Gisterenmiddag weer oenen op Oostvoorne

chico

Augustus 23, 2007, 12:59:08
edit2Rapporteer  
Ik dacht laat ik weer eens varen op Oostvoorne omdat ik voor m'n werk in de Europoort moest zijn. Aangekomen was er een vlagerige aflandinge wind en een tjeck leerde bij mensen die van het water afkwamen dat ze soms met een 9 overpowered waren en soms underpowered. Voor mij werdt het dus met mijn 80 kg een SLE 7 en de gedachte ik probeer het. Het was great en in sommige vlagen had ik echt mijn handen vol aan m'n 7. Er waren ook minder ervaren kiters, zelfs een met een C14 en de meeste werden van het water geblazen maar konden teruglopen. Het was ook nog afgaand tij. Op 2 beginners na. Hun LE was te zacht en ze stonden met een onbestuurbare vlag met z'n tweeen een eind uit de kant aan de bar te hangen. Op een gegeven moment hebben ze deze gereleased maar wat gingen ze doen. Er achteraan zwemmen voor kite recovery. Ik denk dat ze zeker 400-500 mtr uit de kant waren en denk niet dat je er meer kon staan. Ik kon jullie kite ook niet redden want slappe kite, 20 mtr lijnen, afgaand tij, vlagen soms ''teveel'' voor een SLE 7 dan waag ik mij ook niet voorbij het gedeelte waar je kan staan (met marge). Ik dacht te zien dat ze bij Rockanje weer ergens aan de kant zijn gekomen maar beter opletten voortaan en accepteer dat je in zo'n situatie de kite kwijt bent en bel de reddingsbrigade voor het melden van een verloren kite zonder kiter (Er was overigens wel een visserboot in de buurt.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 23, 2007, 13:48:10
edit2Rapporteer  
Stond of scheveningen met 70kg ook overpowered met mijn flat 9m2 gisteren, vlagen waren gewoon te hard voor mijn gewicht. Dit jaar al een aantal van zulke dagen gehad, overweeg ook om mijn 9m2 in te ruilen voor een 7m2...
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Augustus 23, 2007, 13:57:27
edit2Rapporteer  
Dat zie je heel veel beginners doen, dat ze de kite veeel te zacht oppompen.
Het was sowieso geen weer voor beginners!
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Augustus 23, 2007, 14:09:24
edit2Rapporteer  
aflandige wind en geen kiteleash? mmmm... stupido
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 23, 2007, 14:11:30
edit2Rapporteer  
Dat zie je heel veel beginners doen, dat ze de kite veeel te zacht oppompen.
Het was sowieso geen weer voor beginners!

Kom de laatste tijd ook weer veel op Oostvoorne, en idd. regelmatig moeten zeggen dat ze d'r LE harder moeten oppompen. Dat is gewoon een automatisme, want een rubberboot of luchtbed pomp je ook niet zo hard op.

Maar wat mij echt verbaasd is dat ik veel beginners zie met 9m2 flat/sle/bow kites in 6/7 Bfrt wind. Ik probeer er meestal wat van te zeggen om ongelukken te voorkomen. Maar het is dwijlen met de kraan open!
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 Augustus 23, 2007, 14:31:19
edit2Rapporteer  
Ik dacht laat ik weer eens varen op Oostvoorne omdat ik voor m'n werk in de Europoort moest zijn. Aangekomen was er een vlagerige aflandinge wind en een tjeck leerde bij mensen die van het water afkwamen dat ze soms met een 9 overpowered waren en soms underpowered. Voor mij werdt het dus met mijn 80 kg een SLE 7 en de gedachte ik probeer het. Het was great en in sommige vlagen had ik echt mijn handen vol aan m'n 7. Er waren ook minder ervaren kiters, zelfs een met een C14 en de meeste werden van het water geblazen maar konden teruglopen. Het was ook nog afgaand tij. Op 2 beginners na. Hun LE was te zacht en ze stonden met een onbestuurbare vlag met z'n tweeen een eind uit de kant aan de bar te hangen. Op een gegeven moment hebben ze deze gereleased maar wat gingen ze doen. Er achteraan zwemmen voor kite recovery. Ik denk dat ze zeker 400-500 mtr uit de kant waren en denk niet dat je er meer kon staan. Ik kon jullie kite ook niet redden want slappe kite, 20 mtr lijnen, afgaand tij, vlagen soms ''teveel'' voor een SLE 7 dan waag ik mij ook niet voorbij het gedeelte waar je kan staan (met marge). Ik dacht te zien dat ze bij Rockanje weer ergens aan de kant zijn gekomen maar beter opletten voortaan en accepteer dat je in zo'n situatie de kite kwijt bent en bel de reddingsbrigade voor het melden van een verloren kite zonder kiter (Er was overigens wel een visserboot in de buurt.

