self launch

daanwillems

Geen avatar

Augustus 30, 2006, 18:08:31
edit2Rapporteer  
Hey ,

Dikwijls als ik het water op ga , gaan eerst mijn maten erop en laat ik hun kites in de lucht , en moet ik daarna iemand gaan zoeken voor de mijne op te laten.

Nu wou ik vragen of die self launch methode , waarbij je op een tip zand legt , niet gevaarlijk is voor je kite(qua ontploffen van LE)? Anders wil ik deze wel toepassen.

Mvg

Daan
VincentC

Antwoord #1 Augustus 30, 2006, 18:10:05
edit2Rapporteer  
Heeft geen van je maten een bowkite? Die zou dan als laatste omhoog kunnen want een bow kan je supermakkelijk zelf launchen.
tim_k

Antwoord #2 Augustus 30, 2006, 18:24:52
edit2Rapporteer  
Wanneer de wind constant is (en je de kite niet echt in de gaten hoeft te hoeden) gooien we meestal eerst mijn kite de lucht in. Vervolgens geeft mijn maatje zijn kite aan zodat ik deze aan de rand van het windvenster vast kan houden, rent hij naar zijn bar en kan ik op die manier zijn kite de lucht in gooien…..  wel eerst goed je lijnen controleren en we doen dit alleen als er echt niemand meer op het strand is!!!!!!!!!!!!
Misschien een oplossing????????
T]-[0/\/\@S

Antwoord #3 Augustus 30, 2006, 18:30:09
edit2Rapporteer  
lekkere maten heb jij
daanwillems

Geen avatar

Antwoord #4 Augustus 30, 2006, 18:32:19
edit2Rapporteer  
Niemand heeft een bow kite...

Maar die self lauch zou ook handig zijn als ik alleen ga kiten , ( met alleen bedoel ik dat ik de enigste ben die verstand van kiten heeft, mijn moeder die mijn kite oplaat zie ik niet zitten ... )

@ thomas , ja we wisselen elkaar wel af hoor , maar ik doe het gwn meestal omdat ik bijna nooit eerst klaar ben  (grinnik_kitesmiley)
Alferink

Antwoord #5 Augustus 30, 2006, 19:07:31
edit2Rapporteer  
Ik dacht laatst ik probeer het eens, was niemand in de buurt,

Lekker veel zand erop gegooid.

(ja tip omgevouwen  loser ) Kwam het er niet meer vanaf. Op een gegeven moment klaptie wel open en vliegtie dwars door t windvenster heen, K was blij dat ik een bow (veeeeel depower) had, anders had ik een dik probleem.  :Smiley  schater

Moet nog ff een beetje oefenen ermee  (tong_kitesmiley)
Elevation

Antwoord #6 Augustus 30, 2006, 19:10:21
edit2Rapporteer  
het is maar net hoe snel je hem omhoog stuurt, als je een laatste ruk geeft om het zand eraf te krijgen kan je hem toch ook gewoon rustig naar boven sturen ?? of je depower ff aantrekken..
Brenkie

Antwoord #7 Augustus 30, 2006, 19:12:38
edit2Rapporteer  
Self launchen is niet gevaarlijk voor je LE en is ook niet moeilijk te doen.
Zorg dat er genoeg zand op je OMGEVOUWEN tip ligt, ook niet te veel idd. en dan hangt ie zo in de lucht. Heb je geen zand voorhanden op je spot, vul dan een plastictas met zand, en leg die erop.

Check check, dubbel check wel je lijnen van tevoren.

Succes.
Vinz
Gast
Antwoord #8 Augustus 30, 2006, 19:13:30
edit2Rapporteer  
Soms zie ik mensen zand op de wingtip leggen en de kite daarna oplaten. De kite start dan niet of lastig omdat het zand dan uit de kite moet vallen. De kite blijft dan vaak liggen met de wingtip op het zand en of wordt over het strand getrokken tot het zand eruit gevallen is. Hierdoor grote kans op beschadiging van je kite.

