Branding surfen

Mr. Indigo

Mei 09, 2005, 12:13:14
edit2Rapporteer  
Hi, ik kite nu een jaartje en het gaat op zich prima. kan lekker cruisen, hoogtelopen etc gaat prima. Vaar meestal op schellinkhout of oostvoorne. Ook in de afgelopen maanden in Egypte en Mexico geweest.

Nu vond ik het tijd worden om lekker ook in Nederland de zee op te gaan. Dus donderdag en vrijdag op IJmuiden geweest. Moet zeggen dat het wennen was en dan druk ik me zachtjes uit.... Donderdag pal onshore wind. Vond het erg lastig om hoogte te winnnen door de golven heen. Was behoorlijk rommelige branding met de ene golf na de andere. Meerdere malen van mn board gesmeten. Vrijdag andere wind(NW), maar wederom niet echt varen zoals ik op ander water gewend ben.(was ook nog overpowered met de 12)
Redellijk gefrusteerd natuurlijk.
Heeft er iemand wat tips waar je op moet letten als je van binnenwater/tropisch water de overstap naar de noordzee branding succesvol wil maken.
Alle tips welkom,
Thanks.

ps: toch zeker wel paar heerlijke ritten op/tussen de golf gemaakt en dat voelde zeeeeeeeeer goed, echter, wil dus meer en meer steady varen in de branding.
WIMPIII

Antwoord #1 Mei 09, 2005, 12:26:00
edit2Rapporteer  
Tja, de Noordzee is behoorlijk lastig om op te kiten. Ik voelde me de eerste keren op zee ook weer beginner. NW is ook nog eens het moeilijkst i.v.m. de branding. Mijn tactiek is altijd veel snelheid maken in het begin. Het schuim en de golven kunnen de snelheid er behoorlijk uit halen dus je kunt maar beter zorgen dat je het eerste stuk op snelheid bent om je edge er goed in te zetten. Als je bij de hoge golven bent je kite hoger sturen om je over de golf te brengen. Van de rug van de golf weer maximaal snelheid maken. Reken er niet op dat het allemaal snel lukt. Dit vergt wat handigheid en timing. Soms is het zelfs beter even geen hoogte te lopen en die vervelende golf te ontwijken om de snelheid erin te houden. Flink veel oefenen dus. Succes.
kentyman

Antwoord #2 Mei 09, 2005, 12:48:56
edit2Rapporteer  
de laatste tijd ga ik ook af en toe met de golven spelen (ben dus zeker geen expert) maar wat WIMPII ook zegt: vervelende golven moet je ontwijken. Je kan niet gewoon lukraak gaan cruisen (als beginnende golf-rijder) en dan ad hoc proberen die golven af te handelen. Je moet je route een beetje uitstippelen en een koers kiezen waarbij je goed snelheid kan maken en op de juiste plekken over de golven heen varen (knieen buigen of een beetje poppen). Voor grote golven inderdaad je kite wat omhoog en direct daarna weer omlaag / snelheid maken.

enne, golven met strak aanlandige wind zijn niet de beste omstandigheden om 't te leren!
FLOF

Antwoord #3 Mei 09, 2005, 12:54:35
edit2Rapporteer  
Ha! Bekend verhaal ja. Afgelopen dagen weer op zee gevaren. Probeer schuim altijd te ontwijken, laat je desnoods even afvallen. Verder insturen en over golfjes heen springen of goed benen op 'flexstand'
Makkelijkst is wanneer je zo vertrouwd bent met je kite dat je daar niet meer naar hoeft te kijken en je kan richten op de branding. Beetje lezen van de golven kan dan geen kwaad.
Donderdag had ik ook ff moeite, maar gisteren was het top en dan is branding varen echt wel 10 keer leuker dan vlak water. Zoals met alles: oefening baart kunst...kan het weten want wordt nu nog regelmatig gespoeld  ;D

succes  .^
MrRippey

Antwoord #4 Mei 09, 2005, 12:55:16
edit2Rapporteer  
heb het zelfde probleem ervaren, gewoon veel oefenen en de golven idd proberen te ontwijken  @#$ @#$
gary d

Antwoord #5 Mei 09, 2005, 13:49:31
edit2Rapporteer  
Idd Gewoon veel oefenen en kijken naar de golven. Probeer de Golven te lezen en een patroon te ontdekken!

Maar het is gewoon uurtjes maken , en je leert het vooral door te doen is mijn ervaring.
Mr. Indigo

Antwoord #6 Mei 09, 2005, 14:38:44
edit2Rapporteer  
thanks voor jullie antwoord.
Dat helpt zeker!

