|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
Jah de drukte vandaag op workum was ook niet optimaal... genoeg geklooi meegemaakt. Ik als beginnende kiter (die overingens vandaag voor het eerst echt gevaren heeft, en direct hoogtelopen!!!!) vind het ook behoorlijk moeilijk om overal rekening mee te houden, helemaal als er dan ook nog eens surfers heen en weer knallen.
En daarnaast een hoop beginners (net als ik...) en die zijn ook nog niet zo handig met dat kite omhoog kite omlaag. Werd af en toe wel close... maar wat ik toch wel het ergst vind zijn die mongolen.. surfers en kiters... die het nodig vinden om op 2 meter van je langs te scheren.... (nou zullen zij die controlle misschien hebben... maar fijn is anders..)
Maar goed al met al, juist hele positieve dingen gezien vandaag, op de paar toevallig duitse surfers met oorbandjes... die het nodig vinden hun spullen op iemands lijnen te gooien.. verder veel mensen die elkaar hielpen. erg fijn!
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Tja.......elk jaar weer hele kuddes kiters erbij en elk jaar steeds meer beperkingen wat spots betreft. Het is de afgelopen 3 jaar echt uit de klauw gelopen wat drukte betreft. Hoe is dat nu mogelijk in een waterrijk landje als NL.........?!?! Daarbij heeft 75% van de kiters nog geen kontrole omdat het nog steeds beginners zijn, dus dat er akkefietjes gebeuren is niet zo gek. Ik voorspel weer meer ellende dan vorig jaar wat ongelukken betreft......weer een nieuwe aanwas van onervaren kiters, weer minder ruimte gevuld met nog meer prutsers.......... Nog ff en dan gaan we weer underground.......ben er in ieder geval dan wel bij.
|
|
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
tjah.. had eigenlijk wel verwacht dat spots een soort aparte plek hadden voor de beginners.. maar das denk ik toch onmogelijk.. zou idd fijn zijn als er iets meer spots bij zouden komen..
|
|
|
Havoc
Geen avatar
Berichten: 63
|
Was gisteren op het autostrand en het viel me op dat het aan de rechterkant behoorlijk crowded was. Zelf ff 10min doorgelopen om mezelf en de rest van de mensheid niet in gevaar te brengen. Stond zelf aan land te oefenen met een powerkite en zag dat er aan de linkerkant relatief rustig was (op het water) Mischien ben ik wel heel simpel maar als je de energie op kan brengen om de hele dag te kiten kan je toch ook wel een paar meterjes verder lopen. Heeft de rest geen last van jouw en jij niet van de rest.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Ik denk dat de meesten geen zin hebben om hun tijd te verdoen met een wandelingetje. Staan ze liever op het water. Beter vaar je gewoon meer naar buiten om de drukte te vermijden. Helaas claimen de scholen uitgerekend de lekkerste gedeeltes om te kiten. Waarom lopen de scholen dan niet gewoon wat door??
|
|
|
Havoc
Geen avatar
Berichten: 63
|
@ kitedemon Wat ik dan totaal niet begrijp is dat er geklaagd word over ruimte,beginners enz enz. als je het zonde van je tijd vind moet je ook niet klagen. Toen ik m'n eerste les had zijn we doorgelopen naar een rustig plekje maar die tijd gaat wel van mijn betaalde lestijd af dus tja voor wie is het dan zonde van de tijd?? Ik lees overal dat veiligheid voorop staat bij deze sport en een van de voornaamste dingen is ruimte, dus ga eerder van huis af dan heb je die tijd gecompenseerd om te kunnen kiten.
