 21:37:50
edit2Rapporteer  
Kite helemaal in de hoek zetten in het windvenster 10cm boven de grond en dan de power lijn die het meest boven zit inhalen!dan ligt je kite in de wind!
jellenu
Gast
Antwoord #4 Oktober 29, 2005, 22:46:57
edit2Rapporteer  
Ik heb het met wisselend succes gedaan bij lichte wind.

Tot hoeveel knopen wind doe jij dat?

-Jelle
MW_KT
Gast
Antwoord #5 Oktober 30, 2005, 00:05:21
edit2Rapporteer  
Kan ook je pin trekken wel een nat pak maar geen je hebt wel pret gehad, is veilig en hoef je niet te oefenen,......
tom_beul
Gast
Antwoord #6 Oktober 30, 2005, 08:51:21
edit2Rapporteer  
Tegen wie heb je dit ?
Ik heb het met wisselend succes gedaan bij lichte wind.

Tot hoeveel knopen wind doe jij dat?

-Jelle
Marc de Munnik

Antwoord #7 Oktober 30, 2005, 09:27:19
edit2Rapporteer  
Brainwave, jij stond dus voor een keuze niet gaan of alleen veder gaan. Jij had dus donders goed moeten weten dat je dan neit alleen veder gaat. Ga alsjeblieft nooit alleen kiten, 9/10 keer gaat het goed maar je zou net dat ene keertje in problemen komen zorg gewoon dat je een kite maatje hebt die je kite kan neerlaten en op je kan leten neem desnoods je kinderen of je vrouw/vriendin mee! Gelukkig is de tijd weer gezet en kom jij niet voor de keuze om 5 uur te staan dan is het al donker!
slufterhufters.com

Antwoord #8 Oktober 30, 2005, 09:34:12
edit2Rapporteer  
Tja, hoe kan je de kitesport verzieken voor anderen, door alleen eigenwijs te gaan doen.

Er zijn hier al meerdere topics over geweest, en alleen de eigenwijzen zijn het er mee eens.

Onder de 4bf kan je het nog een beetje doen, daarboven wordt het gevaarlijk.
brainwave

Geen avatar

Antwoord #9 Oktober 30, 2005, 10:08:00
edit2Rapporteer  
waarom ben ik eigenwijs als ik ga surfen zonder medekiters?
vaak kite ik met alleen maar windsurfers die dan de grootste moeite hebben om mijn kite neer te halen, daarom wil ik dit graag zelf onder de knie hebben.
brainwave

Geen avatar

Antwoord #10 Oktober 30, 2005, 11:15:16
edit2Rapporteer  
ik weet dat de meeste windsurfers het niet zo op kiters hebben.
zlef heb ik 18 jaar fanatiek gewindsurft en ken daarom een hoop gasten die het geen probleem vinden als ik bij hun in de buurt kite!

zal zeker nooit alleen gaan kiten!
Mitchel12000
Gast
Antwoord #11 Oktober 31, 2005, 13:07:52
edit2Rapporteer  
Oke, ik vind de reactie dat het alleen landen alleen voor eigenwijzen is een beetje bullshit. Stel al je maten zijn nog op het water en jij wilt even uitrusten. Moet je toch die kite naar beneden krijgen. Als je een 5de lijn hebt is het makkelijk. Gewoon je safety activeren en hij hoovered vlak boven het strand. Vervolgens kan je via de 5de lijn je kite binnenhalen. Geen enkel risico mee verbonden.
abe
Gast
Antwoord #12 Oktober 31, 2005, 14:06:11
edit2Rapporteer  
Ik laat meestal mijn kite zelf landen (4lijner)>

De kite naar de hoek sturen zodat de safetyline onderaan komt te zitten, Kite paar cm boven de grond houden en je safety activeren.

Hierdoor rolt de kite mooi open, spanning op de lijn houden en naar de vlieger lopen.

