Hypertype 12m2 (Nu zoekende naar nieuwe kite)

Sjoer_D

Juni 04, 2011, 12:41:07
edit2Rapporteer  
HET PROBLEEM DOET ER NIET MEER TOE, BEN NU ZOEKENDE NAAR EEN NIEUWE KITE ( Zie latere posts )

Goede middag,

Ik heb vorig jaar aan het einde van het seizoen een rrd hypertype 12m2 + bijbehorende bar gekocht bij de magazijn uitverkoop van kater te Alkmaar.
Zelf ben ik een beginnend kiter, en ik kan sinds kort met nog veel vallen en opstaan mijn eerste meters varen  ( met een vriend zijn kite ). 

Nu het probleem: Wanneer ik mijn kite bij een wind van 15 a 17 knopen oplaat komt hij prima omhoog, maar dan is het direct oppassen. Wanneer ik de kite te dicht bij twaalf uur laat komen is de kans groot dat hij zonder waarschuwing de lucht uitvalt. Blijkt dit een bekend probleem te zijn, dus zet ik hem altijd op 11 of 13 neer. Echter blijf ik ook daar met mijn bar heen een weer schuiven alsof ik vuur probeer te maken, dit doe ik om te voorkomen dat de kite backstalled of naar benden komt. Daarbij is het sturen van de kite ook een ramp, een late reactie, of zelfs in het slechtste geval bijna geen reactie.

Een week of 2 geleden was ik op Schellinkhout waar er uiteindelijk toch 20 knp stond. Ik ben daar toen naar verscheidene kiters toegelopen en heb dit probleem voorgelegd. Mij werd toen verteld mijn stuurlijnen korter te zetten, deze stonden echter al op het laatste knopje ( het dichts bij mijn bar ). Uiteindelijk samen met een vriend het water in gegaan, om hem daar op te laten ( dit durf ik niet meer op het land, ik vind het te gevaarlijk omdat het zo onvoorspelbaar is wat mn kite gaat doen ). Na veel kloten kwam er uiteindelijk een kiter die aan de kant stond en ons even bekeek, naar ons toe gelopen. Deze heeft toen bij mij gestaan en gekeken of ik zelf niet iets fout deed, gelukkig kwam ook hij tot de conclusie dat mijn kite niet helemaal spoort, en of ik zeker wis dat de bar bij mijn kite hoord.

Wat is er toen geprobeerd :
Aan mijn kite zitten twee lijnen (a 1 meter lang ) waaraan ik mijn stuurlijnen moet bevestigen, hier in heeft hij in het midden een knoop gelegd om daaraan mijn stuurlijnen te bevestigen. Verder heeft hij aan de bar zijde, mijn stuurlijnen op het laatste knoopje gezet gezien vanaf de bar (ipv het dichtstbijzijnde knoopje bij de bar). Toen is hij weer naar me toegelopen en hebben we de kite weer gelaunched. Dit maal stond er veel te veel kracht in en werden wij met zn tweeën vooruit getrokken zonder de bar ook maar aan te raken. Echter blijf hij wel steady staan op 11 of 13 uur  Joepie. Kwestie van finetunen werd mij gezegd, en ik heb de kiter in kwestie hartelijk bedankt. Nu ben ik gister naar het strand gegaan om daar te finetunen, ik had de stuurlijn even iets langer gemaakt ( knopje op 3/4 gezet ipv 1/2 ). Maar toen had ik niet genoeg kracht, dus heb ik aan de bar zijde  de lijn één knoopje lager gezet, en het weer geprobeerd. Dit keer kon ik over het water lopen  Roll Eyes. Stuur lijn dus weer ietsjes langer gezet, maar dit mocht niet helpen.

Conclusie: Ik snap het niet meer en ben ten einde raad, wat moet ik nog proberen. Of wie kan mij helpen ? Ik heb nog geen een keer kunnen kiten met dit ding  Undecided
hier onder staan 3 foto's van mijn bar en de aanpassingen die ik er op kan doen, misschien dat jullie er wat wijzer van worden. Bedankt voor het lezen, en hopelijk kan iemand mij helpen!