|
|
|
HelldogBE
Berichten: 94
|
Beste beginner en misschien ook gevorderden. Gister was het weer een topdag op een klein "ongelukje" na dan. Whats happening. Ik vaar achter een gast aan die op een gegeven moment zonder te kijken of wat dan ook zijn kite de andere kant op stuurt. : Gevolg mijn kite gaat precies over/door de zijne heen. Lijnen dus doorelkaar Kite's in het water gestuurd en die gast is met zijn bar door mijn lijnen heen gekropen na wat geknutsel (chickenloop) de kite weer het luchtruim in.. Dus mannen wat is de moraal van dit verhaal, net als in het verkeer even omkijken of je ruimte hebt om te gijpen of wat dan ook voor stunt. jij bent in fout hoor, je vaarde achter hem aan... PS: ook op het water is de voorste altijd in zn recht (ZELFS met de wagen als die plots moet remmen/afslaan of gelijk welk bijzonder manoevre!!) kan aan mij liggen, maar als je vaart heb JIJ voorrang. alle andere dingen als springen, opstarten, landen, en KEREN zijn bijzondere verrichtingen. lees het vaarbewijs boek er maar op na. als ik merk dat er iemand kort achter me zit, en ik wil perse keren dan COMMUNICEER ik eff!!
doe niet zo flauw, alsik spring hou ik echt geen rekening met diegene die achterop komen (maar ik kijk wel of ze er zijn) enkel downwind... als ze een deftige afstand houden zouden ze dan nix van last hebben. De achteropkomende moet gewoon rekening houden met wat de eerste doet, en niet omgekeerd!! is het nu zoveel gevraagd om je kar te keren of wat meer upwind te edgen ipv sneller te varen dan je voorganger?? Trouwens wat een gejank hier zeg, straks vaar je nog door iemand heen omdat ie een trick crasht of zn kite en dat een speciaal manoevre is?? All right-of-way rules require a water-craft to keep clear of another. The distance to keep clear is not quite exactly specified; however, the racing rules do specify some restrictions for the two sailing boats when they are approaching within two hull lengths of each other. Thus, as a rule of thumb, it's wise to keep a distance of twice the hull length from the water-craft to be cleared. This is fairly straight forward for all water-crafts except kitesurfing crafts. For a kitesurfing craft, the kite and the lines make this much more complicated. We will discuss this "keep clear" requirement in details after reviewing the common sense, traditional sailing and wave sailing rules.
Sailing Rules
1. Opposite tack rule: A boat on port tack (left leg going forward for kitesurfer) shall keep clear of a boat on starboard tack (right leg going forward for kitesurfer). 2. Same tack rule: A boat to windward (upwind) shall keep clear of a boat to leeward (downwind). 3. Overtaking rule: An overtaking boat shall keep clear of the boat being overtaken. (when you pass someone, you have to keep clear).
Volgens de regels van de kunst moest je dus gewoon maken dat jouw kite buiten een straal van 30meter rond hem bleef. Stel je voor dat hij viel? dan ging hij ook nog in fout zijn zeker? Teigetje, er is toch plaats genoeg op de zee om niet te gaan aarsridderen?
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Beste beginner en misschien ook gevorderden. Gister was het weer een topdag op een klein "ongelukje" na dan. Whats happening. Ik vaar achter een gast aan die op een gegeven moment zonder te kijken of wat dan ook zijn kite de andere kant op stuurt. : Gevolg mijn kite gaat precies over/door de zijne heen. Lijnen dus doorelkaar Kite's in het water gestuurd en die gast is met zijn bar door mijn lijnen heen gekropen na wat geknutsel (chickenloop) de kite weer het luchtruim in.. Dus mannen wat is de moraal van dit verhaal, net als in het verkeer even omkijken of je ruimte hebt om te gijpen of wat dan ook voor stunt. jij bent in fout hoor, je vaarde achter hem aan... voorrangsregeltjes leren dus PS: ook op het water is de voorste altijd in zn recht Dan moet je spoedig je voorrangsregels eens opnieuw gaan leren. Bij een transitie verlies je namelijk direct elke voorrang die je hebt. Het is dus taak van de voorste om uit te kijken bij het omkeren. Uiteraard moet ook de achterste opletten maar dat spreekt voor zich, want je moet altijd opletten en elkaar de ruimte geven. Maar de voorste is hoe lullig dan ook toch echt fout in dit geval als hij van richting wilde veranderen. In dit soort gevallen moet je seinen en duidelijk maken dat je wilt keren inplaats van zonder te kijken je kite omgooien.
