Positie NL zwak in het buitenland
DEN HAAG - Tijd voor zuchtje Zeeland, Ik bEnschede, Hoorn moet je voelen: slogans die Nederland en zijn steden op de kaart moeten zetten. Volgens organisaties als Molecaten-Vakantieparken en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) is deze promotie hard nodig. Want de positie van Nederland is zwak, vooral in het buitenland, aldus de organisaties donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Hoe deze positie te verbeteren, daar zijn de partijen nog niet uit. Volgens het NBTC moeten we vooral meer investeren in promotie in het buitenland. Hier ligt volgens de organisatie ook een duidelijke taak voor de overheid. Molecaten kan zich hier niet in vinden: „Promotie is overwegend een verantwoordelijkheid voor ondernemers.”
Een andere oplossing om Nederland aantrekkelijker te maken is volgens de partijen ingrijpen in de toeristenbelasting. Er moet meer transparantie komen in de besteding van het belastinggeld. Daarnaast pleiten de organisaties voor het teruggeven van het geld aan de sector, „Het geld moet gebruikt worden voor voorzieningen voor toerisme en niet voor nieuwe bestrating in de stad”, aldus ondernemersorganisatie VNO/NCW.
bron
www.telegraaf.nl