Ga gewoon blijven gaan met de nodige tips nu in mn bagage.

thanx en de mzl .^
Marc de Munnik

Antwoord #7 Mei 10, 2005, 15:32:24
edit2Rapporteer  
Idd Gewoon veel oefenen en kijken naar de golven. Probeer de Golven te lezen en een patroon te ontdekken!

Maar het is gewoon uurtjes maken , en je leert het vooral door te doen is mijn ervaring.

Hmm.. Ik zoek er niet echt een patroon in. Ik pak die golf draai heen en weer en zo kan ik een aardig eindje komen, Alleen hou je niet zoveel hoogte mee. Na elke golf kan je een heel stuk gaan hoogte lopen dat is jammer! Bij een vette-downwinder is dat zo gaaf!:D
-_Wouter87_-

Antwoord #8 Mei 10, 2005, 16:09:20
edit2Rapporteer  
khad het zelfde probleem gisteren op scheveningen... na ff wennen gaat het wel stuken beter. beetje de echt hoge golven ontwijken en gewoon vlieger hoog als je deroverheen knalt... het is wel 1000x zo gaaf als vlak water maar ook stuk vermoeiender vond ik haha
drifter

Antwoord #9 Mei 10, 2005, 16:26:15
edit2Rapporteer  
hebben jullie weleens op echt vlakwater gevaren dan?

volgens mij niet.
Moza

Antwoord #10 Mei 10, 2005, 17:34:31
edit2Rapporteer  
hebben jullie weleens op echt vlakwater gevaren dan?

volgens mij niet.

welke jullie...en waarom vraag je dat?

grtz
Mr. Indigo

Antwoord #11 Mei 10, 2005, 17:40:18
edit2Rapporteer  
gaat niet om vlak water. uiteraard is water nooit helemaal vlak maar zijn er altijd wat golfjes.
Dat is echter wel wat anders als een noordzee branding.....
FLOF

Antwoord #12 Mei 10, 2005, 17:50:45
edit2Rapporteer  
khad het zelfde probleem gisteren op scheveningen... na ff wennen gaat het wel stuken beter. beetje de echt hoge golven ontwijken en gewoon vlieger hoog als je deroverheen knalt... het is wel 1000x zo gaaf als vlak water maar ook stuk vermoeiender vond ik haha

Dit zou ik dus niet doen, kite omhoog. Je krijgt dan extra lift als je over de golf heen gaat en met name bij een flinke bak zak je dan zonder snelheid na de golf naar beneden. Beter is kite gewoon in powerzone en 'flex' over de golf heenspringen.  :Smiley
MrRippey

Antwoord #13 Mei 10, 2005, 17:54:37
edit2Rapporteer  
idd  -> ->
drifter

Antwoord #14 Mei 10, 2005, 19:37:41
edit2Rapporteer  
Volgens purno en wouter is het 10 keer, soms wel 1000 keer  gaver dan vlak water.  Wink

Tuurlijk kun je met een golf veel lekkerder springen. Als je op een mooie zee vaart, dan zitten daar ook super vlakke stukken tussen. Dat is heel gaaf

Maar net als vorige week op de bdam en naar het schijnt ook daar op het wad, dat water is 20 cm diep en dat is echt wel supergaaf hoor. Gewoon fullpower knetterhard dikke spray en dan je board vol in de carve gooien.

p.s.  is natuurlijk niet zonder gevaar.
Moza

Antwoord #15 Mei 10, 2005, 20:08:18
edit2Rapporteer  
aha op die fiets  Wink

het vreemde is dat als je op vlak water bezig bent dan wil je golven en in de golven snak je naar lekker spiegelgladde stukken die trouwens ook wel eens tussen de golven zitten. Vooral als er veel branding is kun je na een golf heerlijkij vlakke stukken vinden waar je dan even lekker kan edgen om weer wat hoogte te winnen! Niet te dicht achter een brekende golf aanvaren want dan zink je door het bruisende water (bermuda trinagle effect!....)

Ik wil aan je arsenaal tips ook nog even toevoegen dat je moet proberen de golf over te gaan voor er een scherpe rand op komt... dat is soms een beetje scherper varen en soms een beetje minder scherp omdat punt te pakken! Juist over dat stukje kun je knetter hard heen knallen terwijl dat scherpe randje je nog wel eens een draai mee wil geven (soort schansje), let er maar eens op

suc6
 .^

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.