|
|
|
HelldogBE
Berichten: 94
|
Beste beginner en misschien ook gevorderden. Gister was het weer een topdag op een klein "ongelukje" na dan. Whats happening. Ik vaar achter een gast aan die op een gegeven moment zonder te kijken of wat dan ook zijn kite de andere kant op stuurt. : Gevolg mijn kite gaat precies over/door de zijne heen. Lijnen dus doorelkaar Kite's in het water gestuurd en die gast is met zijn bar door mijn lijnen heen gekropen na wat geknutsel (chickenloop) de kite weer het luchtruim in.. Dus mannen wat is de moraal van dit verhaal, net als in het verkeer even omkijken of je ruimte hebt om te gijpen of wat dan ook voor stunt. jij bent in fout hoor, je vaarde achter hem aan... voorrangsregeltjes leren dus PS: ook op het water is de voorste altijd in zn recht Dan moet je spoedig je voorrangsregels eens opnieuw gaan leren. Bij een transitie verlies je namelijk direct elke voorrang die je hebt. Het is dus taak van de voorste om uit te kijken bij het omkeren. Uiteraard moet ook de achterste opletten maar dat spreekt voor zich, want je moet altijd opletten en elkaar de ruimte geven. Maar de voorste is hoe lullig dan ook toch echt fout in dit geval als hij van richting wilde veranderen. In dit soort gevallen moet je seinen en duidelijk maken dat je wilt keren inplaats van zonder te kijken je kite omgooien. hij wou niet van richting veranderen... springen ga je gewoo nog altijd vooruit maar meer downwind hoor. Blijf erbij dat het "bumperkleven" fout is, ik keer zoveel keren mn kar omdat er iemand in de verte met volle vaart afkomt. Waarom dan moeilijk doen en tegen iemands kite aan gaan varen? Dat je met je buddies wat aan het dollen bent door er vlak achteraan te varen is iets anders!
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Bij springen is het inderdaad lastig. Technisch verandert de voorganger echter wel van koers omdat hij door het springen oploeft. Lijkt mij dat dus nogsteeds de voorganger verandwoordelijk is voor wat er gebeurd maar het is een beetje lastig. Is er misschien iemand die dit wel 100% duidelijk weet? Zonee, misschien eens een idee om hier duidelijk afspraken over te gaan maken? 'k Denk overgens zowieso dat 100% correct toepassen van de regels ten alle tijden moeilijk is in de kitesport omdat je nu eenmaal met een flinke vlieger zit aan gemiddeld 22 meter lijnen, wat het een en ander toch bemoeilijk.
|
|
|
HelldogBE
Berichten: 94
|
Bij springen is het inderdaad lastig. Technisch verandert de voorganger echter wel van koers omdat hij door het springen oploeft. Lijkt mij dat dus nogsteeds de voorganger verandwoordelijk is voor wat er gebeurd maar het is een beetje lastig. Is er misschien iemand die dit wel 100% duidelijk weet? Zonee, misschien eens een idee om hier duidelijk afspraken over te gaan maken? 'k Denk overgens zowieso dat 100% correct toepassen van de regels ten alle tijden moeilijk is in de kitesport omdat je nu eenmaal met een flinke vlieger zit aan gemiddeld 22 meter lijnen, wat het een en ander toch bemoeilijk.
Vandaar dat iedereen gewoon moet proberen uit elkaars weg te blijven. Elke keer weer sta ik ervan versteld hoe iedereen net naar datzelfde plekje wil! Een rakje bij elkaar varen onder maten is tof, maar voor al de rest doe ik liever gewoon mn eigen ding op het water en mijd ik de rest als de pest. (wel vriendelijk zwaaien natuurlijk, ik kom toch maar om het kwartier iemand close tegen)
|
|
|
Alferink
Berichten: 1730
|
Kiters zijn camerageil, je moest is weten wat voor gekken er allemaal voorbij komen als je met een camera in het water staat. Wat betreft wien's schuld het is, ik vind de voorganger, omdat die moet kijken of het kan. De achteropkomende kan niet aan zien komen of hij gaat draaien of niet. Als er iemand omkijkt terwijl ik achter hem vaar, keer ik om. Maargoed dit blijft verder toch een welles-niettes verhaal denk ik.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Bij springen is het inderdaad lastig. Technisch verandert de voorganger echter wel van koers omdat hij door het springen oploeft. Hoe je dat? Ik kom toch al snel minimaal zo'n meter of 10 downwind uit na een sprongetje..... ( met wind mee: afvallen / tegen wind in: hoogte lopen of oploeven).
