starter set

SanderH

Juni 23, 2010, 23:10:16
edit2Rapporteer  
Hee,
Ik ben hier compleet nieuw op dit forum, net als in de kite wereld dus heb nog niet echt veel kennis op dit gebied. Op dit moment ben ik samen met een vriend bezig met de cursus kitesurfen.
Natuurlijk wil ik graag ook zelf een set kopen maar weet dus niet waar ik op moet letten bij de aanschaf...
Ik dacht zelf aan iets 2e hands, aangezien nieuw niet bepaald goedkoop is voor mijn doen.
Maar ik dacht dus misschien dat hier mensen zijn die mij een beetje op weg kunnen helpen/adviseren.

Mijn budget is ongeveer 600 euro voor een set,  ik weet het niet een ruim budget maar ja ik ben ook maar een student  Lips Sealed
ik ben ongeveer 73 kg en ben ongeveer 1.85 m lang
Ik verwacht voornamelijk in Friesland te gaat kiten want woon zelf in Leeuwarden.
Op dit moment dacht ik nog aan 1 kite te nemen welke maar weet ik dus ook niet.
Ook zit ik wat rond te kijken voor een wetsuit maar weet niet zo goed welke dikte ik moet nemen..

Ik hoop dat wat mensen zijn die wat vragen kunnen beantwoorden en wat een kite kunnen adviseren.
Al vast heel erg bedankt!

Morres

Antwoord #1 Juni 24, 2010, 00:39:22
edit2Rapporteer  
10/10.5 met goede low-end zit je goed. 2ehands is er écht heel veel te krijgen, voor prima prijzen.
Je zou op hanglos.nl ff kunnen kijken bij spots->harlingen, vragen of iemand daar wat te koop heeft, is in de buurt en zijn ok gasten daar(op mij na) SanderB(http://www.kitehigh.nl/members/sander%2011 sander 11 op hanglos) heeft nog een 9mtr rebel 2008 te koop geloof ik. Zelf heb ik nog een 10mtr Gaastra Max te koop, maar das geen beginnerskite. Zijn vast nog meer lui die wat te koop hebben. Verder genoeg lui uit 058 die kiten, jelle hak, klaas adema, koen van bolhuis. allemaal kiters van erg hoog niveau (NK niveau) daarnaast nog een stuk of 10kiters die van 058 komen.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 24, 2010, 01:13:54
edit2Rapporteer  
600 daar red je het echt niet mee...spot goedkoop is super duur koop...
600 heb je net aan een redelijke 2 hands kite...als je weet wat je koop dan kan je er een scoren voor 300 maar het is dan wel handig om wat materiaal kennis te hebben... koop geen kites van voor 2007 (ivm veilgheidsystemen en depower mogelijkheden) waar van je meteen al waarschijnlijk de depowerkoord (20 euri) moet vervangen en andere onderdelen (als die uberhaupt nog te verkrijgen zijn), En dan heb je nog geen meter gevaren.
jouw kite maat wordt waarschijlijk een 10 of misschien een 9 afhankelijk van je lowend bereik...denk overigens niet dat je als beginner met 25+ knopen wilt gaan varen.
Een goedkope board waarvan de bindingen nog redelijk zijn (150-250 euro) boarden zijn kwa prijs redelijk waarde vast, ze verliezen niet snel hun waarde in vergelijking met kites.
Een wetsuit...beter koop je die nieuw dus is die niet vol gezeken door vorige eigenaar, en wetsuits gaan naar je lichaam staan...is de vorige eigenaar wat steviger dan jij dan zit ie al gauw te wijd ( goeie heb je al voor 100 euri, beter koop je ze na  nieuwjaar ivm overjarige modellen uitverkoop, of ga in het voorjaar maat/april verschillende winkels af die dan met prijzen stunten).
een trapeze zou ik persoonlijk ook niet 2de hands kopen...doe je dit toch zul je eerst moeten weten of je zit of heup (men zegt beginners kunnen beter varen met een zit, maar hierover zijn de meningen verdeeld, ik deel die mening ook niet maar wie ben ik) wilt en dan goed passen...kiten met een trapeze die niet goed zit lijkt me een pijnlijke ervaring...
en dan moet je nog een handlepass/saftyleash en een pomp. maar ja dat zijn de kosten niet

ik denk dat je maar beter ff door kunt sparen, denk aan 1000 / 1200... als je het goed doet dan heb je zelfs 2 kites.