Zelf leg ik in zo'n geval de wingtip eerst dubbel, daarna zand erop.
Trek je dan de lijnen strak dan zal het zand van de wingtip zelf af vallen omdat de kite de oorsrponkelijke vorm terug krijgt.
Hierdoor heb je weinig kans op beschadigingen.

Groetjes Vincent
Mark-Fizzer

Antwoord #9 Augustus 30, 2006, 19:20:18
edit2Rapporteer  
Zoals Vinz zegt: wingtip stukje dubbel leggen...

Heb het zelf ook wel eens gedaan zonder hem dubbel te vouwen. Pas toen hij op 12 uur stond, viel het laatste zand eruit... en je raadt het al... Vochtig zand van een hoogte van 28 meter is best hard.
J-D

Antwoord #10 Augustus 30, 2006, 19:27:21
edit2Rapporteer  
Heeft geen van je maten een bowkite? Die zou dan als laatste omhoog kunnen want een bow kan je supermakkelijk zelf launchen.

Wat is daar de makkelijkste manier voor?  (grinnik_kitesmiley)
tim_k

Antwoord #11 Augustus 30, 2006, 20:15:09
edit2Rapporteer  
bekijk deze is:

http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv
T]-[0/\/\@S

Antwoord #12 Augustus 30, 2006, 20:33:20
edit2Rapporteer  
kijk dat legt het goed uit
kentyman

Antwoord #13 Augustus 30, 2006, 20:57:03
edit2Rapporteer  
self-launchen moet je alleen doen als 't echt niet anders kan omdat het risico groter is (als je lijnen niet goed zitten dan ben je bijvoorbeeld flink te sjaak).

-check je lijnen
-check je lijnen nog een keer
-leg je kite "downwind"
-vouw de upwind tip om
-check je lijnen
-leg zand op de tip
-check je lijnen
-check nog maar een keer je lijnen
-pak je bar en zorg dat je kite op 3 of 9 uur staat relatief tov jouzelf
-check je lijnen
-trek aan je bar / loop achteruit: de kite vangt nu wind en de tip vouwt terug waardoor het zand eraf valt
-stuur langzaam naar 12
Mark-Fizzer

Antwoord #14 Augustus 30, 2006, 21:10:40
edit2Rapporteer  
Heerlijk helder heineken enne check je lijnen ;-))
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #15 Augustus 31, 2006, 01:47:18
edit2Rapporteer  
zeg ehm................................
....................................... ...
....................................... ...
ik zou toch die lijnen nog een keer checken voor het starten..........

ha ha lol..... (grinnik_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley)

nee geintje goed bedoeld.
Idd let vooral op de lijnen tijdens herstarten en dat er voorral voldoende zand ligt op je OMGEVOUWEN tip
(ja altijd omvouwen)  als je kite wegwaait tijdens het teruglopen (rennen) naar je bar heb je echt
een MEGA probleem. maar probeer het gerust eens bij niet alte harde wind.

succes ThumpsUp
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #16 Augustus 31, 2006, 02:28:58
edit2Rapporteer  
Yeb niet te veel zand er op gooien. loser

Ik hou meestal dit aan, wingtip dubbel vouwen, zand er op en als de wingtip niet meer terug springt moet

het genoeg zijn misschien nog een beetje erbij maar echt niet veel anders wil ie niet omhoog ??
Kondor 11

Antwoord #17 Augustus 31, 2006, 03:12:33
edit2Rapporteer  
doe altijd self launch, tussen zes en half acht 's ochtends zijn er meestal geen mensen op het stange alleen deze oermens (grinnik_kitesmiley)
kiter.raphael

