HET PROBLEEM DOET ER NIET MEER TOE, BEN NU ZOEKENDE NAAR EEN NIEUWE KITE ( Zie latere posts )
Goede middag,
Ik heb vorig jaar aan het einde van het seizoen een rrd hypertype 12m2 + bijbehorende bar gekocht bij de magazijn uitverkoop van kater te Alkmaar.
Zelf ben ik een beginnend kiter, en ik kan sinds kort met nog veel vallen en opstaan mijn eerste meters varen ( met een vriend zijn kite ).
Nu het probleem: Wanneer ik mijn kite bij een wind van 15 a 17 knopen oplaat komt hij prima omhoog, maar dan is het direct oppassen. Wanneer ik de kite te dicht bij twaalf uur laat komen is de kans groot dat hij zonder waarschuwing de lucht uitvalt. Blijkt dit een bekend probleem te zijn, dus zet ik hem altijd op 11 of 13 neer. Echter blijf ik ook daar met mijn bar heen een weer schuiven alsof ik vuur probeer te maken, dit doe ik om te voorkomen dat de kite backstalled of naar benden komt. Daarbij is het sturen van de kite ook een ramp, een late reactie, of zelfs in het slechtste geval bijna geen reactie.
Een week of 2 geleden was ik op Schellinkhout waar er uiteindelijk toch 20 knp stond. Ik ben daar toen naar verscheidene kiters toegelopen en heb dit probleem voorgelegd. Mij werd toen verteld mijn stuurlijnen korter te zetten, deze stonden echter al op het laatste knopje ( het dichts bij mijn bar ). Uiteindelijk samen met een vriend het water in gegaan, om hem daar op te laten ( dit durf ik niet meer op het land, ik vind het te gevaarlijk omdat het zo onvoorspelbaar is wat mn kite gaat doen ). Na veel kloten kwam er uiteindelijk een kiter die aan de kant stond en ons even bekeek, naar ons toe gelopen. Deze heeft toen bij mij gestaan en gekeken of ik zelf niet iets fout deed, gelukkig kwam ook hij tot de conclusie dat mijn kite niet helemaal spoort, en of ik zeker wis dat de bar bij mijn kite hoord.
Wat is er toen geprobeerd :
Aan mijn kite zitten twee lijnen (a 1 meter lang ) waaraan ik mijn stuurlijnen moet bevestigen, hier in heeft hij in het midden een knoop gelegd om daaraan mijn stuurlijnen te bevestigen. Verder heeft hij aan de bar zijde, mijn stuurlijnen op het laatste knoopje gezet gezien vanaf de bar (ipv het dichtstbijzijnde knoopje bij de bar). Toen is hij weer naar me toegelopen en hebben we de kite weer gelaunched. Dit maal stond er veel te veel kracht in en werden wij met zn tweeën vooruit getrokken zonder de bar ook maar aan te raken. Echter blijf hij wel steady staan op 11 of 13 uur

. Kwestie van finetunen werd mij gezegd, en ik heb de kiter in kwestie hartelijk bedankt. Nu ben ik gister naar het strand gegaan om daar te finetunen, ik had de stuurlijn even iets langer gemaakt ( knopje op 3/4 gezet ipv 1/2 ). Maar toen had ik niet genoeg kracht, dus heb ik aan de bar zijde de lijn één knoopje lager gezet, en het weer geprobeerd. Dit keer kon ik over het water lopen

. Stuur lijn dus weer ietsjes langer gezet, maar dit mocht niet helpen.
Conclusie: Ik snap het niet meer en ben ten einde raad, wat moet ik nog proberen. Of wie kan mij helpen ? Ik heb nog geen een keer kunnen kiten met dit ding
hier onder staan 3 foto's van mijn bar en de aanpassingen die ik er op kan doen, misschien dat jullie er wat wijzer van worden. Bedankt voor het lezen, en hopelijk kan iemand mij helpen!