laat je goed informeren door mensen die echt ervaren zijn (niet ik dus ik kite maar sinds de winter)...

kijk uit met wat je koopt dus, de meesten zijn wel eerlijk maar je zou net die ene treffen die jouw geld wil hebben en troep er voor terug geeft.

verdiep je goed in de materie.

suc6

owh ja en een geschikte beginners type kite: bow of sle...geen C-shape.
Morres

Antwoord #3 Juni 24, 2010, 01:48:14
edit2Rapporteer  
2e hands kite, moet voor 400-450 lukken ,2ehands trapeze, nieuw pak en een beginnersboardje. beginnersboardje lukt je prima voor 100-150euro.
r00ki3

Antwoord #4 Juni 24, 2010, 10:51:49
edit2Rapporteer  
600 als budget is net wat aan de krappe kant...
Er zijn behoorlijk wat goedkope kites te koop...maar let goed op! Neem het liefst iemand mee die er verstand van heeft bij de aankoop.

3 jaar geleden toen ik begon heb ik het geheel voor ongeveer €850 aan kunnen schaffen.

Kite, bar, lijnen: +- 400 -450
Pak: (Overjarig - 100)
Trapeze: Nieuw - 110 (goed genoeg om te beginnen)
Board: 200

Zelf ben ik voor Best Waroo 11m gegaan, mooie beginnerskite, alle onderdelen zijn los verkrijgbaar, goede depower en vergevingsgezind. Maar ook prima doorgroeimogelijkheden. Goed te varen met windkracht 4/5 (heb nog een Waroo 2007 11m tekoop ivm aanschaf 2010 materiaal...alle slijtbare onderdelen vervangen, depowerkoord, katrolletjes etc.) Men zeikt alleen de safety helemaal af...echter heb ik hier nooit problemen mee gehad, terwijl ik het toch een aantal keer getest heb.

Bij aankoop zou ik sowieso de bar en lijnen op slijtage controleren, verder hou in de gaten of andere onderdelen zoals katrollen, lijntjes etc. nog goed zijn.
En uiteraard de kite oppompen en controleren. (ik heb namelijk een keer een half lekke 2ehands gekocht...d8 het zit wel goed en heb de kite niet opgepompt)

Suc6!

Eagle-Jan

Antwoord #5 Juni 24, 2010, 12:59:41
edit2Rapporteer  
en het is wijs om met voldoende dag icht je potentiele nieuwe aankoop te bekijken...hou hem tegen het licht dan zie je gouw genoeg of dat er gaten in zitten( in het doek) en idd op pompen.
SanderH

Antwoord #6 Juni 25, 2010, 13:54:42
edit2Rapporteer  
oke dus om het even kort samen te vatten:
zal ik mijn budget wat omhoog halen naar 7 a 800 euro?
ik kan het beste een 9 of 10m kite nemen vorm bow of sle
zijn er ook merken/types die julliie aanraden verder?
een beginners board hangt dat ook samen met afmetingen? wat is in dat geval het fijnste om mee te starten,
en het wetsuit hoe dik hebben jullie die?
Eagle-Jan

Antwoord #7 Juni 25, 2010, 14:40:53
edit2Rapporteer  
voor winter wetsuit...5.4
voor zomer 3.2... ik vaar al een anderhalve maand met een 3.2 short arm...en heb ook al met shorty gevaren...
maar ja je zal nog veel in het water liggen dus zeg ik tussen de 3.2 en 5.0 lange pijpen en mouwen...van uitgaande dat je niet na eind october in het water ligt.

Cabrinha crossbow,
North evo,
Slingshot rev, rpm, turbo
f-one bandit,
wainman smoke,
ozone katalyst
gaastra jekyll
 en nog vele anderen... over het algemeen geen c kites...
 en board...tussen de 128 en 135 niet kleiner en niet groter en 38 tot 40 breed

ik ben bv 188 lang en weeg 81 kg vaar met een naish thorn 2007, 131... is tevens mijn eerste board...maar ook daarin is het assortiment breed...
zinno

Geen avatar

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #8 Juni 25, 2010, 15:42:08
edit2Rapporteer  
Ikzelf heb de goedkoopste mystic winter wetsuite. Gebruik die tot het 10/15 graden is. In het begin lig je toch meer in het water dan eruit.