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Bij springen is het inderdaad lastig. Technisch verandert de voorganger echter wel van koers omdat hij door het springen oploeft. Hoe je dat? Ik kom toch al snel minimaal zo'n meter of 10 downwind uit na een sprongetje..... ( met wind mee: afvallen / tegen wind in: hoogte lopen of oploeven). Excuses moi.........ik zei perongeluk oploeven inderdaad. Afvallen is juist. Merci.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik denk dat de meesten geen zin hebben om hun tijd te verdoen met een wandelingetje. Staan ze liever op het water. Beter vaar je gewoon meer naar buiten om de drukte te vermijden. Helaas claimen de scholen uitgerekend de lekkerste gedeeltes om te kiten. Waarom lopen de scholen dan niet gewoon wat door??
Helemaal mee eens, kitedemon! Was vrijdag en zaterdag op autostrand i.v.m. beginners. Het was echt absurd druk! Door het lage water was er niet veel ruimte om fatsoenlijk uit te varen. En bij opkomend tij is het juist in het begin van het strand voor gevorderden het leukst! Stond nu he-le-maal vol met scholen daar! Naast die van Harry Vogelezang die er al jaren lesgeeft waren er flink wat andere scholen. Ook eentje met SS link kites, had ik daar nog nooit eerder gezien. Volgens mij ook Duitse scholen (hebben die daarvoor wel een vergunning? De Nederlandse scholen moeten daarvoor ieder jaar een vergunning aanvragen zover ik weet) Niks mis met de scholen, maar ze staan echt allemaal bovenop elkaar (Die van Harry stond wel netjes uit elkaar, maar helaas werden die 'gaten' weer opgevuld door andere scholen). Je kunt als beginner niet meer fatsoenlijk oefenen. En meer upwind is het heel snel diep uit de kant. Zelfs ik met 4 jaar kite ervaring moest iedere keer alle zeilen bijzetten om ongeschonden weg te komen tussen al die lui. Ben ook echt bang voor meer ongelukken. Zeker als volgend jaar de Slufter ook nog eens dicht gaat.
|
|
|
Peterkiter
Berichten: 220
|
Ik was zaterdag ook op autostrand. Wat ik doe is gewoon gelijk een paar baantjes hoogte lopen zodat je achter die scholen zit, heb je er bijna geen last van en zij ook niet van jou. Verder ging ik met dat lage water gewoon erg ver richting slufter, daar had je ruimte zat waren maar 4 a 5 andere kiters.
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
Voordat je gaat keren moet je altijd eerst omkijken om te checken of er niemand achter je zit. Je moet niet vlak achter iemand gaan kiten, pak die ruimte! Dat lijkt mij gewoon gezond verstand.
Ik weet niet wat de regels precies zijn, maar als je gaat springen dan moet je eerst kijken of je wel veilig kan springen. Als je springt ga je omhoog maar ook ver downwind dus zoek die ruimte weer sua. Maar tja, zodra je in de lucht hangt ben je niet meer zo wendbaar. Misschien dat een transition of wat kiteloops je van richting kunnen veranderen maar daar wordt het niet echt veiliger van als je bijvoorbeeld in iemands kite dreigt te springen.
dus.
Daarom lijkt mij dat je, zodra je in de lucht hangt, in principe voorrang hebt omdat uitwijken in de lucht zo lastig is. Maar van te voren dus wel eerst checken of er niemand je landing zone in vaart enzo :-)
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
@ kitedemon Wat ik dan totaal niet begrijp is dat er geklaagd word over ruimte,beginners enz enz. als je het zonde van je tijd vind moet je ook niet klagen. Toen ik m'n eerste les had zijn we doorgelopen naar een rustig plekje maar die tijd gaat wel van mijn betaalde lestijd af dus tja voor wie is het dan zonde van de tijd?? Ik lees overal dat veiligheid voorop staat bij deze sport en een van de voornaamste dingen is ruimte, dus ga eerder van huis af dan heb je die tijd gecompenseerd om te kunnen kiten.