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juni 04, 2011, 13:30:29
edit2Rapporteer  
Je zegt het zelf al: een bekend probleem. Waarom deze kite ooit aan beginners verkocht is is nog steeds een raadsel.

Tegen het uit de lucht vallen kun je bij deze kite niks anders doen dan hem NIEt op 12u houden en voor de rest afstellen zodat hij het lekkerste vliegt.
Leer er mee leven of koop een stabielere kite.
Sjoer_D

Antwoord #2 Juni 04, 2011, 16:51:26
edit2Rapporteer  
Heeft hier iemand toevallig ervaring met de kite, en kan mij de beste settings doorgeven ? Heb het idee dat de trim van dit ding nogal nauw luisterd ...Maar  helaas dan, ik zal er mee moeten leren kiten.. Bedankt voor de reactie Evan ! Tips and trics zijn altijd welkom, sta momenteel overal voor open!
wazzaah

Antwoord #3 Juni 04, 2011, 16:54:31
edit2Rapporteer  
Hypertype 1 of 2? 1 is zo ie zo een ramp.

Kan je er zo weinig meer mee helpen dan dat je em een beetje in beweging moet houden rond 11 of 1 uur. Lichtjes heen en weer sturen dus.
Sjoer_D

Antwoord #4 Juni 04, 2011, 17:00:02
edit2Rapporteer  
Het is de 1 uit 2007, rampen ding dus...
wazzaah

Antwoord #5 Juni 04, 2011, 17:02:37
edit2Rapporteer  
Tsja, op marktplaats gekocht of in een winkel?

Ga je als beginner gewoon geen plezier aan beleven.
DM2008

Antwoord #6 Juni 04, 2011, 17:14:34
edit2Rapporteer  
De kite is gekocht bij Kater in Alkmaar. Ik zou minimaal teruggaan naar de winkel en hen vragen wat de juiste afstelling van de bar is. Mochten zij ook niet met een bevredigende oplossing komen, zou ik kijken of je de kite voor een andere kan inruilen ofzo.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juni 04, 2011, 17:19:00
edit2Rapporteer  
hypertype 1 uit 2007 is een lekkere kite, met een gruwelijk nadeel: niet stabiel te krijgen. Toen dat bekend werd kan ik me nog herinneren dat een grote kitewinkelketen met een enorme voorraad opgescheept heeft gezeten.

Sluit me helemaal aan bij Evan: een kite die je nooit aan een beginner moet verkopen!

Afstellen doe je trouwens met kleine stapjes: eerder 5cm als een halve meter! Levensgevaarlijk!
Sjoer_D

Antwoord #8 Juni 04, 2011, 17:24:55
edit2Rapporteer  
Ik zal naar kater toe gaan, en ze het probleem voorleggen. Voor mij is het geen doen om dat ding af te stellen, simpel weg omdat ik er nog geen 'feeling' voor heb. Daar heb ik nog te weinig ervaring voor. Eens kijken wat ze me daar vertellen ...
wazzaah

Antwoord #9 Juni 04, 2011, 17:46:52
edit2Rapporteer  
Ze moeten em gewoon terug nemen als je hem verkocht hebben als beginners kite want dat is het gewoon niet. Ligt niet aan de bar en niet aan de afstelling is gewoon een mislukt model en zou eigenlijk niet eens meer verkocht mogen worden.
Heb jaren met de type7 gevaren uit hetzelfde jaar (2006) maar dan een c-kite model, niks mis mee als gevorderde maar met bijna hetzelfde probleem.
Michiel.
Moderator

Antwoord #10 Juni 04, 2011, 17:56:24
edit2Rapporteer  
hypertype2 uit 2008 had het niet meer, compleet andere kite van een andere ontwerper.