Het kan aan mij liggen maar waarom ga je zelf met aflandige wind toch varen?
Hebben we in dit forum niet vaak genoeg gelezen dat het sterk wordt afgeraden?
voor zowel beginners als gevorderden?
Ik was gisterenmiddag ook vrij en zag het ook lekker waaien maar ik blijf wel thuis.....
dat zou gewoon iedereen moeten doen. dan hoeft de KNRM ook niet meer uit te rukken.
Ik kan wel denken "ach als het mis gaat trek ik mijn Safety wel" maar die gedachten is natuurlijk nooit een excuus om toch te gaan.
Tom Kite

Antwoord #6 Augustus 23, 2007, 15:56:23
edit2Rapporteer  
Tjah ik vind het ook niet echt dat je het recht hebt om mensen oenen te noemen als je zelf met vet vlagerige harde aflandige wind gaat kiten ???

AFLANDIGE WIND = NO GO   hoe ervaren jij je dan mag voelen of hoelang het daar dan ook ondiep is ....

Was zelf even naar vrouwenpolder gegaan, was echt wel een topdag! handjes vol aan de waroo 7!
Ron Rodeo

Antwoord #7 Augustus 23, 2007, 16:06:16
edit2Rapporteer  

@ Tom Kite;

juist, spotkennis is de sleutel.

Vrouwenpolder is megavet met oostewind én verantwoord.
NIELZZZZ

Antwoord #8 Augustus 23, 2007, 16:21:48
edit2Rapporteer  
aflandige wind en kiten dat snap ik niet er zijn zoveel spots binnen een half uur van oostvoorne waar je wel met oost kan varen.
Leander

Antwoord #9 Augustus 23, 2007, 16:24:39
edit2Rapporteer  
binnen 5 min zelfs.
En anders beter een uur in de auto zit ipv onverantwoord het water op te gaan.
Maar er blijft een verschil in zitten tussen beginners en gevorderden.
chico

Antwoord #10 Augustus 23, 2007, 16:26:27
edit2Rapporteer  
Tuurlijk ben ik ook een oen om met aflandige wind te kiten en inderdaad niet het goede voorbeeld.
Ron Rodeo

Antwoord #11 Augustus 23, 2007, 16:35:47
edit2Rapporteer  
Tuurlijk ben ik ook een oen om met aflandige wind te kiten en inderdaad niet het goede voorbeeld.

respect chico voor je dappere reactie. ik heb zelf de overmoedige fout ook eens gemaakt en ben direct afgestraft, mijn nieuwe naish boardje van 2 weken oud kwijt......naar engeland gedreven dus.
DENNS

Antwoord #12 Augustus 23, 2007, 16:39:31
edit2Rapporteer  
was er gister ook was heerlijk allen beetje vlagerig dik gepowerd met me 8m2
spoetnik

Antwoord #13 Augustus 23, 2007, 16:45:58
edit2Rapporteer  
aflandige wind en kiten dat snap ik niet er zijn zoveel spots binnen een half uur van oostvoorne waar je wel met oost kan varen.

binnen 5 min zelfs.

Vertel? Ik ben wel benieuwd welke spots dat zijn.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Augustus 23, 2007, 16:49:04
edit2Rapporteer  

binnen 5 min zelfs.

graag vervoermiddel vermelden
Leander

Antwoord #15 Augustus 23, 2007, 16:49:39
edit2Rapporteer  

binnen 5 min zelfs.

Vertel? Ik ben wel benieuwd welke spots dat zijn.