Een kind kan de was doen!
steven @ skool
Gast
Antwoord #13 Oktober 31, 2005, 14:43:27
edit2Rapporteer  
sjonge jonge.. wat gaat het weer lkkr offtopic. egt weer zielig.. mah goed.
je moet gewoon je safty trekken, andere manieren zijn niet te doen, alleen als er bijna geen wind staat.
DaRipper

Antwoord #14 Oktober 31, 2005, 14:51:59
edit2Rapporteer  
Op het water laten landen........vervolgens via een kant je lijnen oprollen.
zagy

Antwoord #15 Oktober 31, 2005, 15:02:03
edit2Rapporteer  
5e lijn nemen niks aan de hand
kentyman

Antwoord #16 Oktober 31, 2005, 15:21:14
edit2Rapporteer  
Het is al veel vaker gezegd: de meeste kite-ongelukken gebeuren tijdens het lanceren en landen van de kite!

Het is dus gewoon verstandig om je kite altijd te lanceren en landen met een "assistent" die weet wat ie doet (iemand die om kan gaan met een kite en de hand-signalen kent). Om veilig zelf te lanceren (en te landen) heb je genoeg kite-ervaring nodig dat je je kite door en door kent en ook snel en goed kan reageren op stuurfouten of vlagen ofzoiets. Niet voor beginners dus, en altijd eerst oefenen "zonder wind" (< 4 bft?)
Boost!

Antwoord #17 Oktober 31, 2005, 19:03:19
edit2Rapporteer  
Ik vind dat je gewoon aan je safty kan trekken, niets aan de hand. Zo test je je safty ook nog eens!
Psychotic

Antwoord #18 Oktober 31, 2005, 19:50:11
edit2Rapporteer  
sta ook vaak alleen op het water met een paar windsurfers. Kan me prima zelf redden, ook in harde wind. Gewoon veel oefenen, altijd een vaste methde aanhouden, gaat altijd goed. Ohja, ik land mijn FS kite altijd in het water omdat onze spot op de kant niet kitevriendelijk is, op het strand gewoon leash aan een strandpaal en heel relaxed je kite vastleggen. Dat moet ook met 5th kunnen denk ik, die strandpaal.
brainwave

Geen avatar

Antwoord #19 Oktober 31, 2005, 20:23:10
edit2Rapporteer  
ik ga wel oefenen met iemand in de beurt die kan helpen als het fout gaat!
zeker nu het kouder gaat worder zal het aantal kiters drastisch afnemen. wat ik wel prettig vind.
en zal de noodzaak om zelf te landen groter worden.
Darkwing
Gast
Antwoord #20 Oktober 31, 2005, 20:28:56
edit2Rapporteer  
Het is al veel vaker gezegd: de meeste kite-ongelukken gebeuren tijdens het lanceren en landen van de kite!

Is dat echt zo? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er een ongeluk tijdens het landen/oplaten van de kite is gebeurt hoor....
joop

Antwoord #21 Oktober 31, 2005, 23:21:47
edit2Rapporteer  
Beetje overdreven  hierboven w.b. veiligheid.

Kijk eens op google op bijv. kite self landing.

Voor de 4 lijns is het eenvoudig ter doen met gebruik van de safety. kan dus nooit onveilig zijn, alleen slecht voor de kite als het fout gaat (schuiven over de grond)

Kite met of 5 boven de grond met safety op bovenste lijn. Insturen naar beneden en aan safety trekken. Bij niet al te harde wind (een kleine 5) komt perfect op de grond in de wind te liggen.

Dit heb ik zelf vaak gebruikt en werkt perfect.

Met 5e lijn heb ik zelf nog niet geoefend maar het schijnt dat je gewoon safety moet gebruiken terwijl kite op 12 uur staat. Ik ben zelf een beetje bang dat kite met zijn rug over het strand schuift op die manier en beschadigd. (iemand ervaring mee?)

Groet Joop
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.