Deze discussie is al zo oud als er kitescholen zijn op playa. Dat de kiteschool de tijd voor de wandeling aftrekt van de lestijd is hun zaak. Het punt is dat het met de vele scholen die daar nu lessen, vrijwel alle ruimte voor het strand wordt geclaimt, en dit maar als vanzelfsprekend genomen zou moeten worden. het mijnenveld aan lessers blijft een potentieel gevaar voor de kiters die naar buiten willen varen, dus het lijkt mij niet meer dan normaal dat de scholen daar dus rekening mee houden en een veilig gaatje overhouden voor de kiters om naar buiten te kunnen varen. Dat houd dus in dat er een school idd wat verder zou moeten wandelen om de ruimte op te zoeken, en niet de kiters die daar sinds jaar en dag varen. Zelf vaar ik vanwege de drukte alweer jaren op de Slufter en koms eens per jaar op playa, en er is nog niks veranderd. Teveel kitescholen die alle ruimte in beslag nemen en dan zeggen dat de reguliere kiters maar wat verder zouden moeten lopen, zonder dat de kitescholen een klein veilig gaatje open willen houden voor de rest om naar buiten te varen?!.......yeah right!
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
en om maar weef ff on topic te gaan: als je de andere kant op wilt moet je gewoon eerst achter je kijken of er ruimte vrij is en anders moet je gewoon wachten. tuurlijk moet degene erachter afstand houden (voor zijn eigen veiligheid) maar dit staat los van bovenstaande.. Daarom lijkt mij dat je, zodra je in de lucht hangt, in principe voorrang hebt omdat uitwijken in de lucht zo lastig is. Maar van te voren dus wel eerst checken of er niemand je landing zone in vaart enzo :-)
als er geen ruimte is moet je gewoon niet springen!
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Altijd goed om je heen kijken als je van vaarrichting wisselt.
Maar er is niks zo irritant als iemand die vlak achter je gaat varen en het einde van het water komt in zicht. Je moet dan wel van vaarrichting wisselen. Je kan ook je kite onderlangs downloopen zodat degene die achter je vaart gewoon door kan varen. Maar met de drukte van de laatste jaren krijg je dit soort shit. Met een groepje ervaren kiters kan je nog wel redelijk dicht op elkaar gaan varen omdat deze elkaar wel begrijpen en voorspelbaar zijn. Zet een minder ervaren kiter tussen de rest, en de kans dat het misgaat is groot. Op de Slufter komt het heel regelmatig voor dat we met relatief veel kiters op een klein stukje lekker vlak water aan het raggen zijn, en dat gaat altijd goed omdat we elkaar begrijpen en de kontrole in huis hebben. Vaak komen er dan ook wat minder ervaren kiters tussen varen en is het meteen gedaan met de pret omdat deze jongens onvoorspelbaar zijn en niet eens weten wanneer ze de kite moeten laten zakken of terugsturen. ........aan de andere kant heb ik ook meegemaakt dat we met 5 man de hele spot voor ons alleen hadden, en er toch 2 kites aan het vlechten waren..........
|
|
|
dkite
Berichten: 109
|
Regels zijn goed en leuk, maar gezond verstand en het ten alle tijden voorkomen van een ongeluk zijn veel belangrijker uitgangspunten.
Je kan het niveau van een mede-kiter vaak al snel inschatten en daar moet je dan gewoon rekening mee houden. Op het autostrand is het altijd wel grappig dat het niveau al af te lezen is aan hoe hoog de betreffende kiter vaart.
Het is daar wel lastig wegkomen. De klasjes schuiven ook steeds meer op richting rockanje en je komt er bijna niet doorheen. Er zou bij drukke kite stranden een launch/exit zone moeten zijn met boeien waartussen je gewoon niet stil mag staan/liggen. Zo bied je iedereen de kans om op een normale manier het ruime sop op te komen.
|
|
|