Oostvoornse meer. Geen beginnersspot.
jeroen90

Antwoord #16 Augustus 23, 2007, 16:59:47
edit2Rapporteer  
maar het wat NO dan kan je niet ophet oostvoornse meer
RonnieRotonde

Antwoord #17 Augustus 23, 2007, 17:03:56
edit2Rapporteer  
Ik denk dat ik op zulke dagen maar eens een speedboot ga huren en voor de kust ga liggen bij oostvoorne.. kan je nog leuk geld verdienen met al die mooie spullen die langs komen drijven Wink
TtHoM@s

Antwoord #18 Augustus 23, 2007, 17:05:57
edit2Rapporteer  
het was aan het begin idd NNO (side shore miss tikkie aflandig)  later in de middag draaide die naar O en was het dus idd aflandig  wij bleven hele tijd beetje in die geul varen  maar er waren ook mensen die al halverwegen slufter zaten ja dan ben je dom bezig  (shame_kitesmiley)

oostvoonse meer kan je bearen vanaf NOO  (als ik het goed zeg)   het sluit dus ook net niet op elkaar aan  (tong_kitesmiley)
Ron Rodeo

Antwoord #19 Augustus 23, 2007, 17:07:42
edit2Rapporteer  

binnen 5 min zelfs.

graag vervoermiddel vermelden

een step..... (tong_kitesmiley)

RUDO, By the way, ik zag dat je je "USS Missouri" verkocht hebt (North Sumo) die was namelijk van mij.
heb je er nog wat aan gehad?
boardje wat je nu hebt is beter!
Leander

Antwoord #20 Augustus 23, 2007, 17:07:58
edit2Rapporteer  
maar het wat NO dan kan je niet ophet oostvoornse meer

je hebt ook een zuidstrand he
kan je ook starten en dan issie schuinaanlandig.
chico

Antwoord #21 Augustus 23, 2007, 17:11:59
edit2Rapporteer  
Oja en oenig gedrag van mij is beloond en gestraft. Beloond omdat je vlak water hebt en snoeihard kon varen maar tijdens gijpen of keren zak je weg en in 15 cm water en looptje board vast. Je vaart dan als het ware uit je voetbanden en loopt dan over de bodem precies op de ene grote rot steen die daar ligt met ruw oppervlak. Helaas pindakaas wel diepe sneeen en voet ontvelt.
#VENTIEL#

Antwoord #22 Augustus 23, 2007, 17:36:49
edit2Rapporteer  
brouwersdam was een beetje te heftig voor mijn 10m om 9.00 `s ochtends. er stond een mof de windsnelheid te meten en er waren uitschieters bij van 43knopen.   

tijd voor een kleinere kite  !                                               
CHRIZZZZ

Antwoord #23 Augustus 23, 2007, 17:45:20
edit2Rapporteer  
oost oostvoornemeer idd, en als die alweer NO is kan het op ouddorp
ItsMe.Erik

Antwoord #24 Augustus 23, 2007, 17:57:14
edit2Rapporteer  

Chico, hoe laat begon je met kiten? Zelf kwam ik er rond 12.30u aan. Op dat moment stond niemand op het water ik vermoed door de harde wind en aan de kitematen op het strand te zien hadden de meeste een te grote kite bij.

Nadat ik mijn 7mtr fuel had opgepomp en ben gaan varen. Snel volgde er meerdere kiters, deze waren meer in de geul aan het varen. Ik kan niet zeggen dat het echt aflandige wind was. Tussen 12 en 15 varieerde de wind van side shore naar iets aflandig, maar niet zo overdreven als men in dit forum schrijft. Pas na 3en is de wind echt aflandig geworden. Kijk zelf maar naar de windfinder of actuele waterdata.

Zelf kon ik goed varen met mijn 7 (vol gepowered), in de windvlagen soms wat moeite maar over het algemeen goed te doen. Wat ik niet begrijp is inderdaad de grote maten C en bow kites die ik op het water zag. Zelf heb ik nog iemand die met een 14 vegas c-kite afgeraden om het water op te gaan, maar ik denk dat ik dat nog meerdere had moeten/kunnen waarschuwen.

Voor mij was de pret overigens na ander half uur varen er snel af. Na een mislukte transition (backroll) stuurde ik de kite iets te gretig in en door een windvlaag werd ik achter de kite aan gelanceerd. Op een of andere manier is mijn bar in mijn  lijnen verstrikt geraakt en kon ik de kite niet herstarten, gelukkig maar want in mijn doek zat een scheur van een halve meter, dus helaas moest ik stoppen. Ik wilde mijn 9 nog pakken omdat de wind leek af te nemen. Toch maar niet gedaan en naar huis gereden.

Wel kan ik terug kijken op een paar mooie hoge sprongen en helaas een kite die naar farla ter reparatie moet.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.