[Pepper]
|
Er is al erg veel geschreven over dit onderwerp. Even googelen en je hebt voor twee dagen leesvoer. Hier een duidelijk rapport met veel recente cijfers: KLIKZie tabel 5 op pagina 13: het aantal overleden sporters in de periode 1986-2009 : 3 kitesurfers tegenover o.a. 39 zeilers, 19 windsurfers, 18 vissers en 5 kanoërs edit: lol: jaarlijks gemiddeld 340 personen (pag. 23) gewond door vishaakjes......
|
|
|
Karel79
Logs: 0 | 2 uur
|
dat soort cijfers zijn minder waardevol als je niet weet hoeveel beoefenaars er zijn van die sporten... tuurlijk zijn er minder blessures en doden bij het kitesurfen als bij wielrennen in de afgelopen 23 jaar, het is nog een jonge sport.. maar misschien zijn er qua verhouding wel 100x meer ongelukken bij het kitesurfen... who knows? geen peil op te trekken zo..
|
|
|
[Pepper]
|
dat soort cijfers zijn minder waardevol als je niet weet hoeveel beoefenaars er zijn van die sporten... tuurlijk zijn er minder blessures en doden bij het kitesurfen als bij wielrennen in de afgelopen 23 jaar, het is nog een jonge sport.. maar misschien zijn er qua verhouding wel 100x meer ongelukken bij het kitesurfen... who knows? geen peil op te trekken zo..
Helemaal waar! Maar het geeft natuurlijk wel een bepaald beeld. Als er een kitesurfer verongelukt duikelen de media over elkaar heen om verslag te doen en heeft iedereen z'n mening klaar. Als er een keer een kanoër verzuipt of een waterskier verongelukt hoor je daar niemand over.... In tabel 1 op pagina 3 worden trouwens wel van een groot aantal populaire sporten het aantal beoefenaars afgezet tegen het aantal blessures/ongevallen. Ik heb echter geen idee hoeveel kitesurfers er in NL zijn.
|
|
|
Ron Rodeo
Logs: 0 | 50 uur
|
Ik heb in het verleden een carriere gehad van 3 jaar voetbal en 2 jaar keepen. Ook in de zaal, ben daar 2 x nock-out geknald. Als keeper bij zaalvoetbal ben je letterlijk een schietschijf.... op veld 2 x zware blessure waarvan 1 x 3 weken niet kunnen werken. Nooit meer voetbal voor mij. alleen maar kijken. lekker kiten, is veeeeel veiliger.
|
|
|
marcos
Geen avatar
|
Ik geloof dat klimmen de meeste dodelijke sport is ook relatief gezien. Dat is in ieder geval geen sport voor bank hangers
|
|
|
robbepop
Logs: 0 | 996 uur
|
Tja, 620 000. Voor sommige is het zomers ook een mooie reden om een paar dagen van je werk weg te kunnen blijven door te vertellen dat je op Zondagmiddag je poten onder je luie donder vandaan heb laten trappen....
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Logs: 0 | 4 uur
|
Uit http://www.veiligheid.nl/overig/0032B2508D14E7B2C12578730032C3E2/$file/factsheet%20sport%20algemeen.pdfDe meeste blessures (59%) zien we bij sporters die sporten in georganiseerd verband. Dat kan zijn als lid van een sportvereniging, een sportschool , een loopgroep of onder leiding van een fysiotherapeut. Sporten met een groot aantal blessures bij georganiseerde sporters zijn veldvoetbal (520.000, 82% van de veldvoetbal blessures), fitness (300.000, 77%), tennis (180.000, 84%), volleybal (140.000, 74%), hardlopen (110.000, 27%) en hockey (110.000, 83%). Dus doe geen sport in georganiseerd verband want te gevaarlijk.De Overheid kan best de subsiedies aan sportclubs afschaffen want dat kost dubbel: de subsidie en de blessure verzorging. Kan meteen ook de minister van sport afgeschaft worden = nog meer besparing
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
|
Vraag me af hoe representatief de steekproefpopulatie van de eerste klasse amateurs is tegenover de rest van amateur voetballend Nederland. Het lijkt mij dat ze in de eerste klasse een stukje fanatieker zijn dan de veteranen die rustig een balletje tikken om de 90 minuten door te komen.. en daardoor dus eerder blessures oplopen. Of zou daar op de een of andere manier voor gecorrigeerd kunnen worden in de cijfertjes?
|
|
|
Eagle-Jan
|
Ik voetbal nogsteeds op Zat3de klasse... heb een rotte knie.. Alles aan versleuteld en 2 schouders die zo nu en dan er uit floepen er aan over gehouden laat staan tanden gespuugd... En ja ik voetbal nog steeds indien mijn werk het toe laat... Met kiten ook wel voorgekomen dat mij schouder het begeeft maar ik doe het nog steeds... voetbal is naar mijn mening blessure gevoeliger... maar kiten potentieel dodelijker... doordat je vaker ben bloot gesteld aan de krachten van de elementen... Simpel voorbeeld... domme voetballer, breekt zijn enkel of schopt iemamd z'n scheenbeen in 2en. Domme kiter... overpowerd op water... klapt tegen dijk en gaat dood!!! Slimme kiter houd condities in de gaten... Vermijdt gevaarlijke situatie. kite volgende dag weer Slimme voetballer kan ondanks goede inzicht toch van achter getackled worden door viezevuile domme voetballer... voetbalt nooit meer door ernstige blessure.. omdat iemand anders hem dat niet gunde... Moraal van dit verhaal: het blijft appels met peren of bananen met pruimen vergelijken.