Sluit me volledig aan bij Wazaah!
Kite werd toen vergeleken met de North Rhino 7 qua eigenschappen. Absoluut geen beginnerskite! Heb ik zelf ook gehad en heeft nagenoeg hetzelfde probleem wat stabiliteit betreft.
Sjoer_D

Antwoord #11 Juni 04, 2011, 18:08:48
edit2Rapporteer  
Als ik het zo lees is het verstandig dat ik volgende week terug ga met mijn kite, de bonnetjes heb ik hier nog liggen.
Nu heb ik gelest met een 12m2, en vind ik een kite met goede low end belangrijker dan een kite met goede high end.
Ik ben 1.88m, 86 kg. Wat ik op dit moment belangrijk vind is dat hij niet uit de lucht dondert, een kite met wat pit vind ik absoluut niet erg. Zat te denken aan een best waroo, of een bandit. Maar ik ga me daar nog even meer in verdiepen. Zou iemand mij een goede richting op kunnen sturen kwa kite merken ? Heb overigens een rrd placebo deck 133x40. Hartstikke bedankt voor de vele reacties, anders had ik waarschijnlijk aan het eind van dit seizoen nog met deze kite zitten kloten.
wazzaah

Antwoord #12 Juni 04, 2011, 19:16:58
edit2Rapporteer  
Hangt een beetje van je budget af, niet al te groot denk ik gezien je keuze voor de Hypertype, kan je nooit veel voor betaalt hebben.

Kijk in ieder geval naar een kite uit 2008-2009 als het budget t toelaat, 12m is wel juiste maat gezien de zomer wind en je gewicht. Bandit is op zich goede keuze. Waroo zorg dat je in ieder geval niet de eerste serie hebt (ook 2006).
Kite hoeft ook geen absolute beginners kite te zijn hoor, volgens mij heb je wel doorzettingsvermogen Wink genoeg depower/trim is wel erg fijn als je begint.

ff merk sponsoring, Ocean Rodeo Rise Wink
Slingshot Rev, Slingshot Turbo Diesel (veel low-end maar ook veel bar druk), North Evo. Veel keuze dus en eigenlijk zou ik zeggen geld terug en naar een andere shop gaan.
Sjoer_D

Antwoord #13 Juni 04, 2011, 19:59:50
edit2Rapporteer  
Destijds alles compleet gekocht voor 900 euro, dat was santa cruz wetsuit uit 2010, mystic warrior uit 2010, en een rrd placebo uit 2009 en een dus een falende kite, die je toch stiekem het hardst nodig hebt. Dat wordt kijken of ik hem kan inruilen, en wat goeds terug kan krijgen.

Ben eigenlijk klein beetje teleurgesteld in ze, op het gebied van snowboarden hebben ze me altijd heel goed kunnen helpen. Helaas..
Michiel.
Moderator

Antwoord #14 Juni 04, 2011, 20:41:46
edit2Rapporteer  
Hmmm, dan heeft die kite maar een paar honderd euro gekost.
Ben bang dat je bij moet lappen, maar dat is wel een stuk veiliger.

Er zijn in de periode 2008-2010 veel goede kites gemaakt, maar helaas ook een paar mindere.

Op zich is de kite die je hebt geen misser: een gevorderde kiters zal er weinig problemen mee hebben. Maar gewoon niet geschikt om je eerste schreden in het kiten mee te maken!

Als je het niet zeker weet, vraag naar de alternatieven (vergeet bouwjaar niet) en post ze desnoods in dit topic. Je mag er vast wel even een paar dagen over nadenken? Wink
Sjoer_D

Antwoord #15 Juni 04, 2011, 20:46:09
edit2Rapporteer  
Tuurlijk, gaat zowieso goedkomen Wink wens julllie een fijne avond, en hopen op wat woei!
Morres

Antwoord #16 Juni 04, 2011, 21:35:18
edit2Rapporteer  
Ja, jammere zaak idd. Als shop moeilijk bij te houden wat meuk is en wat niet ,zeker als je weinig van die kites verkoopt (rrd wordt weinig verkocht, dit type dan meer omdat ie overal werd gedumpt) Ga idd terug en leg het voor. Tegen kleine bijbetaling eventueel, iets anders. Jekyll is daar vast ook in de aanbieding maar ze verkopen heel veel merken. Bandit, rebeltje, of anders een type naish kite Smiley
feddomw
Gast
Antwoord #17 Juni 04, 2011, 22:43:19
edit2Rapporteer  
Destijds alles compleet gekocht voor 900 euro, dat was santa cruz wetsuit uit 2010, mystic warrior uit 2010, en een rrd placebo uit 2009 en een dus een falende kite, die je toch stiekem het hardst nodig hebt. Dat wordt kijken of ik hem kan inruilen, en wat goeds terug kan krijgen.

