hoe werkt deze vacuummachine eigenlijk?

spruce

Mei 26, 2008, 19:43:30
edit2Rapporteer  
Ik ben al een tijdje aan het orriënteren om zelf boardjes te gaan bouwen.
Nadat mijn CNC machine klaar is, ben ik toe aan de bouw van een vacuummachine.
Nu vondt ik deze link: http://www.xs4all.nl/~ebb/kiteboard/html/handleiding/hl_24bou.html?page=eee
Weet iemand mij uit te leggen hoe dit werkt?

Ik zie daar een compressor motor uit een koelkast die dit keer geen koelvloeistof maar lucht in een oude gasfles pompt. Dan heb je dus een gasfles als buffer onder druk staan, maar mijn vraag is hoe maakt hij daar vervolgens vacuum van?
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Mei 26, 2008, 20:48:52
edit2Rapporteer  
Hahaha te grappig dit...

Heb je er wel eens aan gedacht dat die koelkastpomp de lucht ERUIT zuigt ipv dat deze het erin pompt zoals jij denkt.
Dirkie

Antwoord #2 Mei 26, 2008, 21:05:13
edit2Rapporteer  
Idd... De gasfles werkt als buffer, net als bij een compressor. Met als verschil dat er in de gasfles dus onderdruk is ipv overdruk. De pomp pompt de lucht uit de gasfles!
spruce

Antwoord #3 Mei 26, 2008, 22:14:10
edit2Rapporteer  
Daar had ik eerst ook aan zitten denken, maar ik dacht ten eerste dat de pomp dat niet aan kon en ten tweede zag ik een drukmeter op de gasfles die niet negatief kan meten.
Maar zo simpel kan het dus zijn Smiley
Met een krachtige stofzuiger lukt dit niet?
Dirkie

Antwoord #4 Mei 26, 2008, 22:22:20
edit2Rapporteer  
Ehh, die drukmeter gaat alleen maar negatief hoor.. Wink Geen idee of het met een stofzuiger ook lukt, ik vermoed van niet. Zelf heb ik van ebay.de een vacuümpomp gescoord en daar een fles aan gehobbied. Had nog het meeste problemen met de schakeling, maar dat komt omdat elektronica niet mijn sterkste kant is...
spruce

Antwoord #5 Mei 26, 2008, 22:37:20
edit2Rapporteer  
Wat nog makkelijker is misschen, is een bestaande compressor zo ombouwen dat hij vacuum zuigt.
Als dat elektronisch is te fixen, zou dat wel erg handig kunnen zijn.
Scheelt me iig een hoop ruimte in de garage
Fré

Antwoord #6 Mei 27, 2008, 15:04:56
edit2Rapporteer  
Wat nog makkelijker is misschen, is een bestaande compressor zo ombouwen dat hij vacuum zuigt.
Als dat elektronisch is te fixen, zou dat wel erg handig kunnen zijn.
Scheelt me iig een hoop ruimte in de garage

Is perfect doenbaar, hoor.

Er zijn in de handel van die koppelstukjes die door 't venturi-effect bij blazen,
lucht meezuigen uit een "zij-kanaal".
Zie 't als een T: je compressor blaast op't horizantele stuk van de T en lucht uit 't verticale deel wordt door de onderdruk in 't andere stukje mee weggezogen...

Geen idee echter waar je't kan krijgen...

Tenzij je natuurlijk liever je filters van je compressor helemaal uit elkaar haalt, heb 't ook overwogen,
maar is niet echt handig als je nog 's wil blazen ipv te zuigen. Smiley
spruce

Antwoord #7 Juni 21, 2008, 22:33:39
edit2Rapporteer  
Met een koppelstukje die het venturi-effect veroorzaakt moet je compressor constant draaien neem ik aan? Gaan de buren en ikzelf niet blij mee zijn  Sad Toch maar eens iets anders verzinnen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.