|
|
|
Flyingtrunkie
|
@Eagle-Jan: ook als kiter ben je afhankelijk van anderen hoor! om maar eens een voorbeeldje te noemen wat pal voor mijn neus gebeurde 2 jaar geleden: een kiter liet zijn kite omhoog gooien en had deze niet onder controle, waardoor ie hen over hem heen stuurde en 15 meter achter hem stond een andere kiter met kite op 12 uur. Je raad het waarschijnlijk al: hij stuurt de kite zo de lijnen in vna de ander en toen vervolgens weer terug met de kite nog in die lijnen vast... Het vervolg kun je wel raden. (het was 6 bft)...
|
|
|
Ron Rodeo
Logs: 0 | 50 uur
|
Pffff. en dan hebben we het nog niet eens over de dodelijke slachtoffers die tegenwoordig LANGS de lijn vallen...... Opa's en oma' s die in elkaar worden geschopt bij een wedstrijd van kinderen van 10 jaar uit de D-tjes..... wtf.
|
|
|
Eagle-Jan
|
@Eagle-Jan: ook als kiter ben je afhankelijk van anderen hoor! om maar eens een voorbeeldje te noemen wat pal voor mijn neus gebeurde 2 jaar geleden: een kiter liet zijn kite omhoog gooien en had deze niet onder controle, waardoor ie hen over hem heen stuurde en 15 meter achter hem stond een andere kiter met kite op 12 uur. Je raad het waarschijnlijk al: hij stuurt de kite zo de lijnen in vna de ander en toen vervolgens weer terug met de kite nog in die lijnen vast... Het vervolg kun je wel raden. (het was 6 bft)...
was het niet de vuistregel om 2x kite lijn lengte afstand te behouden... en andersom afstand te nemen sukkels? Ik heb ook een keer iemand in mijn lijnen gehad ... beter gezegt hij sprong er in... ik had zo gehoopt dat ie een snee opliep... dan had ie dat zeker weten nog niet nog een keer gedaan... helaas had hij die dag 3x prijs...
|
|
|
Oxygen1
|
Uit http://www.veiligheid.nl/overig/0032B2508D14E7B2C12578730032C3E2/$file/factsheet%20sport%20algemeen.pdf De meeste blessures (59%) zien we bij sporters die sporten in georganiseerd verband. Dat kan zijn als lid van een sportvereniging, een sportschool , een loopgroep of onder leiding van een fysiotherapeut. Sporten met een groot aantal blessures bij georganiseerde sporters zijn veldvoetbal (520.000, 82% van de veldvoetbal blessures), fitness (300.000, 77%), tennis (180.000, 84%), volleybal (140.000, 74%), hardlopen (110.000, 27%) en hockey (110.000, 83%). Dus doe geen sport in georganiseerd verband want te gevaarlijk.De Overheid kan best de subsiedies aan sportclubs afschaffen want dat kost dubbel: de subsidie en de blessure verzorging. Kan meteen ook de minister van sport afgeschaft worden = nog meer besparing Da's dan ook weer een beetje kort door de bocht, sport levert per slot van rekening ook veel geld op; denk maar eens aan alle sponsorgelden. Als je je lichamelijk intensief inspant loop je gewoon een groter risico om blessures op te lopen. Zeker met groepsporten en natuurlijk ook met contactsporten. Als je dat risico niet wilt lopen kan je beter veilig thuis blijven. Een deel van de subsidies wordt verder ook gebruikt om mensen aan het sporten te krijgen, wat weer goed is tegen het gevaar van overgewicht (wat de 'maatschappij' ook handenvol geld kost'). Tenminste, dat is een veelgebruikt argument.
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Logs: 0 | 4 uur
|
@Oxygen1 ik heb nog nooit subsidie ontvangen voor windsurfen, kitesurfen, inline skate, fietsen etc. Dus voor mij mag al die subsidie afgeschaft worden.
|
|
|
Eagle-Jan
|
@Oxygen1 ik heb nog nooit subsidie ontvangen voor windsurfen, kitesurfen, inline skate, fietsen etc. Dus voor mij mag al die subsidie afgeschaft worden.
ik vind dat België ook afgeschaft mag worden.... noem het Noord Frankrijk!
|
|
|
Oxygen1
|
... Ik bedoel ook niet dat er mensen persoonlijk subsidie krijgen om te sporten... Er worden altijd wel projecten ed. gestart op scholen, sportclubs om kinderen te interesseren voor sport. Wellicht dat jij ook ooit bent gaan sporten na het bijwonen van een clinic of iets dergelijks
|
|
|