Cabrinha xbow of switchblade is wel ok.
Begin met +-10m, altijd blij als je met weinig wind kan gaan oefenen.

Materiaal is duur, 2dehands of nieuw.

Zeker goed rondkijken op internet en rondbellen, mijn laatste aankoop was een core gt voor 650€ nieuw met bar bij een surfshop die normaal niet veel in kites doet. Nieuw is soms niet veel duurder van 2dehands.

1 jaar ervaring ...
SanderH

Antwoord #9 Juni 25, 2010, 15:53:35
edit2Rapporteer  
oke deze informatie helpt me al een heel end verder Grin
maar ik zit ook nog even te kijken voor een trapeze maar hoe werkt die maat indeling is dat normaal net al een wetsuit? ik heb maat xl van wetsuit dus moet ik dan ook een trapeze xl hebben?

maar als ik dan de volgende raming maak zit ik dan wat goed?

kite incl lijnen en bar  400 a 500 euro
board 200 a 300 euro
trapeze 100 a 200?
( wetsuit even buiten beschouwing gelaten)
Dennuzzz

Antwoord #10 Juni 25, 2010, 16:06:33
edit2Rapporteer  
trapeze viel bij mij 1 maat groter uit.
Zoals vaak op dit forum wordt gezegd, 't is ook makkelijk om gewoon een paar trapezes te testen in een shop. Soms hebben ze daar ook een namaakbar aan de muur kan je ff testen of de trapeze lekker zit. En niet teveel omhoog schuift(als je een heuptrapeze koopt)

SanderH, ik ben een jaar geleden met dezelfde prijzen als jij nu opnoemt begonnen, en ik had voor zover ik weet goed spul. Maar kijk wel goed ofdat je geen lekke kite koopt en ofdat de lijnen nog wel goed zijn. Let er bij aankoop ook even op ofdat je een bar met of zonder safety release koopt, anders moet je deze nog in de shop kopen(maar is zo lullig als je dan denkt dat je alles hebt en je vergeet dat net)
SanderH

Antwoord #11 Juni 25, 2010, 19:48:02
edit2Rapporteer  
oke ik zal binnenkort wel eens even bij een winkel langs om te passen Wink

een lekke kite moet ik natuurlijk niet hebben maar zie of hoor je dat gelijk als de tubes lek zijn? of kan het ook heel onopvallend?
Dennuzzz

Antwoord #12 Juni 25, 2010, 19:52:48
edit2Rapporteer  
Goed hard oppompen, ff koffie drinken en als die zachter is dan weet je het wel Wink
SanderH

Antwoord #13 Juni 25, 2010, 20:27:07
edit2Rapporteer  
oke dankje Wink ik zal er op letten Smiley
Eagle-Jan

Antwoord #14 Juni 25, 2010, 20:53:52
edit2Rapporteer  
koop geen mystic wetsuit...bagger kwaliteit...je hebt beter voor minder...denk aan overjarige modellen bv ik heb in jauari een 5.4 mm X-Cell xflex voor 135,- in een surf ( ze zeggen dat het een golf surf pak is, gelul, ze doen allemaal het zelfde...en ik vind hem nog soepeler als menige oneill's, ripcurls, body gloves, billabong mystic etc...en ik heb wat af lopen zoeken voor dat ik hier aan kwam)  winkeltje in een container op scheveningen gekocht, super ,lag in het water met +6 graden (water temp) lucht temp was niet veel beter.  geen kou gevoeld en echt bom proof...heb al de nodige klappers gemaakt tegen het rand aan van je board enzo tot bloedens aan toe maar dat pak gewoon heel ...heb net een anderhalve maand een mystic daar vind je de rafels al op de outeliner. zonde van je geld.. dit geld overigens niet voor de mystic trapeze heb een warrior II ook echt een super comfortabele ding heb ze al voor 100 pleurie zien liggen koopje!!!.