Ben eigenlijk klein beetje teleurgesteld in ze, op het gebied van snowboarden hebben ze me altijd heel goed kunnen helpen. Helaas..

Ik vind dit echt veel geld totaal voor dit setje. Al zou die kite maar een paar honderd euro hebben gekost, voor een paar honderd euro is er zo extreem veel te koop dat gewoon goed is. 2007 kite man, voor paar honderd euro koop je gewoon 2009 spullen.

Niet om je af te zeiken, hoor. Maar (zoals al gezegd) je moet echt terug. Je moet als beginner (ben ik ook) gewoon een kite hebben waar je niet constant over zit te stressen. Er zijn extreem veel opties. Ik heb hele prettige ervaringen met Cabrinha Switchblade en Converts, en Ozone maakt ook fijne kites. Catalyst uit 2010 of een XC uit 2009.
Morres

Antwoord #18 Juni 04, 2011, 22:45:36
edit2Rapporteer  
das sowieso een totaal andere prijs dan een 2007 kite he...
Michiel.
Moderator

Antwoord #19 Juni 05, 2011, 10:27:16
edit2Rapporteer  
Ik vind dit echt veel geld totaal voor dit setje. Al zou die kite maar een paar honderd euro hebben gekost, voor een paar honderd euro is er zo extreem veel te koop dat gewoon goed is. 2007 kite man, voor paar honderd euro koop je gewoon 2009 spullen.

Naar mijn inschatting heeft de kite zo tussen de €250,- en €350,- gekost binnen het totale bedrag. Dat is niet veel bij een shop voor een splinternieuwe kite (ook al is hij uit 2007)

Dat de kite een stabiliteitsprobleem heeft doet niet eens zozeer ter zake, het is uberhaupt geen beginnerskite! Ken ook shops die destijds overjarig Rhino7 10m's voor weinig aan beginners verkochten, ik word daar echt een beetje verdrietig van  Undecided
wazzaah

Antwoord #20 Juni 11, 2011, 11:47:33
edit2Rapporteer  
en? gelukt?
Pieterr

Antwoord #21 Juni 11, 2011, 12:02:26
edit2Rapporteer  
Echt een ballentent Kater. De gemiddelde verkoper daar weet net zoveel van kites als tuinstoeltjes. Een verkoper hielp mij eens met de verkoop van een (kite) board. Na enig doorvragen kreeg ik te horen dat hij nog nooit gekite had... En de prijzen...

Ben dus erg benieuwd waar je op uit gaat komen (setje + prijs).

Succes!

ps hier nog een mooie aanbieding. Pak je toch mooi even €1100 mee.  ThumpDown
http://www.kater.nl/collectie/59/kitesurf/kites/232/2908/n6-torch-kite-only.html
Sjoer_D

Antwoord #22 Juli 09, 2011, 15:40:55
edit2Rapporteer  
Zoo, terug van weggeweest, drie weken tentamens overleefd en nu eindelijk de tijd me volledig te verdiepen in kites! Om te beginnen, heeft iemand een goede site waar de gemiddelde prijs van kites valt te vergelijken ?

Ondertussen ben ik al ruim 3 uurtjes reviews aan het doorspitten en mijn oog begint steeds meer te vallen op een van deze kites:
-Naish cult
-Ozone catalyst
-cabrina convert

Ben  opzoek naar een beginners kite met wat pit ( maar nog wel voorspelbaar is Wink), ik zal nu toch wel in de goede richting zitten ? Ik ga morgen terug naar kater met mijn rrd, eens kijken wat ze me te bieden hebben.
conner kite

Geen avatar

Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #23 Juli 09, 2011, 18:53:26
edit2Rapporteer  
koop een andere kite
Robin73

Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #24 Juli 09, 2011, 19:11:06
edit2Rapporteer  
Zelf vaar in nu 3 jaar met de Naish Cult en ik vind / vond het een heerlijke kite. Lekker makkelijk en goed te depoweren. Ga dit jaar wel overstappen op een kite waar je met springen meer uit kan halen. Maar ook vandaag heb ik weer heerlijk gevaren met mijn Cult. Voor een beginner kan ik hem zeker aanraden.
Met die andere 2 kites heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.