Golfrijden?

bigboy
Gast
Augustus 23, 2006, 04:00:12
edit2Rapporteer  
Hallo Medekiters,

Ik heb vroeger veel gewindsurfd en daarbij was het heel makkelijk om van de golf af te rijden,
met het kiten heb ik meer moeite om lekker van een golf af te rijden.
Ik heb een swichblade 12.0 en een naish thorn 132.
Kun je hier goed golf mee rijden of moet je een ander board hebben, zoals een naish
SOL? Ik krijg dus geen echte swung(druk) van de golven.
Weten jullie de oplossing?
drifter

Antwoord #1 Augustus 23, 2006, 04:52:54
edit2Rapporteer  
Ik vind golfrijden ook helemaal gaaf voor zover ik het kan. Dat is dan vooral op twintip en C kite. Maar je moet wel minder power hebben dan je normaal zou hebben. Anders trek de kite je teveel weg en kun je niet lekker sturen met je kite.

Het is natuurlijk een heel verschil, jouw thorn of je windsurfboard. Twintip kun je eigenlijk alleen maar mee rammen tegen die golf.
Mijn met nitro 8 zondag (flink gepowered) had ik alleen maar gepowerde/overpowererde turns, is niet  lekker. Zeker als je nose nog effe lekker hapt aan de voorkant. Kan zijn dat ik de vlieger tegen de vaarrichting moet sturen. Dat is geloof ik wat Ruud Overwater vertelde in de Kitesurf magazine. Maar feit blijft dat je voor golfrijden altijd een maatje kleiner mag hebben.

Met jouw sb kun je de power eruit halen, dus dat is veel voordeel tov C kite. Je zou een surfboard, of een kitewave board kunnen aanschaffen, kun je nog kleinere kite varen. Wordt het surf gevoel op de kracht van de golf alleen maar beter van.

Ik heb nu ook een kitewave boardje. Maar het is vrij lastig om daar op te kiten met mijn nitro, moeilijk om controle te houden in de vlagen. Het is niet zo makkelijk om vlagen weg te drukken met zo'n boardje. Maar heb er al een paar keer lekker mee gekite. Mooie rustige wind, en lekkere turns maken. Ook de bottemturns met zo'n surfboard kun je zonder al te veel power van je vlieger maken door meer op je voorste voet te gaan staan. Dan trekt ie hem door tot op de golf.
Brenkie

Antwoord #2 Augustus 23, 2006, 15:00:33
edit2Rapporteer  
Ik zelf ook lang gewindsurfd, en het gevoel en de techniek van golfrijden is idd heel anders met kiten. Je hebt veel minder drijfvermogen en zal dus power uit je kite moeten halen om snelheid te krijgen. Omdat je zo weinig drijfvermogen hebt voel je de druk van de golf ook veel minder. en een board wat makkelijk draait.

Een kitewaveboard vinden sommigen fijner, dan voel je de druk van de golf namelijk wel beter omdat je meer volume hebt, maar dan is het nog steeds niet te vergelijken met windsurfen. Je kan niet net als met windsurfen even op de golf "stallen", om dan vervolgens het dal in te duiken.
Ik moet zeggen dat een twintip voor in de golven toch ook wel lekker is, omdat je dan nog veel meer kan spelen. Een Naish Floater bijv., toch een twintipje, maar ook meer volume.
Op een directional ben je zo beperkt in het trucken en spelen.

Kort maar krachtig: wil je het windsurfgevoel meer terug, ga dan voor een echt kitewaveboard.
Wil je iets meer blijven spelen, kies dan een twintip of een mutant. (Naish Alien, underground firebird, Brunotti 006)

Ik denk dat je een prima combi hebt, al is je board misschien aan de kleine kant.
Maar voor je iets gaat kopen, probeer dan eerst eens met meer snelheid golven te rijden. Oefen dit desnoods eerst op kleine golfjes of vlak water. Je kitepositie is namelijk belangrijk met golrijden, zodat je op het juiste moment, de juiste power kan krijgen.

Check ook kitefilm.com en kitewatch.com, de eerste heeft prima instructie vid's, en bij de tweede staan veel films met golfrijden.
vincent_vega

Geen avatar

Antwoord #3 Augustus 23, 2006, 15:09:39
edit2Rapporteer  
Check ook kiteworld magazine van aug en sep. staan veel foto's met uitleg over golf kiten..etc
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #4 Augustus 23, 2006, 16:00:26
edit2Rapporteer  
Ga gewoon een keer op Scheveingen naar Ruud Overwater kijken... Die gebruikt trouwens een mutant achtig board. Drie vinnen aan de achterkant waarmee hij de golf afrijdt...
peppi
Gast
Antwoord #5 Augustus 23, 2006, 17:09:52
edit2Rapporteer  
Overwater vaart volgens mij gewoon een Airush converse 5.0, toch?
En da's een pure directional.
Die gast kun je trouwens idd echt veel van leren.
Is ff heel ander niveautje dan wat de meesten van ons (incluis mijzelf) ervan brouwen.
Kite vliegt 3 keer van links naar rechts in de tijd dat wij 1 bocht maken.
drifter

Antwoord #6 Augustus 23, 2006, 18:35:34
edit2Rapporteer  
Hij vaart volgens mij ook die semi twintips waveboardjes van brunotti. Die zijn beter op de klots golven van nederland. Pas als de golven mooi strak worden, wordt een echt directional fijner.
Brenkie

Antwoord #7 Augustus 23, 2006, 18:52:18
edit2Rapporteer  
Ja, dat denk ik ook Rory.
Op al die filmpjes zie je die prokiters op de mooiste golven rippen, maar in die bruine klotsbak bij ons heb ik liever een twintipje. (of misschien zo'n semi-twintipje/mutant)
Tukker

Antwoord #8 Augustus 23, 2006, 19:01:35
edit2Rapporteer  
Bruud is da absolutah wavemastah!!! Een van de weinige Nederlanders welke ooit heeft ge-tow-innsurft! YeSS
Grapjas
Gast
Antwoord #9 Augustus 23, 2006, 20:29:22
edit2Rapporteer  
Was dat 1 lijns of 4 lijns towinnsurfen?
bigboy
Gast
Antwoord #10 Augustus 24, 2006, 03:09:50
edit2Rapporteer  
Bedankt Info , Ik zal jullie tips eens proberen
joostwil
Gast
Antwoord #11 Augustus 24, 2006, 06:05:49
edit2Rapporteer  
Ik heb eerst veel met een mutant met drie vinnen gevaren .Was echt super maar ik gebruikte altijd nog de snelheid en power van mijn kite. Nu vaar ik op een golfsurfboard zonder voetbanden en gebruik meer de golf i.p.v. mijn kite. Ik kan ook voetbanden op mijn board zetten maar dan heb minder vrijheid wat betreft de druk op je board.
Hallo Medekiters,

Ik heb vroeger veel gewindsurfd en daarbij was het heel makkelijk om van de golf af te rijden,
met het kiten heb ik meer moeite om lekker van een golf af te rijden.
Ik heb een swichblade 12.0 en een naish thorn 132.
Kun je hier goed golf mee rijden of moet je een ander board hebben, zoals een naish
SOL? Ik krijg dus geen echte swung(druk) van de golven.
Weten jullie de oplossing?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.