Goed hard oppompen, ff koffie drinken en als die zachter is dan weet je het wel Wink

ja en check gelijk alle naden bij je LE  en Strut's...let op dat ze niet aant uit rekken/ scheur symptomen ( als je door je stiknaden je bladder kan zien dan weet je hoe laat het is...is dat het geval...afdingen...en dan gelijk naar een kite reparatie zaak...dat soort reparaties, mits niet finaal door gescheurd zijn goedkoop paar tientjes, maar ja als jij 100 eurie af weet te dingen( of meer) dan levert het  weer bv 80 eurie op...handig zijn !!!
SanderH

Antwoord #15 Juni 25, 2010, 21:11:08
edit2Rapporteer  
die 100 euro voor zn trapeze is dat dan nieuw of 2e hands?

bedankt voor de handige tips hehe Grin
Morres

Antwoord #16 Juni 25, 2010, 21:52:56
edit2Rapporteer  
nieuw, maar 2e hands kan je voor 4-5tientjes wel een harnasje kopen!
Zelf heb ik ALLES 2e hands gekocht, op het harnas na, want die was maar 80euro destijds.
ik was 400euro kwijt voor een kite (2001 model, gekocht in 2003) 100euro voor een plank(excl straps) en een pak had ik nog(oud duikpak die je voor 2tientjes kan kopen, in de zomer prima om ff goedkoop te beginnen) het hoeft dus echt niet duur  te zijn, als je maar zoekt)
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #17 Juni 26, 2010, 11:37:11
edit2Rapporteer  
Ik koop liever een goede lekke kite dan een kite met harde struts waarvan de bridles,lijnen en het doek zijn afgesleten.  ThumpsUp
SanderH

Antwoord #18 Juni 26, 2010, 14:15:48
edit2Rapporteer  
mm ik koop toch liever een goede kite die het ook goed doet haha
SanderH

Antwoord #19 Juli 01, 2010, 18:37:41
edit2Rapporteer  
om nog even terug te komen...
er werd gezegd dat ik het beste een 10 meter kite kon nemen of een 9 meter met een goede low end... maar hoe weet ik nou of een kite een goede low end heeft?? kan iemand me hier wat meer over vertellen?
Idefixe

Antwoord #20 Juli 01, 2010, 18:55:14
edit2Rapporteer  
Over het Lowend kun je alleen maar een paar algemene zaken zeggen.
Zo kun je stellen dat BOW / SLE vliegers een beter lowend hebben dan C-shape's.
Uitblinkers in het LOW end zijn de Flysurfers.

Let wel dat niet alleen je LOW-end bepalend is voor je keus. Alhoewel je dat met de huidge weersomstandigheden bijna niet zou zeggen  Grin
Verder heeft ook je boardje een belangrijke rol in wat je low-end is.

het meest bepalende is nog altijd de vaardigheid van de kite(s)ter zelf.

Waar ga je varen? Op zee of op het binnenwater? Op zee heb je over het algemeen wat meer power nodig om lekker te kunnen varen dan op het binnenwater.

De meeste fabrikanten geven de LOW/High end marges zo positief mogelijk op ( logisch ze willen graag verkopen) Daarnaast gaan er natuurlijk veel mensen hun "eigen merk" aanprijzen.  Grin
Da's voor een beginner allemaal moeilijk te beoordelen. Probeer je zoveel als mogelijk "in te lezen" in deze materie ( zijn zat topics over te vinden) lees de test verslagen / reviews enz enz.
SanderH

Antwoord #21 Juli 01, 2010, 19:09:29
edit2Rapporteer  
oke ik zal er naar gaan zoeken Wink

mm ja waar ben ik van plan te gaan varen, ik denk dat dat hoofdzakelijk het IJsselmeer zal zijn en Harlingen dat is dus binnen en buitenwater..
in ieder geval bedankt voor je info Wink
Morres

Antwoord #22 Juli 01, 2010, 19:10:32
edit2Rapporteer  
harlingen is binnenwater, hoewel het wel zee is.
SanderH

Antwoord #23 Juli 01, 2010, 21:04:26
edit2Rapporteer  
oke in dat geval zal ik op binnenwater varen Wink
Idefixe

Antwoord #24 Juli 01, 2010, 23:37:24
edit2Rapporteer  
en als je dan uiteindelijk een bepaald merk / type op het oog hebt dan kun je hier weer heel "vlieger gericht" een vraag stellen  Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.