Logs: 0 | 38 uur
Antwoord #18 Augustus 31, 2006, 03:26:09
edit2Rapporteer  
doe ook regelmatig mijn kite self lauchen.
als ik  samen met een vriend ben er moet er toch een eerst het water op.
geen probleem.
maar hoe doe je dat als je aleen terug aan de kant komt.
en je vriend zit nog op het water.
als we met zijn 2en  zijn dat gaat dat prima je kite neerlaten.
maar hoe doe jullie dat als je alleen bent.
graag tips of suggesties. Huh Joepie
Rody
Gast
Antwoord #19 Augustus 31, 2006, 04:40:53
edit2Rapporteer  
Doe ook regelmatig self launch.(goed je lijnen checken schater) Gaat perfect!
Maar vouw nooit m'n tip om. Is dat tegen het eventuele beschadigen?
En het neerlaten gaat ook goed. langzaam naar beneden sturen. Op  het laatst je kite bijna ondersteboven sturen en dan aan je safety trekken. (zie filmpje op kitefilm.com).
Maar ik probeer het wel zoveelmogelijk te voorkomen dat ik alleen moet launchen/landen
Johan01

Antwoord #20 Augustus 31, 2006, 17:02:02
edit2Rapporteer  
Zelf landen op het water gaat nog wel maar dan je lijnen binnen halen en bij je kite komen is lastig als het hard waait. Door één van je stuurlijnen binnen te halen zodra je kite op het water ligt, kun je bij de kite komen. Pas op dat je niet in de lijnen verstrikt raakt.

Self launch heb ik ook een paar keer gedaan, gaat prima, met tip omgevouwen ging bij mij beter dan zonder omvouwen, gewoon een keer oefenen met niet te veel wind op een strand waar geen obstakels zijn of mensen in de buurt lopen en bij cross shore wind de kite richting het water oplaten.

Bij te weinig wind is het laatst gebeurd dat hij niet in de lucht kwam en daardoor van de rand van het windvenster langzaam naar de power zone trok, dat is niet leuk :-( dan schuift je kite idd een stuk over het strand.

Check idd de filmpjes op kitefim.com onder trick of the week:
http://www.kitefilm.com/video/rescue_techniques_part1.wmv
http://www.kitefilm.com/video/rescue_techniques_part2.wmv
http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv
kentyman

Antwoord #21 Augustus 31, 2006, 17:23:30
edit2Rapporteer  
Doe ook regelmatig self launch.(goed je lijnen checken schater) Gaat perfect!
Maar vouw nooit m'n tip om. Is dat tegen het eventuele beschadigen?
En het neerlaten gaat ook goed. langzaam naar beneden sturen. Op  het laatst je kite bijna ondersteboven sturen en dan aan je safety trekken. (zie filmpje op kitefilm.com).
Maar ik probeer het wel zoveelmogelijk te voorkomen dat ik alleen moet launchen/landen

Als je in je 1tje je kite moet landen dan is dit volgens mij het veiligst::
-zoek een plek in 't water waar je goed kan staan met nog een stuk water downwind van je
-gooi je Quick Release los
-haal je kite binnen via de kiteleash
-loop naar de kant met je kite
Kondor 11

Antwoord #22 September 01, 2006, 05:44:33
edit2Rapporteer  
bindt een meter of 4 touw tussen stuur en depowerlijnen voordat je het water opgaat, sla een duitser of paal vast in het zand en wanneer je wilt stoppen laat je gewoon die lus over die paalduitser hangen en fiola
(HJ) MINI-ME

Antwoord #23 September 01, 2006, 07:17:29
edit2Rapporteer  

Wat is daar de makkelijkste manier voor? (grinnik_kitesmiley)

Dit is misschien een manier voor je BOW.. Maar check wel even het strand op scherpe voorwerpen http://www.kiteforum.tv/index.php?option=com_videos&task=download&id=473&Itemid=31
FlyGirl

Geen avatar

Antwoord #24 September 01, 2006, 16:22:54
edit2Rapporteer  
Wat is er mis met je kite in het water te starten???
Is veiliger voor jezelf en voor je kite...(zal alleen op zee wat moeilijker gaan maar is op binnenwater echt een eitje)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.